Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Overwaarde huis

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 25 Jan 2020 09:15

Overwaarde huis

Na alle twijfels om wel of niet te verhuizen zullen we nu toch hier blijven wonen.
We hebben een flinke overwaarde op dit huis, en vroeg me af wat jullie er mee doen/hebben gedaan. Meenemen in een ander huis zal hier dus niet hoeven. Mogelijk willen we een deel gebruiken om af te lossen om de maandelijkse lasten nog lager te krijgen zodat ik geruststellend minder kan werken (zou nu ook mogelijk moeten zijn, maar maandelijks iets meer overhouden is altijd fijner).
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem308

Bericht 25 Jan 2020 09:20

Re: Overwaarde huis

Overwaarde is toch niets waard zolang het in stenen zit? Of denk ik dan heel stom. Stel morgen zakt de economie in dan is je overwaarde weg.
<<

Pitty

Bericht 25 Jan 2020 09:48

Re: Overwaarde huis

Ik snap het niet zo goed. Je hebt een hypotheek van 2 ton en je huis is 3 ton waard. Dan moet je dus verhuizen om 1 ton te krijgen. Of ben ik dom?
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:03

Bericht 25 Jan 2020 09:55

Re: Overwaarde huis

Die snap ik idd ook niet...
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 25 Jan 2020 10:10

Re: Overwaarde huis

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, wellicht handig om naar jullie financieel adviseur te gaan voor advies?
<<

Anoniem317

Bericht 25 Jan 2020 10:26

Re: Overwaarde huis

Eens met bovenstaande. Hoe wil je bijvoorbeeld door de overwaarde minder gaan werken als je daar blijft wonen? De overwaarde komt volgens mij vrij als je je huis verkoopt.
<<

Anoniem300

Bericht 25 Jan 2020 10:35

Re: Overwaarde huis

Overwaarde kan je pas aan zodra je je huis verkoopt toch? Of ja hebt je dan eigenlijk pas.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Jan 2020 10:45

Re: Overwaarde huis

Ik snap het ook niet. Dat geld 'heb' je toch niet zomaar? Of zijn daar wel constructies voor? Ons huis is bijna verdubbeld in waarde maar daar heb je niks aan tot je verhuist natuurlijk en bovendien kan de waarde ook weer dalen. Wie weet als we 't over tien jaar verkopen is het weer stukken minder waard. Dus ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt.
Let's discover the world together.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 679

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 25 Jan 2020 10:55

Re: Overwaarde huis

Het zou wel kunnen zijn dat je een lagere rente kan krijgen bij je hypotheek, omdat door de waardestijging van het huis het risico voor de bank minder is. Hierdoor kunnen je maandlasten wel iets dalen.
03/2019
11/2020
<<

lila

Noob

Berichten: 14

Geregistreerd: 05 Jan 2014 19:17

Bericht 25 Jan 2020 11:03

Re: Overwaarde huis

Je kan de overwaarde niet aflossen op je hypotheek omdat je die overwaarde niet hebt, die kan je er alleen uithalen door het huis te verkopen.
Wat je wel kan doen is je huis laten taxeren, je hebt nu een bepaald rentepercentage die waarschijnlijk hoort bij een hypotheek voor de waarde toen je het gekocht. Als je huis nu meer waard is geworden, dan is je hypotheek niet meer 100% waarde woning maar bijvoorbeeld 80% waardoor de bank minder risico loopt en ze je een lagere rente kunnen geven. Maar daarvoor kan je het beste contact opnemen met de bank of een financieel adviseur!
it's true that money doesn't buy happiness but it does buy chocolate which is kind of the same thing
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 25 Jan 2020 11:48

Re: Overwaarde huis

Zoals hierboven al gezegd: je kunt je overwaarde alleen gebruiken door je huis te verkopen. Wat mogelijk wel kan is je rentepercentage verlagen, daar heb je wel een taxatierapport voor je nodig of je gebruikt de woz-waarde, maar die is vaak een stuk ongunstiger. Je zou ook kunnen informeren of het loont om je hypotheek over te sluiten.
<<

Anoniem279

Bericht 25 Jan 2020 13:16

Re: Overwaarde huis

Dat had ideaal geweest zeg, dan had ik hier nagenoeg woonlastenvrij kunnen wonen.

Ik denk dat je het een beetje moet vergelijken met een kunstobject wat je ooit gekocht zou hebben, en wat door de jaren heen meer waard is geworden. Je kunt niet én het object houden én er geld voor ontvangen. Wil je het geld, dan zul je het moeten verkopen.

Qua tips weet ik te weinig van hypotheken, maar ik denk dat er hierboven al goede tips gegeven zijn.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 25 Jan 2020 13:42

Re: Overwaarde huis

Dankjulliewel voor de reacties. Ik dacht idd dat er meer mogelijkheden waren met de overwaarde dan alleen meenemen bij verhuizing. Ik ga advies inwinnen bij een financieel adviseur.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 25 Jan 2020 14:11

Re: Overwaarde huis

lila schreef:Je kan de overwaarde niet aflossen op je hypotheek omdat je die overwaarde niet hebt, die kan je er alleen uithalen door het huis te verkopen.
Wat je wel kan doen is je huis laten taxeren, je hebt nu een bepaald rentepercentage die waarschijnlijk hoort bij een hypotheek voor de waarde toen je het gekocht. Als je huis nu meer waard is geworden, dan is je hypotheek niet meer 100% waarde woning maar bijvoorbeeld 80% waardoor de bank minder risico loopt en ze je een lagere rente kunnen geven. Maar daarvoor kan je het beste contact opnemen met de bank of een financieel adviseur!

Dit inderdaad.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 25 Jan 2020 15:47

Re: Overwaarde huis

Ik kan gewoon via de mijn Forius app de WOZ waarde insturen ( die niet ouder dan 6 mnd mag zijn geloof ik) of een taxatierapport en enkele weken later krijg je dan een brief of je rente inderdaad wat omlaag gaat. Daar hoef ik geen financieel adviseur voor te hebben.

Zowel een taxatie als een financieel adviseur kost geld ( al zal een taxatie waarschijnlijk hoger uitvallen dan je WOZ waarde waardoor je wellicht iets meer korting krijgt op je rente en je die kosten dus misschien nog wel terug verdient). Maar persoonlijk zou ik even inloggen bij je hypotheek verstrekker en daar zelf even kijken. In ergens in februari krijg je de nieuwe WOZ waarde van je huis wel binnen van de gemeente die je dan zou kunnen gebruiken eventueel.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 25 Jan 2020 16:16

Re: Overwaarde huis

Maar de WOZ en gemiddelde verkoopprijs van de huizen bij ons in de straat schelen denk ik wel €40.000 bij ons minoessepoes dus kan best dat je dan dus wel veel verschil hebt!
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem304

Bericht 25 Jan 2020 16:22

Re: Overwaarde huis

Rekenen ze dan de volledige WOZ waarde minoessepoes? Bij onze bank doen ze dat niet.
Als je bij ons de WOZ instuurt (niet ouder dan een jaar) dan rekenen ze 85% van de WOZ waarde en dan moet je dus al flink afgelost hebben wil daar een beetje verschil in komen dat je een lagere schuld marktwaarde verhouding hebt. Daarnaast heb je ook hypotheken waarbij dit helemaal niet kan en heeft de NHG er ook nog iets mee te maken als je dat hebt (ik heb geen idee hoe dat allemaal in elkaar steekt, wij hebben dat niet), maar het verschil met taxatie waarde - WOZ waarde kan dus echt enorm zijn.

Ik zou dus wel contact opnemen met een adviseur om te kijken wat er mogelijk is met je hypotheek en wat dan de beste optie is.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 25 Jan 2020 16:27

Re: Overwaarde huis

Met een nhg heb je altijd al de laagste rente en kun je idd niet omlaag meer als je huis overwaarde heeft.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 25 Jan 2020 17:37

Re: Overwaarde huis

Savi bij onze hypotheek wordt idd de volledige woz meegenomen. We moeten de definitieve nog even afwachten en dan kan de rente ook omlaag. Woz was afgelopen jaar lager dan hypotheek. We hebben alleen meegedaan aan een pilot en alle verbeteringen die we aangebracht hebben aangegeven waardoor de woz flink gestegen is. En nu ook meer klopt met de werkelijkheid.

Wat we uiteindelijk met de overwaarde doen is in een nieuw huis stoppen maar dat is echt afwachten tot dat die langs komt.
2015 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 25 Jan 2020 20:37

Re: Overwaarde huis

Hier nemen ze wel 100% van de WOZ waarde mee. Bij een hypotheek met NHG is er inderdaad geen renteopslag dus dan heeft het geen zin.
Ik zeg niet dat ik in alle gevallen geen hypotheekadviseur in zou schakelen hè. Ik zeg dat ik eerst even zou inloggen bij je hypotheekverstrekker om te kijken wat je mogelijkheden zijn. Zoek zelf even uit wat er mogelijk is, hoeveel procent van je huis gefinancierd is ( dat kan ik echt direct zien in de app) ed. Een verschil van 40.000 euro tussen WOZ en taxatiewaarde lijkt misschien veel maar probeer even uit te zoeken wat het daadwerkelijk zou uitmaken in rente verschil en hoeveel een taxatie of hypotheek adviseur kost en in hoeveel tijd je die kosten er dus uit hebt. En of het dus vervolgens rendabel is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem304

Bericht 25 Jan 2020 20:42

Re: Overwaarde huis

Oh wat fijn dat het bij jullie 100% is.

Ik voel me meteen genaaid met 85%. Met 100% zouden wij behoorlijk lager komen te zitten.
Volgende week maar eens een belletje aan wagen.
<<

Anoniem307

Bericht 25 Jan 2020 21:15

Re: Overwaarde huis

De dag dat we in het huis trokken is de prijs van de woning met 60.000 euro gestegen. Zo zit het hier in de lift momenteel. Maar daar doen we niets mee. We gaan nooit meer verhuizen en willen eventuele verbouwingen van eigen geld bekostigen. Zelf zullen we bij leven nooit iets hebben aan de waardevermeerdering van het huis, maar het is een mooie erfenis.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 25 Jan 2020 22:02

Re: Overwaarde huis

Savi schreef:Oh wat fijn dat het bij jullie 100% is.

Ik voel me meteen genaaid met 85%. Met 100% zouden wij behoorlijk lager komen te zitten.
Volgende week maar eens een belletje aan wagen.


Een taxatierapport kost ‘maar’ €400 dus daar zou je ook een berekening aan kunnen wagen, of dat iets zou kunnen opleveren. Taxatiewaarde ligt vaak een stuk hoger dan de WOZ waarde.
<<

Anoniem269

Bericht 25 Jan 2020 23:43

Re: Overwaarde huis

Isles jij bent toch nog geen 40? Hoe kun je er dan zeker van zijn nooit meer ergens anders te gaan wonen?
<<

Anoniem331

Bericht 26 Jan 2020 11:21

Re: Overwaarde huis

Zeker zijn kun je nooit maar het is toch een goed streven? Ik ben ook niet van plan hier ooit nog weg te gaan. Wat de toekomst brengt zien we dan wel weer, maar de intentie is hier oud te worden ja.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers