Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 24 Jan 2020 13:51

Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Wat is jullie ervaring met een basisschool waarbij groep 1 t/m 4 op de ene locatie zit en groep 5 t/m 8 op de andere?

De school die ik eventueel voor N in gedachten heb heeft dat dus op deze manier. Ze zijn onlangs samen gegaan met een andere school. Eerst zaten dus wel alle groepen op de locatie dicht bij ons huis, maar nu is het verdeeld over twee gebouwen (waarvan het gebouw voor de bovenbouw iets verder is, maar wel op prima fietsafstand).

Ik weet alleen zelf niet of ik dit nou juist fijn vind of niet. Ben benieuwd naar ervaringen of inzichten!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem308

Bericht 24 Jan 2020 14:03

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Is dat de M school? Naast jullie straat. Die willen misschien nieuwbouw gaan maken bij Ballorig in de buurt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 24 Jan 2020 14:11

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Nee die is het niet! Het is een reguliere openbare basisschool.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem294

Bericht 24 Jan 2020 14:13

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem294 op 08 Jun 2020 11:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem272

Bericht 24 Jan 2020 14:38

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

De school van I. heeft dat. Het heeft juist wel voordelen vind ik. Het is een grote school, maar doordat I. alleen met kinderen t/m groep 4 in het gebouw zit, voelt het als een kleine school. En niet van die grote jongens die je omver lopen in de gangen.

T. zit op een andere basisschool, verderop in de stad. Het halen en brengen (schooltijden zijn wel hetzelfde) is nooit een probleem geweest. T. fietst gewoon zelf naar school en naar huis. Ik hoef dus nooit op twee plekken tegelijk te zijn. Voordeel van een groter leeftijdsverschil

En zelfs met een kleiner leeftijdsverschil lijkt het me geen groot issue, want vanaf groep 5 / 6 worden de meeste kinderen sowieso oud genoeg om zelfstandig naar school te gaan, desnoods nadat je ze even een drukke straat over hebt geholpen. Je hoeft dan echt niet meer mee de school in en helpen de broodtrommel in de bak te doen en zo.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 24 Jan 2020 14:44

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Vaak is het zo dat de ene bouw een kwartier later begint dan de andere, zodat ouders kinderen naar beide gebouwen kunnen brengen. Ik werkte zelf afgelopen jaar op een school waar de bovenbouw al om 8.15 startte.
❤ 7 juni 2018
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 24 Jan 2020 16:24

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ik zou dit in een normale situatie geen probleem vinden. Voor mijn eigen kind zou ik dit niet willen, want dochter en zoon van vriend zitten al allebei op een andere school (regulier en speciaal) en ik wil die van mij niet naar school van dochter, dus worden al 3 scholen straks en 4 locaties wordt wel een erg groot circus in de ochtend ?
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 24 Jan 2020 16:45

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Hmm interessant. Ik zou het gevoelsmatig niet zo leuk vinden als mijn kind in de iets oudere groepen van de onderbouw zit en dan dus niet fysiek kan opkijken/uitkijken naar de volgende groepen en al een beetje kan meekrijgen hoe het daar gaat. Inclusief dus ook al leerkrachten af en toe zien enzo. Maar in de laagste groepen is het wel fijn dat het op deze manier wat kleinschaliger enzo is.

Op onze school wordt nu al bijv wel gezorgd dat groepen 1 en 2 5 minuten eerder naar buiten gaan einde dag, en hebben ze op andere momenten pauze. Om ze niet letterlijk onder de voeten te laten lopen (kleine school en klein plein). Dat vind ik wel fijn!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 713

Geregistreerd: 14 Aug 2019 20:51

Bericht 24 Jan 2020 17:42

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Hier is het zo. Maar helaas niet de spreiding per leerjaren helaas. Vanaf groep 4 geven ze niet meer de garantie dat broertjes en zusjes op dezelfde locatie zitten, terwijl beide niet veilig te fietsen zijn voor een kind alleen. Er zit tien minuten tijd verschil in start en eindtijd. Veel ouders sjeesen van de ene locatie naar de ander.

Als ik een kind zou hebben zou het mij niks uitmaken. Voordeel wellicht dat de speelpleinen ook zijn ingericht op de leeftijden.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 24 Jan 2020 19:41

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

De school waar ik naast woon heeft dit. Naast mij zit alleen groep 1-5. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat mij opvalt is dat het veel rustiger lijkt dan op de scholen die ik ken waar alle leeftijden bij elkaar zitten. Het zou voor mij dus zeker geen reden zijn om een school níet te kiezen, mits inderdaad de verdere locatie ook op een haalbare afstand zit.
<<

Anoniem284

Bericht 24 Jan 2020 22:02

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ik zou dit denk ik alleen vervelend vinden als ik 2 kinderen zou hebben en dat ze allebei naar een andere locatie moeten. Met 1 kind zou het me niet uitmaken. In mijn woonplaats zullen we sowieso de wijk uit moeten.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 25 Jan 2020 07:15

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Onze basisschool zit ook verspreid in twee gebouwen.

Gebouw 1: groep 1/2, 3, 5, 6
Gebouw 2: groep 1/2, 4, 7, 8

Mijn kinderen zitten in groep 2 en 4. Vorig jaar zaten ze bij elkaar in het gebouw en dit jaar niet meer. Volgend jaar groep 3 en 5 wel weer samen.
Ideaal is het niet, maar het went wel. In de ochtend heb ik een kwartier speling. De deuren gaan om 08:15 uur open. Ik breng ze om en om, zodat ik met de een wat meer tijd in de klas heb. Ophalen ook om en om. Ze weten dat ze soms dus even moeten wachten uit school.

Het grootste nadeel vind ik niet het halen en brengen, maar dat mijn oudste die nu in groep 4 zit en erg goed kan leren niet makkelijk lesstof/materiaal van groep 5 kan doen. Groep 5 en 6 zitten namelijk in het andere gebouw. Ook met leesboeken is het aanbod in de schoolbieb gericht op groep 4 en 7 en 8. Hij leest nu in m6. Daar is wel iets van, maar beperkt. Hij neemt nu vaak boeken vanuit thuis mee.

De school is verder wel heel prettig dus switchen zou ik nooit doen.
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:13

Bericht 25 Jan 2020 11:09

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ik heb geen ervaring er mee, maar praktisch met meerdere kinderen lijkt het mij wel lastiger. Tenzij ze idd al wat ouder zijn en zelf naar school kunnen fietsen.

Wat ik hier wel zou missen is de gezamenlijke dingen met de hele school doen in de aula of op het schoolplein. Daarnaast doen ze hier ook bv regelmatig aan maatjes lezen (elke leerling van groep 8 krijg een leerling van groep 1/2 en gaat die voorlezen). Zulk soort dingen vind ik leuk en wekt bij mij het gevoel van echt een school zijn op en elkaar kennen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 Jan 2020 09:18

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Echt wat verder uit elkaar lijkt mij erg onhandig. Zeker met meerdere kinderen.

Hier zitten de kleuters wel op een ander gebouw maar dat is op 2 minuten lopen van het hoofdgebouw. Er zit 5 minuten speling tussen de start van de kleuters en de ouderen zodat ouders de tijd hebben om alle kinderen naar school te brengen.

De jongste kan straks tussen 8.15-8.25 gebracht worden en de oudste tussen 8.20-8.30.

Maar als je dus met het andere kind nog een stukje moet fietsen zou dat niet mijn voorkeur hebben.
Het is in de ochtend altijd al een race tegen de klok.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 26 Jan 2020 09:34

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ik heb maar één kind en meer komen er ook niet, dus wat dat betreft geen probleem. Maar ik ga tzt eerst maar eens kijken in de school of we er een goed gevoel bij hebben.

Het opkijken naar hogere groepen zou ze dan denk ik alleen in groep 4 kunnen misschien, dus dat vind ik nog te overzien.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Jan 2020 10:37

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ik keek zelf in groep 3 al heel erg op tegen de groep 8ers en vond het ook heel tof om met hen op het schoolplein soms te spelen. Ik had dat dus zelf wel jammer gevonden dus als het over twee locaties verdeeld is. De kleintjes kunnen zich wel echt optrekken aan de groteren. En gaan alle kindjes dan wel naar de groep 8 musical kijken enzo? Want die kinderen kennen ze dan amper natuurlijk.
Ik zou het voor de dynamiek van de school wel echt jammer vinden. Of het een dealbreker zou zijn weet ik niet, dat hangt ook denk ik van de rest van het gevoel wat je bij de school en de andere scholen in de omgeving hebt af. Maar ik zou het wel als een nadeel zien en niet als een voordeel.
Let's discover the world together.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Jan 2020 11:55

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ik zat zelf op een school.met twee gebouwen. Alleen deze lagen tegenover elkaar. Er zat alleen een straat tussen. De verwerking was groep 1-4 en 5-8. Wij gingen wel als bovenbouwers naar het onderbouw ebouw voor handvaardigheid. Daar hadden we een hele grote handvaardigheid zolder. En de musicals zowel kleuter als groep 8 waren in de grote gymzaal van het onderbouw gebouw. Aangezien de school heel groot was heb ik het niet als negatief ervaren. In groep 8 hadden we namelijk 3 Klassen van 25 leerlingen. Dus genoeg kinderen voor dynamiek op en rond het schoolplein. Plus je zag wel alle leeftijden voorbij komen als de school uit was.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 26 Jan 2020 12:18

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ik heb zelf op zo'n school gezeten, maar de school werd gesplitst toen ik naar groep 8 ging en alleen groep 8 ging naar een andere locatie. In eerste instantie vonden we dat niet leuk, dat we ons laatste jaar naar een ander gebouw moesten, maar het bleek ontzettend leuk te zijn om met twee klassen apart te zitten en een beetje onze eigen gang te gaan. Onze docenten dan he, zo hebben we zelf mee verhuisd
en voetbalwedstrijden gekeken van oranje. Ik ging toen overigens zelf naar school, mijn ouders hoefden mij niet meer te brengen.

Het schooljaar erna werd het al groep 7 en 8 die apart moesten en inmiddels is de hele school verbouwd en zit toch alles weer bij elkaar.

Ik zou het lastig vinden als er meerdere kinderen naar meerdere plekken gebracht worden, maar ik ben ook wel benieuwd hoe de school ermee omgaat als kinderen in groep 4 meer uitdaging nodig hebben enzo.
december 2016
juli 2019
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 26 Jan 2020 13:08

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Marin schreef:Ik keek zelf in groep 3 al heel erg op tegen de groep 8ers en vond het ook heel tof om met hen op het schoolplein soms te spelen. Ik had dat dus zelf wel jammer gevonden dus als het over twee locaties verdeeld is. De kleintjes kunnen zich wel echt optrekken aan de groteren. En gaan alle kindjes dan wel naar de groep 8 musical kijken enzo? Want die kinderen kennen ze dan amper natuurlijk.
Ik zou het voor de dynamiek van de school wel echt jammer vinden. Of het een dealbreker zou zijn weet ik niet, dat hangt ook denk ik van de rest van het gevoel wat je bij de school en de andere scholen in de omgeving hebt af. Maar ik zou het wel als een nadeel zien en niet als een voordeel.


Hmm ja daar zit ook wel weer wat in. Maar de locatie weegt voor mij ook wel zwaar, het lijkt me leuk als er kinderen uit de buurt naar dezelfde school gaan. Een andere openbare school is iets verder weg, maar alsnog maar zes minuten fietsen. Is natuurlijk goed te doen, maar de school waar ik het over had is maar twee minuten fietsen. Er zit ook nog een school nóg dichterbij, maar dat is een christelijke school en eigenlijk wil ik dat niet.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Jan 2020 13:11

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Heb je de mogelijkheid om bij alledrie de scholen gaan kijken? Dan zou ik dat sowieso doen. De school is meer dan een gebouw en dan kan je een gevoel krijgen van de sfeer (maar dat zal jij weten als oud juf haha). Ik denk dat je dan zelf ook goed genoeg kan inschatten wat je belangrijk vindt en wat minder.
En natuurlijk bij de christelijke school vragen hoe ze daarmee om gaan. De school van O is ook christelijk maar merk je (volgens mij uit buur verhalen) niet veel van terwijl de andere school waar we keken de nadruk er ook op lag.

Maar als ik jou was zou ik ze alledrie bezoeken en je bent zelf ervaren genoeg om kritisch naar een school te kijken, meer dan ik waarschijnlijk haha.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 26 Jan 2020 13:20

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Ja klopt, ik wil inderdaad wel bij alle scholen gaan kijken. Was net wel even op de website van die openbare school iets verder weg aan het lezen en die sprak me wel aan moet ik zeggen. Dus misschien is dat nog best een optie. Het gebouw zelf spreekt me ook meer aan, die obs hier dichtbij ziet er wel erg 90's uit haha.
❤ 7 juni 2018
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 27 Jan 2020 20:15

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

De school waar mijn zoon heen gaat is ook verdeeld in 1-4 en 5-8. Er zit 5 minuten speling in het brengen s morgen en 's middags.
Wij hebben juist voor deze school gekozen omdat de onderbouw zo lekker klein en knus is. Ze kunnen rustig wennen aan het schoolse leven.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 30 Jan 2020 16:18

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Bliss schreef:
Marin schreef:Ik keek zelf in groep 3 al heel erg op tegen de groep 8ers en vond het ook heel tof om met hen op het schoolplein soms te spelen. Ik had dat dus zelf wel jammer gevonden dus als het over twee locaties verdeeld is. De kleintjes kunnen zich wel echt optrekken aan de groteren. En gaan alle kindjes dan wel naar de groep 8 musical kijken enzo? Want die kinderen kennen ze dan amper natuurlijk.
Ik zou het voor de dynamiek van de school wel echt jammer vinden. Of het een dealbreker zou zijn weet ik niet, dat hangt ook denk ik van de rest van het gevoel wat je bij de school en de andere scholen in de omgeving hebt af. Maar ik zou het wel als een nadeel zien en niet als een voordeel.


Hmm ja daar zit ook wel weer wat in. Maar de locatie weegt voor mij ook wel zwaar, het lijkt me leuk als er kinderen uit de buurt naar dezelfde school gaan. Een andere openbare school is iets verder weg, maar alsnog maar zes minuten fietsen. Is natuurlijk goed te doen, maar de school waar ik het over had is maar twee minuten fietsen. Er zit ook nog een school nóg dichterbij, maar dat is een christelijke school en eigenlijk wil ik dat niet.


De situatie is weer wat veranderd. Ik heb net even gebeld naar die andere openbare school iets verder weg. Leuk gesprek gehad met de directeur, hij gaf aan dat kinderen op die school wel voornamelijk uit de directe omgeving komen en sommige ook bij ons uit de buurt. We hadden het ook nog even over die andere school met twee gebouwen, hij wist namelijk te vertellen (is ook dezelfde stichting) dat ze daar een nieuw schoolgebouw voor gaan bouwen en dus wel alles op één locatie! Net even gegoogeld en het zou begin 2022 klaar moeten zijn, precies voordat N naar school gaat.

Het probleem van twee gebouwen is daarmee dus verholpen haha. Nu is het helaas wel zo dat de nieuwbouw juist op de locatie komt waar nu de bovenbouw zit en die dus wat verder weg is. Maar wel weer net iets dichterbij dan de school waarvan ik de directeur sprak. Het lijkt me toch wel leuk als er kinderen uit de buurt/wijk naar dezelfde school gaan, maar geen van beide scholen zitten dus in onze wijk. Maar goed, lijkt me niet dat alle buurtkinderen naar de christelijke school om de hoek gaan. Anyways, ga binnenkort maar eens wat rondleidingen plannen denk ik.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Jan 2020 16:19

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Oh dat klinkt wel helemaal prima en wat fijn een nieuw fris schoolgebouw. Zou ik zeker gaan kijken (nou ja de fysieke locatie kan dan niet echt). En dst betekent waarschijnlijk ook dat meer kindjes uit de buurt ook naar die net iets verdere locatie gaan dan.
Let's discover the world together.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 30 Jan 2020 16:33

Re: Basisschool verdeeld over twee (ge)bouwen

Die afstand zou ik me niet druk over maken hoor.
De school waar E. naartoe gaat zit niet in onze wijk en op ongeveer 5 minuten fietsen denk ik. Gaat echt prima, ook met samen spelen. Het scheelt dat het eigenlijk alleen maar rechtdoor en onder een tunneltje door is, dus geen lastige route.

Mijn basisschool vroeger lag ook op ergens tussen de 5 en 10 minuten fietsen. Ik heb hier echt nooit problemen van ondervonden, ook niet met spelen ed.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers