Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe vraag van de dag

<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 22 Jan 2020 12:46

Re: Nieuwe vraag van de dag

Silly-One schreef:Gisteren was ik moe en dan ben ik heel snel met mijn opmerkingen.
Nu werk ik in limburg en ik trok het gisteren heel slecht dat er dan in de koffiekamer onderling in dialect wordt gesproken. Nu versta ik het wel, maar het kost mij wel moeite. Gisteren kon ik het niet laten om daar een opmerking over te maken.
In mijn ogen is het een beetje asociaal om dialect te spreken waar mensen bij zijn die het niet spreken en dat moest er gisteren even uit.


Dit is voor hen niet meer dan gewoonte. Ik snap ergens dat je je eraan ergert of dat je denkt dat het asociaal is maar zo is het niet. Als jij met een groep Nederlanders in een ruimte staat en er loopt één Chinees rond, ga je dan ook alles in het Engels zeggen? Die mensen vervallen gewoon in een gewoonte voor hun
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 22 Jan 2020 12:54

Re: Nieuwe vraag van de dag

Caro schreef:
Dit is voor hen niet meer dan gewoonte. Ik snap ergens dat je je eraan ergert of dat je denkt dat het asociaal is maar zo is het niet. Als jij met een groep Nederlanders in een ruimte staat en er loopt één Chinees rond, ga je dan ook alles in het Engels zeggen? Die mensen vervallen gewoon in een gewoonte voor hun


Afhankelijk van de voertaal op het werk zou ik dan wel Engels gaan praten ja. Het kan wel een gewoonte zijn, maar ik de voertaal hier in gewoon Nederlands en geen dialect. Er werken meerdere mensen hier die niet uit Limburg komen. Toen ik het gisteren aangaf, moesten ze wel toegeven dat het eigenlijk wel asociaal is. Zeker omdat er ook gewoon leerlingzaken besproken worden die voor iedereen van belang zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 22 Jan 2020 12:58

Re: Nieuwe vraag van de dag

Das natuurlijk beetje koffiedik kijken SO. Kijk, als het gaat om vergaderingen en werkgerelateerde zaken en anderen zitten eromheen dan zou ik wel verwachten dat er Nederland gesproken wordt. Maar als het een 'hoe is het' praatje is dan zou ik me proberen er niet aan te ergeren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Jan 2020 13:00

Re: Nieuwe vraag van de dag

Dat is een hele normale groepsdynamiek wanneer er één iemand de taal (of in dit geval dialect) niet spreekt. Gebeurt bijna altijd in dat soort groepen. Er wordt vaak heus even op gelet maar al gauw vervalt men in eigen patronen. Ze zullen het iig niet kwaad bedoelen lijkt me. Af en toe maar even een herinnering geven zelf.
Let's discover the world together.
<<

Kira

Bericht 22 Jan 2020 15:14

Re: Nieuwe vraag van de dag

Ik heb ook drie vriendinnen die dialect prate. Als we met ons 4en zijn praten ze onderling ook dialect, zij vinden het echt raar om onderling Nederlands te praten vandaar dat ik het wel begrijp. Tegen mij schakelen ze zelfs midden in een zin om naar Nederlands.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 22 Jan 2020 15:39

Re: Nieuwe vraag van de dag

Caro schreef:
Silly-One schreef:Gisteren was ik moe en dan ben ik heel snel met mijn opmerkingen.
Nu werk ik in limburg en ik trok het gisteren heel slecht dat er dan in de koffiekamer onderling in dialect wordt gesproken. Nu versta ik het wel, maar het kost mij wel moeite. Gisteren kon ik het niet laten om daar een opmerking over te maken.
In mijn ogen is het een beetje asociaal om dialect te spreken waar mensen bij zijn die het niet spreken en dat moest er gisteren even uit.


Dit is voor hen niet meer dan gewoonte. Ik snap ergens dat je je eraan ergert of dat je denkt dat het asociaal is maar zo is het niet. Als jij met een groep Nederlanders in een ruimte staat en er loopt één Chinees rond, ga je dan ook alles in het Engels zeggen? Die mensen vervallen gewoon in een gewoonte voor hun

Als de Chinees deel uitmaakt van het gesprek zou ik wel een taal spreken die hij begrijpt, ja. Ervan uitgaande dat hij dus geen Nederlands verstaat.

Als ik met iemand in gesprek ben in het Nederlands, en er loopt iemand de kamer in die geen Nederlands spreekt, zou ik niet direct omschakelen naar een taal die de nieuwe persoon wel spreekt.

♥♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 22 Jan 2020 15:44

Re: Nieuwe vraag van de dag

Elli: wij snappen elkaar weer!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 28 Jan 2020 11:38

Re: Nieuwe vraag van de dag

Ik vind dat niet netjes, om in een dialect te spreken op een werkvloer waar mensen rondlopen die dat dialect niet spreken. Het zorgt ervoor dat iedereen die dat dialect niet spreekt zich buitengesloten voelt, zich er van bewust is dat hij/zij er niet bijhoort en dat is niet goed voor de dynamiek.

Dan kan het wel zo zijn dat het niet slecht bedoeld is, of dat het een gewoonte is, het veroorzaakt een tweedeling en is dus niet inclusief.
#teammaple🍁
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 28 Jan 2020 12:34

Re: Nieuwe vraag van de dag

Ik begrijp heel goed dat je je daaraan stoort SO. Ik zou dat ook heel irritant vinden. Maar het verschil is voor mij (ook) of je echt deel neemt aan het gesprek of er alleen bij zit. In het eerste geval zou ik dan verwachten dat ze gewoon Nederlands spreken, en in het 2de geval zou die verwachting minder hebben.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers