Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Elektrisch rijden

<<

Anoniem335

Bericht 20 Jan 2020 22:35

Re: Elektrisch rijden

Wat gaat er met al die accu’s gebeuren als ze over een paar jaar versleten zijn? Is het echt zoveel beter voor het milieu?
<<

ChiQ

Bericht 20 Jan 2020 22:40

Re: Elektrisch rijden

Kexter schreef:Wat gaat er met al die accu’s gebeuren als ze over een paar jaar versleten zijn? Is het echt zoveel beter voor het milieu?

https://www.volkswagen.nl/elektrisch-ri ... chroothoop

Lees dit maar.
<<

Anoniem284

Bericht 20 Jan 2020 22:42

Re: Elektrisch rijden

<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 20 Jan 2020 23:11

Re: Elektrisch rijden

Wij hebben sinds december een elektrische auto, ben er tot nu toe super blij mee. Wel als zakelijke lease maar we rijden ook veel privé. We hebben een laadpaal aan ons huis.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Jan 2020 23:30

Re: Elektrisch rijden

Elektrische auto kunnen we ons nog lang niet veroorloven maar ben al tijdje benieuwd hoe lang je kunt rijden met volle tank. Is er kans dat je langs de weg komt te staan met lege batterij als je niet goed genoeg plant van a-b (zeg de oplaadpalen zijn vol).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Jan 2020 23:35

Re: Elektrisch rijden

Hoelang je kunt rijden is afhankelijk van zoveel dingen. Het weer (moet je de auto verwarmen kost ook energie), hoe hard je rijdt, hoe snel je optrekt of steeds wisselt in snelheid. Laadpalen vol lijkt me onmogelijk, of je moet gewoon even wachten. Je auto plant met je mee, zegt waar je kunt laden. Als het echt heel erg is gaat hij ook energie voor je sparen door het scherm uit te doen, radio, verwarming etc. Het is wel vooruit plannen maar dan goed te doen denk ik.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Jan 2020 23:36

Re: Elektrisch rijden

In die zin is het hetzelfde als tanken toch? Je moet gewoon optijd gaan anders rijd je hem leeg.

Maar ik ging dit weekend voor het eerst alleen op pad een uur rijden en vond het aflopen van die procenten best een spannend gevoel.

Ik heb er trouwens niet veel verstand van hoor. Maar wij hebben de auto al iets meer dan een jaar en heb alle verhalen van vriend aangehoord, die heeft ook alles uit moeten zoeken. Wat wij wel spannend vinden is op wintersport gaan, er zijn daar niet veel laadpalen (of alleen beneden aan de berg), het is erg koud (energie) en je komt daar vaak in de file te staan. Dat klinkt wel een beetje tricky.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 21 Jan 2020 00:58

Re: Elektrisch rijden

Ja, maar ik lees net dat opladen lang duurt dus dat is dan niet te vergelijken met even snel tanken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 21 Jan 2020 08:59

Re: Elektrisch rijden

Je kunt vaak in 20 min voor 80% volladen voor zover ik weet, Marsy!
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 21 Jan 2020 10:06

Re: Elektrisch rijden

Joey schreef:Je kunt vaak in 20 min voor 80% volladen voor zover ik weet, Marsy!


Alleen bij een Fastned lader bij tankstations, en die heb je niet overal. Een gewone lader aan straat kost zeker een uur of 6 tot 8!
Dus die moet je maar net treffen dan.
Ik heb vorig jaar toen ik de auto van een collega leende een keer echt moeten zoeken en omrijden, omdat de laadplaats bij mijn werk vol was en ik nog een huisbezoek had, met nog maat 30km op de teller. Was niet relaxt.

En de gegeven actieradius is in de meest gunstige omstandigheden, geen tegenwind, geen airco aan, eco modus (die een max snelheid gaat en enkel binnen de bebouwde kom geschikt is, tenminste, bij die E-golf). Zodra ik de gewone modus aanzette ging er al 40km af, airco aan 30km er af etc.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 21 Jan 2020 10:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

ChiQ

Bericht 21 Jan 2020 10:07

Re: Elektrisch rijden

Joey schreef:Je kunt vaak in 20 min voor 80% volladen voor zover ik weet, Marsy!


Ja, laden aan je eigen paal gaat wat langzamer, maar fastned is 15 min 80%. Het lijkt spannender dan het is, maar bijv Tesla heeft superchargers overal in t land bij hotels staan. Als J met zijn opa weg is, leggen ze de auto aan een paal en gaan dan binnen even koffiedrinken.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Jan 2020 10:11

Re: Elektrisch rijden

ChiQ schreef:
Joey schreef:Je kunt vaak in 20 min voor 80% volladen voor zover ik weet, Marsy!


Ja, laden aan je eigen paal gaat wat langzamer, maar fastned is 15 min 80%. Het lijkt spannender dan het is, maar bijv Tesla heeft superchargers overal in t land bij hotels staan. Als J met zijn opa weg is, leggen ze de auto aan een paal en gaan dan binnen even koffiedrinken.

Misschien is het allemaal juist wel goed voor een minder gehaast leven. Je 'moet' even ontspannen tijdens het opladen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Jan 2020 10:16

Re: Elektrisch rijden

Met een slapend kind in de auto zou ik dat dan wel weer heel irritant vinden. Maar misschien zou ie wel makkelijker doorslapen. Immers is de geluidsovergang minder (hij wordt vaak wakker als je stopt met rijden maar met een elektrische auto is die overgang veel subtieler natuurlijk).
Dus misschien valt dat mee.

Maar zoals ik in dat andere topic al zei vind ik ze wel echt eng omdat je ze niet goed hoort aankomen. Hebben jullie dat niet? Ik geloof dat er wel ontwikkelingen bezig zijn om artificiële motorgeluiden te maken zodat het herkenbaarder als auto is.
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 21 Jan 2020 10:19

Re: Elektrisch rijden

Marin schreef:
Maar zoals ik in dat andere topic al zei vind ik ze wel echt eng omdat je ze niet goed hoort aankomen. Hebben jullie dat niet? Ik geloof dat er wel ontwikkelingen bezig zijn om artificiële motorgeluiden te maken zodat het herkenbaarder als auto is.


Ja dat vond ik ook eng, vooral omdat we nogal onoverzichtelijke straatjes hebben en fietsers enzo mij niet hoorde aankomen. En ook gewoon stug doorfietsen ook al hadden ze geen voorrang.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Jan 2020 10:22

Re: Elektrisch rijden

Momenteel rijd ik een hybride. Volledig elektrisch wil ik niet, want ik geloof meer in waterstof en ik ben serieus pissed dat de overheid alleen inzet op elektrisch rijden terwijl ik denk dat op waterstof rijden het uiteindelijk gaat winnen van elektrisch rijden. Alleen als de overheid zet nu niet ook in op waterstof zodat er tot nu toe nog maar enkele waterstofstankstations en auto's zijn.
<<

ChiQ

Bericht 21 Jan 2020 12:38

Re: Elektrisch rijden

Sawadee schreef:
Marin schreef:
Maar zoals ik in dat andere topic al zei vind ik ze wel echt eng omdat je ze niet goed hoort aankomen. Hebben jullie dat niet? Ik geloof dat er wel ontwikkelingen bezig zijn om artificiële motorgeluiden te maken zodat het herkenbaarder als auto is.


Ja dat vond ik ook eng, vooral omdat we nogal onoverzichtelijke straatjes hebben en fietsers enzo mij niet hoorde aankomen. En ook gewoon stug doorfietsen ook al hadden ze geen voorrang.



Nee hoor, je let gewoon dubbel zo goed op. En als je héél langzaam rijdt hoor je t niet, maar banden en wind maken ook geluid hé

Oja, Audi Etron heeft een ingebouwde 'motor' geluid. Je hoort dus wel de auto.
Laatst gewijzigd door ChiQ op 17 Feb 2020 00:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Jan 2020 12:54

Re: Elektrisch rijden

Maar ik bedoelde meer van de andere kant, dat de voetgangers en fietsers de auto's niet goed horen. Moet je natuurlijk ook goed opletten en kijken maar ik ervaar het wel echt anders dan bij andere auto's. Ik schrik er soms echt van.
Let's discover the world together.
<<

ChiQ

Bericht 21 Jan 2020 13:09

Re: Elektrisch rijden

Marin schreef:Maar ik bedoelde meer van de andere kant, dat de voetgangers en fietsers de auto's niet goed horen. Moet je natuurlijk ook goed opletten en kijken maar ik ervaar het wel echt anders dan bij andere auto's. Ik schrik er soms echt van.


Nee hoor je hoort geen motor van de auto brommen maar tis niet geruisloos. En wat ik zeg, je let dus extra op andere mensen/kinderen.
<<

Anoniem269

Bericht 21 Jan 2020 20:12

Re: Elektrisch rijden

Wij hadden met werk een elektrische auto en dat was altijd gedoe. Ging snel leeg, laadde super langzaam op. Heb weleens met een collega vast gestaan bij een klant, omdat de laadpaal bezet was door een ander.
Ik zou pas elektrisch gaan rijden als ik een hele goede zou kunnen betalen. Ik vind auto's echt zonde van het geld, laat staan zo'n peperdure.

Ik doe aan car sharing.
<<

Anoniem284

Bericht 21 Jan 2020 21:34

Re: Elektrisch rijden

Savi schreef:
ChiQ schreef:
Ja, laden aan je eigen paal gaat wat langzamer, maar fastned is 15 min 80%. Het lijkt spannender dan het is, maar bijv Tesla heeft superchargers overal in t land bij hotels staan. Als J met zijn opa weg is, leggen ze de auto aan een paal en gaan dan binnen even koffiedrinken.

Misschien is het allemaal juist wel goed voor een minder gehaast leven. Je 'moet' even ontspannen tijdens het opladen.


Opladen tijdens het opladen ?
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 22 Jan 2020 07:27

Re: Elektrisch rijden

ChiQ schreef:
Gympie schreef:
Dit wordt in ons geval vergoed, maar hier ben ik ook wel heel benieuwd naar!


Nee, het is in verhouding 3x goedkoper dan bezine rijden.


Inmiddels niet meer, bij 1 van de snelladers:

https://www.rtlz.nl/business/artikel/49 ... ego-kartel
<<

Anoniem281

Bericht 22 Jan 2020 08:20

Re: Elektrisch rijden

Voorlopig gaan wij er nog niet aan. Ik heb het er met een vriend over gehad die automonteur is en die zegt ook, als je kan leasen, meteen doen, maar kopen nog niet.

Veel elektrische auto's hebben nog leaseaccu's, als je een onderhoudscontract hebt, is er niks aan de hand maar als er iets mis mee gaat, zijn de kosten nog zo hoog. Een nieuwe accu kost duizenden euro's en er zijn vrijwel geen tweedehands onderdelen te koop om je kosten te drukken. Sowieso is er nog niet allround genoeg kennis om bij een gemiddelde garage een elektrische auto na te laten kijken. Er zijn nog niet voldoende laadpalen enz enz.

Ik rijd nu in een eenvoudige, oudere auto, als de hypotheek voor ons volgende huis rond is (we gaan in het najaar kijken naar een ander huis) dan gaan we ook weer kijken naar nieuwe auto's. Als er dan zaken verandert zijn, wil ik het overwegen maar ik denk dat we te snel willen met z'n allen, terwijl Nederland nog niet helemaal is ingericht op elektrisch rijden.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 22 Jan 2020 08:41

Re: Elektrisch rijden

Bij ons op het werk is het ook altijd gedoe met de laadpalen. Inderdaad mensen die hun auto de hele dag laten staan ( snap ik want verplaatsten kost ook tijd natuurlijk) waardoor andere mensen niet kunnen laden. Dan lopen er weer medewerkers door het pand aan iedereen te vragen of iemand zij auto kan verplaatsen.

Wij hebben zelf geen eigen oprit. Sinds een tijdje wel 1 laadpaal in de straat, maar ideaal is dat niet, de kans dat er geen plek vrij is om te laden is aanzienlijk.

Mijn man zijn lease contract ( met diesel auto) loopt van de zomer af, dus we verwachten dat hij binnenkort een nieuwe auto uit moet zoeken. Maar hij heeft nog van niemand van zijn collega’s gehoord dat een eclectische auto leasen een optie was. Even afwachten en kijken of het haalbaar is voor ons.
Wij hebben heel bewust maar 1 auto, dus geen benzine auto om op terug te vallen als het nodig is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

ChiQ

Bericht 22 Jan 2020 14:22

Re: Elektrisch rijden

Ik moet kijken hoe het is als we de auto fulltime in gebruik hebben maar je kan echt met een goede auto (die idd over een ton kost, echt duur joh) bijna een week met je accu doen. En dan laden wij hem aan huis op. We hebben een aantal bedrijven gesproken die een paal aan huis installeren, en wij hebben de offerte 2 januari akkoord gegeven maar ze komen het pas 13 februari installeren. Kan je nagaan zó druk hebben ze het met palen plaatsen haha. Overigens; ik zou nooit een elektrische wagen aanschaffen als ik niet pal voor mijn eigen deur kan laden, dan lijkt het me te hoge stressfactor en teveel nadenk en plan-werk.
<<

ChiQ

Bericht 22 Jan 2020 14:24

Re: Elektrisch rijden

minoessepoes schreef:Bij ons op het werk is het ook altijd gedoe met de laadpalen. Inderdaad mensen die hun auto de hele dag laten staan ( snap ik want verplaatsten kost ook tijd natuurlijk) waardoor andere mensen niet kunnen laden. Dan lopen er weer medewerkers door het pand aan iedereen te vragen of iemand zij auto kan verplaatsen.

Wij hebben zelf geen eigen oprit. Sinds een tijdje wel 1 laadpaal in de straat, maar ideaal is dat niet, de kans dat er geen plek vrij is om te laden is aanzienlijk.

Mijn man zijn lease contract ( met diesel auto) loopt van de zomer af, dus we verwachten dat hij binnenkort een nieuwe auto uit moet zoeken. Maar hij heeft nog van niemand van zijn collega’s gehoord dat een eclectische auto leasen een optie was. Even afwachten en kijken of het haalbaar is voor ons.
Wij hebben heel bewust maar 1 auto, dus geen benzine auto om op terug te vallen als het nodig is.


Oplossen door een briefje met telefoonnummer op je dashboard te leggen. Als ie dan vol is kan een ander laden.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers