Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragentopic - Werk en studie

<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 04 Mei 2022 14:53

Re: Vragentopic - Werk en studie

Bedankt voor de reactie.
Ik snap dat het niet ideaal is en bij mij is het ook (nog) niet aan de orde. Maar dat popte vanmorgen bij mij op. Stel dat ik een geweldige vacature zie met meer uren dan ik nu kan en wil werken, zou ik dit dan kunnen inzetten?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 04 Mei 2022 15:09

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik heb het zelf niet gedaan maar neem regelmatig mensen aan die meteen ouderschapsverlof hebben. Prima, als je het van te voren weet en het is een goede kandidaat.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 10 Mei 2022 18:43

Re: Vragentopic - Werk en studie

Even een vraag waarvoor ik niet per se een nieuw topic wil openen: sinds twee maanden werk ik in een restaurant, op maandag, donderdag en vrijdag. Met mijn werkgever heb ik afgesproken dat ik om 11.00 uur begin en dat ik uiterlijk om 20.00 uur naar huis mag. Allereerst omdat ik (te) lange dagen zowel fysiek als mentaal niet trek en daarnaast omdat ik mijn man en kinderen ook nog even wil zien 's avonds. Ik heb gezegd dat ik me realiseer dat het niet altijd haalbaar is dat ik om 20.00 uur weg kan, zeker niet als de zaak vol zit, maar ik heb sinds een week of 3 een collega die meestal rond 13.00 begint (of later) die werkgever prima die laatste twee uurtjes kan helpen afsluiten. Zij heeft op vrijdagavond training en gaat om 19.00 uur dan ook weg. Ik sta dan dus wel vanaf 11.00 uur op de vloer en kan pas weg als ik klaar ben met afsluiten (meestal pas rond 21.30 uur). Gisteren werkte ik zelfs al vanaf 10.30 uur (deels eigen schuld want ik was er vroeger maar goed, als ik er ben begin ik gelijk, van niks doen houd ik niet). Pas om 20.30 uur kon ik naar huis, terwijl mijn collega er om 17.00 uur was en het na 19.00 uur echt niet meer zo druk was dat zij dat niet samen met werkgever af kon. Als zij op vrijdag om 19.00 uur weg kan moet ik op maandag toch ook om 19.00 uur weg kunnen?

Nou ja, eigenlijk lang verhaal en wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik het vervelend vind dat ik geen afspraken kan maken met werkgever. Hij zegt het een en doet het ander, belooft keer op keer dat ik op tijd naar huis kan mits de drukte dat toelaat maar elke week ben ik dus weer zo laat thuis (alle drie de dagen). Behalve dat ik uitgeput ben en ik mijn kinderen (of in ieder geval de jongste) niet meer zie voor ze naar bed gaat stoort het me gewoon dat hij dingen toezegt en die zo makkelijk niet nakomt. We hebben er al twee keer eerder een gesprek over gehad, hij zegt dat hij begrijpt dat ik niet zulke lange dagen kan werken ivm gezondheid en gezin, maar ik heb eerder het idee dat hij het helemaal niet snapt óf dat het hem niet interesseert. Moet ik nóg een keer met hem om tafel? Ik denk er zelfs aan om nu al een dag minder te gaan werken, simpelweg omdat ik er, als ik zo doorga, helemaal mee moet stoppen en dat zou ik ook jammer vinden.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 10 Mei 2022 21:08

Re: Vragentopic - Werk en studie

Eerlijk, ik zou nog 1 keer het gesprek aangaan. Aangeven dat dit niet kan en je vanaf dat moment gewoon om 20 uur stopt. En dat dan ook doet. Je eigen gezondheid is belangrijker dan een baan. Behalve dan misschien die dag dat je collega eerder gaat. Maar misschien kan zij die fag om 11 uur beginnen en jij later?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Mei 2022 21:29

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik heb totaal geen ervaring in de horeca hoor maar lijkt me toch dat als je een afgesproken eindtijd van je shift hebt, je gewoon weg kan en dus ook weg gaat? Incidenteel langer blijven bij drukte kan ik me voorstellen maar niet zo structureel. Zeker niet als je zelf aangeeft dat je dat niet trekt. Daar heb je goede afspraken over gemaakt dus daar zou ik me ook aan houden, beide kanten op. Wat gebeurt er als je gewoon weg gaat op het afgesproken tijdstip?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Mei 2022 22:01

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik snap het niet helemaal. Als je in een restaurant gaat werken, dan weet je dat je tot laat werkt. Als je dat niet wil, dan zou ik iets anders zoeken, bijvoorbeeld een broodjeszaak die om 5 uur sluit.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 11 Mei 2022 06:34

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ook in een restaurant kun je prima afspraken maken hoor Sadie. Zo werk ik doordeweeks altijd tot 17:00 zodat ik thuis kan zijn bij onze zoon in de avond en hem niet alleen 's ochtend even zie.
10.04.17
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 11 Mei 2022 18:35

Re: Vragentopic - Werk en studie

Sadie ik merk dat ik jouw denkwijze wat werk betreft erg ouderwets vind. Tegenwoordig is het heel normaal je wensen te bespreken en ook heel normaal dat daar rekening mee wordt gehouden. Misschien is dat in jouw baan niet zo, maar je doet alsof je overal verstand van hebt, en het blijkt niet zo te zijn.

On topic, ik werk nog 1 ochtend in de week bij een zaak waar de eindtijden ook nooit duidelijk zijn. Je kunt wel aangeven dat je eerder weg kunt, maar dan moet je dat dan zelf nog een paar keer zeggen en ook gewoon maar gaan op de afgesproken tijd. Dat is hetgeen wat daar ook echt beter zou kunnen. Want ik ken ook restaurants met shifts waar dat prima geregeld is. Dus ik zou het of op de dag zelf nog eens goed aangeven en dus ook weg gaan op de afgesproken tijd of er nog eens goed in gesprek over gaan.
<<

Anoniem327

Bericht 11 Mei 2022 18:55

Re: Vragentopic - Werk en studie

Op dit moment is het personeelstekort zo hoog dat ik niet snap dat je ergens blijft hangen waar het niet goed geregeld is. Je hoeft helemaal niet in een restaurant te werken dat tot 10 uur open is en waar de werktijden vaag zijn.

Er zijn zoveel andere mogelijkheden waarmee je het jezelf minder moeilijk maakt.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 11 Mei 2022 19:54

Re: Vragentopic - Werk en studie

Sadie schreef:Op dit moment is het personeelstekort zo hoog dat ik niet snap dat je ergens blijft hangen waar het niet goed geregeld is. Je hoeft helemaal niet in een restaurant te werken dat tot 10 uur open is en waar de werktijden vaag zijn.

Er zijn zoveel andere mogelijkheden waarmee je het jezelf minder moeilijk maakt.


Maar ik ben ook 'beperkt' door mijn gezondheid, ik kan niet overal werken.

Tabbie en Marin, jullie hebben gelijk. Ik ga sowieso het gesprek nog een keer aan en ik spreek af dat ik maandag om 19 uur naar huis ga, evt dat ik op vrijdag om 13u begin bijvoorbeeld. OF ik werk op maandag en donderdag de hele dag en laat de vrijdag vallen. Zijn keuze.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 12 Mei 2022 19:04

Re: Vragentopic - Werk en studie

Uiteindelijk ligt 't er ook maar net aan hoe gewild je bent, hoeveel andere sollicitanten er zijn. Hoe gewilder je bent, hoe meer eisen je kunt stellen. Als je als starter de arbeidsmarkt opkomt en je hebt weinig of geen ervaring, dan is het verstandiger om je flexibel op te stellen. Als je hele specifieke ervaring hebt of in een beroep werkt met tekorten, heb je wat meer te eisen. Ik denk dat iedereen zelf wel in kan schatten wat wijsheid is in een sollicitatieprocedure. Hoe liever ik een baan heb, hoe flexibeler ik me opstel. Als je niet per se hoeft te wisselen, kun je ook wat eisen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 17 Aug 2022 13:41

Re: Vragentopic - Werk en studie

Momenteel werk ik 28 uur, waarbij ik di/do/vrij standaard werk en de maandag om de week. Nu wilde ik eind september vrij nemen en zojuist ging ik een vakantie aanvragen. Maar het valt me nu ineens op dat het personeelssysteem rekent met halve maandagen. Oftewel, als ik een maandag vrij wil nemen, kost dat me 4 uren, ongeacht of het een werkdag of een vrije maandag was. Ik wil zeg maar do/vrij + de week erna ma/di/do/vrij op vakantie.. Maar daar wordt dus maar 44 ipv 48 uur voor gerekend.

Ik denk dat ik het morgen even ga vragen aan mijn leidinggevende of HR. Maar een vriendin zei net dat ik het wellicht ook even moet vragen aan andere collega's die om de week een vrije dag hebben. Omdat het ook beetje stom is als ik onbedoeld slapende honden wakker maak, terwijl anderen het wellicht als een mooie meevaller zien.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met om de week een vaste vrije dag en hoe werkt dat dan bij jullie met vakantieuren opnemen?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 18 Aug 2022 11:21

Re: Vragentopic - Werk en studie

Geen ervaring, maar dat stukje over 'slapende honden'... wat had je gedaan als de maandag die in jouw vakantie zit, juist een vrije maandag was? Dan had je 4 uur meer vakantie moeten inleveren dan je echt opneemt. En bij collega's die om de week een vrije dag hebben zal het toch ook niet altijd zo uitkomen dat ze altijd die om-de-week-dag zo in hun vakantie hebben zitten dat het een werkdag is? Ik zou het dus wel bij HR navragen.
december 2016
juli 2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 19 Aug 2022 09:32

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik zou dit bij HR of wie over de systemen gaat checken. Ik weet dat wij ook met een voor de zorg vrij standaard plansysteem werken wat ook vreemde dingen kan doen qua uren. Ziekte, re-integratie en vakantie zijn echt de lastigste dingen om goed te roosteren. Daar kan echt heel veel fout mee gaan, dingen als 3x je contracturen in 1 week aan vakantie opnemen is technisch bv mogelijk. Of als een vrije dag in het weekend verkeerd geroosterd wordt dan kan het zijn dat er geen uren ingeleverd worden.
Ik weet dat als je in onze cao een vast rooster hebt dat je dan ook vakantie op moet nemen volgens je rooster. Dit hoeven dus niet je contracturen te zijn.

Met mijn kantoorbaan roosteren wij niet en schrijven uren. Nu had ik daar zelf een foutje in gemaakt, dat is recht gezet maar alsnog met de verloning fout gegaan omdat het net te laat was. Voor mij geen ramp en wordt wel weer recht gezet maar er zitten aan systemen soms gewoon wat vreemde dingen.
2015 💙
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 22 Aug 2022 16:00

Re: Vragentopic - Werk en studie

Whatever schreef:Momenteel werk ik 28 uur, waarbij ik di/do/vrij standaard werk en de maandag om de week. Nu wilde ik eind september vrij nemen en zojuist ging ik een vakantie aanvragen. Maar het valt me nu ineens op dat het personeelssysteem rekent met halve maandagen. Oftewel, als ik een maandag vrij wil nemen, kost dat me 4 uren, ongeacht of het een werkdag of een vrije maandag was. Ik wil zeg maar do/vrij + de week erna ma/di/do/vrij op vakantie.. Maar daar wordt dus maar 44 ipv 48 uur voor gerekend.

Ik denk dat ik het morgen even ga vragen aan mijn leidinggevende of HR. Maar een vriendin zei net dat ik het wellicht ook even moet vragen aan andere collega's die om de week een vrije dag hebben. Omdat het ook beetje stom is als ik onbedoeld slapende honden wakker maak, terwijl anderen het wellicht als een mooie meevaller zien.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met om de week een vaste vrije dag en hoe werkt dat dan bij jullie met vakantieuren opnemen?


Volgens mij klopt dit wel en gaat het hier net zo. Je werkt 28 uur per week en in plaats van elke maandag 4 uur, werk je eens in de 2 weken 8 uur, maar voor vrij nemen kost het je idd 28 uur voor een hele werkweek of 4 uur voor een parttimedag, of dat nou je werkdag is of niet.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 29 Aug 2022 11:30

Re: Vragentopic - Werk en studie

Even een snelle vraag: ik ben per 1 september uit dienst bij mijn huidige werkgever maar hij heeft mij zonder overleg komende donderdag en vrijdag ingepland. Ik heb toch geen verplichting meer naar hem per 1 september en ben dus toch niet verplicht er te zijn? Ik wil niet op een vervelende manier weggaan, maar ik ben zo flabbergasted dat hij dit zomaar doet. Ik ga straks sowieso met hem in gesprek, want ik ben hem zo zat, maar hoe doe ik dat netjes? Want ik ben nu in alle staten en zou liefst per direct vertrekken.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 29 Aug 2022 12:17

Re: Vragentopic - Werk en studie

Wat is je opzegtermijn? Ik zag dat je eind juli al opgezegd had.
Heb je ook nog vakantiedagen die je opneemt?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 29 Aug 2022 13:02

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik zou hem gewoon even aanspreken en aangeven dat er volgens jou iets niet helemaal goed gaat. Gewoon met een glimlach. Wie weet heeft hij er echt gewoon niet bij stil gestaan en zit jij je nu op te vreten voor niks.

Whatever, die 4 uur werk je de week ervoor en erna toch gewoon? Ik zou dan even overleggen met je manager en die uren dan niet opnemen maar wel vrij zijn zeg maar.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 29 Aug 2022 13:49

Re: Vragentopic - Werk en studie

Wat een gekkigheid Giselle. Ik zou hem gewoon in het voorbij gaan zeggen yo Henk, ik zie dat je me donderdag en vrijdag hebt ingeroosterd maar morgen/woensdag is mijn laatste werkdag hè!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 29 Aug 2022 14:11

Re: Vragentopic - Werk en studie

Als jij op papier hebt opgezegd, dan ben je zeker niet verplicht te gaan werken. Dan kan hij je blijven inplannen als het zo zou werken ;)

Nee hoor, even vertellen dat hij beter iemand anders kan inplannen want jij ben er dan niet meer.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 29 Aug 2022 15:56

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ja ik heb voor 1 augustus opgezegd en ik heb nog vakantieuren over, die wil ik steeds opnemen maar dat kan niet omdat hij verder geen personeel heeft.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Aug 2022 16:07

Re: Vragentopic - Werk en studie

Maar even heel eerlijk. Dat laatste is zijn probleem. Dat hij geen personeel heeft. Ik zal er wel voor zorgen dat hij dan in elk geval je vakantie uren uit betaald. Want alles wat ik van deze man gelezen heb is dat hij niet heel zuinig is op zijn personeel en denkt dat van alles kan.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 29 Aug 2022 18:07

Re: Vragentopic - Werk en studie

Heb je een maand of twee maanden opzegtermijn? Als je een maand opzegtermijn hebt dan is dat pech voor hem. Heb je twee maanden dan vrees ik toch dat hij aan het langste eind trekt. Zolang je in dienst bent, ben je richting hem ook verplichtingen schuldig, en als hij het rooster niet rond krijgt en hij heeft jou ook nog geen vrij toegezegd, mag hij je inroosteren. Heb je ook ergens op papier dat je per 31/8 uit dienst treedt?
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 30 Aug 2022 14:02

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik had een maand opzegtermijn, dus zeker per 1 september uit dienst.

Ik ben gisteren het gesprek nog met hem aangegaan en hij gaf toe dat hij het anders had moeten aanpakken. Was verder een prima gesprek waarin ik aangaf dat wanneer hij het gewoon gevráágd had, ik heus wel had willen helpen. En omdat hij echt omhoog zit ben ik bereid hem te helpen, maar ik heb wel eisen gesteld. Vond hij prima, dus opgelost zo. Komt nog bij dat het financieel beter uitpakt dus dat is helemaal mooi meegenomen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 30 Aug 2022 16:55

Re: Vragentopic - Werk en studie

Giselle, jij bent echt te goed voor die vent. Maar fijn dat het financieel prima uitpakt.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers