Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragentopic - Werk en studie

<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 893

Geregistreerd: 22 Apr 2021 18:38

Bericht 24 Feb 2022 18:29

Re: Vragentopic - Werk en studie

Dat het geen calamiteitenverlof is, had ik wel verwacht. Dus dan blijft de vraag rondom zorgverlof open staan. Bedankt voor jullie meedenkende antwoorden.

Fred, wil ik weten wat je eigenlijk wil zeggen maar toch maar niet doet? Ik vat het namelijk op als iets vervelends. Dus wellicht wil je het toelichten en zit ik er helemaal naast? Je merkt het, je maakt me nieuwsgierig.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Anoniem323

Bericht 25 Feb 2022 06:43

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik denk dat Fred het over de werkgever heeft, dat die niet meer gevoel heeft voor de situatie?

Wat vervelend Hugo. Calamiteitenverlof is alleen voor de dag dat hij opgenomen is. De dag erna ligt hij nog in het ziekenhuis, zij zorgen voor jouw zoon dus geen zorgverlof hoe krom dat ook is.
Bij de oude werkgever van mijn man werd er heel moeilijk gedaan toen ik iets had. Mijn man moest toen ook zorgverlof opnemen maar kreeg het niet. Mijn ouders of schoonouders konden ook voor mij zorgen. Dus daar heeft hij toen ook vrije dagen voor moeten inleveren.

Hoe gaat het nu met jouw zoontje?
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 893

Geregistreerd: 22 Apr 2021 18:38

Bericht 25 Feb 2022 08:25

Re: Vragentopic - Werk en studie

Krom eigenlijk hè, want het ziekenhuis gaat er vanuit dat je voor je kind zorgt. Zij doen alleen de medicatie en controles, meer niet. Dus de dagelijkse verzorging moet dus gewoon door de ouder(s) gedaan worden.

Nja goed, het is wat het is! Regels zijn regels.

Het gaat weer een stuk beter met hem gelukkig. We zijn er nog niet maar dat kont wel weer.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 25 Feb 2022 11:10

Re: Vragentopic - Werk en studie

Waar het gaat om zorgverlof en het ziekenhuis heeft Calathea gelijk.

Maar die werkgever heeft een uitdaging: roepen dat hij geen zorgverlof biedt, is onjuist, want het staat in de wet:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen. Dat levert je inderdaad 70 procent van je loon op tijdens een vastgestelde periode.

En: In je cao kan het beter geregeld zijn, maar dan moet er wel een cao gelden!
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 893

Geregistreerd: 22 Apr 2021 18:38

Bericht 25 Feb 2022 11:14

Re: Vragentopic - Werk en studie

Bedankt voor je reactie Kerel. Wij hebben geen CAO dus daar kon ik niets in opzoeken helaas.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 25 Feb 2022 13:22

Re: Vragentopic - Werk en studie

kerel schreef:Waar het gaat om zorgverlof en het ziekenhuis heeft Calathea gelijk.

Maar die werkgever heeft een uitdaging: roepen dat hij geen zorgverlof biedt, is onjuist, want het staat in de wet:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen. Dat levert je inderdaad 70 procent van je loon op tijdens een vastgestelde periode.

En: In je cao kan het beter geregeld zijn, maar dan moet er wel een cao gelden!

Als je aannemelijk kunt maken dat je zorg moet verlenen aan je kind in het ziekenhuis, denk ik dat daar misschien nog wel iets mogelijk is. Daar zou ik als werkgever wel met je over in gesprek willen (maar goed, die van jou klinkt niet heel welwillend). Succes, Hugo! Vervelend dat het zo loopt en ook onverstandig van je werkgever. Het doet iets met je loyaliteit kan ik me voorstellen.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 893

Geregistreerd: 22 Apr 2021 18:38

Bericht 25 Feb 2022 13:31

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik weet dat ik niets kan willen/eisen maar ik heb bizar veel overuren gemaakt de afgelopen 3 maanden, geregeld extra opvang geregeld etc. En nu heb ik een keer “iets” en wordt de deur dichtgegooid. Of ja, zo voelt het.

Maargoed, mijn gevoel staat natuurlijk totaal los van de geldende regels.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 25 Feb 2022 14:23

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ja stom is dat Hugo. Waarschijnlijk zou ik eieren voor m’n geld kiezen en die twee dagen gewoon opnemen, maar het voelt niet goed. En het doet inderdaad iets met je loyaliteit. Jij bedenkt je een volgende keer dan waarschijnlijk ook wel twee keer voordat je overwerkt. Ik vind het een gemiste kans van je werkgever.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 25 Feb 2022 15:30

Re: Vragentopic - Werk en studie

Hugo schreef:Fred, wil ik weten wat je eigenlijk wil zeggen maar toch maar niet doet? Ik vat het namelijk op als iets vervelends. Dus wellicht wil je het toelichten en zit ik er helemaal naast? Je merkt het, je maakt me nieuwsgierig.


Tuurlijk is het iets vervelends, maar het is een denkwijze van mij omtrent alle werknemers (collega's) die kinderen hebben. De regelingen die medewerkers met kinderen op de werkvloer gebruik van kunnen maken tov medewerkers die geen kinderen hebben zijn niet eerlijk en daarnaast moeten collega's zonder kinderen zich vaak aanpassen aan collega's met kinderen. Nu zou je zeggen dat is niet erg want buiten de schoolvakanties om op vakantie gaan is toch goedkoper? Ja, dat klopt maar waarom zou een collega zonder kinderen geen recht hebben op dezelfde periode als iemand met kinderen? Etc... Het persoonlijke negatieve laat ik verder maar achterwege.

Neemt niet weg dat ik het rot voor je vind dat je werkgever niet met je meedenkt ondanks dat jij loyaal bent geweest door het overwerken. Zelf zou dat voor mij zelfs al genoeg zijn om op zoek te gaan naar een andere werkgever, maar goed ik ben daar heel gemakkelijk in geworden. Staat iets mij niet aan cq teveel in weg op de werkvloer dan zoek ik een nieuwe werkgever. Zeker in deze tijd.
Laatst gewijzigd door Fred op 25 Feb 2022 15:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem327

Bericht 25 Feb 2022 15:41

Re: Vragentopic - Werk en studie

Hopen dat jij je snel voortplant Fred, kun je lekker gebruik maken van al die royale regelingen!

On topic vind ik werkgevers die zo moeilijk, zo niet meedenkend eigenlijk, doen heel vermoeiend. En niet slim ook, want grote kans dat dit idd de loyaliteit beïnvloedt. En het is niet makkelijk om goeie mensen te krijgen nu. Sterkte Hugo!
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 893

Geregistreerd: 22 Apr 2021 18:38

Bericht 25 Feb 2022 16:00

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ohh Fred, ik kan je hierin wel volgen hoor! Ook ik heb jaren aan “jouw kant” gestaan. Ik neem nu bijvoorbeeld geen vrij in de schoolvakanties, puur omdat het niet nodig is. Ten eerste gaan we niet op vakantie en ik ben nu nog niet afhankelijk van de schoolvakantie. Over 3 jaar ben ik daar wel afhankelijk van en hoop ik dat ik daar onderling met collega’s uit komen.
Qua regelingen zou ik eigenlijk niet weten welke voordelen ik heb? Zorgverlof mag jij ook opnemen voor iemand in je omgeving, dat is natuurlijk niet alleen voor je kind(eren) bedoelt. Calimiteitenverlof omdat ik mijn zoontje moet ophalen omdat hij ziek is heb ik eigenlijk nog niet opgenomen, ik haalde mijn gemiste uren dan thuis in.
Wellicht dat er bedrijven zijn met “kinderregelingen” (voorrang met vakantie nemen bijvoorbeeld) maar in zo’n bedrijf werk ik niet.

Holden, mijn loyaliteit verandert hier inderdaad wel door. Gelukkig kan ik dit gewoon met mijn collega’s bespreken en ook zij begrijpen er niets van. Dus dat vind ik stiekem wel fijn om te horen.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 25 Feb 2022 17:38

Re: Vragentopic - Werk en studie

Maar Fred: waarom zou je in de schoolvakanties vakantie willen? Alles drukker en duurder, doe mij maar lekker buiten de vakanties.

En Hugo: realiseert je werkgever zich wel dat er een uiterst krappe arbeidsmarkt is en dat hij met dit soort gedrag mensen stimuleert om ook eens om de hoek van de deur bij een andere werkgever te kijken?
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 893

Geregistreerd: 22 Apr 2021 18:38

Bericht 25 Feb 2022 19:45

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ja, dat weet hij. Ik ben daar ook heel eerlijk over geweest tegenover hem.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Anoniem327

Bericht 04 Apr 2022 12:00

Re: Vragentopic - Werk en studie

Fred: de eerste 10 jaar van mijn werkende leven had ik geen kinderen en toen ben ik altijd buiten de schoolvakanties op vakantie gegaan. Ik heb er toen nooit over gedacht om in de dure, drukke weken te gaan. Waarom zou je dat willen? Ik werkte graag de zomer door en dan ging ik in de winter een maand naar de zon.

Op mijn werk is het niet zo dat collega's met kinderen voordeeltjes krijgen. De vakanties worden netjes verdeeld, ongeacht de reden waarom je in een bepaalde periode wil gaan. Calamiteiten worden onderling opgelost, of het nu gaat om de mantelzorg voor een ouder van collega A., een blessure door de avontuurlijke vakantie van collega B. of de zorg die soms nodig is voor een kind van collega C.

Misschien moet je eens van werkgever wisselen als dit bij jou zo krom is geregeld?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6228

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 03 Mei 2022 13:19

Re: Vragentopic - Werk en studie

Hoe snel zouden jullie achter een sollicitatie aan bellen/mailen? Sluiting was voor afgelopen vrijdag en voor volgende maandag willen ze gesprekken doen en heb nog niks gehoord.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 03 Mei 2022 13:29

Re: Vragentopic - Werk en studie

Tom schreef:Hoe snel zouden jullie achter een sollicitatie aan bellen/mailen? Sluiting was voor afgelopen vrijdag en voor volgende maandag willen ze gesprekken doen en heb nog niks gehoord.

Ik zou nog even afwachten.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 03 Mei 2022 14:27

Re: Vragentopic - Werk en studie

Tom schreef:Hoe snel zouden jullie achter een sollicitatie aan bellen/mailen? Sluiting was voor afgelopen vrijdag en voor volgende maandag willen ze gesprekken doen en heb nog niks gehoord.


Ik gok dat het onderwijs is? Is er dan geen sprake van meivakantie? Ik wacht ook nog op reactie van een sollicitatie, maar de sluiting is pas 8 mei.
december 2016
juli 2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11564

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 03 Mei 2022 18:10

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik zou morgen even bellen
2015 💙
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6228

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 03 Mei 2022 18:23

Re: Vragentopic - Werk en studie

Dank voor jullie reacties! Uiteindelijk had ik vanmiddag een mail, helaas met afwijzing.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mei 2022 21:41

Re: Vragentopic - Werk en studie

He wat jammer Tom!
Let's discover the world together.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 04 Mei 2022 14:24

Re: Vragentopic - Werk en studie

Is hier iemand al eens begonnen in een nieuwe baan en daarbij meteen ouderschapsverlof opgenomen?

Dus stel, je solliciteert naar een functie van 32 uur en geeft bij het arbeidsvoorwaardengesprek aan dat je 8 uur ouderschapsverlof wil opnemen, dus 24 uur werkt.

Gaat een werkgever daar makkelijk mee akkoord of doen ze dat liever niet?

Beetje vaag bericht misschien, maar weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Mei 2022 14:31

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik dacht dat je na 12 maanden in dienst ouderschapsverlof mag opnemen. Weet alleen niet zeker of dit overal zo geldt.
<<

Anoniem327

Bericht 04 Mei 2022 15:00

Re: Vragentopic - Werk en studie

Amandine schreef:Is hier iemand al eens begonnen in een nieuwe baan en daarbij meteen ouderschapsverlof opgenomen?

Dus stel, je solliciteert naar een functie van 32 uur en geeft bij het arbeidsvoorwaardengesprek aan dat je 8 uur ouderschapsverlof wil opnemen, dus 24 uur werkt.

Gaat een werkgever daar makkelijk mee akkoord of doen ze dat liever niet?

Beetje vaag bericht misschien, maar weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Naar mijn weten zijn werkgevers hier niet zo dol op. Als je iemand nodig hebt voor 32 uur, dan wil je ook dat deze uren worden ingevuld. Niet dat je direct weer een probleem hebt.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 04 Mei 2022 15:03

Re: Vragentopic - Werk en studie

Bij mijn werk kan dit gewoon, gebeurd regelmatig. Goed werkgeverschap denk ik.
R. 2013
D. 2016
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 04 Mei 2022 15:23

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ideaal is het niet, maar het mag wel en een werkgever moet hier zelfs in mee gaan. Twee opties, tijdens de sollicitatie benoemen en kans datje het daardoor niet wordt of na je proeftijd zeggen dat je ouderschapsverlof wilt opnemen.

In de huidige markt zal het niet snel een belemmering zijn, geschikte kandidaten zijn voor veel functies lastig te vinden. Ik heb de laatste weken meerdere medewerkers aangenomen die gelijk ouderschapsverlof opnemen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werkgever
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers