Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Misstanden varkenshouderij

<<

Anoniem313

Bericht 17 Jan 2020 13:55

Misstanden varkenshouderij

Uit inspectierapporten van de NVWA blijkt dat er nog steeds sprake is van zeer ernstige misstanden in de varkenshouderij. Controleurs zagen varkens die levend worden gekookt :(
De sector krijgt dit zelf kennelijk niet uit het systeem. 'De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop zij omgaat met dieren'- die uitspraak indachtig is Nederland maar weinig beschaafd.

https://nos.nl/artikel/2318978-varkens- ... faalt.html
<<

Anoniem301

Bericht 17 Jan 2020 14:09

Re: Misstanden varkenshouderij

Afschuwelijk :snik:
Heb meteen mijn moeder een app gestuurd om Bo geen varkensvlees meer te geven, voor wat het waard is. Edit: voor wat het waard is, daar bedoel ik mee dat mijn moeder hier wel gehoor aan zal geven, maar voor wat het waard is, dat 1 persoon iig stopt.

Zelf eet ik geen vlees meer. En mijn man eet ook geen varken. Vind het zo erg.
Laatst gewijzigd door Anoniem301 op 17 Jan 2020 14:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 17 Jan 2020 14:24

Re: Misstanden varkenshouderij

Ik eet gelukkig vrijwel geen varkensvlees. Maar volgens mij is onze hele bio-industrie wel een probleem. Sowieso ook echt belachelijk dat we #2 export zijn (na de VS en die zijn toch wel een tikje groter).
<<

Geel

Bericht 17 Jan 2020 14:34

Re: Misstanden varkenshouderij

Ongelofelijk. Dit kan toch werkelijk niet. Hoe kun je überhaupt dat werk doen?
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 17 Jan 2020 14:36

Re: Misstanden varkenshouderij

Walgelijk. Ik vraag me echt af hoe je als mens tot zoiets in staat kunt zijn.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen ook werkelijk hierdoor stoppen met het eten van varken.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem313

Bericht 17 Jan 2020 15:28

Re: Misstanden varkenshouderij

Geel schreef:Ongelofelijk. Dit kan toch werkelijk niet. Hoe kun je überhaupt dat werk doen?


Inspecteur zijn bedoel je? Of varkenshouder?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 17 Jan 2020 15:53

Re: Misstanden varkenshouderij

Afschuwelijk, hoe kan dit in 2020. We hebben het over levende wezens. Echt, ik kan er met mijn hoofd niet bij. Ik wilde het eerst niet lezen maar mijn hoofd in het zand steken is net zo erg.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 17 Jan 2020 19:23

Re: Misstanden varkenshouderij

Verschrikkelijk. Echt zo intens verschrikkelijk. Hoe kun je dit inderdaad doen, als mens. Dan heb je toch echt letterlijk geen gevoel ofzo?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 17 Jan 2020 20:19

Re: Misstanden varkenshouderij

Daar begrijp ik ook niks van. Als je ziet dat zo’n dier nog leeft, dan zet je proces toch stil?!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 17 Jan 2020 20:34

Re: Misstanden varkenshouderij

Vreselijk! En precies waarom ik vegetariër ben ?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 17 Jan 2020 23:18

Re: Misstanden varkenshouderij

.namasté. schreef:Walgelijk. Ik vraag me echt af hoe je als mens tot zoiets in staat kunt zijn.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen ook werkelijk hierdoor stoppen met het eten van varken.


Waarschijnlijk niet veel. Iedereen roept even dat het zo verschrikkelijk is en volgende week eet bijna iedereen gewoon weer z'n gehaktballetje. Ik vraag me dan juist altijd af hoe mensen die zeggen het zo erg te vinden toch nog in staat zijn dat vlees te eten.
2010 2012
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 18 Jan 2020 02:17

Re: Misstanden varkenshouderij

Het is vreselijk, maar in China is er varkenspest dus heel veel varkensvlees wordt momenteel daar naar geëxporteerd. Tevens door geen varkensvlees te eten pak je ook de boeren aan en die moeten aan enorm veel milieu- en stankoverlastregels voldoen. De meeste varkensboeren denken wel aan het welzijn van de varkens. Moeten die dus geen inkomsten krijgen als de slachthuizen er een zooitje vsn maken? Zij kunnen daar niets aan doen, maar zouden dus ook geen inkomen hebben als iedereen zou stoppen met het eten van varkensvlees. Ik blijf het eten zodat de mensen die ik die een varkensbedrijf hebben te steunen.
<<

Anoniem277

Bericht 18 Jan 2020 06:31

Re: Misstanden varkenshouderij

Waar ik moeite mee heb, is dat gezegd wordt dat dit misstanden zijn bij de varkenshouderij maar het is in slachterijen. Dus nu wordt de boer weer negatief neer gezet.
Het gaat om 6 varkens in anderhalf jaar tijd (dus miljoenen geslachten varkens) las ik. Ik weet ook dat het er 6 teveel zijn, natuurlijk moet het voorkomen worden) maar vind ook dat het te groot wordt gemaakt.
Er gebeuren meer dodelijke auto ongelukken maar we stappen nog wel allemaal in de auto. Waarom dan geen varkensvlees meer eten? Ja en nu krijg ik weer commentaar (dit keer graag niet via pb of prive).
Maar om het zo te brengen dat het weer aan de boer ligt, dat snap ik niet. Dan zet er neer misstanden bij de slachthuizen.
<<

Anoniem279

Bericht 18 Jan 2020 06:47

Re: Misstanden varkenshouderij

Fred schreef:Het is vreselijk, maar in China is er varkenspest dus heel veel varkensvlees wordt momenteel daar naar geëxporteerd. Tevens door geen varkensvlees te eten pak je ook de boeren aan en die moeten aan enorm veel milieu- en stankoverlastregels voldoen. De meeste varkensboeren denken wel aan het welzijn van de varkens. Moeten die dus geen inkomsten krijgen als de slachthuizen er een zooitje vsn maken? Zij kunnen daar niets aan doen, maar zouden dus ook geen inkomen hebben als iedereen zou stoppen met het eten van varkensvlees. Ik blijf het eten zodat de mensen die ik die een varkensbedrijf hebben te steunen.

Dit heb ik destijds in een ander topic ook gezegd, maar: ik denk dat dat nog niet eens zozeer hoeft. Juist door (varkens)vlees te blijven eten hou je dit probleem in stand. Eet juist wat vaker vegetarisch. Een varkenshouder gaat daardoor niet direct over de kop, maar zal uiteindelijk wel op zoek moeten gaan naar andere oplossingen om zijn boerenbedrijf gezond te houden. Ik denk oprecht dat het echt heel veel helpt als heel veel mensen de helft van de week geen vlees zouden eten. Dat vlees een wat duurder luxeproduct wordt. Duurder om zo 1). Het vlees eten minder aantrekkelijk te maken en 2). Dan verdient de boer er ook nog iets aan. En dan hoeven dit soort nare praktijken niet. Krijg je ook nog eens kwalitatief veel beter vlees van. Het is altijd een kwestie van vraag en aanbod. De vraag blijft groot dus blijft het lopende bandwerk. Wordt de vraag minder dan geeft dat de boer ruimte om te kijken naar oplossingen om zo meer kwaliteit van leven voor zijn vee te creëeren en een veel beter product af te leveren.

Ik vind vlees eten met als argument de boer te steunen een véél te makkelijk argument. Smaakt je varkenshaas/speklap/noemmaarop jou ook echt goed dan, als je weet wat dat arme beest voor pijn en doodsangsten heeft moeten doorstaan, alleen maar omdat jij het zonodig op je bord wilt hebben om de boer te steunen?
<<

Anoniem279

Bericht 18 Jan 2020 07:00

Re: Misstanden varkenshouderij

Anelisan schreef:Waar ik moeite mee heb, is dat gezegd wordt dat dit misstanden zijn bij de varkenshouderij maar het is in slachterijen. Dus nu wordt de boer weer negatief neer gezet.
Het gaat om 6 varkens in anderhalf jaar tijd (dus miljoenen geslachten varkens) las ik. Ik weet ook dat het er 6 teveel zijn, natuurlijk moet het voorkomen worden) maar vind ook dat het te groot wordt gemaakt.
Er gebeuren meer dodelijke auto ongelukken maar we stappen nog wel allemaal in de auto. Waarom dan geen varkensvlees meer eten? Ja en nu krijg ik weer commentaar (dit keer graag niet via pb of prive).
Maar om het zo te brengen dat het weer aan de boer ligt, dat snap ik niet. Dan zet er neer misstanden bij de slachthuizen.

Nouja, minder vlees eten = minder vlees naar de slachterij = minder lopende bandwerk = betere controle. En dat resulteert erin dat dit dan hopelijk niet meer gebeurt. Dus ja, ik weet wel zeker dat minder (varkens)vlees eten helpt. Sowieso heb ik begrepen dat varkensvlees een soort vergif is voor je lichaam en het weken kan duren voordat je lichaam varkensvlees verwerkt heeft en het uit je lijf is. Wat daar van waar is weet ik niet. Heb het in elk geval van een ex-slager, die at om verschillende redenen, oa hierom geen varkensvlees meer. En als een slager geen varkensvlees meer eet dan zegt dat toch wel iets denk ik...
<<

Anoniem313

Bericht 18 Jan 2020 07:39

Re: Misstanden varkenshouderij

Anelisan schreef:Waar ik moeite mee heb, is dat gezegd wordt dat dit misstanden zijn bij de varkenshouderij maar het is in slachterijen. Dus nu wordt de boer weer negatief neer gezet.
Het gaat om 6 varkens in anderhalf jaar tijd (dus miljoenen geslachten varkens) las ik. Ik weet ook dat het er 6 teveel zijn, natuurlijk moet het voorkomen worden) maar vind ook dat het te groot wordt gemaakt.
Er gebeuren meer dodelijke auto ongelukken maar we stappen nog wel allemaal in de auto. Waarom dan geen varkensvlees meer eten? Ja en nu krijg ik weer commentaar (dit keer graag niet via pb of prive).
Maar om het zo te brengen dat het weer aan de boer ligt, dat snap ik niet. Dan zet er neer misstanden bij de slachthuizen.


Je hebt gelijk, het is in slachthuizen. Daar waar de varkenshouders hun beesten naartoe sturen.
Het gaat niet om zes varkens; er zijn zes gevallen van levend koken gerapporteerd. Dat gaat steekproefsgewijs, hoeveel het er precies zijn kunnen we niet weten.
Je analogie met de auto snap ik niet zo. Jij kiest toch zelf of je in een auto stapt of niet? Een varken (overigens een zeer intelligent dier met beleving van pijn en emoties) heeft niet de keuze om geslacht te worden, dat doen we voor hem of haar.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 18 Jan 2020 08:33

Re: Misstanden varkenshouderij

Ook op varkenshouderijen hebben deze varkens vaak géén goed leven. Ze zien in hun leven amper buitenlicht, komen niet verder dan hun kooi. Da's toch verdrietig als je bedenkt dat deze beestjes hierin geboren worden en vervolgens ook nog eens een nare dood tegemoet gaan?

Ik begreep dat de varkensboeren een stopsubsidie kunnen krijgen, er is €180.000.000 voor gereserveerd. Zo'n 500 boeren hebben hier een aanvraag voor gedaan, dat is ruim 3,5 ton per boer?! Dus of dat nou zo héél zielig is, tijd om die illusie los te laten.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 18 Jan 2020 08:46

Re: Misstanden varkenshouderij

Vreselijk voor die varkens?.
Ik vind het ook wel heel gek als je nu doorgaat met het eten van varkensvlees omdat het vlees toch wel naar China geëxporteerd wordt. Je moet toch ergens beginnen?!
Die rotlui in slachthuizen moeten ze eens heel hard aanpakken?
<<

Anoniem272

Bericht 18 Jan 2020 09:15

Re: Misstanden varkenshouderij

Anelisan, ik snap je auto-voorbeeld wel, hoewel ik zelf geen auto rijd. Het is waar dat we dagelijks dingen doen met een bepaald risico of nadelig effect. Voor onszelf of voor anderen. Dat moet ook kunnen, anders heb je geen leven.

Maar ik weeg steeds voor mezelf af of dat nadelige effect voor anderen opweegt tegen de voordelen voor mezelf. Varkensvlees eten is bij uitstek iets waarbij ik de voordelen absoluut NIET vind opwegen tegen de nadelen. Er zijn zulke goede vervangers voor vlees tegenwoordig. Zo oneindig veel vegetarische recepten te vinden. Het is echt geen moeite. Al die varkens gaan onnodig dood in mijn ogen. Hoe zie jij dat?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 18 Jan 2020 09:25

Re: Misstanden varkenshouderij

Denk je dat 3,5 ton voldoende is om een boer te laten stoppen? Als de hypotheek op de stallen etc veel hoger is heeft het nauwelijks zin. Daarnaast zijn de stallen helemaal aangepast voor varkens. Zeugen (voor de niet kenners, dit zijn varkens die biggen krijgen) liggen allemaal op een speciaal soort bed. Zacht plastic waar de stont onder in een soort bak wordt opgevangen.

Stel je zou de stallen om willen bouwen om bijv caravans etc te kunnen stallen dan zal dit echt veel kosten en of dan dat subsidiebedrag voldoende is. Bovendien levert stalling van caravans minder op. Wat kan een boer dan nog meer gaan doen als hij stopt?
<<

Anoniem279

Bericht 18 Jan 2020 11:23

Re: Misstanden varkenshouderij

Fred, misschien vind je het leuk om inhoudelijk op mijn reactie in te gaan? Een tijdje terug heb ik een soortgelijke reactie op jou geplaatst maar toen bleef het ook stil. Ik ben eigenlijk juist zo benieuwd hoe je dit ziet. Zou een boer niet meer geholpen zijn als hij minder vlees hoeft te produceren tegen wel nagenoeg dezelfde inkomsten? Zou je daar daar niet ook een kwalitatief beter eindproduct van krijgen?
En, andere vraag: weegt voor jou de steun aan de boeren zwaarder dan het welzijn van de varkens (en andere dieren)?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 18 Jan 2020 22:49

Re: Misstanden varkenshouderij

@ Flo, ik heb gezien wat voor investeringen een varkenshouder heeft moeten maken om aan alle milieu- en stankoverlast te voorkomen.

Dat het vlees goedkoop is komt door de supermarkten die willen het zo goedkoop in de schappen hebben liggen zodat ze goed tegen elkaar kunnen concurreren. De boeren worden als het ware door de supermarkten uitgeknepen.

Als je echt iets aan wilt doen moet je het vlees niet meer in een supermarkt halen maar bijv online een varken in stukken kipen direct van de boer of in een boerderijwinkel. Dat kan en kan ook bij rundvlees. Voorkom dat tussenhandelaren er aan kunnen verdienen.

Ik geef toe dat ik dit nog niet doe. Vlees bij de supermarkt halen is gemakkelijker omdat het dan gelijk met de andere boodschappen gehaald kan worden en ik denk dat veel mensen ook voor dat gemak kiezen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jan 2020 10:01

Re: Misstanden varkenshouderij

Maar ben je dan niet hypocriet bezig Fred? je claimt zo voor de boeren te zijn, maar jezelf erop aanpassen doe je niet. Dat vind ik dan krom.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 20 Jan 2020 10:19

Re: Misstanden varkenshouderij

Gemak dient de mens Caro, maar ik kan inderdaad eens kijken naar of de boerderijwinkel waar ik kom ook vlees verkoopt. Volgens mij wel, maar of de prijs daar door het ontbreken van de tussenhandel dan ongeveer gelijk of iets duurder is weet ik niet. Ik zie mensen die in de stad wonen niet zo snel naar een boerderijwinkel gaan of een varken online kopen (kost aardig wat ruimte in je vriezer), dus het is moeilijk te veranderen lijkt mij...

Het enige wat zou helpen is dat mensen over zouden op meer groente of insecten (indien dat goedkoop gaat worden). Dat laatste zou ik graag willen, maar is nauwelijks te verkrijgen in winkels.

Bij de groentes scheelt het niet veel. De aardappelen zijn zelfs duurder heb ik laatst gemerkt en toch blijven wij ze daar halen omdat ze lekkerder zijn. In de supermarkt zijn de zakken aardappelen allemaal verwerkt (helemaal schoongemaakt etc..) en je ziet duidelijk verschil. Dat is een andere discussie...
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jan 2020 11:47

Re: Misstanden varkenshouderij

Maar ja, een betere wereld begit bij jezelf. Dus het is niet de vraag wat de mensen in de randstad doen, het gaat erom wat jij concreet doet om bij te dragen aan wat jij belangrijk vindt. Dus als jij de boeren wil steunen, dan moet je ergens een keer boter bij de vis doen. Dus óf meer betalen óf naar de supermarkt. En dat laatste kan ook wel overwogen zijn, maar dan klopt je gedrag dus niet bij wat je uitdraagt.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron