Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De zorg is kapot

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 17 Jan 2020 09:07

De zorg is kapot

Maandag onderweg naar mijn werk hoorde ik op de radio dat onderzoek heeft uitgewezen dat zorgorganisaties moeite hebben om personeel te behouden.
Ik werk inmiddels 10 jaar in de gehandicaptenzorg, en de afgelopen jaren is het verloop van personeel inderdaad naar extremen gestegen. Op mijn vorige werkplek kozen al steeds meer mensen er voor om ZPP'er te worden of in dienst te gaan van een uitzendbureau. Tot op een punt waarbij er van de 16 mensen van het vaste team nog maar 8 collega's over waren. Op dit moment ben ik werkzaam in een crisisteam van 10 personen waarbij ik de enige ben die in dienst is van de organisatie. Al mijn collega's werken voor zichzelf.
Er wordt veel gepraat over lage lonen in de zorg, vooral nu veel mensen de overstap maken richting ZPP en het gat wat er ontstaat (uurlonen van 50 euro per uur voor iemand die net van school af is, tegen een uurloon van zo'n 20 euro waarvoor je echt al flinke tijd in de zorg moet werken) wel erg zichtbaar wordt. Maar naar mijn idee zit het probleem niet in salaris. Natuurlijk zou ik niet klagen als dit verhoogd zou worden, maar ik ben nooit in de zorg gaan werken met de gedachte er rijk van te worden. Wel is naar mijn idee de werkdruk véél te hoog, en de erkenning en waardering van werkgevers minimaal. Opvallend is ook dat dit in alle lagen van de organisatie plaats vindt; ook hoofden en gedragskundigen wisselen in rap tempo en er komen veelal interimers voor terug.

In de zorg staken we niet, want er zijn kwetsbare mensen die ons altijd nodig hebben. Maar stel dat we het wel zouden doen; wat is er dan volgens jou nodig om te zorg weer aan te laten sterken?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Jan 2020 09:19

Re: De zorg is kapot

Persoonlijk denk ik dat het probleem dat je nu schetst, geen specifiek zorg-probleem is. Ik werk bij een gemeente en hier gaat het net zo. Hoge werkdruk, veel verloop, gaten worden ingevuld door ingehuurde ZZP-ers die natuurlijk veel meer kosten.

Is het niet ook gewoon een maatschappelijke ontwikkeling? Vroeger begon je op je 18e mee werken en maakte je 40 dienstjaren bij dezelfde werkgever en daarna ging je met de VUT. Tegenwoordig wisselen mensen sowieso veel vaker van baan. Daarnaast geeft het (naast veel verantwoordelijkheden) ook een bepaalde mate van vrijheid om als ZZP-er aan de slag te gaan. Ik kan me er zelf ook wel iets bij voorstellen dat ik, als ik voldoende werkervaring heb, mezelf als ZZP-er voor kortlopende projecten laat inhuren. Ik denk dat tegenwoordig mensen veel minder loyaal zijn richting werkgevers (niet in negatieve zin hoor, maar mensen zijn gewoon meer bezig met eigen ontwikkeling en willen daardoor niet vastroesten in eenzelfde functie die ze al jarenlang uitvoeren).

♥♥
<<

Anoniem300

Bericht 17 Jan 2020 09:24

Re: De zorg is kapot

Goede vraag! Wat er nodig is ik heb werkelijk waar geen idee.
Ik werk nu 15 jaar, met erg veel plezier, in de gehandicaptenzorg en inderdaad het personeel verloop is zoo groot. En ook de vele vacatures die uit staan.
Ik denk ook niet dat meer geld heel veel zou helpen (als is dat natuurlijk mooi meegenomen) maar wat wel? Ik ga er is goed over nadenken.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 17 Jan 2020 09:31

Re: De zorg is kapot

Elliot schreef:Persoonlijk denk ik dat het probleem dat je nu schetst, geen specifiek zorg-probleem is. Ik werk bij een gemeente en hier gaat het net zo. Hoge werkdruk, veel verloop, gaten worden ingevuld door ingehuurde ZZP-ers die natuurlijk veel meer kosten.

Is het niet ook gewoon een maatschappelijke ontwikkeling? Vroeger begon je op je 18e mee werken en maakte je 40 dienstjaren bij dezelfde werkgever en daarna ging je met de VUT. Tegenwoordig wisselen mensen sowieso veel vaker van baan. Daarnaast geeft het (naast veel verantwoordelijkheden) ook een bepaalde mate van vrijheid om als ZZP-er aan de slag te gaan. Ik kan me er zelf ook wel iets bij voorstellen dat ik, als ik voldoende werkervaring heb, mezelf als ZZP-er voor kortlopende projecten laat inhuren. Ik denk dat tegenwoordig mensen veel minder loyaal zijn richting werkgevers (niet in negatieve zin hoor, maar mensen zijn gewoon meer bezig met eigen ontwikkeling en willen daardoor niet vastroesten in eenzelfde functie die ze al jarenlang uitvoeren).


Daar heb je zeker gelijk in hoor! ZZP'en lijkt nu ook heel aantrekkelijk nu overal op de arbeidsmarkt bijna wel werkgarantie is met het grote aantal vacatures wat er open staat.

Het probleem in de zorg alleen is dat de werkdruk van vaste medewerkers nog een stuk hoger wordt door het inhuren van ZZP'ers. Ten eerste zorgt de vele wisseling van personeel voor onrust bij de cliënten (waardoor probleemgedrag als slaan, schoppen, bijten etc. toeneemt) en zijn veel uitzendkrachten ook niet verantwoordelijk voor taken, terwijl wel alle (administratieve)taken uitgevoerd moeten worden. Dit maakt dat het ziekteverzuim onder vaste medewerkers ook nog eens torenhoog wordt (inmiddels staat het op de regio waar ik onder werk bij onze organisatie op 12%). Ziekteverzuim drukt nog meer op de kosten, waardoor ook dit de druk op nog staande blijvende medewerkers verhoogd.
Misschien is dit ook wel iets wat in andere werkvelden speelt hoor. Maar ook dan vraag ik me af; hoe komen we uit dit cirkeltje?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 17 Jan 2020 10:32

Re: De zorg is kapot

Hoge werkdruk en veel verloop ligt niet aan de tak specifiek. Ik denk dat dat vooral een bedrijfscultuur probleem is, wat bij heel veel bedrijven een probleem is. Als een bedrijf daar aan werkt, dan zal het allemaal veel beter worden.

Er wordt door "hogeren" veel druk op de schouders van diegenen onder hun gelegd, terwijl dat natuurlijk al niet de juiste manier van omgang met elkaar is.
<<

Anoniem308

Bericht 17 Jan 2020 10:33

Re: De zorg is kapot

Ik vind je beeld van problemen in de zorg heel eenzijdig. Ik werk in het ziekenhuis en daar speelt het zzp probleem niet. Ons ziekenhuis huurt geen zzpers meer in. Wel gedetacheerden maar die verdienen lang niet zoveel.

De werkdruk wordt niet alleen veroorzaakt door een hoog verloop. Wij hebben best een stabiel team, ook veel mensen die vertrekken maar minstens zoveel aanwas. De werkdruk is bij ons hoog door de zorgzwaarte, wisselende diensten, administratie, bijscholingen en nascholingen en ga zo maar door.

De zorg is kapot aan het gaan door de marktwerking, de zorgverzekeraars die miljarden omzet draaien en ga zo maar door.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Jan 2020 11:10

Re: De zorg is kapot

ook in de zorg gaat het geld naar de verkeerde plekken. Er zit véél geld in de zorg. Alleen profiteren de verzekeraars flink mee. Hebben veel organisaties heel veel overhead. Een heel aantal belangrijke functies zijn in het verleden weg bezuinigd of worden uitbesteed.

Als werkgever moet je tegenwoordig heel erg inzetten op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zorgen dat je als werkgever aantrekkelijk bent. En wat ook opvalt is de enorme hoeveelheid overhead bij veel zorgorganisaties.

Toen ik als bijbaan in het verpleeghuis werkte viel ik onder een assistent teammanager die onder de teammanager vielen. Daarboven zaten echt nog een aantal lagen voor je bij de directie was. Als ik zie hoeveel mensen daar op kantoor zaten in vergelijking met de hoeveelheid bewoners was dat enorm.

De organisatie waar ik nu werk is vele malen platter. Tussen de directie en het overgrote deel van het personeel zit 1 laag managers. Het werktempo op kantoor ligt enorm hoog en wij zijn ons er enorm van bewust dat het onze belangrijkste taak is om zorgende functies te ontlasten.
2015 💙
<<

Anoniem280

Bericht 20 Jan 2020 02:00

Re: De zorg is kapot

Ook ik ervaar dat de werkdruk hoog ligt in de zorg.
Veel onregelmatig werken
Terug komen op je vrije dagen.
Personeelstekort, waardoor je weer meer moet werken, terwijl je het al niet meer trekt.
Scholingen en cursussen volgen op je enige vrije dag van de week.

Dit zijn wel punten waar ik over nagedacht heb.
Hierdoor de knoop door gehakt en ontslag genomen.
Ik ga via een uitzendbureau voor de zorg aan het werk.
Ik wil geen onderdeel van een team meer zijn.
Mijn thuis ging eraan onderdoor.
Was alleen maar met werk bezig.
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:31

Bericht 23 Jan 2020 23:39

Re: De zorg is kapot

Oooh, dit is zo herkenbaar! Ik werk als po’er in de gehandicaptenzorg en het gaat me steeds meer tegen staan. Er is amper tijd voor de bewoners, hoop negativiteit, bewoners worden amper in hun kracht gezet , draait alleen maar meer om administratie en geld, weinig meer sprake van warme zorg.

Ik ben er ook steeds meer klaar mee. Terwijl ik eigenlijk het werk geweldig vind, maar loop er steeds meer tegen aan. Ben daarom ook echt aan het rond koekeloeren en voor iets anders.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 24 Jan 2020 09:37

Re: De zorg is kapot

Elliot schreef:Persoonlijk denk ik dat het probleem dat je nu schetst, geen specifiek zorg-probleem is. Ik werk bij een gemeente en hier gaat het net zo. Hoge werkdruk, veel verloop, gaten worden ingevuld door ingehuurde ZZP-ers die natuurlijk veel meer kosten.

Bij mijn man op het werk ook. Alleen worden daar gaten niet opgevuld met zzp'ers want dat is te duur. Als het even kan wordt iemand niet vervangen, anders met een uitzendkracht en als het echt niet anders kan wordt er iemand aangenomen maar pas als de voorganger is vertrokken, geen dubbele kosten maar ook geen inwerktijd. Een natuurlijke afvloeiingsregeling noemen ze dat.
Dat is al jaren gaande. Het team van mijn man werkt nu met halve bezetting waarvan de helft ook nog eens niet volledig inzetbaar is en het werkgebied is in tussentijd groter geworden. Mijn man is met bijna 40 een jong broekie, flinke vergrijzing dus. Er komen bijna geen jonge mensen bij en alle kennis verdwijnt.


Caramba schreef:Ook ik ervaar dat de werkdruk hoog ligt in de zorg.
Veel onregelmatig werken
Terug komen op je vrije dagen.
Personeelstekort, waardoor je weer meer moet werken, terwijl je het al niet meer trekt.
Scholingen en cursussen volgen op je enige vrije dag van de week.

Dit had mijn man ook kunnen schrijven. Bij jou waarschijnlijk dan ook problemen met je overuren opmaken of überhaupt vrij kunnen nemen? vrij of ziek betekend daarna overwerken.

Er zijn op veel plekken dezelfde problemen. Dat is niet allemaal weg te schrijven naar de marktwerking of de verzekeraars. Dat speelt in de zorg zeker mee maar er is veel meer aan de hand waardoor het op zoveel plekken spaak loopt. Nasleep van de crisis?
Ik weet het niet maar ik wordt er best wel moedeloos van. Aan de ene kant zie ik mensen die heel graag een opleiding willen volgen maar niet mogen starten of niet kunnen afronden wegens gebrek aan stageplaatsen en als ze een stageplaats hebben is goede begeleiding een uitzondering. Aan de andere kant zie ik dat mensen zichzelf helemaal over de kop werken omdat de werkdruk torenhoog is.
Afbeelding
<<

Anoniem280

Bericht 25 Jan 2020 08:06

Re: De zorg is kapot

Bij ons is het zo, je werkt zoveel.
Ik 24 uur per week.
Maar ik stond steeds meer in de -
En als ik mij 24 uur per week, of meer, in ging plannen, om uit de - te komen, dan vervolgens werder er diensten afgehaald.
Dus stond ik steeds meer in de -.
Ik kon het niet meer bolwerken om eruit te komen.
Ik heb voor 24 uur gekozen, niet meer!
Ik werkte soms wel meer, soms weken van 46 uren, en dat in de zorg, terwijl bij ons 32 uur per week de max is.
Nu ik wegga heb ik bovenwettelijke vakantie uren bij - uren gelegd, zodat ik met + uren vertrek.
De rest laat ik uitbetalen.
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:31

Bericht 28 Jan 2020 15:03

Re: De zorg is kapot

Zooo herkenbaar Caramba! Ik werk 32 uur, maar van die belachelijke tijden en heb zoveel over uren door de vele zieken, maar kan er niet eens vrij voor nemen. Ik was eerst echt wel flexibel, maar ben daar wel klaar mee. Krijg zo weinig waardering voor mijn werk en werk me een slag in de rondte. Daarnaast voel ik me soms meer een kantoor baan hebben i.p.v. een begeleider. Warme zorg is er niet meer te bekennen. Daarnaast merk ik dat men zo negatief doet en er weinig wordt gedaan om de cliënten in hun kracht te zetten. Heb soms het idee dat ik als enige die instelling heb. Hoop dat ik snel wat leuks tegen kom :)
<<

Katie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 229

Geregistreerd: 11 Dec 2019 19:15

Bericht 28 Jan 2020 19:08

Re: De zorg is kapot

Ik herken het ook Caramba en Jeanette. Ik neem van vorig jaar 137 over-uren mee. Daarbij heb ik nog 56 vakantie-uren staan en mijn PBL-uren staan al op 439. Ik werk 32 uur op contract maar in de praktijk zijn de werkweken van 40+ uren niet meer bij te houden. Veel invallen voor ziekte en vakantie. Vergaderingen en trainingen vallen vaak op vrije dagen.
Daarnaast vind ik de manier waarop wij bejegend worden niet correct. Ik ben nog herstellende van een hersenschudding maar wordt geacht op fulltime op de werkvloer te staan. Er wordt niet gevraagd hoe het met mij gaat en er wordt geëist dat ik deelneem aan projecten die momenteel te veel van mij vragen.
Ik voel een enorme druk en weet dat ik het niet ga trekken als het lang zo door gaat. Maar aan de bel trekken helpt niets en ziek melden voelt ook niet goed omdat collega's zich dan in allerlei bochten moeten wringen.
En ook die collegialiteit die altijd zo fijn en hecht was, brokkelt af. Mensen lijken het je aan te rekenen als je je ziek heb gemeld en dat zij daardoor nog meer werkdruk hebben ervaren.

Zodra ik een leuke vacature vind die mij uit de directe zorg leidt, ga ik er meteen voor.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron