Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mag een bewindvoerder..

<<

Anoniem91

Bericht 01 Nov 2013 16:30

Mag een bewindvoerder..

Geld vragen om te lenen bij familie?
Een voorschot op salaris vragen?

Een vriendin van mij heeft vrijwillig een bewindvoerder, maar ik vertrouw hem voor geen meter. Hij heeft al twee keer een voorschot op salaris gevraagd op haar werk. Ook mailde hij of zij aan een familielid 200 euro kon vragen.
Het zit me gewoon echt niet lekker.
Ik krijg nu van de week de inloggegevens om alles te controleren, maar het lijkt me dat dit gewoon niet kan.
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 01 Nov 2013 16:45

Re: Mag een bewindvoerder..

Ik heb er geen verstand van maar het lijkt mij dat het niet kan. Anders had ze dit toch ook allang kunnen doen om haar schulden af te betalen.
<<

Anoniem85

Bericht 01 Nov 2013 18:28

Re: Mag een bewindvoerder..

Nee, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Als bewindvoerder zijnde is het ook niet logisch dit te doen, een ze maakt dan nieuwe schulden, en een voorschot op salaris is gaten met gaten dichten. Is het wel een officiële bewindvoerder, ik bedoel eentje die zich elk jaar tegenover de rechtbank moet verantwoorden?
<<

Anoniem9

Bericht 01 Nov 2013 18:52

Re: Mag een bewindvoerder..

Sun schreef:Nee, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Als bewindvoerder zijnde is het ook niet logisch dit te doen, een ze maakt dan nieuwe schulden, en een voorschot op salaris is gaten met gaten dichten. Is het wel een officiële bewindvoerder, ik bedoel eentje die zich elk jaar tegenover de rechtbank moet verantwoorden?


Precies. Dit is van heel groot belang. Er moet een machtiging door de Rechtbank zijn afgegeven waar ten eerste in staat dat:
- Hij de bewindvoerder is
- Voor welk bedrag hij kosten moet maken

Tevens kan het zijn dat er sprake is van 'meerwerk' (bijv. problematische schulden), ook voor die kosten moet de Rechtbank een machtiging afgeven.

Als een bewindvoerder deze stukken niet kan overleggen, zou het voor mij niet te vertrouwen zijn in ieder geval.
<<

Anoniem91

Bericht 01 Nov 2013 18:59

Re: Mag een bewindvoerder..

Ja het is wel via de rechtbank gegaan.. Dus daarom vind ik het ook zo raar.
<<

Anoniem7

Bericht 01 Nov 2013 19:03

Re: Mag een bewindvoerder..

Mijn vriend had een achterstand in te lopen bij zijn bewindvoerster, hem is wel verteld dat hij het als een mogelijkheid kon zien om het geld te vragen bij familie of andere bekenden, maar dat hij en anderen zich er wel van bewust zouden moeten zijn dat het geen lening was, maar een gift. Een lening komt er feitelijk natuurlijk weer op neer dat je nieuwe schulden creëert.

Voorschot op salaris snap ik niet zo goed, een voorschot van het salaris van je vriendin of een voorschot op het salaris van haar bewindvoerster? Als een soort borg?
<<

Anoniem9

Bericht 01 Nov 2013 19:07

Re: Mag een bewindvoerder..

Weetjewel schreef:Ja het is wel via de rechtbank gegaan.. Dus daarom vind ik het ook zo raar.


Oké.. Nu wil niet direct zeggen dat dat goede bewindvoerders zijn, maar is het in ieder geval wel officieel geregeld.

Maple; Ik las het als voorschot bij de baas van haar.
<<

Anoniem91

Bericht 01 Nov 2013 19:12

Re: Mag een bewindvoerder..

Hij roept al maanden, ja, we zijn bijna bij. Het schijnt zelfs dat hij geld van een kerk heeft gekregen om een schuld af te lossen.....
<<

Anoniem9

Bericht 01 Nov 2013 19:15

Re: Mag een bewindvoerder..

Dat is opzich niet heel raar Weetjewel. Doen kerken wel vaker ;)

Maar het is wel goed om te kijken waar het geld allemaal heen gaat. Kijk ook wat hij naar zichzelf overmaakt en of je veel onbekende dingen ziet.
Krijgt jouw vriendin ook weekgeld?
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 01 Nov 2013 19:31

Re: Mag een bewindvoerder..

Het nadeel vind ik dat elke imbeciel met maar een hersencel bewindvoerder mag worden.

Is deze bewindvoerder aangesloten bij BPBI, de branchevereniging? Deze mogen een hogere vergoeding vragen, maar dan zit er tenminste ook een beetje controle op qua kwaliteit.
<<

Anoniem166

Bericht 01 Nov 2013 21:19

Re: Mag een bewindvoerder..

Ja, dat mag een bewindvoerder doen. Soms zit iemand zo krap met het geld dat het ene gat met het andere gat moet worden gedicht. Soms moet er ineens een rekening worden betaald om incassokosten te voorkomen, terwijl er helemaal geen reserve is. Dan kan een bewindvoerder inderdaad bij de familieleden vragen of zij een beetje geld willen lenen om de betrokkene weer verder te helpen. Gebeurt wel vaker.
<<

Anoniem9

Bericht 01 Nov 2013 23:35

Re: Mag een bewindvoerder..

Dat zie ik nou echt nooit gebeuren bij klanten van mij.. Heb er ook nog nooit eerder van gehoord Sanne.
<<

Anoniem7

Bericht 01 Nov 2013 23:39

Re: Mag een bewindvoerder..

Toch is het bij mijn vriend ook gebeurd hoor. Niet dat bewindvoering het zélf doet, maar wel dat ze het als optie aangedragen heeft om mogelijk aan wat extra geld te komen.
<<

Anoniem9

Bericht 01 Nov 2013 23:51

Re: Mag een bewindvoerder..

Dat vind ik iets anders Maple. Ik kan me niet voorstellen dat de bewindvoerder belt en zegt: "Joooo zus van Pietje, ik moet even geld hebben. Het is geen lening want dat mag immers niet, het is een gift. Je krijgt het dus niet terug."
<<

Anoniem166

Bericht 02 Nov 2013 07:29

Re: Mag een bewindvoerder..

Hier is het zo gegaan dat de bewindvoerder vroeg aan de betrokkene of moeder en zus (ik) contact met hem wilden opnemen om te bezien of we betrokkene uit de brand konden helpen. Dat geld was wel een lening. Bij gewone bewindvoering, dus anders dan de WSNP, mag dat.

Op mijn werk heb ik het ook wel zien voorkomen. Niet vaak, maar het gebeurt wel eens.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 13 Nov 2013 13:22

Re: Mag een bewindvoerder..

Weetjewel schreef:Geld vragen om te lenen bij familie?
Een voorschot op salaris vragen?

Een vriendin van mij heeft vrijwillig een bewindvoerder, maar ik vertrouw hem voor geen meter. Hij heeft al twee keer een voorschot op salaris gevraagd op haar werk. Ook mailde hij of zij aan een familielid 200 euro kon vragen.
Het zit me gewoon echt niet lekker.
Ik krijg nu van de week de inloggegevens om alles te controleren, maar het lijkt me dat dit gewoon niet kan.


Ik heb dit op mijn werk bij cliënten regelmaig meegemaakt hoor. Alles om nog meer schulden bij externe organisaties te voorkomen.
Een voorschot op salaris kan soms betekenen dat iemand op dat moment weer even vooruit kan en aan het einde weer iets minder heeft. Soms wordt het verrekend met een extra inkomst zoals 13e maand of vakantie geld.
Ik vind het niet gek.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers