Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Overgewicht en zwanger willen worden

<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2020 00:40

Overgewicht en zwanger willen worden

Hallo allemaal,

Mijn man en ik willen dit jaar graag proberen om zwanger te worden. Ben nu sinds 3 maanden gestopt met de pil dus mijn cyclus is nog niet helemaal de oude. We wachten rustig af wat dat gaat doen.

Het enige waar ik me best druk over maak is mijn overgewicht. Ik heb namelijk een BMI van 38.

Nu weet ik echt wel dat ik kan gaan afvallen maar ik heb een trage schildklier en na jaren vreselijk geklooi met medicatie ben ik nu eindelijk redelijk stabiel. Mijn gewicht is daarentegen al jaren stabiel. Afvallen gaat bij mij erg moeilijk. Het enige wat eigenlijk werkt zijn crashdieten zoals Cambridge e.d. en dit was zo'n grote aanslag op mijn lichaam (lees haaruitval, niet meer ongesteld worden etc.) dat ik daar niet meer aan wil beginnen.


Ik ben op zoek naar succesverhalen van meiden met overgewicht, maar ook negatieve ervaringen. Hoe heb jij t ervaren? Werden de problemen met zwanger raken meteen afgeschoven op je overgewicht of niet? Ben je afgevallen, en heeft dit geholpen? Ben je juist snel zwanger geraakt ondanks je overgewicht? Kreeg je problemen tijdens je zwangerschap door je overgewicht?
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 06 Jan 2020 01:39

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Hoe heb jij t ervaren? Werden de problemen met zwanger raken meteen afgeschoven op je overgewicht of niet? Ben je afgevallen, en heeft dit geholpen? Ben je juist snel zwanger geraakt ondanks je overgewicht? Kreeg je problemen tijdens je zwangerschap door je overgewicht?


Ik weet niet precies wat mijn BMI was, maar ik had in ieder geval veel overgewicht toen ik zwanger wilde raken. Het duurde niet heel erg lang voor ik zwanger was, maar kreeg na 7 weken een miskraam. Gewoon pech. Daarna duurde het een maand of 6 en toen eindigde mijn tweede zwangerschap weer in een miskraam. Ik mocht toen op gesprek komen bij de gynaecoloog. Zij zei toen dat ik allerlei onderzoeken kon laten doen ivm erfelijkheid, maar dat het statistisch gezien De kans groot was dat we gewoon vette pech hadden gehad. En dat het enige waar ik invloed op kon uitoefenen, mijn gewicht was. Dat heb ik met twee handen aangepakt en ben 15kg lichter blijvend zwanger geraakt. Ik had toen nog steeds overgewicht trouwens, maar ik ben soepel door m’n zwangerschap gefietst verder. Bij m’n vierde zwangerschap (van m’n tweede kind dus) had ik een gezond BMI en was m’n zwangerschap vergelijkbaar.

Of het met m’n gewicht te maken had of niet, zal nooit te zeggen zijn, maar m’n eerste bevalling werd medisch door langdurig gebroken vliezen en m’n tweede bevalling was zo gepiept en thuis op natuurlijke wijze.
L2014 & H2017
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5690

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 06 Jan 2020 07:00

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik zou contact opnemen met je huisarts.
Deze kan je doorverwijzen naar een diëtiste (ondanks dat je aangeeft dat dat niet veel helpt), dan heb je dat als gedaan mocht je later doorverwezen worden naar de gynaecoloog.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem300

Bericht 06 Jan 2020 09:09

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik had bij alle vier de zwangerschappen overgewicht bij de eerste 3 (waarvan 1 miskraam) was mijn bmi 31, alle drie de keren in 1 keer zwanger geraakt waarvan de 1ste dus miskraam.
Bij de derde 5 jaar later had ik een bmi van 37 en was ik ook meteen de 1ste keer zwanger. Dus bij mij alleen positieve verhalen.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 06 Jan 2020 09:58

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik had ook een te hoog bmi, wel was ik voordat ik daadwerkelijk stopte met de pil 20 kilo afgevallen en had ik een bmi van 28.
Helaas nu weer flink wat kilo’s erbij, maar mocht ik weer zwanger willen raken zou ik graag weer flink wat kilo’s eraf willen hebben, want was toch wel blij dat ik wat minder woog toen ik zwanger raakte.

Mn cyclus bleef 3 maanden uit en toen ik ongesteld werd was ik de keer daarna zwanger.
Zowel de zwangerschap als de bevalling zelf waren er 1 vanuit het boekje.
Ik was heel bang dat er van alles op mn overgewicht zou worden gegooid, maar dat is niet gebeurd. De 1e maanden kwam ik amper aan maar de laatste maanden wel flink wat kilo’s aangekomen (die er helaas nog niet af zijn ?)

Hier werken ook alleen crashdieten om af te vallen maar om vol te houden daarna is extra lastig. Snap dat je daar niet weer aan wilt, want gezond is het niet nee.
Juli 2019
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 06 Jan 2020 10:27

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Gelukkig is ook de tendens zo in het ziekenhuis tegenwoordig (ligt ook vast aan je arts) dat niet meer alleen naar overgewicht wordt gekeken. De laatste studies wijzen uit dat een BMI dat hoger ligt dan de 25 niet perse voor heel vele problemen hóeft te zorgen. Nu heb jij een BMI van 38, wat dan wel weer verhoogde risico's met zich meebrengt. Juist vanwege hormonen die wat onderdrukt worden door je overgewicht.

Het is echter geen reden dat je niet of wel zwanger kan worden. je kan zwanger worden met dit gewicht, maar ook niet. Als je zwanger raakt (wat ik voor je hoop!), mag je wel minder aankomen dan gemiddeld met jouw gewicht. Maar ik denk dat het belangrijker is dat je fit bent. Ook voor tijdens je zwangerschap. Dus lekker sporten, gezond en goed eten (veel groenten en fruit) en krachttraining. Daarmee versterk je je lijf zonder dat de nadruk ligt op afvallen.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 06 Jan 2020 10:29

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik sluit me aan bij Caro, meet jezelf een gezonde levensstijl aan en dan zul je wellicht ook gaan afvallen. Succes!
<<

Anoniem316

Bericht 06 Jan 2020 11:10

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Hier deels een succesverhaal en deels een negatieve ervaring.

Ik heb al mijn hele leven overgewicht en krijg dit er moeilijk af. Net zoals jij heb ik crash diëten gedaan die meer kapot hebben gemaakt dan dat het wat heeft opgeleverd.
In 2015 besloten mijn man en ik voor een kindje te willen gaan. Ik werd na het stoppen met de pil 2x ongesteld en daarna niet meer. Dit was uiteindelijk november 2015. In januari 2016 was ik nog steeds niet ongesteld en heb ik contact opgenomen met de huisarts om te kijken wat nu. Zij verwees me gelijk door naar het ziekenhuis. Echter op de eerste afspraak in maart 2016, bleek ik zwanger te zijn (5 weken). Al die tijd ben ik niet ongesteld geweest maar heb ik schijnbaar dus vlak voor de afspraak een eisprong gehad.
Hieruit werd onze dochter geboren in 2016.

Al vrij vlot daarna besloten we voor een 2e kindje te gaan omdat tijdens het 1e bezoek in het ziekenhuis, ik blaasjes op mijn eierstokken had (= pcos). Wederom kwam er geen menstruatie op gang, en na een jaar zelf proberen zijn we naar het ziekenhuis gegaan en ben ik sinds januari 2019 aan de clomid. In juni 2019 heb ik een vroege miskraam gehad maar sindsdien is er dus geen zwangerschap weer geweest.
Binnenkort hebben we weer een afspraak in het ziekenhuis om verder te kijken. Maar we zijn dus goed en wel dik 2,5 jaar verder nadat we besloten voor een 2e kindje te gaan..

De gynaecoloog in het ziekenhuis heeft mijn overgewicht wel benoemd maar toen ik aangaf hoe ik daar mee bezig ben, is dit verder niet meer besproken.

Tijdens de zwangerschap heb ik alleen bekkenklachten gehad. Verder totaal geen klachten die gerelateerd konden worden aan overgewicht. Wel krijg je extra suikeronderzoeken misschien, en ook is de kans volgend mij wel groter dat je bevalling aangemerkt als medisch ivm overgewicht. Ik weet niet helemaal zeker of dit standaard is eigenlijk.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 06 Jan 2020 11:19

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Dat is wat ik bedoelde met die hormonen. Overgewicht kan idd wel gevolgen hebben voor hoe goed je menstruatie verloopt en de kans op PCOS neemt toe. Maar dat is een kans. Je kan PCOS krijgen mét overgewicht maar ook zonder. En visa versa.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 07:14

Bericht 06 Jan 2020 11:22

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik ben beide keren zwanger geraakt met overgewicht (BMI 38). Ik had wel een normale menstruatie ervoor.
Niemand heeft het verder gehad over mijn overgewicht, behalve dan dat er sommige dingen anders lopen. Dat je een suikertest moet doen bijvoorbeeld en dat je een extra groeiecho krijgt.

Verder gelukkig geen bijzonderheden in mijn zwangerschappen dus er is ook geen reden voor anderen om over mijn overgewicht te beginnen.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Anoniem300

Bericht 06 Jan 2020 11:33

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

ik heb nooit geen suikertest gehad met mijn overgewicht hoor!
extra echo's heb ik wel gehad maar om een heel andere reden. (ik baarde juist veel te kleine/lichte baby's)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 06 Jan 2020 11:36

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

En bij ons geven ze standaard suikertesten aan iedereen :smile: .
<<

Anoniem277

Bericht 06 Jan 2020 11:40

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik had ook (veel) overgewicht, ik was bij beide in 1 of 2 rondes zwanger.
De zwangerschap was zwaar maar dat had niets met overgewicht te maken maar het zou wel geholpen hebben als ik minder woog en een betere conditie had.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 06 Jan 2020 11:47

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Bij mij zorgt overgewicht er wel voor dat ik niet (blijvend) zwanger raak.
Ik heb heel lang ernstig overgewicht gehad en raakte echt niet zwanger. Was ook bijna niet ongesteld.
Ik heb daarvoor een gastric bypass gehad. Pas bij de 100 kilo begon ik weer te menstrueren. En raakte ik zwanger. Toen een miskraam.
Verder afgevallen tot 75 kilo (gezond bmi). Blijvend zwanger.
Tweede zwangerschap was ik 80 kilo. Blijvend zwanger.
Daarna aangekomen tot 100 kilo, meerderen miskramen.
Afgevallen tot 90 kilo. Blijvend zwanger.
Zodra ik boven de 95 kilo kom, dan krijg ik menstruatie problemen en lijken zwangerschappen niet goed te gaan. Ik heb zelf altijd gedacht dat de miskramen te maken hadden met mijn overgewicht.
Artsen beaamden dat dit heel goed zou kunnen.

Maar, ik ken genoeg mensen die met flink overgewicht gezond en gemakkelijk kinderen op de wereld zetten.

Een kennis is onlangs bevallen, zij heeft flink overgewicht en is daardoor wel direct doorgestuurd naar het ziekenhuis. De verloskundigepraktijk durfte het niet aan met haar.

Dus het verschilt ook nog wel per praktijk/ziekenhuis.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 06 Jan 2020 15:13

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Hier flink overgewicht als in bmi boven de 40. Ben januari 2018 gestopt met de pil na 18 jaar. In maart 2018 werd ik ongesteld. En 25 mei 2018 had in een positieve test. Deze zwangerschap is meteen goed gegaan. Wel had in zwangerschapsdiabetes wat met een koolhydraat arm dieet onder controle is gebleven. Kreeg ik groei echo’s en zou hij erg groot zijn(3640 gram en 53cm bij 37+6) ik kreeg een geplande keizersnede omdat hij in stuit lag en ze een normale bevalling niet zagen zitten ivm eerste kindje in stuit en groot. Deze was met 38 weken gepland maar ja mijn vliezen braken eerder. Ik had wat bekken klachten waarvoor fysio. Ze zeiden dat ik waarschijnlijk meer bloed zou verliezen bij de keizersnede maar dit was maar 200cc. Ik ben maar 8kg aangekomen. En dit was ook meteen weer weg erna.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 06 Jan 2020 17:50

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik had ook een BMI van rond de 37. Bij P zwanger geraakt op de eerste dag dat we er voor gingen. En bij S totaal onverwacht door bescherming heen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem300

Bericht 06 Jan 2020 18:31

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Caro schreef:En bij ons geven ze standaard suikertesten aan iedereen :smile: .


Wat gek dat verschil dan hè!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 06 Jan 2020 19:03

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Hier ook overgewicht. Eerste ronde zwanger, gezonde zoon gekregen. Geen suikertest gehad, al werd de kleine wel groot geschat. Uiteindelijk normaal bevallen van mijn zoon, 3930 gram en 55 cm
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2020 19:51

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Dora schreef:Ik zou contact opnemen met je huisarts.
Deze kan je doorverwijzen naar een diëtiste (ondanks dat je aangeeft dat dat niet veel helpt), dan heb je dat als gedaan mocht je later doorverwezen worden naar de gynaecoloog.



Ik heb nu inmiddels 4 diëtisten versleten en bij geen van allen ging er meer dan 5 kg af. Na 5 kg stagneert het gewoon. En ze weten zich allemaal geen raad met mijn schildklier. Had zo graag gehoopt dat er een dieet zou zijn wat goed geschikt zou zijn en zou kunnen werken bij een trage schildklier. Koolhydraatarm werkt op zich goed maar lees ook weer dat dat juist slecht zou zijn bij sk problemen, :(
Wordt je met overgewicht standaard doorverwezen naar een gynaecoloog?
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2020 19:52

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Druifje schreef:Ik sluit me aan bij Caro, meet jezelf een gezonde levensstijl aan en dan zul je wellicht ook gaan afvallen. Succes!


Dat is sowieso een doel voor dit jaar en ook de afgelopen maanden al mee bezig geweest.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2020 19:54

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Islandgirl schreef:Ik ben beide keren zwanger geraakt met overgewicht (BMI 38). Ik had wel een normale menstruatie ervoor.
Niemand heeft het verder gehad over mijn overgewicht, behalve dan dat er sommige dingen anders lopen. Dat je een suikertest moet doen bijvoorbeeld en dat je een extra groeiecho krijgt.

Verder gelukkig geen bijzonderheden in mijn zwangerschappen dus er is ook geen reden voor anderen om over mijn overgewicht te beginnen.


Ik heb tot nu toe 1 goede menstruatie gehad. Ben sinds 30 oktober gestopt met de pil en werd na 45 dagen ongesteld. Dus het is nu wachten tot de volgende menstruatie. Weet niet zo goed hoe mijn cyclus was voordat ik aan de pil begon, dat is ruim 15 jaar geleden :eyes:
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2020 19:57

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Boerenkool schreef:Bij mij zorgt overgewicht er wel voor dat ik niet (blijvend) zwanger raak.
Ik heb heel lang ernstig overgewicht gehad en raakte echt niet zwanger. Was ook bijna niet ongesteld.
Ik heb daarvoor een gastric bypass gehad. Pas bij de 100 kilo begon ik weer te menstrueren. En raakte ik zwanger. Toen een miskraam.
Verder afgevallen tot 75 kilo (gezond bmi). Blijvend zwanger.
Tweede zwangerschap was ik 80 kilo. Blijvend zwanger.
Daarna aangekomen tot 100 kilo, meerderen miskramen.
Afgevallen tot 90 kilo. Blijvend zwanger.
Zodra ik boven de 95 kilo kom, dan krijg ik menstruatie problemen en lijken zwangerschappen niet goed te gaan. Ik heb zelf altijd gedacht dat de miskramen te maken hadden met mijn overgewicht.
Artsen beaamden dat dit heel goed zou kunnen.

Maar, ik ken genoeg mensen die met flink overgewicht gezond en gemakkelijk kinderen op de wereld zetten.

Een kennis is onlangs bevallen, zij heeft flink overgewicht en is daardoor wel direct doorgestuurd naar het ziekenhuis. De verloskundigepraktijk durfte het niet aan met haar.

Dus het verschilt ook nog wel per praktijk/ziekenhuis.


Een gastric bypass heb ik ook zeker over nagedacht maar daar kom ik qua BMI niet voor in aanmerking. En eigenlijk zou ik dat ook echt niet willen.
Heb zelf ook meerdere collega's en met flink overgewicht die zonder problemen zwanger raakten. En hele slanke collega's met IVF trajecten en ICSI e.d. Dus het is echt afwachten denk ik.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2020 19:57

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

JustMeDaan schreef:Hier flink overgewicht als in bmi boven de 40. Ben januari 2018 gestopt met de pil na 18 jaar. In maart 2018 werd ik ongesteld. En 25 mei 2018 had in een positieve test. Deze zwangerschap is meteen goed gegaan. Wel had in zwangerschapsdiabetes wat met een koolhydraat arm dieet onder controle is gebleven. Kreeg ik groei echo’s en zou hij erg groot zijn(3640 gram en 53cm bij 37+6) ik kreeg een geplande keizersnede omdat hij in stuit lag en ze een normale bevalling niet zagen zitten ivm eerste kindje in stuit en groot. Deze was met 38 weken gepland maar ja mijn vliezen braken eerder. Ik had wat bekken klachten waarvoor fysio. Ze zeiden dat ik waarschijnlijk meer bloed zou verliezen bij de keizersnede maar dit was maar 200cc. Ik ben maar 8kg aangekomen. En dit was ook meteen weer weg erna.


Goed om te horen!
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 06 Jan 2020 19:59

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Ik heb overgewicht en PCOS en zwanger worden wil niet becht vlotten... maar mbt. Gewicht heeft de arts er maar een keer iets over gezegd. En dat in 3,5 jaar tijd.

Afvallen stagneert bij mij ook. Heb een halfjaar een personal trainer gehad. Ook daarbij stagneerde het na 10 kg. Heel jammer!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 06 Jan 2020 20:38

Re: Overgewicht en zwanger willen worden

Bloom schreef:Ik heb overgewicht en PCOS en zwanger worden wil niet becht vlotten... maar mbt. Gewicht heeft de arts er maar een keer iets over gezegd. En dat in 3,5 jaar tijd.

Afvallen stagneert bij mij ook. Heb een halfjaar een personal trainer gehad. Ook daarbij stagneerde het na 10 kg. Heel jammer!


Nooit geweten dat PCOS een relatie kan hebben met overgewicht. De dames waarvan ik weet dat ze het hebben zijn alles behalve te zwaar. Wat voor klachten heb je precies bij PCOS? Merk je daar zelf veel van? Op het moeilijk zwanger raken na.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers