Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Lossen jullie je hypotheek af?

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 01 Nov 2013 20:46

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Ik heb de helft Levenhypotheek met een minimum gegarandeerde opbrengst en de helft aflossingsvrij. Van het aflossingsvrije deel ben ik vorig jaar begonnen met 5.000 af te lossen en wil dat dit jaar ook doen/proberen jaarlijks te doen. Een hoger bedrag per jaar aflossen op dat deel kan misschien wel maar ik wil ook een goede spaarrekening houden om andere eventuele dingen op te vangen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem124

Bericht 01 Nov 2013 20:47

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Ja, alles, we hebben een annuiteitenhypotheek.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Nov 2013 21:13

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

nee we betalen alleen rente. Maar hebben daarnaast een belegging iets en dat lost het als het goed is over 20 jaar af
Afbeelding
<<

Anoniem124

Bericht 01 Nov 2013 21:22

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Ik ga even lekker ongenuanceerd doen hoor.l.lang geleden. Maar echt ik snap niet hoe je niet kan/wil aflossen. Waarom koop je dan in godsnaam In deze tijd? Pen als het anders niet lukte: sorry, maar dan woon je toch echt boven wat je je veroorloven kan.
<<

Anoniem286

Bericht 01 Nov 2013 21:27

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Rejoy schreef:Wij zijn bezig met een hypotheek en nemen waarschijnlijk een annuïteitenhypotheek. Die los je in 30 jaar sowieso 100% af. Wij willen ook extra gaan aflossen. Het liefst ben ik zo snel mogelijk van de hypotheek af.


helemaal aflossen is toch niet gunstig? Ivm vermogenbelasting?

Wij hebben 50% spaar en 50% aflossingsvrij. Voor het aflossingsvrij gedeelte sparen we maar tot op heden nog geen aflossing gedaan.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 01 Nov 2013 21:32

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Cheese schreef:Ik ga even lekker ongenuanceerd doen hoor.l.lang geleden. Maar echt ik snap niet hoe je niet kan/wil aflossen. Waarom koop je dan in godsnaam In deze tijd? Pen als het anders niet lukte: sorry, maar dan woon je toch echt boven wat je je veroorloven kan.


Ik zit me eigenlijk af te vragen hoe je dit bedoelt: is dit een algemene kreet? of gericht tegen iemand in het bijzonder?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 01 Nov 2013 21:36

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Ja wij lossen ook af, kon ook al niet meer anders toen wij de hypotheek afsloten. Ik vind het eigenlijk ook wel een fijn idee.
<<

Anoniem124

Bericht 01 Nov 2013 21:36

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

rapa nui schreef:
Cheese schreef:Ik ga even lekker ongenuanceerd doen hoor.l.lang geleden. Maar echt ik snap niet hoe je niet kan/wil aflossen. Waarom koop je dan in godsnaam In deze tijd? Pen als het anders niet lukte: sorry, maar dan woon je toch echt boven wat je je veroorloven kan.


Ik zit me eigenlijk af te vragen hoe je dit bedoelt: is dit een algemene kreet? of gericht tegen iemand in het bijzonder?


Volstrekt in het algemeen! Maar voel je gerust aangesproken.

Is het zo'n gekke uitspraak dan? Je koopt toch ook geen laarzen waar je het geld veruit niet voor op de bank hebt liggen? Of een zwermbad in de tuin? Of iets kopen waarvan je bij voorbaat al weet dat je het nooit helemaal kan afbetalen? DT is toch eigenlijk zó krom dat dat bijna niet goed kán gaan.

En ja, het is zeker gek dat de banken die mogelijkheid bieden of beter gezegd: boden. Door schade en schande wijs geworden over de ruggen van de huizenbezitters.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 01 Nov 2013 21:44

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Nee is op zich geen gekke uitspraak maar ik las hierboven juist alleen maar reacties van mensen die eigenlijk wel aflossen.

En als je nu een huis koopt is het toch weer anders dan dat je dat bv 10 jaar of misschien zelfs 5 jaar geleden deed. Dus als je nu die hypotheek van toen nog hebt dan blijf je er natuurlijk wel aan vast zitten. Een hypotheek is best wel een moeilijk iets en ook al verdiep je je er goed in je gaat toch wel vrij gemakkelijk af op wat experts je vertellen (vooral als meerdere hetzelfde advies geven en bv vrienden en familie ook) en die je indertijd allemaal iets adviseerden wat nu als buitengewoon onverstandig wordt beschouwd. Ik heb mijn huis ca. 5 jaar geleden gekocht en vind dat ik best wel verstandige keuzes heb gemaakt en er nu ook nog verstandig mee omga maar kreeg indertijd wel adviezen voor aanvullingen etc waarvan ik blij ben dat ik ze toen geweigerd hebt terwijl ik toen voor gek werd verklaard.

En je situatie kan natuurlijk snel veranderen, ik had deze crisis 5 jaar geleden echt niet zo voorzien dat het in de sector waar ik werk nu zo slecht zou gaan dat ik bv kans heb om mijn baan te verliezen. Dat leek/was 5 jaar geleden echt onvoorstelbaar. En dan soort dingen komen nu natuurlijk vaker voor en er zullen genoeg mensen zijn diie wel dachten af te kunnen lossen maar dat nu echt niet meer kunnen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem286

Bericht 01 Nov 2013 21:46

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Ik kan alleen voor onszelf antwoorden maar wij hebben een gedeelte aflossingsvrij gedaan zodat we nog iets meer ruimte hadden. We hadden destijds al wel zicht oo meer salaris in de komende jaren, Inmiddels verdienen we beiden meer en kunnen we dus ook meer sparen om uiteindelijk af te kunnen lossen. Daarnaast hebben wij het een en ander aan 'familiegeld' wat we tzt waarschijnlijk zullen erven en kunnen gebruiken.
<<

Anoniem124

Bericht 01 Nov 2013 21:47

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Het was meer dat ik de vraagstelling van dit topic zo verwonderlijk vond. Ik dacht eigenlijk dat iedereen wel iets afloste, maar er zijn dus wel mensen met een aflossingsvrije hypotheek of een beleggingshypotheek. Gezien de laatste jaren had ik dat denk ik wel aangepast ofzo.
<<

Anoniem124

Bericht 01 Nov 2013 21:48

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Highway schreef:Ik kan alleen voor onszelf antwoorden maar wij hebben een gedeelte aflossingsvrij gedaan zodat we nog iets meer ruimte hadden. We hadden destijds al wel zicht oo meer salaris in de komende jaren, Inmiddels verdienen we beiden meer en kunnen we dus ook meer sparen om uiteindelijk af te kunnen lossen. Daarnaast hebben wij het een en ander aan 'familiegeld' wat we tzt waarschijnlijk zullen erven en kunnen gebruiken.


Kun je dat familiegelijkenis niet beter nu gebruiken? Ik weet niet hoe lang je rente vaststaat maar dalijk stijgt die en dan heb je tegen die tijd al meer afgelost waardoor je dan meer kan blijven aflossen ipv in de rente te steken.
<<

Anoniem 42

Bericht 01 Nov 2013 21:50

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Highway schreef:
Rejoy schreef:Wij zijn bezig met een hypotheek en nemen waarschijnlijk een annuïteitenhypotheek. Die los je in 30 jaar sowieso 100% af. Wij willen ook extra gaan aflossen. Het liefst ben ik zo snel mogelijk van de hypotheek af.


helemaal aflossen is toch niet gunstig? Ivm vermogenbelasting?

Wij hebben 50% spaar en 50% aflossingsvrij. Voor het aflossingsvrij gedeelte sparen we maar tot op heden nog geen aflossing gedaan.


Telt een volledig afgelost huis dan mee als vermogen? Een grotendeels afgelost huis volgens mij niet.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 01 Nov 2013 21:53

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Cheese: dat zal ze tzt erven ;)


Wij hebben 60% aflossingsvrij en 40% spaar.
Ik denk dat als de jongste naar de basisschool gaat we eens bij de bank gaan kijken wat we aan kunnen passen. Een veel hoger maandbedrag kunnen we nu niet dragen.
December 2009
juli 2012
<<

Anoniem286

Bericht 01 Nov 2013 22:00

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Twellie schreef:
Highway schreef:
Rejoy schreef:Wij zijn bezig met een hypotheek en nemen waarschijnlijk een annuïteitenhypotheek. Die los je in 30 jaar sowieso 100% af. Wij willen ook extra gaan aflossen. Het liefst ben ik zo snel mogelijk van de hypotheek af.


helemaal aflossen is toch niet gunstig? Ivm vermogenbelasting?

Wij hebben 50% spaar en 50% aflossingsvrij. Voor het aflossingsvrij gedeelte sparen we maar tot op heden nog geen aflossing gedaan.


Telt een volledig afgelost huis dan mee als vermogen? Een grotendeels afgelost huis volgens mij niet.

Volgens mij wel als het volledig afgeslost is, dat dacht ik in ieder geval.

Cheese: ik kan er nu nog geen gebruik van maken, pas als ik het erf. Anders hadden we dat wel gedaan natuurlijk. Maar het is ook een reden geweest dat we makkelijker voor een gedeelte aflossingsvrij kozen, vandaar dat ik het noemde.
<<

Anoniem315

Bericht 01 Nov 2013 22:10

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Cheese, wij hebben een deel spaar- en een deel aflossingsvrij. We hebben hiervoor gekozen, zodat onze vaste lasten per maand iets lager zijn, zodat we kunnen leven zoals we dat op dat moment willen. We lossen af op momenten dat wij dat willen en kunnen (bv. met schenkingen of bij financiële meevallers).

Ik hoor van veel mensen in mijn omgeving dat ze een vergelijkbare hypotheek hebben en niks aflossen. Dat vind ik eigenlijk zonde van het geld, want op je eigen spaarrekening brengt het nauwelijks rente op, terwijl een hypotheek veel rente kost. De bank vraagt meer dan ze geeft. Ik ben benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken, welke beslissingen ze nemen i.c.m. wat voor hypotheek ze hebben. Vandaar de vraag.
<<

Anoniem12

Bericht 01 Nov 2013 22:19

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Een volledig afgeloste woning valt onder box 1, hier betaal je geen vermogensbelasting over. Een vakantiewoning of een extra woning die verhuurt wordt valt onder box 3 en daar moet wel vermogensbelasting over betaalt worden.
<<

Anoniem193

Bericht 01 Nov 2013 22:20

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij hebben voor 50% aflossingsvrij gekozen, omdat we zeker weten dat we binnen nu en 30 jaar nog wel wat meevallers of erfenissen krijgen om op dat moment af te lossen. En mocht het niet zo zijn, dan heb ik op mijn 51e nog een paar duizend euro schuld op mijn huis, daar liggen we dan echt niet wakker van.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 01 Nov 2013 22:23

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Exogenesis schreef: Ik hoor van veel mensen in mijn omgeving dat ze een vergelijkbare hypotheek hebben en niks aflossen. Dat vind ik eigenlijk zonde van het geld, want op je eigen spaarrekening brengt het nauwelijks rente op, terwijl een hypotheek veel rente kost. De bank vraagt meer dan ze geeft. Ik ben benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken, welke beslissingen ze nemen i.c.m. wat voor hypotheek ze hebben. Vandaar de vraag.


Ik vind het wel belangrijk om met af te lossen om te zorgen dat mijn hypotheek niet onder water staat. Dat als ik mijn huis onverhoopt moet verkopen niet met een restschuld blijf zitten. Het huis van de buren is echter onlangs nog heel snel verkocht en vond het wel prettig om te weten dat de verkoopprijs nog een behoorlijk eind boven mijn hypotheekbedrag lag. Ik los wel af maar ik vind het toch prettig om ook nog een gevulde spaarrekening te hebben. Wat je eenmaal hebt afgelost daar kun je niet meer bij en ook al krijg je amper spaarrente ik vind het voor mezelf gewoon een geruststelling dat ik dat geld heb en kan gebruiken indien nodig. En niet dat ik veel heb afgelost maar voor onverwachte situaties geen geld heb om dat in die noodgevallen te kunnen gebruiken waardoor ik evt in problemen kan komen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem186

Bericht 01 Nov 2013 23:04

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij lossen 60% in 20 jaar af (nu nog 18 jaar). De overige 40% is aflossingsvrij.

100% aflossen was in ons geval niet mogelijk. Dan hadden we ons huis niet kunnen betalen.
Die 40% aflossingsvrij kunnen we over 18 jaar gemakkelijk betalen, uiteraard ook bruto.

Ik kan er niet wakker van liggen. Ik hoef niet perse in 30 jaar m'n huis af te lossen. Dit is een prima alternatief.
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 01 Nov 2013 23:36

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij lossen 60% af en hebben 40% aflossingvrij, over 30 jaar. Dit hebben we gedaan om onze maandlasten lager te houden. Op dit moment is het voor ons nog niet mogelijk om extra af te lossen (huis nog niet helemaal klaar) maar zodra er weer wat ruimte is willen we ook eens per jaar een bedrag aflossen.
2014 2016 2019
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 02 Nov 2013 08:31

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij lossen 100% af in 30 jaar.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 02 Nov 2013 09:24

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Rejoy schreef:
Slakje schreef:Huh? Ik snap het niet?

Wat bedoelen jullie met aflossen?


Een hypotheek is een lening bij de bank, aflossen wil zeggen dat je die lening terug gaat betalen. 100% aflossen wil zeggen dat je (meestal) in 30 jaar volledig terug moet betalen, 50% aflossen en 50% aflossingsvrij wil zeggen dat je de helft gaat aflossen en na 30 jaar de helft nog niet hebt terug betaald. Tot ongeveer een jaar geleden kon dat en had je daar belastingvoordelen van, sinds kort zijn de regels veranderd en moet je in 30 jaar je volledige hypotheek terug betalen.
Naast het terugbetalen van het hypotheekbedrag betaal je natuurlijk ook nog rente over het hypotheekbedrag dat nog staat.

In 30 jaar volledig terug betalen geld toch alleen voor nieuwe hypotheken?
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 02 Nov 2013 09:28

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij lossen bijna alles af,een klein deel is aflossingsvrij
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 02 Nov 2013 11:21

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij hebben ook een klein deel aflossingsvrij, helemaal aflossen was niet gunstig, want dan moest er uiteindelijk belasting betaalt worden over de aflossing (ofzoiets).
Mocht het financieel goed blijven gaan en we verder geen andere kosten hebben kan het wel zijn dat we dat restdeel gewoon proberen af te lossen.
Eerst maar eens kijken hoe het volgend jaar gaat met 2 kinderen op het kdv en beide niet meer fulltime aan het werk!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers