Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Milieu en reizen

Op welke manier houd je qua reizen rekening met het milieu?

Niet
12
24%
Ik vlieg regelmatig maar compenseer (bij de vliegmaatschappij, of door op andere gebieden minder milieubelastend te leven)
7
14%
Ik reis voornamelijk met de auto in plaats van te vliegen
9
18%
Ik reis voornamelijk met de trein
3
6%
Ik houd fietsvakanties
1
2%
Ik kies voor milieuvriendelijke accommodaties (kamperen, groene vakantieparken etc.)
5
10%
Ik blijf vaak dichtbij huis (Benelux, Frankrijk, Duitsland etc.)
13
26%
 
Aantal stemmen : 50
<<

Anoniem272

Bericht 05 Jan 2020 11:31

Milieu en reizen

Het beloofde discussietopic! Ik zal proberen het gezellig te houden ;)

In hoeverre hebben jullie last van vliegschaamte? Wat doen jullie om minder milieubelastend te reizen?
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 05 Jan 2020 11:34

Re: Milieu en reizen

Ik probeer zoveel mogelijk met de trein te reizen en heb ook geen auto. Dat is wel een bewuste keuze. Tegelijk heb ik naaste familie in het buitenland wonen en die wil ik tóch graag zien (en het vliegtuig is eigenlijk de enige haalbare optie). Daar vlieg ik dus wel naartoe. Maar verder probeer ik wel milieubewust te leven, om dat vliegen enigszins te compenseren.

Kort samengevat: ik neem de trein waar mogelijk en alleen het vliegtuig als andere opties niet praktisch uitvoerbaar zijn.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Jan 2020 11:42

Re: Milieu en reizen

De afgelopen jaren heb ik een toertocht met de motor door Europa gemaakt. Twee weken lang met de motor richting en door de Alpen getrokken. Verder ga ik graag op wintersport. Wat ook niet echt goed is voor het milieu
Dit jaar ga ik voor het eerst intercontinentaal vliegen als alles volgens plan blijft gaan. Dus qua reizen ben ik er niet echt direct mee bezig. Het zit wel in mijn achterhoofd dat het niet ideaal is wat ik doe. Daarintegen probeer ik met bijvoorbeeld een wintersport wel met een uaot te rijden met vier personen. En in de week dat we er zijn zoeken we een accomodatie op waarbij we zelf de auto kunnen laten staan. Zodat we in die week zelf de auto niet mee nodig hebben. Idem met de motor. Ik rij rond en ik op de camping en vanaf dat moment moet ik alles kunnen lopen. Iets practisch,'maar ook wel bewust
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 05 Jan 2020 11:42

Re: Milieu en reizen

Ik heb een auto nodig voor mijn werk en ga altijd met het vliegtuig op vakantie. Ik ben er eerlijk gezegd niet mee bezig wat dit voor het milieu betekend. In 2017 heb ik bijvoorbeeld 10x gevlogen en het afgelopen jaar 4x. Naar Parijs of steden dichtbij Nederland zou ik er nog wel voor kiezen om met de trein te gaan, verder weg niet.

Ik compenseer het weer door geen kinderen te hebben :angel:. Nee hoor grapje al schijnen kinderen ook redelijk milieu vervuilend te zijn.. Maar dat is weer een andere discussie.
Laatst gewijzigd door Fantine op 05 Jan 2020 11:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Jan 2020 11:43

Re: Milieu en reizen

O ja naar London en Berlijn heb ik de trein gepakt. En het voordeel daarvan is dat het bijna sneller is als met het vliegtuig vanaf de locatie in Nederland waarvan ik kort vertrekken. Dus eerder ook practisch, maar ook wel heerlijk.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43724

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 11:49

Re: Milieu en reizen

Ik betaal altijd die paar extra euro voor vliegcompensatie maar vraag me wel af wat dat echt doet. Ik doe 't meer uit soort gewoonte omdat het dan kan maar ik weet eigenlijk niet wat er écht mee gebeurd. Weet het KLM antwoord wel natuurlijk uit m'n KLM tijd maar weet niet of dat echt klopt zeg maar.

Verder ben ik er niet zo mee bezig, hoewel ik wel de trein zou pakken naar Parijs (ga ik dit jaar ook doen) en naar Duitsland ben ik ook wel eens met de trein geweest. Ik vind met name dat de internationale treinen stukken beter mogen worden. Heb daar bij Zondag met Lubach een paar weken geleden ook een stuk over gezien.

Afgelopen vakantie was enorm milieubelastend. Met z'n drieën naar Canada vliegen en rijden in een camper van 10 meter die echt 1 op 3 reed ofzo. We moesten bijna elke dag tanken. Dat was wel schandalig slecht eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 05 Jan 2020 12:02

Re: Milieu en reizen

Silly-one, ah de motor, die optie had ik er niet tussen gezet :)
Hoe vond jij Londen met de trein? Je moet dan wel via Brussel toch? Het lijkt mij wel wat!

Fantine, ja, dat is zeker zo. Ik zou zelf ook veel meer reizen als ik geen kinderen had. Je kunt best wat vliegreizen maken voor de CO2-uitstoot die twee kinderen kosten. Ik kan me goed verplaatsen in die gedachtegang. Ik vind het alleen lastig als het op een aanvallende manier gebracht wordt (wat jij niet doet), omdat mijn kinderen er nu eenmaal zijn dus ik daar onmogelijk nog iets aan kan veranderen. Ik kan ze alleen proberen milieubewust op te voeden en niet teveel spullen voor ze kopen en zo. Maar dat is inderdaad weer een andere discussie. Is ooit een topic over geweest, geloof ik.

Marin, jaa zo herkenbaar wat Arjen Lubach daar aankaartte! In sommige Europese steden kun je amper komen met de trein, terwijl het in kilometers best dichtbij is.
Over die compensatie die je betaalt, ik las van de week dat maar iets van 0,25 % van de reizigers dat doet. Echt heel weinig. Dus top dat jij het wel doet!
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 05 Jan 2020 12:04

Re: Milieu en reizen

Nee, ik ben er niet bewust mee bezig.
Nu moet ik wel zeggen dat wij 3 jaar geleden voor het laatst gevlogen hebben, ik dagelijks de fiets gebruik.
Mijn man gebruikt wel dagelijks de auto, en overweegt nu wel om de dieselauto binnenkort om te ruilen voor een benzine auto. Maar eigenlijk alleen omdat de belasting hoger is geworden per dit jaar.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43724

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 12:10

Re: Milieu en reizen

Ik ben daar mee begonnen toen ik op een gegeven moment in m'n studententijd soms wel twee keer per maand vloog (heen en weer). Toen was dat net opgekomen geloof ik. Dat waren allemaal enorm kleine vluchten (van Engeland naar Nederland etc). Maar het is maar een kleine druppel hoor, ik ben me wel bewust van dat zo'n grote vlucht naar Canada vele malen erger is. Dit jaar wil ik 't liefst met de auto. Ik zou de trein in m'n eentje heerlijk vinden maar met man en kind zie ik dat niet zo zitten (m'n man haat treinen en dan kan ik tien uur naar dat gezeur luisteren haha).

Heb jij websites voor groene accommodaties in Europa? Niet dat ik het persé zou willen maar overwegen kan altijd en als er iets bij zit, is dat mooi meegenomen. Ken jij de website natuurhuisje? Is dat echt groen? Ik zit daar nu steeds op te speuren voor Noord Italië maar 't is net een soort Airbnb, komt veel overeen dus weet niet of dat nou echt wat toevoegt, snap je?

Ik ben laatst toevallig weer in een Nivonhuis geweest (kwam ik als tiener met vriendinnen ook vaak) maar die was wel een beetje vergane glorie haha.

Oh ja wat misschien nog wel enigszins duurzaam is, is dat we op vakantie in Amerika enkele keren bij lokale boeren hebben gestaan met de camper. Dan hoefde je niets aan hen te betalen, maar als betaling kocht je dan een product van hun, dus veel wijn in ons geval maar bijv ook op een bessen boerderij en een lavendel boerderij gestaan. Sowieso houd ik van agritoerisme, niet persé vanuit milieu oogpunt maar omdat ik van puur eten van de boer houd. Weet niet echt of dat iets met het milieu te maken heeft maar in mijn hoofd voelt dat beter dan een massaal hotel met grote zwembaden enzo.

Oh ja en ik wil misschien over een paar jaar als reisadviseur gaan werken en ik ben wel bezig met het vraagstuk of dit überhaupt een goed beroep is omdat het feitelijk alleen om luxe gaat (alle reizen zijn soort vorm van luxe). Maar uiteindelijk wil ik 't wel denk ik en dan wel kijken naar of ik wat duurzame reizen aan kan bieden dus bij deze klop ik dan bij jou aan voor tips haha.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 05 Jan 2020 12:19

Re: Milieu en reizen

Nivon zij wij lid van! Vooral vanwege de groepsreizen en kinderkampen. Ik ging zelf vanaf mijn zesde elk jaar op Nivonkamp en T. ook. I. gaat deze zomer voor het eerst. Ben ook als student met Nivon op reis in Europa geweest en af en toe in zo'n Nivonhuis in Nederland, maar heel fantastisch zijn die inderdaad niet. Welk huis ging jij toen naartoe?

Groene accomodaties vinden is inderdaad lastig omdat eigenaars hun huisjes al gauw groen noemen. Ook bijvoorbeeld als er een groen grasveld bij is, haha. Dat maakt het googelen zo lastig. Natuurhuisje ken ik, maar daar nooit iets geboekt omdat je er zelden met de trein kan komen. Afgelegen plekken zijn voor ons gewoon niet handig.

Ik weet wel een website met grotere vakantieparken die aan een bepaalde standaard voldoen qua milieuvriendelijkheid, maar jij zoekt iets minder grootschaligs denk ik hè?

De facebookgroep 'alternatieve vakantietips met kinderen' is heel fijn en gericht op wat minder massale en groene vakanties.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43724

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 12:24

Re: Milieu en reizen

We zijn laatst in het Koos Vorrinkhuis geweest maar vroeger kwam ik meer in het noorden, omdat ik daar woonde (Hunehuis, Allardsoog en Hondsrug). Dat waren dan de eerste weekendjes weg met vriendinnen, met de trein en fiets er heen en het vet tof vinden om echt te kunnen koken in die keukens haha. Goeie herinneringen. Niks Salou (ja ik was zo'n nerd ?)
Leuk dat jullie een lidmaatschap hebben en dat de kinderen op kamp gaan. Dat wist ik niet dat dat kon!

Inderdaad liever kleinschalige locaties maar ik wil best alles bekijken dus je mag best de website geven. Ben sowieso wel benieuwd om te zien wat erop staat.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 05 Jan 2020 12:36

Re: Milieu en reizen

http://groenevakantiegids.nl/

Ik zie dat er juist wel veel kleinschalige dingen op staan. Blijkbaar verkeerd onthouden. Dit is vanuit ECEAT, een Europese organisatie zonder winstoogmerk, het lijkt mij betrouwbaar.

Haha, zelfs met vakantie vieren een nerd :D
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43724

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 12:36

Re: Milieu en reizen

Oh en is er trouwens bekend hoe slecht high speed treinen zijn? Is dat slechter dan gewone treinen? Ik ben wel eens in één dag van Zuid Frankrijk naar Nederland gegaan (oké ik strandde in Brussel door omstandigheden) met een overstap in Parijs en dat was echt zo prima! Je doorkruist gewoon heel Frankrijk in no time.

Maar ik weet niet of dat slechter is dan gewone treinen. Weet iemand dat?
Let's discover the world together.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Jan 2020 13:41

Re: Milieu en reizen

Filoria schreef:Silly-one, ah de motor, die optie had ik er niet tussen gezet :)
Hoe vond jij Londen met de trein? Je moet dan wel via Brussel toch? Het lijkt mij wel wat!


De overstap was prima te doen. Je stapt gewoon over van trein. Alleen heb je een douane er tussen zitten. Ik heb het niet als heel storend ervaren.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem304

Bericht 05 Jan 2020 14:16

Re: Milieu en reizen

Op vakantie gaan doen we nooit (en als we gaan, dan met de auto) en vliegen doen we dus ook niet, maar we gebruiken beide de auto wel veel en ik ben degene die 'm ook wel onnodig gebruikt.
Om dat te compenseren probeer ik op andere dingen een stuk bewuster met het milieu om te gaan
<<

Anoniem279

Bericht 05 Jan 2020 14:52

Re: Milieu en reizen

Wij gaan wel eens met het vliegtuig op vakantie, maar dat is eens in de zoveel jaar. Misschien ga ik eind van het jaar weer een keertje vliegen, maar dat weet ik nog niet zeker. Verder hebben we vakanties (binnen Nederland) altijd met het OV gedaan, noodgedwongen want we hadden geen auto. Nu wel maar we merken toch dat we hem goed kunnen laten staan. Voor vriend is het praktischer en goedkoper om met het OV naar werk te gaan en ik probeer de auto alleen maar te pakken als het regent. Op vakantie naar Ameland pakken we hem wel. Óf 2 uurtjes met de auto naar de boot, óf ruim 4 uur OV...
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3612

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 05 Jan 2020 15:35

Re: Milieu en reizen

Ik vlieg ieder jaar wel een aantal keer (vaak minstens 10x), maar pas zoveel mogelijk CO2 compensatie toe.
Stedentrips korter bij huis zou ik wel met de trein willen doen.

Naar mijn werk ga ik met de auto.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 05 Jan 2020 16:07

Re: Milieu en reizen

Wij hebben 1 auto en nemen verder veel openbaar vervoer (trein of boot). We kamperen veel maar vliegen zeker 1 keer per jaar met z’n 3en minstens een 20 uur durende vlucht. Ik let wel op de tickets die minder CO2 uitstoot hebben én betaal altijd die extra bijdrage, net als Marin. Vorig jaar voor het eerst een cruise gedaan, maar dat was eenmalig. Zeker nu ik door jou weet hoe milieuonvriendelijk dat eigenlijk was.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem277

Bericht 05 Jan 2020 16:26

Re: Milieu en reizen

Mijn antwoord staat er niet bij. Ik hou er geen rekening mee want wij gaan amper op vakantie. 1x in de 5 jaar gaan we met de auto binnen een uur (vorige keer 30 min) rijden een weekendje weg.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 05 Jan 2020 17:09

Re: Milieu en reizen

Ik ga ook vaak op vliegvakantie. Afgelopen jaar 3 keer en volgende week weer.
Naar het werk ga ik met de auto of de scooter. Het is te ver om te fietsen. Hou er dus niet zo veel rekening mee.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2020 18:09

Re: Milieu en reizen

Wij gaan zelden op lange vakantie naar het buitenland. Volgens mij zijn we met het gezin sowieso maar één keer op vliegvakantie geweest, in 2013, naar Mallorca, en het jaar daarvoor met de auto naar Frankrijk. Verder blijven we vrijwel altijd in Nederland. Dat is niet zozeer uit milieuoverwegingen, maar omdat het voor E gewoon beter is om naar een vertrouwde stek te gaan.

Ik ga wel af en toe met Y naar het buitenland zodat ze wel meer ziet dan alleen Nederland. Meestal gaan we met het vliegtuig en dat zijn dan juist korte vluchten binnen Europa. Het kan dan wel met de trein, maar dan kost het ons heel veel reistijd en we hebben nou eenmaal niet de gelegenheid om erg lang weg te blijven, dus als ik zo'n tripje met haar maak, wil ik ook gewoon zoveel mogelijk tijd op de plaats van bestemming doorbrengen.

Die tripjes zijn ongeveer 1-2 keer per jaar, dit jaar zijn we met de boot en bus naar York geweest en met het vliegtuig naar Genève.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 05 Jan 2020 18:29

Re: Milieu en reizen

Qua vakanties zijn mijn vriend en ik afhankelijk van het OV: ik heb geen rijbewijs en we hebben geen auto. Ik heb vliegangst, dus wij vliegen sowieso niet.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2020 18:46

Re: Milieu en reizen

Girli schreef:Qua vakanties zijn mijn vriend en ik afhankelijk van het OV: ik heb geen rijbewijs en we hebben geen auto. Ik heb vliegangst, dus wij vliegen sowieso niet.


Maar dat heeft niet zozeer met de vraag van TO te maken, toch?
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2020 18:50

Re: Milieu en reizen

On topic: ik heb veel gereisd en gevlogen, maar dat is de laatste tijd veel minder geworden, en daar speelt vliegschaamte zeker een rol in. Het klopt gewoon niet dat we ‘even’ ergens heen kunnen vliegen voor een paar tientjes en daarmee idioot veel CO2 uitstoten. Ik zal zeker nog weleens vliegen maar het is (veel) minder dan voorheen.

Die ontwikkelingen gaan ook wel snel trouwens. Laatst moest ik zakelijk naar London en de secretaresse was zo verbaasd toen ik haar vroeg een treinticket te boeken in plaats van een vlucht, ze kon er haast níet over uit. Twee maanden later, een officieel bericht vanuit de top van de organisatie: zakelijke reizen naar London, Parijs en Duitse steden gaan vanaf nu uitsluitend per trein :smile:
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 05 Jan 2020 19:29

Re: Milieu en reizen

Caulfield schreef:
Girli schreef:Qua vakanties zijn mijn vriend en ik afhankelijk van het OV: ik heb geen rijbewijs en we hebben geen auto. Ik heb vliegangst, dus wij vliegen sowieso niet.


Maar dat heeft niet zozeer met de vraag van TO te maken, toch?
Het feit dat wij niet vliegen is goed voor het milieu. Of we dat nou doen uit milieuoverwegingen of vanwege mijn vliegangst maakt voor de CO2 uitstoten niet uit.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers