Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Milieu en reizen

Op welke manier houd je qua reizen rekening met het milieu?

Niet
12
24%
Ik vlieg regelmatig maar compenseer (bij de vliegmaatschappij, of door op andere gebieden minder milieubelastend te leven)
7
14%
Ik reis voornamelijk met de auto in plaats van te vliegen
9
18%
Ik reis voornamelijk met de trein
3
6%
Ik houd fietsvakanties
1
2%
Ik kies voor milieuvriendelijke accommodaties (kamperen, groene vakantieparken etc.)
5
10%
Ik blijf vaak dichtbij huis (Benelux, Frankrijk, Duitsland etc.)
13
26%
 
Aantal stemmen : 50
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2020 19:41

Re: Milieu en reizen

Girli schreef:
Caulfield schreef:
Maar dat heeft niet zozeer met de vraag van TO te maken, toch?
Het feit dat wij niet vliegen is goed voor het milieu. Of we dat nou doen uit milieuoverwegingen of vanwege mijn vliegangst maakt voor de CO2 uitstoten niet uit.


Uiteraard, dat snap ik. Je gaat alleen niet in op de specifieke vragen in de openingspost.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 05 Jan 2020 19:49

Re: Milieu en reizen

Niet. Maar ik vind het ook niet nodig. Ideaal gezien kun je altijd milieuvriendelijker leven, maar ik vind zoals ik nu leef acceptabel zomder er actief aanpassingen in te doen. Ik vlieg niet vaak. Nog niet eens jaarlijks, denk eerder eens in 1.5-2 jaar. En dan meestal Europees. In mijn volwassen leven, zeg de afgelopen 15-20 jaar, in totaal drie keer intercontinentaal gevlogen. Ik vind dat ik me daar niet per se schuldig over hoef te voelen. Dat is in general wel mijn milieuinsteek denk ik. Ik ben niet heel vooruitstrevend qua veganistisch eten en groen leven wat ik van bekenden zie. Maar ik ben van nature wel redelijk beschaafd qua verbruik. Eet ca 1-2 x per week vlees of vis. Geen auto. Geen kinderen. Ben zuinig qua gas en stroomverbruik. Geen excessief gevlieg :smile:. Ik vind dat wel ok zo.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 05 Jan 2020 20:10

Re: Milieu en reizen

Caulfield schreef:
Girli schreef:Het feit dat wij niet vliegen is goed voor het milieu. Of we dat nou doen uit milieuoverwegingen of vanwege mijn vliegangst maakt voor de CO2 uitstoten niet uit.


Uiteraard, dat snap ik. Je gaat alleen niet in op de specifieke vragen in de openingspost.
Ok, ik heb geen last van vliegschaamte, want ik vlieg überhaupt niet. Wij rijden geen auto, dus reizen minder milieubelastend en maken alleen gebruik van fiets en OV: zowel voor vakantie als voor dagelijkse dingen als reizen naar familie, werk, etc. Ik zie geen mogelijkheden om daarin nog verder aanpassingen te maken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Jan 2020 20:18

Re: Milieu en reizen

Wat mooi dat jouw werkgever daar zo in staat Caulfield! Voor mij is het niet zo relevant want ik reis alleen in het binnenland meestal en dan met de trein (niet vanwege het milieu bedenk ik me nu), maar mijn vriends werkgever is hier echt zo belachelijk in. Hij wordt echt voor de kortste tripjes ergens heen gevlogen, meetings van een paar uur bijv. En dat kan bijv ook intercontinentaal zijn. Zelfs tripjes naar Duitse steden gaan per vliegtuig omdat het qua reistijd voor zijn werkgever niet kan (hoeveel tijd het kost). Echt frustrerend.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2020 20:31

Re: Milieu en reizen

Ik heb overigens geen last van vliegschaamte. Als ik kies om te vliegen dan kies ik daar ook gewoon voor, als ik niet ga vliegen zijn daar andere redenen voor.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 05 Jan 2020 20:56

Re: Milieu en reizen

Ik heb wel last van vliegschaamte, maar hoe dat er in de praktijk uitziet vind ik lastig. Ik heb vorig jaar een keer gevlogen en nu niks op de planning. Ik denk na over vakanties dichterbij en met de trein. Maar ik denk ook aan langer reizen op een ander continent. En mijn broertje gaat nu nog verderop in Europa wonen, waardoor met de auto helemaal niet meer handig is (was het al niet).
Ik denk dat mijn vliegschaamte er voor zorgt dat ik stedentrips in Europa met het vliegtuig niet meer echt als een optie zie, maar voor zulke uitjes naar andere mogelijkheden kijk. M'n broertje opzoeken en evt langer reizen ga ik waarschijnlijk nog wel doen.

En ik hoop echt op een te betalen, goed functionerende treinstelsel in Europa.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 21:03

Re: Milieu en reizen

M'n man heeft trouwens aangegeven vanaf dit jaar ook standaard CO2 compensatie in te voeren bij al z'n zakenreizen, van zichzelf en al z'n personeel. Treinen is helaas niet altijd rendabel omdat veel mensen vaak kort op en neer gaan en inderdaad het treinnetwerk gewoon niet goed genoeg is. Wellicht dat dat in de toekomst verandert.

Wat is dat gauw veranderd inderdaad Caulfield. Wel goed! Maar dan gaan die reizen denk ik inderdaad wel naar bestemmingen waar je makkelijk komt, of niet?
Edit: oh ja ik lees het terug en zie al welke steden. Goed hoor!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 05 Jan 2020 23:54

Re: Milieu en reizen

Caulfield, echt heel goed van je werk!

Susan, ik kan me voorstellen dat je de reistijd wil beperken als je maar kort tijd hebt, maar weet je zeker dat je altijd sneller bent met het vliegtuig binnen Europa? Vergeet niet de reistijd naar en wachttijd op vliegvelden mee te rekenen (douane, bagageband etc. etc.) Dat heb je met de trein niet. En treinstations zijn vaak middenin de stad. In Keulen bijvoorbeeld, loop je het station uit en sta je voor de Dom.

Vanaf december dit jaar gaat er weer (ik geloof dagelijks!) een nachttrein naar Wenen. Je stapt dan 's avonds in de slaaptrein en de volgende ochtend word je wakker in Wenen. Het lijkt me ideaal.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Jan 2020 00:31

Re: Milieu en reizen

Filoria schreef:
Susan, ik kan me voorstellen dat je de reistijd wil beperken als je maar kort tijd hebt, maar weet je zeker dat je altijd sneller bent met het vliegtuig binnen Europa? Vergeet niet de reistijd naar en wachttijd op vliegvelden mee te rekenen (douane, bagageband etc. etc.) Dat heb je met de trein niet. En treinstations zijn vaak middenin de stad. In Keulen bijvoorbeeld, loop je het station uit en sta je voor de Dom.

Vanaf december dit jaar gaat er weer (ik geloof dagelijks!) een nachttrein naar Wenen. Je stapt dan 's avonds in de slaaptrein en de volgende ochtend word je wakker in Wenen. Het lijkt me ideaal.


Ja hoor, we zijn ook niet altijd met het vliegtuig geweest. Maar ons laatste stedentripje was naar Genève (we hadden daar een doel, namelijk vanaf daar met de trein naar de Queen Studio Experience en het standbeeld van Freddie Mercury in Montreux) en dat is met de trein gewoon heel ver, en vaak overstappen. En dat geldt voor sommige bestemmingen in Engeland ook, dan is de reistijd misschien iets korter, maar heel vaak overstappen vind ik met een kind erbij ook niet prettig, zo'n doorgewinterde treinreizigster ben ik niet. Ik weet nog dat ik samen met mijn moeder en Y een keer met de Thalys + twee of drie metro's/treinen naar Disney ben geweest toen ze kleuter was en toen vonden we dat echt vervelend. Nu is ze dan wel wat groter, maar toch.

Met de slaaptrein ergens heen zou ik ook wel tof vinden, lijkt me heel leuk met mijn man er ook bij aangezien hij echt iets met treinen heeft, maar heb je dan een eigen kamertje/coupé'tje? Ik zou dan wel voor haar wat rust en privacy willen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem309

Bericht 06 Jan 2020 01:31

Re: Milieu en reizen

Wij gaan over het algemeen maar 1 keer per jaar naar NL met het vliegtuig. Met de auto gaan we niet meer, ook omdat we tegenwoordig bijna 200 km moeten omrijden omdat we met onze auto (milieusticker categorie 5) niet meer over de periferie bij Parijs mogen. Eerlijk gezegd vraag ik me ook wel een beetje af of dat helpt. Vooral omdat we daardoor wel meer uitstoten door de extra kilometers en deze uitstoot overal naartoe gaat. Dus mogelijk ook naar Parijs
<<

Anoniem272

Bericht 06 Jan 2020 07:41

Re: Milieu en reizen

https://www.treinreiziger.nl/eerste-tha ... ertrokken/

@Susan: Disney heeft sinds kort een eigen Talys-station! Je kunt nu dus zonder overstappen naar Disneyland :)

In slaaptreinen kun je inderdaad je eigen coupé hebben, het verschilt een beetje per trein hoe het werkt en wat het kost.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Jan 2020 09:26

Re: Milieu en reizen

Ze is nu iets minder into Disneyland, maar was even een voorbeeld van een keer dat we met de trein zijn geweest en veel moesten overstappen. Wel fijn dat je er nu rechtstreeks naartoe kan in ieder geval.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem326

Bericht 06 Jan 2020 10:54

Re: Milieu en reizen

Ik zal niet meer zo snel korte en goedkope vliegreizen binnen Europa maken. Ik heb voor de meivakantie nog wel even gekeken naar Griekenland, maar toch gekozen voor een autovakantie naar Frankrijk. En dan neem ik het milieu wel mee in mijn overweging. Maar het wil niet zeggen dat ik helemaal niet meer vlieg. Als de kinderen allemaal kunnen zwemmen wil ik graag weer eens naar Curaçao of Bonaire met familie. Curaçao is mijn geboorte eiland, dus ik wil daar nog wel een aantal keer naar toe.

Als de kinderen ouder zijn wil ik ook graag rondtrekken door natuur, maar ook dan zal ik het milieu meenemen in mijn overweging en bijvoorbeeld kiezen voor Scandinavië in plaats van Amerika en Canada. Maar goed, ik heb al veel gevlogen en gezien toen ik jonger was. Ik voel de behoefte ook niet meer zo om ver en veel te reizen. Dus dat speelt ook mee.

Ik ben voor mijn werk veel onderweg. Als de treinaansluiting goed is, pak ik de trein. En als ik er meer dan 30 minuten reistijd (enkele reis) bijkrijg dan pak ik de auto.
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 13:06

Bericht 06 Jan 2020 19:14

Re: Milieu en reizen

Ik moet bekennen dat ik me niet tegen laat houden door het milieu om geen reis te maken.
Ik ga zo'n 3 a 4 keer ver weg per jaar met het vliegtuig. Daarnaast nog binnen Europa maar dan probeer ik wel zoveel mogelijk de trein te pakken. Ik vind het wel jammer dat het spoorwegen netwerk nog niet zo ver ontwikkeld is tussen de landen.
Verder snap ik niet waarom vliegtuigen nog niet een stuk schoner zijn :).
<<

Anoniem272

Bericht 07 Jan 2020 10:02

Re: Milieu en reizen

Chava schreef:Ik vlieg ieder jaar wel een aantal keer (vaak minstens 10x), maar pas zoveel mogelijk CO2 compensatie toe.
Stedentrips korter bij huis zou ik wel met de trein willen doen.

Naar mijn werk ga ik met de auto.
Beetje late reactie, maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe je aan 10 vliegreizen per jaar komt, wow. Dat is bijna elke maand... Is het voor werk, familiebezoek, vakanties? Tel je de heen- en terugreis als één of als twee reizen in die 10x?

Libelle: dat spoornetwerken slecht ontwikkeld zijn en vliegtuigen niet schoner, ligt gedeeltelijk bij onszelf denk ik. Weinig mensen zijn bereid (veel) extra te betalen om duurzamer te vliegen. Vliegmaatschappijen zijn commerciële bedrijven; klant is koning en klanten willen vooral lage prijzen.
Voor de spoorwegen zou het helpen als meer mensen het tóch gaan doen, die langere afstanden met de trein. Dat levert de spoorbedrijven geld op dat weer in het spoor geïnvesteerd kan worden. Of denk ik te simpel?
Overheden en vervoersmaatschappijen kunnen natuurlijk van alles doen, maar uiteindelijk zijn het de burgers en toeristen die enorme bedragen investeren in reizen en die dus samen ook een belangrijke rol spelen.
Maar goed, jij doet dat al binnen Europa lees ik (treinreizen), dus dat is top :)
<<

Anoniem308

Bericht 07 Jan 2020 10:36

Re: Milieu en reizen

Vroeger reisde ik zeker 6-8x per jaar met het vliegtuig, vaak binnen Europa maar soms ook erbuiten. Vorig jaar maakten wij een verre reis naar Canada. Maar ik heb toen wel gekozen om in Nederland te blijven voor de andere twee vakanties. Maar ons reisgedrag is niet per er veranderd door het milieu eerder door ons gezinsleven.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Jan 2020 10:50

Re: Milieu en reizen

Het punt is dat reizen met de trein nog steeds duurder is binnen Europa dan met de vliegtuig(stunters).
Zodra een treinkaartje goedkoper zal zijn, zullen meer mensen bereid zijn om de trein te nemen.
Er zijn genoeg mensen die het wel zien zitten om met de trein te reizen, maar kiezen voor de goedkoopste oplossing. Reizen naar bijv. Wenen, Berlijn, Praag etc... kan makkelijk met de trein maar een treinticket is duurder helaas.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Jan 2020 10:54

Re: Milieu en reizen

Fred schreef:Het punt is dat reizen met de trein nog steeds duurder is binnen Europa dan met de vliegtuig(stunters).
Zodra een treinkaartje goedkoper zal zijn, zullen meer mensen bereid zijn om de trein te nemen.
Er zijn genoeg mensen die het wel zien zitten om met de trein te reizen, maar kiezen voor de goedkoopste oplossing. Reizen naar bijv. Wenen, Berlijn, Praag etc... kan makkelijk met de trein maar een treinticket is duurder helaas.

En als je goed zoekt valt dat ook wel mee. Mensen kijken vaak alleen naar het vliegtuig ticket, maar als je bedenkt dat je ook nog kosten hebt om op het vliegveld te komen etc. en je rekent die kosten mee, dan is een vliegtuig echt niet goedkoper dan een trein. Ik denk dat ik de keren dat ik met de trein naar Londen en Berlijn ben geweest ( was wel gecombineerd met een hotel) evenveel betaald had als met een vliegticket met alle verborgen kosten die daar nog bij komen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Jan 2020 11:07

Re: Milieu en reizen

Vertel? Zowel de trein als vliegtuig kosten mij dezelfde extra kosten om bijv bij de luchthaven te komen of het station waar de internationale trein vertrekt.

Wil je echt goedkoop en milieuvriendelijk op vakantie gaan binnen Europa neem dan de Flexbus, maar bij deze optie ben je dus wel heel lang onderweg. Echter wordt deze optie wel steeds populairder. Met name onder studenten volgens mij.
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:38

Bericht 07 Jan 2020 11:39

Re: Milieu en reizen

Filoria schreef:https://www.treinreiziger.nl/eerste-thalys-naar-disneyland-vertrokken/

@Susan: Disney heeft sinds kort een eigen Talys-station! Je kunt nu dus zonder overstappen naar Disneyland :)

In slaaptreinen kun je inderdaad je eigen coupé hebben, het verschilt een beetje per trein hoe het werkt en wat het kost.


Het station onder disney is er al heel lang. Vroeger kon je ook op Hollands spoor opstappen en dan onder Disney uitstappen. En sinds 1.5 jaar denk ik inmiddels kan je weer rechtstreeks. Zooo ideaal.
Vorig jaar maakte ik bijv. 8 trips naar Disney, 1 met de auto, de rest met de trein.
En daarvoor pakte ik dan de trein naar Paris Nord en dan nog verder met 2 RER treinen om naar Disney te komen, dat ging ook prima!

Verder vlieg ik niet heel veel. Wel eens met kleine (diesel) vliegtuigjes, ook vanwege mijn vrijwilligerswerk bij de Hoogvliegers.
De auto laat ik staan wanneer het kan en ook in NL reis ik indien mogelijk met het OV, nu heb ik in mijn omgeving ook wel goede verbindingen dus dat scheelt!
Fietsen doe ik nog te weinig.
Op vakantie met het vliegtuig is alweer een aantal jaar geleden.
Laatst gewijzigd door ekiaam87 op 07 Jan 2020 11:41, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Jan 2020 11:40

Re: Milieu en reizen

Je hebt vaak een trein ticket vanaf een station in NL naar keuze. Dus ik heb geen extra kosten om op een internationaal station te komen. Plus met de trein aankomen is vaak midden in het centrum, dus je hebt op locatie geen reiskosten meer extra.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem272

Bericht 07 Jan 2020 12:12

Re: Milieu en reizen

De trein is vaak echt wel duurder, maar ik vind dat vergelijkbaar met extra betalen voor biologisch / lokaal geproduceerd / fairtrade eten en kleding etc. Je betaalt meer, maar je draagt daarmee wel bij aan een betere wereld.

Een ander voordeel van treinvakanties vind ik trouwens dat de vakantie al onderweg begint. Geen gedoe op vliegvelden met rijen, en de reis zelf vind ik ook chiller. Je kunt een gezinscoupé reserveren zodat je tegenover elkaar rond een tafeltje zit. Kaartspelletjes doen in de trein. Als de kinderen even willen bewegen kunnen ze door de lange gangpaden lopen. En je ziet onderweg het landschap veranderen, veel beter dan vanuit een vliegtuig. Vooral in de bergen is het uitzicht zo magisch.

Ekiaam: aah de Disney-expert :D Het is wel nieuw dat het een Thalys-halte is toch? Dat bedoelde ik.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jan 2020 12:16

Re: Milieu en reizen

Toen wij gingen kon je nog niet met de Thalys naar Disneyland in ieder geval. Dat is vijf jaar geleden. Misschien wel al met de TGV.

Ik kan me wel voorstellen dat het mooi is met de trein. Ik vond die treinreis van Genève naar Montreux ook heel mooi, vooral het laatste deel, in het begin zie je het meer nog niet zo goed.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Jan 2020 12:37

Re: Milieu en reizen

Ooh ja de Rhätische Bahn in Zwitserland is ook zo mooi! Ik heb ook wel een ding met treinen. Niet persé uit milieu oogpunt (hoewel ik dat tegenwoordig wel snap) maar treinen in het buitenland heeft iets heel leuks vind ik! (al kan deze reactie beter in het trein topic haha)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 07 Jan 2020 12:46

Re: Milieu en reizen

Marin schreef:Ooh ja de Rhätische Bahn in Zwitserland is ook zo mooi!
Jaa fantastisch!! Hebben wij ook een stukje van gedaan.
VorigeVolgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers