Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 04 Jan 2020 22:52

Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Het zit zo.... ik ben in Augustus begonnen bij mijn nieuwe baan, maar vind het er helaas vreselijk en wil graag opzeggen.

Nu ben ik op dit moment 22 weken zwanger en moet tot eind Maart/begin April werken voordat mijn verlof begint. Nu zijn er, voor zover ik kan vinden op internet, een paar opties, maar ik weet niet waar ik slim aan doe en ik hoop dat iemand hier me kan helpen?

1. Ik blijf gewoon werken tot aan mijn verlof, en zeg tijdens mijn verlof op. (2 maanden voordat ik weet moet gaan werken, opzegtermijn is 2 maanden).
2. Ik zeg mijn baan op tijdens mijn laatste werkweek, zodat ik het nog netjes face to face kan doen.
3. Ik zeg mijn baan deze week op, en kan dan (heb nog veel vakantieuren staan) eerder met verlof.

Bij optie 2 zal mijn contract midden in mijn verlof eindigen, maar als ik goed heb gelezen wordt mijn verlof dan evengoed doorbetaald door het UWV. Bij optie 3 hetzelfde, ik lees dat je Max 10 weken voor je verlof kan opzeggen en dat het UWV je verlof dan betaalt.

Wat ik alleen niet zo goed weet is wat de nadelen voor mij zijn en waar ik dus wel en niet verstandig aan doe. Als iemand hier tips of wijze woorden voor heeft dan hoor ik het natuurlijk graag?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 04 Jan 2020 23:04

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Heb je een nieuwe baan voor na je verlof? Of wil je dan helemaal niet meer werken? Want op het moment dat je zelf je baan, op welke manier en wanneer dan ook, opzegt, heb je na je wazo uitkering geen recht op ww en heb je 0 inkomsten totdat je een nieuwe baan hebt gevonden.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 04 Jan 2020 23:24

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Dat weet ik inderdaad Winegum. Ik wil daarna wel een nieuwe baan of mogelijk iets voor mezelf gaan doen. Financieel hebben we de ruimte die ervoor zorgt dat ik, als mijn verlof ten einde loopt, rustig kan gaan solliciteren.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 05 Jan 2020 01:48

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Wat vooral in mij opkomt als ik dit lees is: wat krijg je nog betaald als je ziek wordt, langdurig, misschien zelfs arbeidsongeschikt.
Ik zou dat even uitzoeken dus, voor het geval je jezelf in de vingers snijdt.
Als dat allemaal prima is, zou ik lekker eerder met verlof gaan in jou geval!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 05 Jan 2020 02:18

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik zou zeggen optie 1 en met 34 weken met verlof gaan en daarvoor wat weken vakantie nemen. Je weet nooit wat er nog gaat gebeuren en op die manier ben je in ieder geval nog verzekerd van inkomen de komende tijd.
Trouwens, 2 maanden opzegtermijn mag toch wettelijk alleen maar bij een vaste aanstelling? Standaard is 1 maand zover ik weet. Ik zou ook even afwachten of ze jouw contract wel willen verlengen (vragen?) want dan heb je nog recht op ww ook.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 05 Jan 2020 02:35

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Heb het even opgezocht, maar een tijdelijk contract hoef je als werknemer geen opzegtermijn aan te houden.

Opzegtermijn met tijdelijk contract

Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.
(Bron overheid.nl).

Dus kijk het even goed na en snij jezelf vooral niet in je vingers!
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 05 Jan 2020 02:43

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Wat Scandic zegt zou ik ook doen. Ik weet niet hoe het zit als je zelf ontslag neemt qua uitkering van het uwv. Je hebt bijvoorbeeld als je zelf ontslag neemt geen recht op een ww uitkering. Volgens mij is er alleen een recht op zwangerschapsuitkering bij het uwv als je indienst bent bij een werkgever, een ww uitkering hebt of zelfstandig ondernemer bent maar die regels kunnen ondertussen veranderd zijn.

Bij de jongste zat ik in de ww tijdens mijn zwangerschap en dat was een grote ellende met aanvragen bij het uwv. Ik had met 20 weken zwangerschap een andere baan gevonden voor minder uren en heb m’n ww uitkering door laten lopen tot na m’n verlof zodat ik die aanvulling van het Uwv nog had. Toen ik weer aan het werk was 6 weken na de bevalling werd ik gebeld dat de zwangerschapsuitkering rond was en kreeg ik het bedrag in een keer gestort.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 05 Jan 2020 08:04

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik zat in dezelfde situatie en heb na de bevalling opgezegd. Zo kon ik nog wel de inkomsten tijdens verlof meepikken. Voordat ik met verlof ging, heb ik nog wel aan een paar mensen verteld dat ik hieraan dacht. Ik heb het na de bevalling gedaan, voor het geval ik me ziek zou moeten melden, door bijvoorbeeld zware bevalling of huilbaby. Dit was gelukkig niet het geval en nu ben ik zeer content thuis. A is nu ruim 4 maanden en ik ben nog niet op zoek gegaan. Het is wel even goed zo. Ze worden al zo snel groot.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 08:38

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik heb hetzelfde gedaan als Nan. Zo'n paar weken na de bevalling gebeld met mijn leidinggevende en opgezegd. Dat ging in mijn geval best vriendelijk en begripvol en ik ben zelfs nog een keer langs geweest om afscheid te nemen en baby O te showen.
Maar op deze manier had ik inderdaad m'n verlof tegoeden nog. Misschien niet heel netjes hoewel het het werk niets kost.
Het kwam voor hen ook niet uit de lucht vallen, had al aangegeven dat dit er misschien aan zat te komen maar hield het expres beetje vaag.

Daar bovenop had ik ruim drie weken vakantie opgenomen vóór m'n verlof waardoor ik met 30 weken al met verlof kon. Dat was zo fijn. En die vakantiedagen had ik de rest van 't jaar toch niet meer nodig omdat ik toch weg ging.
Let's discover the world together.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 05 Jan 2020 09:20

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik zou de optie van Marin kiezen inderdaad: dat geeft je minder discussie bij het UWV qua verlof. En nu alvast na gaan denken wat ik straks wil.
<<

Anoniem300

Bericht 05 Jan 2020 15:06

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik heb met de laatste zwangerschap, net voor mijn verlof opgezegd al had ik (nog) geen vast contract. Ik werkte toen 28 uur (i.v.m. opleiding) en ik kon alleen een contract krijgen voor inval 2-12 uur wat zou betekenen dat ik maar 2 uur per week uitbetaald zou krijgen als ik dat zou doen. Ik heb toen meteen besloten dat niet te doen en toen heb ik via het uwv gewoon de volle 16 weken verlof betaald gekregen (juli t.m 3de deel oktober) daarna ben ik weer terug in dienst gegaan bij mijn werkgever.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 05 Jan 2020 15:47

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik denk dat ik inderdaad toch maar ga voor opzeggen in mijn verlof. Tenminste, van opzeggen is dan dus niet echt sprake aangezien ik een tijdelijk contract heb die 19 Aug afloopt.
En inderdaad helemaal niet aan gedacht dat ik dan alsnog een paar weken voor mijn verlof kan opnemen, die vakantiedagen heb ik toch niet zo gek veel meer aan dan. Ja, uit laten betalen, maar ik heb al met al tm augustus nog iets van 6 weken over, dus als ik er 2 voor mij verlof opneem dan kan ik die andere 4 laten uitbetalen?
Nu alleen hopen dat ze die twee weken verlof goedkeuren, mijn directe collega heeft ook opgezegd, dus ik heb geen vaste collega naast me....
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 05 Jan 2020 16:21

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Maar kijk nog even goed in je contract. Soms kan je een tijdelijk contract niet tussentijds opzeggen. Dus moet je tot 19 augustus werken. Als je verlof eerder is afgelopen, dan zou ik juist je vakantiedagen inzetten na je verlof tot aan het einde van je contract, zodat je na je verlof niet meer hoeft te werken. En vervolgens heb je wellicht recht op ww omdat je contract gewoon eindigt.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 05 Jan 2020 20:45

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Nee mijn contract kan gewoon tussentijds worden opgezegd. Toevallig pas nog naar gekeken omdat mijn collega (die tegelijk met mij is begonnen) net heeft opgezegd.
Als de kleine op de uitgerekende datum zou komen dan zou mijn verlof officieel op 9 Augustus aflopen en mijn contract de 19e.... dus dat maakt niet gek veel uit.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 05 Jan 2020 20:50

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik zou het geloof ik op een akkoordje met je werkgever gooien als ik dit zo lees.

Contract door laten lopen tot 19 augustus. De dagen tussen einde contract en einde verlof als vakantie opnemen. En dan gewoon het contract af laten lopen.
Financieel denk ik de slimste optie.
2015 💙
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 05 Jan 2020 20:57

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Grote kans dat hij daarmee akkoord gaat. De meeste werkgevers zullen niet zitten wachten op iemand die na 4 maanden afwezigheid nog even een paar dagen tijd gaat zitten vullen.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 05 Jan 2020 21:05

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ja dat wil ik ook voorstellen inderdaad dan, ik ga sowieso niet nog die ene week werken na zoveel maanden afwezigheid. En als de baby ietsje later wordt geboren dan is het al niet eens van toepassing
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 06 Jan 2020 12:26

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik zou ook even goed kijken of je al je vakantiedagen behoudt als je eerder opzegt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 06 Jan 2020 12:29

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Harrison schreef:Ik zou ook even goed kijken of je al je vakantiedagen behoudt als je eerder opzegt.


Dat is een goeie, want vakantiedagen krijg je natuurlijk naar rato.
❤ 7 juni 2018
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 06 Jan 2020 13:38

Re: Wat kan ik het beste doen? (Opzeggen/verlof)

Ik ga er vanuit dat, als ik tot Aug in dienst ben, ik tot Aug mijn vakantiedagen opbouw. Dat is wel het meest logische toch?
Ik moet ook even kijken wanneer ik dan op moet zeggen..... mijn contract loopt af, dus het kan ook korter dan 2 maanden vtv, maar ik vind het ook niet netjes om het last minute te doen...
Ik wil wel in mijn functioneringsgesprek eind Maart al eerlijk aangeven dat ik twijfel of ik op mijn plek zit. Dan komt het in ieder geval niet helemaal uit de lucht vallen voor ze.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers