Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvangprobleem

<<

Anoniem277

Bericht 04 Jan 2020 20:30

Re: Opvangprobleem

Ja sorry, was even een snelle reactie maar geen tijd om het uit te zoeken dus bedankt voor de link. Het is dus wel degelijk verplicht van 0 tot 12 jaar, vandaar ook de brede scholen die je overal ziet.
Maar hoe dat dan zit met wachtlijsten, dat weet ik dan weer niet.
Maar ik zou het dus wel bespreekbaar maken met de directeur van school.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 04 Jan 2020 20:39

Re: Opvangprobleem

Ik heb het ook besproken met de directeur van school. Vandaar heeft daarop contact gehad met de opvang organisatie. Wat ik trouwens ook al had gedaan. Vandaar dat de twee scholen in ons dorp nu gaan inventariseren of er meer vraag is naar vso.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 04 Jan 2020 21:32

Re: Opvangprobleem

Wat lastig zeg! Ik geloof dat ik ook ouders van vriendinnetje zou vragen, of buren die ook naar dezelfde school moeten. Zou in mijn omgeving niet raar van op gekeken worden.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 04 Jan 2020 21:48

Re: Opvangprobleem

Ik heb dit probleem ook heel erg gehad met een bepaalde opdrachtgever en ben uiteindelijk gestopt met dat werk omdat ik me
Te bezwaard voelde afhankelijk te zijn van ouders van vriendjes en vriendinnetjes en mijn ouders enzo. Voor de kinderen was het ook mega onrustig en erg lange dagen. Ik ben blij dat ik dat werk nu niet meer doe eerlijk gezegd.
<<

LM27

Noob

Berichten: 59

Geregistreerd: 05 Feb 2017 19:43

Bericht 04 Jan 2020 21:51

Re: Opvangprobleem

Is het een optie om je kinderen mee te nemen naar je werk en met een taxi naar school laten brengen?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 04 Jan 2020 23:23

Re: Opvangprobleem

LM27 schreef:Is het een optie om je kinderen mee te nemen naar je werk en met een taxi naar school laten brengen?
Wie brengt die kids dan de klas in? De taxichauffeur?

Edit: niet onaardig bedoeld.
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 05 Jan 2020 10:09

Re: Opvangprobleem

Urban Naked schreef:
LM27 schreef:Is het een optie om je kinderen mee te nemen naar je werk en met een taxi naar school laten brengen?
Wie brengt die kids dan de klas in? De taxichauffeur?

Edit: niet onaardig bedoeld.

Lijkt me heel duur ook.

Als het bij je man geen optie is zou ik een andere baan zoeken denk ik.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 10:13

Re: Opvangprobleem

Ik zou dan misschien inderdaad toch gaan kijken naar een baan waarbij jij geen vso hoeft te doen maar alleen onder schooltijd of met bso tijd erbij. Dat klinkt een stuk behapbaarder. Misschien een open sollicitatie sturen naar de stichting van de school van je kinderen?
Let's discover the world together.
<<

LM27

Noob

Berichten: 59

Geregistreerd: 05 Feb 2017 19:43

Bericht 05 Jan 2020 15:20

Re: Opvangprobleem

Urban Naked schreef:
LM27 schreef:Is het een optie om je kinderen mee te nemen naar je werk en met een taxi naar school laten brengen?
Wie brengt die kids dan de klas in? De taxichauffeur?

Edit: niet onaardig bedoeld.


Goede vraag. Mijn vriendin moet zelf van de vso naar school en van school naar de bso een taxi regelen. Best gek vind ik, maar dat terzijde. Ik dacht daar dus meteen aan bij dit topic.
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 05 Jan 2020 15:34

Re: Opvangprobleem

Wat een lastig probleem dat er geen VSO is. Om ze nou naar een andere school te doen stuk verder op lijkt mij ook niet wenselijk ivm vriendjes etc. Wij zouden ook echt een probleem hebben als er geen VSO was aangezien we beide om 7 uur de deur uit moeten. Zou dan ook echt even niet weten hoe ik het zou moeten oplossen. Hopelijk melden er zich nog meer kinderen aan en gaat het wel van start. Hoe doen al die andere ouders het dan vraag ik mij af? Beginnen die allemaal laat? Om hoeveel dagen per week zou het gaan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Geel

Bericht 17 Feb 2020 13:12

Re: Opvangprobleem

Ik gebruik dit topic even, scheelt weer extra ruimte :-) Ik heb een beetje een opvangprobleem en ben vooral op zoek naar kennis en tips.

Onze kinderen gaan naar een kdv in de buurt, we kunnen het aanlopen. M heeft het er jaren naar haar zin gehad, alles klopte en we voelden ons er thuis. Op een gegeven moment, ergens begin vorig jaar, gingen bekende leidsters weg, en door het jaar heen zijn er steeds meer weggegaan. Nu, een jaar verder, zijn er nog twee/drie bekende gezichten, de rest is weg. En erger nog: nieuwe mensen zijn inmiddels ook alweer weg.

Ik merk in de wandelgangen dat het personeel erg ontevreden is over de leiding van het bedrijf; ze krijgen blijkbaar niet super betaald en als je vijf minuten te laat bent, krijg je meteen een uur minder uitbetaald. Dit is het enige specifieke wat ik ervan weet. Toen we L op de opvang wilden doen, heb ik een gesprek aangevraagd omdat ik me zorgen maakte over het personeelsverloop, maar zij zeiden dat het ligt aan de markt die open ligt en dat ze hun uiterste best doen om weer vaste teams te maken met vaste gezichten voor de kinderen. Maar het vaste gezicht op de babygroep heeft ook alweer een sollicitatie hoorde ik van een andere juf. Dit soort dingetjes hoor ik niet heel open en bloot, het wordt me eerder soort toegefluisterd. Iedereen houdt zn mond, maar er speelt van alles.

Ik ben hier sowieso verdrietig over, maar steeds vaker ook boos. Dit is zo’n onzekere situatie voor de kinderen en hun ouders! En nu is L nét gewend, maar ik ga toch op zoek naar iets anders. Dit kan toch gewoon niet? En hier is waar ik graag ervaringen van andere moeders of andere mensen in de KO zou willen horen: is dit buitenproportioneel, qua personeelsverloop of is dat bij veel Kdv’s zo omdat idd de markt open ligt?

Ik baal er zo van, het was zo’n leuke plek, alles is netjes, een leuk plein, ruimtelijk, goeie slaapplekken, goed eten enz., en dat wordt dan door wrsch slecht personeelsbeleid naar de knoppen geholpen. En hoe vind ik een goeie nieuwe fijne plek? Hoe zouden jullie de zoektocht daarnaar aanpakken? Rapporten vd inspectie zijn ook niet direct betrouwbaar, want het rapport van deze opvang is best prima, maar dat klopt dus inmiddels allang niet meer. Tips zijn zeer welkom!

Sorry voor evt typfouten, ik typ op m’n telefoon, en doe dit tussen de bedrijven door.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Feb 2020 13:19

Re: Opvangprobleem

Hé, vervelend. Zo was het bij ons op het laatst ook. Dan kreeg ik inderdaad in vertrouwen te horen van bepaalde PM’ers dat ze aan het solliciteren waren. Of dan was er weer een verschuiving waar we dan vanuit het management veel te laat een heel positief geframed bericht kregen, terwijl ik al lang wist wat voor ellende en gezeik eraan ten grondslag lag. Niet leuk. Voor ons waren het de laatste maanden maar jullie hebben nog even te gaan natuurlijk!
Ik zou contact opnemen met de oudercommissie en daar eventueel zelf ook in gaan zitten. Zo heb je goed zicht op personeelsbeleid en de financiële kant. En als je toch wilt overstappen zou ik vooral afgaan op ervaringen van anderen in je netwerk, dat zegt toch meer dan rapporten in zo’n geval denk ik.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 17 Feb 2020 14:12

Re: Opvangprobleem

Ik heb zelf nog geen ervaring met kinderopvang maar ik weet wel dat er in de hele branche veel verloop is. Het is sowieso op het moment een heel krappe arbeidsmarkt dus als je niet tevreden bent is dit het moment om iets anders te zoeken en dat doen veel mensen dus ook. Daar speelt personeelsbeleid natuurlijk ook een grote rol bij, want als je tevreden bent ga je ook minder snel weg. Ik zou je zorgen zeker uitspreken en ook goed nadenken over wat de ouders/kinderen zou kunnen helpen in deze situatie, bijv. open communicatie etc.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Feb 2020 14:53

Re: Opvangprobleem

Jeetje Geel, wat vervelend zeg! Ik kan me goed voorstellen dat je het, zeker voor zo'n kleintje als L., moeilijk vind om continu nieuwe gezichten te zien. Continuïteit lijkt me best belangrijk voor baby's. Ik vind het totaal niet raar om daar je zorgen over te uiten.

Over die GGD rapporten, zij controleren de eisen die de Wet kinderopvang en aanverwante regels stellen. Ik geloof niet dat personeelsverloop daar deel van uitmaakt, dus dat dat niet uit de rapporten blijkt vind ik dan weer niet gek.

Bij D. op de locatie is ook veel verloop van personeel, en ik merk aan D. dat hij daar wel wat moeite mee heeft. Gelukkig heeft hij nu een groep met iemand die er al jaren werkt, zij staat 5 dagen in de week op deze groep. Omdat de groep wat is gegroeid is er wel een nieuwe collega bijgekomen, maar het vaste gezicht is er nog en dat is fijn.

Wat mij ontzettend verbaasde is dat ik laatst in de nieuwsbrief moest lezen dat de leidster van D.'s vorige groep weg was gegaan in haar proeftijd 'wegens het niet passen in het beleid/niet voldoen aan de eisen die *naam organisatie* aan haar personeel stelt'. Ik vind dat ten eerste richting de medewerker heel stuitend, dat lijkt me een privékwestie die je niet zo vaag in een nieuwsbrief naar alle ouders moet zetten. Daarnaast vraag ik me serieus af wat er dan speelde. Ik heb haar twee keer gezien en ze kwam op mij heel leuk en kundig over, maar goed. Ik vind het wel wat zeggen over een organisatie als je zo over je personeel praat.

De meiden zitten op een nieuwe locatie die door drie vaste medewerkers van deze zelfde organisatie is opgezet. Ik zie hen niet snel vertrekken, maar je weet maar nooit.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2020 14:54

Re: Opvangprobleem

Harrison schreef:Ik heb zelf nog geen ervaring met kinderopvang maar ik weet wel dat er in de hele branche veel verloop is. Het is sowieso op het moment een heel krappe arbeidsmarkt dus als je niet tevreden bent is dit het moment om iets anders te zoeken en dat doen veel mensen dus ook. Daar speelt personeelsbeleid natuurlijk ook een grote rol bij, want als je tevreden bent ga je ook minder snel weg. Ik zou je zorgen zeker uitspreken en ook goed nadenken over wat de ouders/kinderen zou kunnen helpen in deze situatie, bijv. open communicatie etc.

Eens. Volgens mij is het KDV van G. wel een goede werkgever. Er is weinig verloopt en stagiaires zijn alleen welkom voor minimaal een half jaar zodat het niet te verwarrend/onrustig voor de kinderen is. Ik zou het heel raar vinden als de leidsters bij 5 minuten te laat meteen een uur minder betaald krijgen. Dan sta je dus 55 minuten voor niks te werken. Dat mag toch ook niet?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 17 Feb 2020 14:57

Re: Opvangprobleem

Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij mag je inderdaad alleen, bij regelmatig te laat komen, salaris inhouden van de niet gewerkte tijd.
<<

Geel

Bericht 17 Feb 2020 15:49

Re: Opvangprobleem

Ik houd ook nog rekening met een psychologisch groepsdingetje, dat een paar weggaan omdat ze de arbeidsvoorwaarden niet genoeg vinden, en dan zoiets dan allerlei onvrede triggert en dat opgeblazen wordt en de rest dan dus volgt. Dat zou natuurlijk kunnen. Dat het van die vijf minuten dus niet klopt, maar dat dat een keer gebeurd is, en het optelt bij het lijstje minpunten dat onder de leidsters is ontstaan. Maar als ouder kun je dus niet inschatten hoe het nu precies zit en dat vind ik vet irritant.
De leiding is er ook bijna nooit, ik heb die bazin pas voor het eerst gezien, vroeger was er een andere. Heb haar wel gegoogled en op LinkedIn staat dat ze bedrijven zoekt die dit KDV willen overnemen met 100% van de aandelen. Dus ze wil ervan af?

@ Elliot, ik heb inmiddels het laatste inspectieverslag gevonden en daar stond wel iets in over personeelsverloop, en dat de leiding zich daar ook bewust van is en verbetering belooft. Maar dat was begin vorig jaar ofzo, toen begon het net.

@ Harrison, ik hoopte al een beetje op jouw kijk. Bedankt voor deze info, dat is fijn om te weten. Helpt het plaatje weer completer maken. Ik ga straks bij het ophalen maar weer even op het kantoor kijken en anders weer open kaart spelen en toch die directeur spreken.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 17 Feb 2020 16:01

Re: Opvangprobleem

Dit is al wel wat verouderd maar wellicht interessant: https://www.speakap.com/nl/blog/succesv ... mmunicatie
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 17 Feb 2020 16:06

Re: Opvangprobleem

Ik denk dat er toch nog best wat stappen te ondernemen zijn en oplossingen te zoeken zijn voordat je zelf moet besluiten op zoek te gaan naar een andere baan toch?

Er zullen vast en zeker meer ouders van die school tegen hetzelfde probleem aanlopen, misschien kun jij hun kind(eren) 2 dagen s ochtends een uurtje opvangen en die ouders jouw kinderen? Of anders inderdaad social media, marktplaats of het ouderwetse briefje bij de supermarkt. Je hebt ook websites als oppasmatch ofzoiets. Misschien op je werk stagiaire die dit leuk vind ‘s ochtends voordat ze naar school gaat? Een gepensioneerde buurman of buurvrouw? De klassenapp?

Ik geloof trouwens wel dat zo’n directeur zijn best gaat doen om te inventariseren hoor. Het is een kostenplaatje, maar tegelijkertijd kan het voor veel ouders ook doorslaggevend zijn om wel of niet voor een school te kiezen. Een school die inpandige VSO en BSO aanbiedt trekt ook weer meer ouders op den duur.
<<

Anoniem277

Bericht 17 Feb 2020 19:07

Re: Opvangprobleem

Ik weet dat hier weinig verloop is. Ik ben al 3 jaar bij deze psz en nog steeds dezelfde. Ook bij de opvang steeds dezelfde gezichten.
Het is pas overgenomen maar bij de oude werkgever heb ik gewerkt. Dat was een goede organisatie dus denk deze ook wel. Geen klachten gehoord van de pm-ers.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 17 Feb 2020 20:29

Re: Opvangprobleem

Wat vervelend Geel.
Ik werk zelf in de opvang en ben bij mijn vorige baan om een soortgelijke reden weg gegaan, geen fijne werkgever, afspraken werden niet nagekomen. Voor mij waren er in de zomer ook al 2 vaste collega's weg gegaan en hadden we veel wisselingen met invalkrachten.

Bij mijn huidige baan is ook veel wisseling qua leidsters op de groepen om verschillende redenen. Merk wel aan dat ze die wisselingen en steeds andere gezichten vervelend vinden.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 17 Feb 2020 21:19

Re: Opvangprobleem

Ik vind het heel herkenbaar. Mijn jongste dochter ging tot een paar weken geleden één volle dag naar het kdv van een organisatie waar we heel tevreden over waren. Daar was ook geen personeelsverloop. In totaal hebben we daar vier jaar opvang afgenomen en daar waren op haar groep nog precies dezelfde leidsters als op dag één. E. was daar ook altijd heel open en vrolijk.

Vanaf haar tweede verjaardag ging E. ook twee ochtenden naar de peuterspeelzaal van een andere organisatie. Daar is heel veel verloop van leidsters geweest. E. is daar altijd wat meer stilletjes geweest. Ik heb hier thuis dan ook twee compleet verschillende observatieverslagen liggen. Uiteindelijk heeft ze er wel profijt van gehad want ze kent nu heel veel kinderen in haar klas en op de bso nog vanuit de peuterspeelzaal. Maar ik vind veel wisselingen van personeel dus uiteindelijk te kost gaan van een kind. Overigens vind ik echt niet professioneel als leidsters ouders fluisterend laten weten dat ze aan het solliciteren zijn of dat een collega dat doet.
<<

Anoniem279

Bericht 17 Feb 2020 21:35

Re: Opvangprobleem

Wat vervelend Geel! Het is inderdaad zo dat het verloop in de kinderopvang groot is. Jaren geleden met de crisis zijn er zoveel ontslagen gevallen, die leidsters zijn allemaal een totaal andere richting op gegaan. Nu is het allemaal weer heel erg aangetrokken en is er hard personeel nodig maar er komt maar weinig aanwas vanuit de opleidingen. En de goede stagiaires díé we krijgen, gaan uiteindelijk 9 van de 10x door naar het hbo. De werkdruk is hoog, een goede invalpoule is nauwelijks bij elkaar te sprokkelen en daarnaast zijn er veel meer vaste krachten die denken dat het gras elders groener is of gewoon totaal iets anders willen doen.
Gelukkig hebben wij een behoorlijk vast team, bij ons zit het verloop voornamelijk in de invalpoule maar het team zelf is gelukkig heel stabiel. Maar dat is helaas lang niet overal zo inderdaad.
Verder denk ik dat je al een hoop inhoudelijke info gehad hebt. Ik hoop in elk geval dat je een opvang mag vinden met een heel stuk minder verloop!
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 17 Feb 2020 22:18

Re: Opvangprobleem

Jezzie schreef:Wat vervelend Geel.
Ik werk zelf in de opvang en ben bij mijn vorige baan om een soortgelijke reden weg gegaan, geen fijne werkgever, afspraken werden niet nagekomen. Voor mij waren er in de zomer ook al 2 vaste collega's weg gegaan en hadden we veel wisselingen met invalkrachten.

Bij mijn huidige baan is ook veel wisseling qua leidsters op de groepen om verschillende redenen. Merk wel aan dat ze die wisselingen en steeds andere gezichten vervelend vinden.
Hoe is het eigenlijk met jouw eigen opvangprobleem?
2012 & 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Feb 2020 16:22

Re: Opvangprobleem

Ik ben ook benieuwd hoe 't intussen met jouw opvangprobleem is, Jezzie. Is er al een oplossing?
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Hugo, Indigo