Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huisdieren en vuurwerk

<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 29 Dec 2019 22:12

Huisdieren en vuurwerk

Wat doen jullie om de stress voor de beestjes te verminderen? Mijn kat zat net alweer doodsbang onder het bed en onder de bank, met dank aan vroegtijdig vuurwerk. Wat kan ik doen om deze dagen voor hem iets draaglijker te maken?
<<

Anoniem307

Bericht 29 Dec 2019 22:16

Re: Huisdieren en vuurwerk

Onze hond vindt er gelukkig niets aan. Vanmiddag stak er iemand een honderdklapper af en de hond heeft gewoon staan kijken. Ok, op een gegeven moment ging hij een rondje lopen, maar ik geloof niet dat hij per definitie bang was. We schenken er vooral geen aandacht aan. Niet terwijl hij stond te kijken, niet meer dan 'Wat is dat dan, Jack', zoals we vaker doen, maar ook niet toen hij wegliep.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Dec 2019 22:20

Re: Huisdieren en vuurwerk

De hond van mijn vriend reageert er ook niet op. Net ging er een flinke klap door de straat en de hond blijft relax liggen. Dus ik kan je helaas geen tips geven uit eigen ervaring.
Ik weet wel van vorig jaar dat er meiden de tip gaven de hond iets rustgevents te geven wat ze via de dierenarts kregen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem315

Bericht 29 Dec 2019 22:42

Re: Huisdieren en vuurwerk

Zelf in ieder geval doen alsof er niks aan de hand is en gewoon je dagelijkse ding blijven doen. En muziek aan in huis.
<<

Kira

Bericht 29 Dec 2019 22:44

Re: Huisdieren en vuurwerk

M'n katten vinden het eng, maar ik geef ze niks en doe ook niets anders dan ze binnen houden en niet reageren.
M'n hond vindt het mooi, als er siervuurwerk in de lucht is gaat hij echt voor het raam staan kijken, ook buiten kijkt hij heel gefascineerd de lucht in, echt leuk om te zien.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 29 Dec 2019 22:49

Re: Huisdieren en vuurwerk

Onze kat is nu 8 jaar. De eerste jaren vond hij het vuurwerk wel eng. Kroop dan overal onder. Maar de laatste 3a4 jaar vind hij het helemaal niet eng meer. Hij gaat op oudejaarsavond ook gewoon voor het raam zitten om naar buiten te kijken.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 29 Dec 2019 22:50

Re: Huisdieren en vuurwerk

Skyler schreef:Wat doen jullie om de stress voor de beestjes te verminderen? Mijn kat zat net alweer doodsbang onder het bed en onder de bank, met dank aan vroegtijdig vuurwerk. Wat kan ik doen om deze dagen voor hem iets draaglijker te maken?


Ik zou zorgen voor een kamer waar het licht aan is en de gordijnen dicht zijn zodat hij de flitsen niet ziet en een radio met muziek aanzetten.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 29 Dec 2019 22:57

Re: Huisdieren en vuurwerk

Ik geef onze hond kalmeringspillen die vrij verkrijgbaar zijn. Als hij bij ons kan zijn is het goed, maar hij heeft er wel stress van. Dus met dat pilletje haal ik hopelijk de scherpe randjes eraf.
Er bestaan voor katten verstuivers die in het stopcontact kan doen, je kan naar de dierenarts voor pilletjes of een spuitje. Muziek aanzetten kan ook.

De paarden geef ik veel hooi om te eten en ik zorg dat ze ‘weg’ kunnen lopen, dus even een rondje door de wei heen kunnen. Maar alles bij elkaar mag vuurwerk voor particulieren van mij echt afgeschaft worden.
Alles wilde vogels raken hier ook over de zeik, ik kan nooit met een gerust hart weg, honden over de zeik, dit is geen feestdag voor ons.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 29 Dec 2019 23:09

Re: Huisdieren en vuurwerk

Wij laten de radio aan en gaan extra met haar naar buiten. Helaas is ze heel bang en wordt 31 december een hel voor haar.
Normaal is ze s nachts buiten, maar nu al weken niet ivm vuurwerkoverlast.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 29 Dec 2019 23:09

Re: Huisdieren en vuurwerk

Mijn katten hebben van het normale vuurwerk geen last, ze vinden siervuurwerk zelfs wel leuk en gaan dan voor het raam zitten. Die enorme knallen van het illegale vuurwerk schrikken ze wel van, maar ik ook, ze verstijven even maar gaan daarna weer verder waar ze gebleven waren.
Ik zorg wel dat er licht aan is en als ik weg ben kunnen ze in elk geval in de wc en staat er een doos waar ze in kunnen kruipen mochten ze dat willen.

Vroeger hadden we wel een hond die heel bang was, die kreeg ook medicatie van de dierenarts en die lag verder dan in de wc, dat vond ze zelf het veiligste plekje. Verder kwam ze niet buiten op oudjaarsdag.
De hond daarna was niet heel bang maar prettig vond ze het ook niet. Scheelt wel dat mijn ouders in een dorp wonen want zodra ze je aan zien komen met de hond stoppen ze met het afsteken van vuurwerk tot je een eind voorbij bent gelopen. Een enkele keer niet maar even vragen en ze doen het netjes. Dat vind ik hier in de stad wel een stuk anders.
<<

Anoniem279

Bericht 29 Dec 2019 23:27

Re: Huisdieren en vuurwerk

Nu doen we nog niet zoveel, behalve dat er een Feliway verdamper in het stopcontact hangt en we wat speeltjes met catnip erop gesprayd hebben liggen op de vloer.
De meest angstige van onze katten kruipt met vuurwerk het liefst weg in de badkamer, die deur staat nu al wel open. Met oudejaarsdag leggen we daar een oud dekbed neer, daar kruipt ze altijd helemaal in weg. Mocht ze onverhoopt daarin plassen is dat niet erg. Wat eten en drinken erbij en dan hopen we maar dat ze er niet al teveel last van heeft.
Andere kat kruipt meestal weg onder de bank.
Verder zorgen we dat op oudjaarsavond de gordijnen dicht zijn, lampen aan en de radio aan staat.
<<

Anoniem279

Bericht 29 Dec 2019 23:32

Re: Huisdieren en vuurwerk

Soleil schreef:Ik geef onze hond kalmeringspillen die vrij verkrijgbaar zijn. Als hij bij ons kan zijn is het goed, maar hij heeft er wel stress van. Dus met dat pilletje haal ik hopelijk de scherpe randjes eraf.
Er bestaan voor katten verstuivers die in het stopcontact kan doen, je kan naar de dierenarts voor pilletjes of een spuitje. Muziek aanzetten kan ook.

Welk middel geef je, hoe heet het? Laat je hierover goed informeren! Veel kalmeringsmiddelen zorgen ervoor dat het lijfje van de dieren wel versuft, maar ze alles wel in volle bewustzijn meemaken. Dat is nóg beangstigender voor een dier, en dan kun je ze beter helemaal niets geven.

https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... wisseling/

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... k-huisdier
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 29 Dec 2019 23:57

Re: Huisdieren en vuurwerk

Flo, bedankt voor je reactie, ik heb mij er aardig in verdiept, dus weet zeker dat ik iets heb wat mijn dier helpt.
<<

Anoniem279

Bericht 30 Dec 2019 08:17

Re: Huisdieren en vuurwerk

Graag gedaan. Dan is het alsnog een waarschuwing voor anderen, want die info miste ik in jouw reactie ??
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 30 Dec 2019 09:38

Re: Huisdieren en vuurwerk

Ja, dat klopt, veel eigenaren weten dat niet, of denken daar niet over na!
<<

Anoniem304

Bericht 30 Dec 2019 10:26

Re: Huisdieren en vuurwerk

Wij hebben nog nooit dieren gehad die bang zijn gelukkig. Voor onze poes is het het eerste jaar, maar ze is nu ook niet bang. Wel doen we haar naar binnen 's avonds met oudjaarsdag en mag ze er 's nachts pas later weer uit.
<<

InweCulnamo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 370

Geregistreerd: 08 Feb 2014 15:01

Bericht 30 Dec 2019 10:28

Re: Huisdieren en vuurwerk

Onze kat zit al een paar dagen doodsbang op zolder. Durft ook bijna niet naar beneden om te komen eten. We laten hem maar, als we hem maar beneden halen om te eten weet hij niet hoe snel hij weer naar boven moet, of gaat ergens onder zitten en durft niet naar zijn eetbakje te lopen. Echt heel zielig

15-11-2019
14-05-2023
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 30 Dec 2019 12:10

Re: Huisdieren en vuurwerk

Fijn dat er ook heel veel dieren zijn die er geen last van hebben.

Flo, goed dat je benadrukt dat medicatie ook averechts kan werken. Om die reden durf ik me er niet aan te wagen.

De tip van muziek en lampen aan gebruikten we vorig jaar ook. Gordijnen heb ik niet, wel witte luxaflex maar daar zie je wel lichtflitsen door. Eens zien of ik de ramen op de kamer waar hij het meest zit kan afplakken met iets wat verduisterend werkt. Hij is vanmorgen na een paar knallen in een kast gekropen, zo sneu. Hopelijk blijft het vandaag enigszins rustig in de wijk.
<<

Anoniem269

Bericht 30 Dec 2019 12:38

Re: Huisdieren en vuurwerk

Onze kat heeft er tot nu toe weinig last van. Het knallen valt hier tot nu toe wel mee. We merken echt dat hij ouder aan het worden is want hij slaapt bijna heel de dag in zijn warme mandje. Morgen om 12 uur zijn we ‘m even kwijt. Dan vind hij het wel eng en vlucht onder de tafel op een stoel. Dit doet hij als hij iets eng vind.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 30 Dec 2019 16:14

Re: Huisdieren en vuurwerk

We blijven gewoon normaal doen en hij blaft wel bij flinke knallen maar verder niet zenuwachtig ofzo.
Slaapt ook gewoon verder alleen om 12u dan is t blaffen en laten hem nog rond half 11 uit.
<<

Anoniem271

Bericht 30 Dec 2019 16:18

Re: Huisdieren en vuurwerk

Bij mijn hond vroeger deed ik altijd gewoon normaal. Niet bang zijn, gewoon dagelijkse dingen doen, dat werkte het beste. En als hij ergens onder wilde liggen liet ik hem gewoon doen, ik ging hem niet dwingen om te socializen of zo. Als ik hem extra aandacht ging geven en ‘oh, niks aan de hand, komt wel goed’ ging zeggen werkte dat alleen maar averechts.

Mijn kat die ik nu heb ik tot nu toe nog niet bang, en er wordt al flink geknald hier. Ben benieuwd hoe het morgen gaat.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Dec 2019 22:01

Re: Huisdieren en vuurwerk

Mijn paard is ook doodsbenauwd en loopt al dagen te ijsberen. De afgelopen dagen wilde hij steeds zijn stal niet in, at hij slecht en bij veel knallen in de buurt, stond hij te slaan met zijn achterbeen (soort zenuwtrekje). Hij is dan volledig in paniek, staat te rillen en is echt gevaarlijk. Ik kon zijn stal bv niet in, om iets van de grond te pakken, want hij keert me de kont toe en dreigt me te gaan slaan. Heel eng en naar. Gelukkig ging het vandaag iets beter en wilde hij weer normaal zijn stal in, ondanks behoorlijk geknal. Hij went er toch wat aan.
Inmiddels heb ik een transistorradio gekocht en aangezet. Morgenavond laat ik het licht aan in de stal, zodat het licht buiten wat minder opvalt, en gaat de radio wat luider aan. De 2 Shetlanders heb ik een soort van opgesloten, dichtbij de stal, zodat ze niet uit het zicht van het paard kunnen. Het is toch wat, dat dit nodig is.. ?
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 30 Dec 2019 22:28

Re: Huisdieren en vuurwerk

Mijn 4 jarige kat en mijn kitten van 14 weken lijken vooralsnog niet bang te zijn. Er wordt hier al behoorlijk vuurwerk afgeknald, maar ze blijven gewoon doorpitten, dus ik hoop dat dit met oudejaarsavond ook zal zijn.
Meestal wordt er hier op oudjaarsdag al heel veel afgestoken, dus dat is een goede test voor de avond.
Verder houd ik wel de luxaflex en gordijnen dicht en wat lampjes aan.
<<

Anoniem315

Bericht 31 Dec 2019 19:37

Re: Huisdieren en vuurwerk

Mijn paard heeft net zijn drinkbak aan gort geslagen ? Of hij gewond is, kan ik niet goed zien. Ik kan ook niet bij hem in de stal komen.
Dit belooft nog wat.. ?
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 31 Dec 2019 19:40

Re: Huisdieren en vuurwerk

Wat heftig, Exo. Hopelijk vallen de verwondingen mee. Zo triest hoeveel leed vuurwerk veroorzaakt.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers