Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vuurwerk verbod?

Voor of tegen vuurwerk?

Voor overal vuurwerk afsteken
7
7%
Voor vuurwerk, maar dan mag het alleen op aangewezen plaatsen in een gemeente worden afgestoken
13
13%
Voor vuurwerk, maar een gemeente moet wel een aantal vuurwerkvrijezones aanwijzen (bijv. winkelcentra's)
18
17%
Tegen particulier gebruik vuurwerk, een verbod moet er snel komen
66
63%
 
Aantal stemmen : 104
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 29 Dec 2019 18:43

Vuurwerk verbod?

Het is bijna oud en nieuw.
De laatste jaren gaan er dan stemmen op om speciale afsteekplaatsen aan te stellen of het vuurwerk helemaal te verbieden.
Hoe denk jij hierover?

Van mij mogen ze het verbieden. Ik ervaar er alleen maar overlast ervan. Kruid op mijn auto, stukken vuurwerk van pijlen in mijn tuin. Bushokjes die sneuvelen en andere zaken die van de samenleving kapot gaan. Daarnaast is het in ook nog eens slecht voor de stikstof (al wordt daar in het nieuws niets over vermeld, de kruitdampen dragen daar zeker wel aan bij).
Laatst gewijzigd door Fred op 29 Dec 2019 20:05, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem277

Bericht 29 Dec 2019 19:31

Re: Vuurwerk verbod?

Fred, ik vind dit wel een goed onderwerp voor een poll. Ben benieuwd wat er uit komt!

Ik ben ook voor een verbod. Een mooie show is zoveel beter dan dat geknal. En veiliger!
Net reed ik onder een viaduct door toen iemand het grappig vond om knallers te gooien. Dat geluid met de lichten, nou dat was echt geen leuk grapje. Ben mij echt rot geschrokken!
En ik fiets ook niet meer op oudjaarsdag, vorig jaar kwam ik van vrienden af met 2 kinderen op de fiets toen een pijl om viel en ons op een haar na miste.
Ik schrok heel hard, begon te huilen en die man die het afstak (met zijn kindjes) vond het heel grappig allemaal. Gelukkig zijn buren niet en spraken hem erop aan maar ik heb echt een hekel aan vuurwerk.
Het knalt hier ook al sinds oktober dus ben er al klaar mee.
Verbieden die rotzooi!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 29 Dec 2019 19:38

Re: Vuurwerk verbod?

Vuurwerkverbod yes please. Zelf vind ik het vooral klote herrie, en een show nog wel aardig leuk.
Die voorbeelden die Anelisan noemt, zulke dingen gebeuren constant. Dat is toch verschrikkelijk! Ook voor dieren is het echt zo sneu. Om over vuurwerk gooien naar hulpverleners nog maar niet te spreken. Of het feit dat het heel onveilig is. Ook best goede reden.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 29 Dec 2019 19:41

Re: Vuurwerk verbod?

Poll is inmiddels toegevoegd. Is deze goed zo of mis je nog opties?
<<

Anoniem279

Bericht 29 Dec 2019 19:54

Re: Vuurwerk verbod?

Ik mis de optie: ik vind het afsteken van particulier vuurwerk prima, maar vind wel dat iedere gemeente meerdere vuurwerkvrije zones moet creëren. Zoiets.
Edit: dus als tegenhanger van je tweede optie.
Laatst gewijzigd door Anoniem279 op 29 Dec 2019 20:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem279

Bericht 29 Dec 2019 19:58

Re: Vuurwerk verbod?

Ik weet trouwens zelf niet zo goed waar ik voor zou kiezen. Ik vind particulier het particulier afsteken van vuurwerk zo verweven met het Nederlandse Oud en Nieuw, dat ik het lastig vind om me er een voorstelling van te maken hoe het met een vuurwerkverbod zou zijn. Het lijkt me zó stil, suf en anders ineens. Maar ik vind particulier vuurwerk ook niet leuk ofzo. Slecht voor het milieu, er wordt vaak zo onverstandig mee omgegaan en voor alle dieren vind ik het zo sneu.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 29 Dec 2019 20:04

Re: Vuurwerk verbod?

ik vind voor overal afsteken. Als ik zie hoe het hier leeft zou niet weten hoe het zal zijn met een vuurwerk verbod. Als dat er zou komen vind ik dat ze wel in elk dorp/stad een vuurwerkshow moeten doen.

Wij hebben trouwens hier in het dorp een vuurwerkverbod op 1 plek. Daar is elke avond overlast. Hele jaar door word daar vuurwerk afgestoken
Afbeelding
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 29 Dec 2019 20:08

Re: Vuurwerk verbod?

Flo schreef:Ik mis de optie: ik vind het afsteken van particulier vuurwerk prima, maar vind wel dat iedere gemeente meerdere vuurwerkvrije zones moet creëren. Zoiets.
Edit: dus als tegenhanger van je tweede optie.


Ik snap waar je op doelt. Een aantal gemeentes hanteert nu al dat er niet in winkelcentrums (of bepaalde zones in het centrum) afgestoken mag worden. In de rest van de gemeente mag dan wel worden afgestoken. Mijn optie die ik had was dat als je wilt afsteken je naar bepaalde plaatsen dient te gaan (dus dan zou je niet meer kunnen afsteken voor je huis).

Jou optie heb ik toegevoegd, maar hier laat ik het qua wijzigen bij want anders vallen de uitslagen weg...
<<

Anoniem279

Bericht 29 Dec 2019 20:12

Re: Vuurwerk verbod?

Fred schreef:
Flo schreef:Ik mis de optie: ik vind het afsteken van particulier vuurwerk prima, maar vind wel dat iedere gemeente meerdere vuurwerkvrije zones moet creëren. Zoiets.
Edit: dus als tegenhanger van je tweede optie.


Ik snap waar je op doelt. Een aantal gemeentes hanteert nu al dat er niet in winkelcentrums (of bepaalde zones in het centrum) afgestoken mag worden. In de rest van de gemeente mag dan wel worden afgestoken. Mijn optie die ik had was dat als je wilt afsteken je naar bepaalde plaatsen dient te gaan (dus dan zou je niet meer kunnen afsteken voor je huis).

Jou optie heb ik toegevoegd, maar hier laat ik het qua wijzigen bij want anders vallen de uitslagen weg...

Wij hebben een aantal flinke parken/kleine natuurgebiedjes in onze woonplaats waar een vuurwerkverbod ingesteld is. Vanwege de dieren die daar al zijn (Galloway runderen) en zodat hondeneigenaren daar naar uit kunnen wijken met het uitlaten van hun hond. Fijn geregeld vind ik.
<<

Geel

Bericht 29 Dec 2019 20:14

Re: Vuurwerk verbod?

Flo schreef:Ik weet trouwens zelf niet zo goed waar ik voor zou kiezen. Ik vind particulier het particulier afsteken van vuurwerk zo verweven met het Nederlandse Oud en Nieuw, dat ik het lastig vind om me er een voorstelling van te maken hoe het met een vuurwerkverbod zou zijn. Het lijkt me zó stil, suf en anders ineens. Maar ik vind particulier vuurwerk ook niet leuk ofzo. Slecht voor het milieu, er wordt vaak zo onverstandig mee omgegaan en voor alle dieren vind ik het zo sneu.
Precies dit. Het past voor mij echt zo bij O&N, de sfeer, met z'n allen de straat op etc. Dus puur gevoelsmatig liever niet. Maar puur rationeel ben ik zeker voor. In dubio dus, hier.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 29 Dec 2019 20:23

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben tegen het gebruik van particulier vuurwerk. Komt alleen maar gezeik van, dat zie je ieder jaar weer. Gewonden, bange dieren, overlast, slecht voor het milieu.. Op verschillende plekken een vuurwerkshow lijkt me veel beter.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 29 Dec 2019 20:38

Re: Vuurwerk verbod?

Tegen particulier gebruik o.a. Omdat het veiliger is en milieuvriendelijker als het minder vuurwerk is. Al ben ik wel bang dat het illegale vuurwerk dan terug komt, dat is stukke minder veilig vaak.

Ik zou sowieso liefst zien dat er geen vuurwerk is, of alleen bijv het eerste kwartier van het nieuwe jaar.
Mijn hond is echt super super bang en klimt op 31 dec echt op mij van de angst. Zo zielig, wij kunnen ook echt niet weg met oud en nieuw dus.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem301

Bericht 29 Dec 2019 21:27

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben voor verbod bij particulieren. Het is inderdaad slecht voor het milieu, gestreste honden die de staat niet meer op durven, ongelukken etc. Of het verhaal van Sterremaan en hoeveel ellende zij ervan ondervindt.

Ik snap de traditie en de herinneringen. Het lijkt me ook best gek zo stil om 0.00 maar dat weegt voor mij niet op tegen wat ik hierboven noem.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Dec 2019 21:33

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben voor een verbod. Mijn dieren, vooral mijn paard, zijn al dagen bang, niemand houdt zich aan de afspraken omtrent data en tijdstippen en het geeft bovendien rotzooi.

Mijn paard is sinds gister zó bang, dat ik niet meer kan rijden en dat hij in de omgang gewoon gevaarlijk begint te worden. Hij durft zijn stal niet meer in en loopt constant rondjes te ijsberen. In de stal kan hij niet vluchten en dus loopt-ie rondjes, poept hij om de paar minuten, schopt hij uit frustratie tegen de wanden.. Dit is echt heel stressvol voor hem, maar daardoor ook voor mij. Ik ben zo bang dat hij zichzelf de dood injaagt door in paniek rare dingen te doen... Ik houd mijn hart vast voor a.s. dinsdagavond.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 29 Dec 2019 22:04

Re: Vuurwerk verbod?

Ik heb"voor overal" gekozen. Hoewel ik vind dat het erg vroeg wordt afgestoken, te zwaar en mensen zich gaan misdragen vind ik het zo'n traditie. Ik kan mij gewoon niet voorstellen hoe het zonder is en het geeft mij juist ook wel heel erg dat oud en nieuw gevoel, echt einde van het jaar zo.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 29 Dec 2019 22:10

Re: Vuurwerk verbod?

Alsjeblieft afschaffen!
Laat per gemeente een mooie, grote vuurwerkshow organiseren, maar laat niet mensen zonder verstand (van zaken) omgaan met explosieven.
Ik vind dat er te veel mensen en dieren last van hebben tegenover het plezier dat mensen hebben van het afsteken.
Dat er op 31 december om 12:00 wat knallen zijn is niet erg, maar er is zo veel overlast van te voren en erna en dit is gewoon niet te handhaven zonder algemeen verbod.

(Zie ook mijn post bij de huisdieren topic)

Exo: vervelend dat je paard zo bang is, is het bij jullie vooral carbietschieten?
Onze paarden zijn wel van slag, maar op een rondje na door de wei valt de reactie mee. Het zal misschien ook schelen dat dit wat meer koudbloedige paarden zijn. Ookal houd ik mijn hart vast voor hoe het veulen het zal doen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 29 Dec 2019 22:12

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben niet tegen vuurwerk an sich, maar wil het wel alleen op 31 december.
Ik vimd het jammer dat er nu niet opgetreden wordt tegen mensen die het nu al afsteken.
Verbod op pijlen en knalvuurwerk ben ik ook voor.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 29 Dec 2019 22:14

Re: Vuurwerk verbod?

Voor de meiden die vuurwerk bij het gevoel van oud en nieuw vinden horen: zouden jullie dan ook het gevoel van in de krant lezen dat een aantal mensen ledematen of ogen hebben verloren missen? Hoort er ook bij. Of naar de supermarkt willen lopen en je kapot schrikken omdat mensen rotjes voor je voeten gooien? Of je hond al drie dagen niet normaal uit kan laten omdat die zo bang is? Dat zou ik dus allemaal niet missen.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Dec 2019 22:15

Re: Vuurwerk verbod?

Vanaf volgend jaar mag bepaald zwaarder vuurwerk zoals honderdduizendklappers iig niet meer.

Van mij hoeft er geen verbod te komen, maar ik ben wel echt voor strengere controle nu in dezer dagen.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Dec 2019 22:20

Re: Vuurwerk verbod?

Soleil schreef:
Exo: vervelend dat je paard zo bang is, is het bij jullie vooral carbietschieten?
Onze paarden zijn wel van slag, maar op een rondje na door de wei valt de reactie mee. Het zal misschien ook schelen dat dit wat meer koudbloedige paarden zijn. Ookal houd ik mijn hart vast voor hoe het veulen het zal doen.


Wat ze momenteel precies afschieten weet ik niet, maar het zijn harde knallen vanuit alle richtingen. Carbid schieten gaan ze hier dinsdag sowieso ook doen.
Mijn paard heeft Arabisch bloed, dus is sowieso altijd al gauw onder de indruk. Ik heb er twee Shetlanders bij. Die reageren gelukkig aardig rustig dit jaar.

Staan jouw paarden op stal 's avonds? Ik twijfel over mijn aanpak: zal ik hem buiten laten staan? Dan kan hij 'vluchten'. Het hekwerk is hoog genoeg. Echter... dan ziet hij juist alles en gaat ie zichzelf in het zweet jagen ben ik bang.
<<

Anoniem279

Bericht 29 Dec 2019 22:20

Re: Vuurwerk verbod?

Soleil schreef:Voor de meiden die vuurwerk bij het gevoel van oud en nieuw vinden horen: zouden jullie dan ook het gevoel van in de krant lezen dat een aantal mensen ledematen of ogen hebben verloren missen? Hoort er ook bij. Of naar de supermarkt willen lopen en je kapot schrikken omdat mensen rotjes voor je voeten gooien? Of je hond al drie dagen niet normaal uit kan laten omdat die zo bang is? Dat zou ik dus allemaal niet missen.

Nouja, dat is dus wat ik al zei. Dat ik het een vreemde gewaarwording zou vinden zónder particulier vuurwerk maar dat ik absoluut wel inzie dat een verbod eigenlijk gewoon noodzakelijk is.
<<

Anoniem284

Bericht 29 Dec 2019 22:29

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben voor een verbod en helemaal eens met je openingpost, Fred. Ik ben wel benieuwd als het zover komt hoe ze dat gaan handhaven. Nu geldt namelijk ook tot oudejaarsdag een bepaald tijdstip (weet het even niet meer precies) een verbod, maar veel mensen houden zich daar niet aan, maar er zit ook nul controle op volgens mij. Althans hier in de wijk en stad zie ik echt geen controle en er wordt gewoon doodleuk de dagen voor oud en nieuw al afgestoken.

Dus ja, graag een verbod, maar ook heel graag handhaving!
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 29 Dec 2019 22:52

Re: Vuurwerk verbod?

In het binnenland zal er vast minder vuurwerk zijn bij j een verbod, hier gaat iedereen gewoon de grens over. Tanken, sigaretten en vuurwerk.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Kira

Bericht 29 Dec 2019 23:36

Re: Vuurwerk verbod?

Savi schreef:Vanaf volgend jaar mag bepaald zwaarder vuurwerk zoals honderdduizendklappers iig niet meer.

Van mij hoeft er geen verbod te komen, maar ik ben wel echt voor strengere controle nu in dezer dagen.

Dit. Ik ben er ook niet tegen, vind het zelfs leuk. Maar de dagen voor de 31e moeten ze veel strenger controleren en reageren op telefoontjes. Hoevaak ik niet al gebeld heb afgelopen jaren maar dan zie je niemand van de politie. Ook niet patrouilleren door de wijk, terwijl dat normaal wel het geval is.
Ik denk als er strenger opgetreden zou worden de dagen voor de 31e het met de overlast echt mee zou vallen.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 29 Dec 2019 23:42

Re: Vuurwerk verbod?

Een vuurwerkshow als vervanger van zelf vuurwerk afsteken zou ik zelf weinig aan vinden en sowieso niet ben gaan.
Vind het juist de charme om met elkaar buiten in de straat te staan en vuurwerk af te steken en te kijken.
Wel sier vuurwerk.

Ben wel voor verbod op bepaalde plaatsen en vind het vreselijk dat er mensen zijn die er zoveel ellende mee aanrichten.
Alleen verkoop op de dag zelf zou ik ook nog wel een optie vinden.
Ook mogen ze het wel strenger controleren deze dagen.
Denk dat je bij algemeen verbod alleen maar meer illegale troep krijgt.
Juli 2019
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers