Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vuurwerk verbod?

Voor of tegen vuurwerk?

Voor overal vuurwerk afsteken
7
7%
Voor vuurwerk, maar dan mag het alleen op aangewezen plaatsen in een gemeente worden afgestoken
13
13%
Voor vuurwerk, maar een gemeente moet wel een aantal vuurwerkvrijezones aanwijzen (bijv. winkelcentra's)
18
17%
Tegen particulier gebruik vuurwerk, een verbod moet er snel komen
66
63%
 
Aantal stemmen : 104
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 31 Dec 2019 21:10

Re: Vuurwerk verbod?

Weet iemand eigenlijk wat de impact is van vuurwerk op het milieu?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 31 Dec 2019 22:09

Re: Vuurwerk verbod?

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0570-l ... rwisseling

Dit was het eerste wat ik zo snel kon vinden
2015 💙
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 31 Dec 2019 23:57

Re: Vuurwerk verbod?

Girli schreef: Het is amper te handhaven en ik heb ook nog niks gemerkt van handhaving. Iemand anders wel?


Ik een paar jaar geleden wel. *knip*
Hoorde later dat de jongens probeerden te achterhalen wie had gebeld.

Maar afgezien daarvan, nooit iets gemerkt van handhaving.
Laatst gewijzigd door Elska op 05 Jan 2020 13:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 01 Jan 2020 02:28

Re: Vuurwerk verbod?

Jeetje elska, super gevaarlijk!! Bizar hoor

Minx, goed stuk, maar dat gaat dan nog alleen over fijnstof en niet eens over alle afval die in de natuur terecht komt.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem313

Bericht 01 Jan 2020 09:38

Re: Vuurwerk verbod?

De arts die in de post van Whatever wordt aangehaald, van het Oogziekenhuis in Rotterdam, spreekt van een horrornacht deze Oud en Nieuw.

https://nos.nl/artikel/2316929-meer-sla ... nacht.html
<<

Katie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 235

Geregistreerd: 11 Dec 2019 20:15

Bericht 01 Jan 2020 16:39

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben voor een vuurwerkverbod. Ik vind het afsteken van deze mega grote hoeveelheden vuurwerk niet meer van deze tijd nu we allerlei andere maatregelen treffen om het milieu te verbeteren.
Daarnaast vind ik het schrijnend hoeveel letsel er door vuurwerk wordt opgelopen en kan ik wel janken om het feit dat mensen zo absurd omgaan met vuurwerk en hulpverleners lopen te bekogelen hiermee.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Jan 2020 19:12

Re: Vuurwerk verbod?

Dat verschrikkelijke ongeluk in Arnhem is vermoedelijk veroorzaakt door vuurwerk. Tieners die daarmee bezig zijn zonder kwaad in de zin en nu de rest van hun leven hiermee moeten leven. Een gezin verwoest.
Ik kan echt niet begrijpen dat vuurwerk voor particulieren nog wordt gesteund vanwege gevoel en traditie als we elk jaar zien wat het oplevert.
Groen Link komt met een voorstel tot verbod, zag ik net op insta. Dat het er snel mag komen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Jan 2020 20:04

Re: Vuurwerk verbod?

Vandaag deze discussie bij mijn schoonouders ook. Mijn schoonmoeder vond het maar een belachelijk plan want het was toch mooi dat vuurwerk.... 10 minuten daarvoor zat ze te vertellen dat ze om 12 uur al lang sliep ??‍♀️
2015 💙
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2518

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 01 Jan 2020 20:50

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben denk ik voor een vuurwerkverbod en anders op sommige plaatsen. Zelf kreeg ik gister ook vuurwerk naar mij toe dat ik net kon ontwijken en ik voel mijn oren nog. Door tieners weggegooid en dat schoot vervolgens mijn kant uit. Op ons raam schijn je ook allemaal kleine pitjes te zien nu. Zo roekeloos.

En inderdaad dat gezin in de lift, verschrikkelijk! Ze waren gepakt toch of niet? Hopelijk krijgen ze een goede straf!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 01 Jan 2020 20:54

Re: Vuurwerk verbod?

Caulfield schreef:Dat verschrikkelijke ongeluk in Arnhem is vermoedelijk veroorzaakt door vuurwerk. Tieners die daarmee bezig zijn zonder kwaad in de zin en nu de rest van hun leven hiermee moeten leven. Een gezin verwoest.
Ik kan echt niet begrijpen dat vuurwerk voor particulieren nog wordt gesteund vanwege gevoel en traditie als we elk jaar zien wat het oplevert.
Groen Link komt met een voorstel tot verbod, zag ik net op insta. Dat het er snel mag komen.


Dit speelt al de hele dag door mijn hoofd. Niet alleen zijn er mensen overleden, maar die tieners zijn getekend voor hun leven. Hun ouders gaan nu ook door een hel. Een moeder ligt gewoon gewond in het ziekenhuis, man + zoon dood en een dochter die ook gewond is. En dag vanwege vuurwerk.

Gisteren was het hier de héle dag echt niet te doen. Ik heb er persoonlijk geen last van maar zoveel anderen wel. Dieren, ouderen, kinderen. Maar nee, vuurwerk is mooi en moeten we houden.

Van mij is er maar één manier voor particulier vuurwerk: geen harde knallen, en alleen naar van 12 tot 1 s nachts. Maar dag is niet te handhaven dus van mij mag het afgeschaft worden. Teveel slachtoffers voor niks.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Jan 2020 21:02

Re: Vuurwerk verbod?

Viva schreef:En inderdaad dat gezin in de lift, verschrikkelijk! Ze waren gepakt toch of niet? Hopelijk krijgen ze een goede straf!


Wat is een goede straf? Voor kinderen, die iets doen wat op heel veel plekken en door heel veel mensen in Nederland wordt gedaan, en die nu mogelijk hun leven lang met zich meedragen dat ze betrokken zijn bij de dood van een kleuter en een vader?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 01 Jan 2020 21:09

Re: Vuurwerk verbod?

Caulfield schreef:
Viva schreef:En inderdaad dat gezin in de lift, verschrikkelijk! Ze waren gepakt toch of niet? Hopelijk krijgen ze een goede straf!


Wat is een goede straf? Voor kinderen, die iets doen wat op heel veel plekken en door heel veel mensen in Nederland wordt gedaan, en die nu mogelijk hun leven lang met zich meedragen dat ze betrokken zijn bij de dood van een kleuter en een vader?

Dat lijkt me straf genoeg. Wat een hel voor alle betrokkenen.

Vuurwerk is supergevaarlijk. Elk jaar blijkt dat weer uit tig voorbeelden. Zou wat zijn dat we daar 12- en 13- jarige kinderen op gaan afrekenen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 01 Jan 2020 21:10

Re: Vuurwerk verbod?

Dat van dat gezin speelt ook al de hele dag door mijn hoofd. Wat een afschuwelijk drama, voor alle betrokkenen.

Mijn man is gisteravond uitgerukt voor een brandje in een (monumentale) boom hier in de buurt. Daarbij werd ook vuurwerk naar een collega van hem gegooid. Gelukkig niks gebeurd, maar echt... hoe verzin je het om vuurwerk naar hulpverleners te gooien? Überhaupt vuurwerk naar andere levende wezens gooien, te idioot voor woorden.

♥♥
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2518

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 01 Jan 2020 21:14

Re: Vuurwerk verbod?

Caulfield schreef:
Viva schreef:En inderdaad dat gezin in de lift, verschrikkelijk! Ze waren gepakt toch of niet? Hopelijk krijgen ze een goede straf!


Wat is een goede straf? Voor kinderen, die iets doen wat op heel veel plekken en door heel veel mensen in Nederland wordt gedaan, en die nu mogelijk hun leven lang met zich meedragen dat ze betrokken zijn bij de dood van een kleuter en een vader?

In ieder geval besef wat de gevolgen van hun ondoordachte daden waren. Vuurwerk in een gebouw afsteken is niet iets wat op veel plekken gedaan wordt.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 01 Jan 2020 21:19

Re: Vuurwerk verbod?

Wij hadden een klein beetje siervuurwerk en knalerwten voor zoon. Hartstikke leuk was dat, maar als ik dan lees dat hulpverleners en andere onschuldige mensen bekogeld worden, mag het van mij per direct verboden worden.
10.04.17
<<

Anoniem272

Bericht 01 Jan 2020 21:24

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben ook onder de indruk van die flatbrand. De daders hadden vriendjes van mijn zoontje kunnen zijn, qua leeftijd. Zo jong nog. Hadden waarschijnlijk geen idee van de mogelijke consequenties van hun geklooi.

Eergister hoorde ik nog een moeder van een schoolgenootje van T. zeggen: " ik geef ze hun veiligheidsbrillen mee als ze met vuurwerk gaan spelen en ik hoop dat ze die ook echt opzetten, maar je weet het nooit zeker natuurlijk."
Van diezelfde moeder weet ik dat ze haar kinderen verder best strak opvoedt.

Dat is toch bizar eigenlijk? Het hele jaar door willen ouders precies weten waar hun kind is en wat het doet, maar met oud en nieuw mogen (sommige) kinderen ineens zelfstandig met vuur spelen, middenin woonwijken... En de ouders doen thuis hun eigen ding en hopen maar een beetje dat het goed gaat daar op straat. Ik vind dat raar. Het is niet alleen gevaarlijk voor de kinderen zelf, maar ook voor omwonenden en voorbijgaand verkeer.

Maar goed, ik las ook dat bij veel ongelukken juist opvallend veel dertigers betrokken waren, dus het zijn niet alleen de kinderen die zich roekeloos gedragen :(

Ik ben heeeel erg vóór een vuurwerkverbod. Zoveel redenen te bedenken:

- mijn man heeft astma en kan niet naar buiten op oudjaarsavond
- mijn zoon heeft helaas, net als ik, een wat angstige inborst en is echt doodsbang voor vuurwerk. Hij durft eigenlijk niet naar buiten de dagen na kerst, ik moet hem er echt doorheen praten
- elk jaar moeten we de vuurwerkresten overal uit onze tuin vissen (in de planten, in het gras etc.) terwijl we zelf 0 vuurwerk afsteken

En dat is dan alleen nog de impact die vuurwerk heeft op ons eigen gezinnetje. De impact op milieu, vuurwerkslachtoffers, hulpverleners, dieren, verkeer, branden die uitbreken etc... bizar is dat.

Elliot, heftig dat je man ook zoiets heeft meegemaakt nu. En wat zonde van die boom :(

Zijn in jullie woonplaatsen alle openbare prullenbakken en brievenbussen ook preventief dichtgemaakt? Vind ik ook zoiets heftigs, dat dat blijkbaar nodig is. Wat zijn we met zijn allen aan het doen?
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 01 Jan 2020 22:14

Re: Vuurwerk verbod?

Filoria schreef:Eergister hoorde ik nog een moeder van een schoolgenootje van T. zeggen: " ik geef ze hun veiligheidsbrillen mee als ze met vuurwerk gaan spelen en ik hoop dat ze die ook echt opzetten, maar je weet het nooit zeker natuurlijk."
Van diezelfde moeder weet ik dat ze haar kinderen verder best strak opvoedt.

Dat is toch bizar eigenlijk? Het hele jaar door willen ouders precies weten waar hun kind is en wat het doet, maar met oud en nieuw mogen (sommige) kinderen ineens zelfstandig met vuur spelen, middenin woonwijken... En de ouders doen thuis hun eigen ding en hopen maar een beetje dat het goed gaat daar op straat. Ik vind dat raar. Het is niet alleen gevaarlijk voor de kinderen zelf, maar ook voor omwonenden en voorbijgaand verkeer.

Echt niet dat ik vroeger zonder toezicht vuurwerk mocht afsteken. We moesten binnen het zicht van mijn vader blijven en wat over was inleveren voordat we ergens anders heen ging. De buurkinderen hadden dezelfde regels al mochten zij wel rotjes en wij tot 16jaar niet. Ik vind dat een hele normale regel maar ik zie hier ook jonge kinderen zonder toezicht met tassen vol vuurwerk rondlopen.
Afbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 02 Jan 2020 01:24

Re: Vuurwerk verbod?

Ik zie het hier in de stad heel veel. Kinderen die met vuurwerk bezig zijn en geen ouders in de buurt. Het gaat 9 van de 10 keer vast goed hoor, maar ik zou het niet aandurven. Zelfs niet met 'onschuldig' vuurwerk; kinderen zijn vindingrijk, nieuwsgierig en zien minder gevaren.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 02 Jan 2020 10:47

Re: Vuurwerk verbod?

Van mij mag er gelijk een verbod komen op vuurwerk. Als ik zie wat voor schade het hier weer heeft aangebracht, niet normaal. Mijn ouders wonen aan een plein en daar hebben ze de overkappingen van de winkelwagens van 2 supermarkten opgeblazen en een prullenbak. Verderop in de wijk overal putdeksel opgeblazen. Dus wat mij betreft mag er dit jaar nog een verbod komen.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Anoniem307

Bericht 02 Jan 2020 21:34

Re: Vuurwerk verbod?

Het is net als met Zwarte Piet. Het maakt me helemaal niets uit. Op één plek; Prima. Ieder voor zich; Ook goed. Als kind heb ik vrij veel geld geïnvesteerd in vuurwerk, had ook echt lol in de knallen, maar naarmate ik ouder werd, vond ik er gewoon niets meer aan. Dit jaar was het zo mistig dat je zo nu en dan een lichtflits zag. Zo zonde van het geld. En zo blij dat ik niets heb gekocht. Misschien is kwaliteitsvuurwerk op één plek aangewezen door de gemeente wel net zo leuk. Ik weet het niet, het boeit me niet zo.
<<

Anoniem279

Bericht 03 Jan 2020 08:12

Re: Vuurwerk verbod?

Terugkomend op mijn eerste reactie: ik denk dat ik toch heel erg neig naar een vuurwerkverbod. Ik merk dat ik bij heel veel reacties hier (het hoort er nou eenmaal bij, wat zijn nou die paar dagen etc etc) best veel weerstand voel dus onbewust was ik denk ik al voor het verbod. Al vraag ik me wel af of een vuurwerkverbod het probleem van overlast daadwerkelijk zal oplossen. Voor het milieu en de dieren zal het zeker beter zijn. Maar diegenen die nú al overlast veroorzaken met oud en nieuw laten zich echt niet tegenhouden door een vuurwerkverbod. Die halen gewoon vuurwerk uit het buitenland (want dat gebeurt nu ook al), gaan over op dingen in brand steken onder het mom van vreugdevuren, en ik verwacht dat er veel meer vandalisme gaat zijn.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Jan 2020 09:55

Re: Vuurwerk verbod?

Ja, het voelt ergens ook alsof het dit jaar zo heftig was omdat die mensen boos zijn over het dreigende vuurwerkverbod.

Het zal inderdaad wel lastig zijn de ergste vandalisten rustig te houden.

Maar er gebeuren ook ongelukken door toedoen van mensen die geen kwaad in de zin hebben, maar die iets onhandigs doen. Met legaal verkregen vuurwerk. Met een verbod kun je dat soort ongelukken wel voorkomen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 03 Jan 2020 20:46

Re: Vuurwerk verbod?

Afschaffen.
Ik las net of weer een bericht van een politieman die dienst had tijdens o&n. Vreselijk. https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1420268547

En op de correspondent staat een goed stuk over de vuurwerkclub: https://decorrespondent.nl/9718/oudjaar ... 2-8e0561a8

Ben zelf nooit fan geweest van vuurwerk, maar met een mening als ‘iedereen moet zelf weten wat ie doet’ kom je er niet meer mee wat mij betreft. Er vallen slachtoffers die zelf niets met vuurwerk te maken (willen) hebben, dus moet het vuurwerk voor algemeen gebruik gewoon worden afgeschaft.
#teammaple🍁
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Jan 2020 21:13

Re: Vuurwerk verbod?

Gek in de kop.
Hier in de straat wordt nu onwijs veel afgestoken.
Auto’s zijn al gewassen hier en mijn peuter slaapt eindelijk.
Mijn man is er nu naartoe. Gisteravond was het ook al raak.
Belachelijk gedoe. En vorige week zaterdag is het hier al begonnen.
2016
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Jan 2020 21:26

Re: Vuurwerk verbod?

Dat stuk van die politieman is eigenlijk ongelooflijk. Het lijkt op sommige plaatsen wel een oorlogsgebied met oud- en nieuw. Des te meer reden om het af te schaffen.

De belastingbetalers (iedereen dus) betalen ook nog voor de schades aan overheidszaken en indirect ook aan de zaken die kapot gaan en verzekerd zijn dmv een premiestijging. Eigenlijk is het gek dat zo ongeveer alle verzekeraars weten dat oud- en nieuw voor hen een extra grote kostenpost is, dit terwijl het bijv. niet eens komt door extreem weer.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers