Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Studieschuld

<<

Anoniem294

Bericht 24 Dec 2019 13:30

Re: Studieschuld

Fred, ik zou mezelf nooit in de schulden steken door pokeren hoor. Pokeren is alleen geschikt voor mensen met zelfbeheersing en weinig hebzucht. Je moet ook nooit met grote bedragen spelen die je niet eerst met een kleine inzet hebt kunnen winnen. Grote potten speel je pas als je een vermogen in je account hebt opgebouwd met een kleine inzet uit eigen zak.
Maar dat is een discussie van heel andere orde dan een studieschuld en heeft verder niets met dit topic te maken.

De hypotheek staat ook op mijn naam, maar het was geen probleem geweest als we de schuld erbij hadden betrokken. Hebben we niet gedaan maar onze hypotheek is nog geen kwart van wat we kunnen krijgen aan hypotheek dus anders was het geen issue geweest. Maar omdat ik geen inkomen uit dienstverband of onderneming heb hoefde ik ook nergens overzichten van aan te leveren omdat alles gebaseerd is op man zijn inkomen. Maar het staat wel gewoon ook op mijn naam.

Maar zoals ik hierboven al aangaf zou ik het dus apart zetten om het eventueel alsnog af te lossen als dat nodig is voor je hypotheek, maar niet eerder dan dat.
<<

Anoniem284

Bericht 24 Dec 2019 15:01

Re: Studieschuld

Je kan een studieschuld ook verzwijgen bij een hypotheekaanvraag. Moet je er alleen voor zorgen dat de afschrijving van het terugbetalen niet van dezelfde rekening/bank gaat als je hypotheek.

Bij mij gaat de aflossing van mijn eigen rekening af en de hypotheek van onze gezamenlijke rekening (andere bank ook). Mij is bij de hypotheekaanvraag trouwens niet eens gevraagd of ik een studieschuld had en ik heb het ook niet uit mezelf gezegd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 24 Dec 2019 17:21

Re: Studieschuld

Wow dat je zoveel hebt kunnen aflossen met pokeren Coco!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 24 Dec 2019 17:28

Re: Studieschuld

Gympie schreef:Je kan een studieschuld ook verzwijgen bij een hypotheekaanvraag. Moet je er alleen voor zorgen dat de afschrijving van het terugbetalen niet van dezelfde rekening/bank gaat als je hypotheek.

Bij mij gaat de aflossing van mijn eigen rekening af en de hypotheek van onze gezamenlijke rekening (andere bank ook). Mij is bij de hypotheekaanvraag trouwens niet eens gevraagd of ik een studieschuld had en ik heb het ook niet uit mezelf gezegd.


Er niet over beginnen als er ook niet naar gevraagd wordt is niet strafbaar, maar het verzwijgen wanneer er gevraagd wordt welke schulden / financiële verplichtingen je hebt wél, las ik recent. Verschillende hypotheekverstrekkers zouden volgens dat artikel in hun voorwaarden hebben staan dat ze het hele hypotheekbedrag mogen opeisen op het moment dat je dus hebt gelogen over dit soort dingen, kan je best in de problemen brengen blijkbaar.

Bij ons werd 10 jaar geleden ook niet gevraagd naar een studieschuld, toen waren we ook nog niet aan het aflossen overigens want net afgestudeerd. Binnenkort verloopt onze rentevaste periode en moeten we opnieuw naar hypotheekvorm en -verstrekker kijken, ik vrees dat we er dan niet meer onderuit komen om beide schulden te vermelden.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Dani

Noob

Berichten: 8

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:28

Bericht 24 Dec 2019 17:52

Re: Studieschuld

Gympie schreef:Je kan een studieschuld ook verzwijgen bij een hypotheekaanvraag. Moet je er alleen voor zorgen dat de afschrijving van het terugbetalen niet van dezelfde rekening/bank gaat als je hypotheek.

Wat een waardeloos advies zeg!! Dat kan betekenen dat de NHG niet geldt of dat je hypotheekverstrekker het hele hypotheekbedrag in één keer terugeist als ze erachter komen... je moet dit soort schulden vermelden, ook als ze er niet direct naar vragen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Dec 2019 19:11

Re: Studieschuld

Dani schreef:
Gympie schreef:Je kan een studieschuld ook verzwijgen bij een hypotheekaanvraag. Moet je er alleen voor zorgen dat de afschrijving van het terugbetalen niet van dezelfde rekening/bank gaat als je hypotheek.

Wat een waardeloos advies zeg!! Dat kan betekenen dat de NHG niet geldt of dat je hypotheekverstrekker het hele hypotheekbedrag in één keer terugeist als ze erachter komen... je moet dit soort schulden vermelden, ook als ze er niet direct naar vragen.


Wat Dani zegt idd. En het wordt niet voor niks meegenomen in de berekening, dat is om jezelf te beschermen tegen te hoge vaste lasten. Wordt niet gedaan om je te pesten hoor..
Ik hoop dat het binnenkort gewoon inzichtelijk gaat zijn voor de bank wie er een studieschuld heeft. Op basis van vertrouwen dat werkt gewoon niet, helaas.
<<

Anoniem284

Bericht 24 Dec 2019 19:46

Re: Studieschuld

Dani schreef:
Gympie schreef:Je kan een studieschuld ook verzwijgen bij een hypotheekaanvraag. Moet je er alleen voor zorgen dat de afschrijving van het terugbetalen niet van dezelfde rekening/bank gaat als je hypotheek.

Wat een waardeloos advies zeg!! Dat kan betekenen dat de NHG niet geldt of dat je hypotheekverstrekker het hele hypotheekbedrag in één keer terugeist als ze erachter komen... je moet dit soort schulden vermelden, ook als ze er niet direct naar vragen.


Het is geen advies hoor.
<<

Anoniem284

Bericht 24 Dec 2019 19:49

Re: Studieschuld

Scandic schreef:
Dani schreef:Wat een waardeloos advies zeg!! Dat kan betekenen dat de NHG niet geldt of dat je hypotheekverstrekker het hele hypotheekbedrag in één keer terugeist als ze erachter komen... je moet dit soort schulden vermelden, ook als ze er niet direct naar vragen.


Wat Dani zegt idd. En het wordt niet voor niks meegenomen in de berekening, dat is om jezelf te beschermen tegen te hoge vaste lasten. Wordt niet gedaan om je te pesten hoor..
Ik hoop dat het binnenkort gewoon inzichtelijk gaat zijn voor de bank wie er een studieschuld heeft. Op basis van vertrouwen dat werkt gewoon niet, helaas.


Ik zeg ook nergens dat het gedaan wordt om me te pesten? Gelukkig kon ik zelf goed inschatten of we de hypotheek konden dragen (we zaten ook helemaal niet op de max). Een hypotheekaanvraag is trouwens ook een enorme momentopname. 2 maanden later hadden we bijvoorbeeld allebei een behoorlijke salarisverhoging waar de hypotheek dus op een stuk lager inkomen was berekend. Dus ja, ik wist wel dat ik de lasten gewoon kon dragen. En wat dacht je van mensen die voor een hypotheekaanvraag rood staan en een creditcard opzeggen om meer hypotheek te kunnen krijgen (nadat je verstrekker adviseert dat op te zeggen), maar een dag na je goedkeuring kan je alles gewoon weer aanvragen, nobody cares anymore. Ik vind dat je bij een hypotheekaanvraag vooral zelf heel erg goed moet bedenken wat je kan dragen, want zo’n advies van de bank waarbij ze maar 1momentopname in je leven, namelijk de dag dat je je hypotheek aanvraagt naar je financiën op DAT moment kijken, vind ik eerlijk gezegd best wel krom. En zeker als starter als zo’n studieschuld dan in je nadeel werkt terwijl je ook weet dat je inkomen nog behoorlijk gaat stijgen in de nabije toekomst.

En wat voor last heb jij er eigenlijk van dat mensen dit zo doen? Omdat je hoopt dat het inzichtelijk wordt.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 24 Dec 2019 20:57

Re: Studieschuld

Wij hebben het ook niet opgegeven. Kunnen de lasten van de hogere hypotheek makkelijk dragen en betalen alsnog bijna dubbel aan de studieschuld af. Ik vind het helemaal niet beschermend, maar erg belemmerend om een huis te kopen. Wij woonden op 40m2, konden niet particulier huren bv (aanbod en ze vragen 4,5x je inkomen) en met wel opgeven ook niet kopen. Zaten compleet vast. En wat dat betreft vrees ik ook voor de mensen die nu een studieschuld aangaan die nog veel hoger is ja.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 24 Dec 2019 21:29

Re: Studieschuld

Bij ons werd er destijds wel naar gevraagd en daarom is mijn inkomen niet meegenomen in de aanvraag want dan hoefde ik die vraag ook niet te beantwoorden. Een extra voordeel daarvan was dat ik ook niet door de medische keuring heen hoefde wat mogelijk problemen kon geven.
Afbeelding
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 25 Dec 2019 10:06

Re: Studieschuld

Hier ook geen studieschuld.
Mijn ouders betaalde mijn studie. Zowel mijn mbo als mijn hbo studie. Verder hebben ze ook een aantal jaar mijn zorgverzekering betaald (zij ontvingen mijn zorgtoeslag).
Vanaf dat ik mijn hbo studie deed woonde ik samen maar heb ik altijd nog flink daarnaast gewerkt.
Ik had geluk dat ik tijdens mijn mbo studie een flinke tijd gewoon als volwaardig uitbetaald werd, omdat ik iemand ging vervangen die met zwangerschapsverlof was. Daardoor had ik best een flink bedrag kunnen sparen om samen te kunnen wonen en meubels ed te kunnen kopen.
<<

Pitty

Bericht 26 Dec 2019 00:23

Re: Studieschuld

Helemaal eens met Gympie!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 03 Jan 2020 10:54

Re: Studieschuld

Als je boven de NHG grens zit al met je hypotheekbedrag, heb je er sowieso geen recht op. Dus dat is geen voorwaarde om het áltijd maar op te geven.

Daarnaast snap ik dat de banken het ergens meerekenen maar de manier waarop stuit mij tegen de borst. Ze rekenen met het beginbedrag, en daar gaat een vermenigvuldiger op en dat wordt van je totale bedrag afgehaald dat je kan lenen. Dat vind ik dus krom. Want als ze uitgaan van 40K schuld bij begin en dat wordt x4 gedaan dan kan je dus echt significant minder lenen.

Zo ging het bij mij iig, wie weet zijn die regels weer aangepast maar ik vond dat dus krom. Ze keken niet eens naar hoeveel er nog openstond.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 07 Jan 2020 16:51

Re: Studieschuld

Ik zag dit artikel hierover langs komen op Vice. Misschien leuk om te lezen Joey.

https://www.vice.com/nl/article/3kgxxb/ ... +Nederland
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Jan 2020 17:25

Re: Studieschuld

Leuk artikel, dank je! Dat spreekt me dus heel erg aan, wat ze in het artikel zegt over de vrijheid die het geeft. Vroeger vond ik zoiets echt onhaalbaar klinken. Nu nog steeds wel enigszins, omdat we ook wel goed zijn in geld uitgeven. Alles doen wat je wilt zover er te veel bij na te denken is ook heerlijk. Maar de vrijheid die zij dus beschrijft, moet ook echt heerlijk zijn.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 07 Jan 2020 19:12

Re: Studieschuld

Oh, die Renée vind ik toch zo nep en makkelijk praten hè.. Met een inkomen van minimaal 5.000,- per maand kan ik ook wel lekker sparen inderdaad..

Staat verder los van dit topic hoor, maar moest ik even kwijt. Het idee klinkt leuk idd, maar is voor heel veel mensen natuurlijk gewoon helemaal niet haalbaar.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem308

Bericht 07 Jan 2020 19:44

Re: Studieschuld

Ik geloof zeker dat het vrijheid geeft, maar ben het ook met arwyn eens. Natuurlijk al die to go koffies en duur tanken en met een lege maag boodschappen doen zijn goede tips. Maar ook enorme open deuren.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Jan 2020 19:48

Re: Studieschuld

Ja klopt, zoiets is überhaupt pas haalbaar vanaf een bepaald inkomen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 07 Jan 2020 19:49

Re: Studieschuld

Ja dat is ook wel een goed punt inderdaad.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 07 Jan 2020 19:53

Re: Studieschuld

Scandic schreef:
Dani schreef:Wat een waardeloos advies zeg!! Dat kan betekenen dat de NHG niet geldt of dat je hypotheekverstrekker het hele hypotheekbedrag in één keer terugeist als ze erachter komen... je moet dit soort schulden vermelden, ook als ze er niet direct naar vragen.


Wat Dani zegt idd. En het wordt niet voor niks meegenomen in de berekening, dat is om jezelf te beschermen tegen te hoge vaste lasten. Wordt niet gedaan om je te pesten hoor..
Ik hoop dat het binnenkort gewoon inzichtelijk gaat zijn voor de bank wie er een studieschuld heeft. Op basis van vertrouwen dat werkt gewoon niet, helaas.


Ik hoop dan ook dat er meer mogelijkheden komen om bijvoorbeeld de kosten koper weer mee te financieren. Anders wordt het starters zo ongelooflijk moeilijk gemaakt. Dan moet je dus versneld je studieschuld afbetalen, de kosten koper bij elkaar sparen én gewoon nog leven.

En ik weet niet hoe het in andere plaatsen is, maar hier is het echt moeilijk om een huurhuis te krijgen. Dan moet je je op je 18e inschrijven voor een sociale huurwoning en dan heb je voor de leukere, fijnere woning nog een wachttijd van 10 jaar.

Dus ja, logisch dat ze ook naar je studieschuld kijken, maar het maakt het ook zoveel moeilijker voor starters straks en dat vind ik wel heel naar.
<<

Anoniem290

Bericht 09 Jan 2020 22:01

Re: Studieschuld

Ik heb geen studieschuld. Mijn ouders hebben onze studies en alles daaromheen (boeken, kamerhuur enz) betaald. Ik zat zelf niet op kamers en ik werkte gewoon in de weekenden en avonduren. Zo heb ik in die tijd veel gespaard voor mijn huis, maar ik had er mijn studie van kunnen betalen als dat nodig was geweest.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 11 Jan 2020 16:10

Re: Studieschuld

Bazinga schreef:
Scandic schreef:
Wat Dani zegt idd. En het wordt niet voor niks meegenomen in de berekening, dat is om jezelf te beschermen tegen te hoge vaste lasten. Wordt niet gedaan om je te pesten hoor..
Ik hoop dat het binnenkort gewoon inzichtelijk gaat zijn voor de bank wie er een studieschuld heeft. Op basis van vertrouwen dat werkt gewoon niet, helaas.


Ik hoop dan ook dat er meer mogelijkheden komen om bijvoorbeeld de kosten koper weer mee te financieren. Anders wordt het starters zo ongelooflijk moeilijk gemaakt. Dan moet je dus versneld je studieschuld afbetalen, de kosten koper bij elkaar sparen én gewoon nog leven.

En ik weet niet hoe het in andere plaatsen is, maar hier is het echt moeilijk om een huurhuis te krijgen. Dan moet je je op je 18e inschrijven voor een sociale huurwoning en dan heb je voor de leukere, fijnere woning nog een wachttijd van 10 jaar.

Dus ja, logisch dat ze ook naar je studieschuld kijken, maar het maakt het ook zoveel moeilijker voor starters straks en dat vind ik wel heel naar.


Dit hoop ik ook idd. De huizenprijzen zijn niet normaal meer te noemen. Als je net start kun je gewoon zonder hulp niks tot bijna niks kopen.

De regels met sociale huurwoningen zijn wel iets aangepast in de hoop op een snellere doorstroom, zodat er meer huizen voor kortere wachttijden vrij komen.
Hier (omg Utrecht) niet je zelfs voor de niet fijnere woningen meer dan 10 jaar ingeschreven staan en de huizen die er vrij komen per maand zijn hier op 1 hand te tellen.

On topic: in december kreeg ik een bericht dat mijn studieschuld is afgelost. Jeeeh!
Ik ben wel weer een nieuwe studieschuld aan het opbouwen, die ga ik aflossen vanaf het nieuwe jaar dat ik mijn opleiding heb afgerond. Ik ben nu wel bewuster gaan lenen dan toen ik 18 was, maar het is en blijft een lening. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om mijn studie te bekostigen zonder, dus ik ben blij dat deze mogelijkheid er is.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 13 Jan 2020 09:45

Re: Studieschuld

Caro schreef:Daarnaast snap ik dat de banken het ergens meerekenen maar de manier waarop stuit mij tegen de borst. Ze rekenen met het beginbedrag, en daar gaat een vermenigvuldiger op en dat wordt van je totale bedrag afgehaald dat je kan lenen. Dat vind ik dus krom. Want als ze uitgaan van 40K schuld bij begin en dat wordt x4 gedaan dan kan je dus echt significant minder lenen.

Zo ging het bij mij iig, wie weet zijn die regels weer aangepast maar ik vond dat dus krom. Ze keken niet eens naar hoeveel er nog openstond.
Hier ben ik het heel erg mee eens. Toen we zeven jaar geleden onze hypotheek afsloten, hebben we onze studieschuld netjes opgegeven, maar toen werd er nog puur naar het maandelijkse aflossingsbedrag gekeken. Wij hebben toen beide zoveel afgelost dat we daarna op het minimumbedrag van 45 euro per maand zaten. Nu zijn we weer aan het kijken naar hypotheken en wordt er ineens naar het beginbedrag gekeken, wat echt zó niet ter zake doet m.i. Voor ons valt er nog wel net omheen te werken door onze resterende schulden geheel af te betalen omdat het niet meer zoveel is, maar voor starters met een hoge studieschuld maken ze het zo echt onmogelijk.
<<

Anoniem326

Bericht 13 Jan 2020 14:21

Re: Studieschuld

De hypotheekadviseur heeft mij zelfs geadviseerd mijn schuld niet op te geven. Mijn schuld is overigens nog maar 4000 euro en ik kan hem in 1x af betalen. Ik zal dat binnenkort ook eens doen, maar op dat moment wilde ik mijn spaargeld liever op de rekening laten staan, mocht de verbouwing duurder uitvallen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 30 Jan 2020 20:26

Re: Studieschuld

Wat fijn HGL dat je daar straks vanaf bent!

Wij hebben vandaag de eerste aflossing gedaan! 1500 euro. Als dat blijft lukken, lossen we veel sneller af dan in een jaar ?.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers