Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvoeden

<<

Geel

Bericht 19 Dec 2019 19:56

Re: Opvoeden

Elliot schreef:Lady, ik herken mijzelf heel erg in jouw reactie. Zeker nu de tweeling er is, zit ik echt elke week wel een paar keer huilend in de auto omdat het me allemaal zo aanvliegt. Ik word dan snel boos op D. of op de meiden (en zeker dat laatste slaat nergens op, boos worden op een baby van 5 maanden).
Hier ook nog één, even voor het je-bent-niet-de-enigegevoel. Met L. valt het nu mee, heb het denk ik twee keer gehad, maar met M. had ik het elke maand wel, ook altijd voordat ik ongesteld moest worden, verschrikkelijk. Wat voel je je dan schuldig en een rotmoeder.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 19 Dec 2019 20:14

Re: Opvoeden

Ik heb het opvoeden nooit echt als iets heel zwaars ervaren. Wel heb ik vaker later teruggekeken en gedacht “Hmm dat was soms toch best pittig”. Ook nu ik door jullie verhalen weer word herinnerd aan die tropen jaren.
Wij hebben drie compleet andere kinderen die allemaal echt hun eigen handleiding hebben. Ons motto is altijd “We voeden onze kinderen niet gelijk op, wel gelijkwaardig.”

Nu met de pubers is het echt weer een heel andere dimensie. Man wat zijn die soms stom.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 20 Dec 2019 05:38

Re: Opvoeden

Door altijd met kinderen gewerkt te hebben en alles omtrent wel gestudeerd te hebben, dacht ik dat alles wel makkelijk zou zijn. Maar hoe waar is het dat het nooit zo gaat als je denkt. Ik zou die moeder zijn die gezellig met kind in de draagzak uitjes zou doen. Ha! Eerste jaar ben ik nauwelijks buiten geweest.

Maar het opvoeden zelf, dat vind ik echt niet lastig, dat gaat vanzelf. Ik vind het ook enorm prettig dat man en ik 50/50 doen (werken beide parttime) en ook 100% hetzelfde denken over opvoeding. Er is hier rust en duidelijkheid en ik ben echt zo trots op hoe we het doen. Ik kan over zoveel dingen onzeker zijn maar niet over hoe we onze zoon opvoeden.

We kijken naar wat hij wil en nodig heeft en daaromheen duidelijke grenzen. Hij zal het nooit in zijn hoofd halen de straat op te rennen of hete thee aan te raken. Dat wederzijdse vertrouwen vind ik heel fijn. Ik weet hoe ik zijn liefdesemmer vul en als die vol is, speelt hij ook makkelijk alleen. Hij zit nu voor me (we hebben jetlag) met klei te spelen en ik te forummen op mijn laptop. Maar dan moet ik straks wel echt even 1op1 tijd doen want anders word hij onrustig. Ik zie tantrums ook mijlenver aankomen, dus die kan ik meestal wel voorkomen.

Ik merk bij hem ook echt de rust. Ik heb wel overwogen hem wat dagdelen in de opvang te doen, maar daar is hij het kind niet voor. Dus nog even wat ouder en weerbaarder worden (nog jaartje). Rust en regelmaat doen hem goed. En ik vind het leuk dingen met hem te ontdekken, echt met hem te spelen buiten.

Ja, ik ben echt trots en blij met hoe we het doen!

Maaaaar, dit is met 1 kind. En we gaan straks voor een tweede. En ik ben wel onwijs bang voor balansverstoring en het feit of ik nummer 2 dezelfde dingen kan geven als R. Dat wil ik beslist. Wil niet dat nummer 2 ondersneeuwt. R. is dan klaar voor school, maar ik wil echt die eerste tijd met nummer 2 thuis doorbrengen zoals met R; de basis leggen. En dat vliegt me wel eens aan.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem277

Bericht 20 Dec 2019 06:25

Re: Opvoeden

Wat leuk dat er zoveel gereageerd wordt. Wat jammer dat er moeders zijn die zich een slechte moeder voelen. Ik heb bv enorm veel respect voor Lady met een bonuskind, ik heb dat al eens eerder gezegd. Toen ging je met hem samen naar bootcamp. Dat is toch geweldig dat jullie dat samen gedaan hebben. Zoals ik van mijn beeldscherm kan zien, ben je echt wel een leuke moeder.
En Elliot met 2 baby's en een peuter. Echt wauw! Ik vond toen 1 baby met een peuter al zwaar, laat staan als er 2 baby's zijn. Ik vind dat echt superknap! Ook voor jou enorm veel respect.
En voordat ik hier een heel lijstje heb, iedereen heeft zo z'n eigen struggles. Maar dat maakt jou nog geen slechte moeder.

Waar ik vooral tegenaan loop, is dat ik 2 verschillende kinderen heb met hun eigen problematiek. Bij de jongste zijn we nog aan het onderzoeken wat het is en dat maakt het voor mij moeilijker. Ik weet niet wat het beste is voor haar, waar zij bij gebaat is. Ze is een schat van een meid maar heeft echt flinke huilbuien omdat ze zich niet kan uiten.
Waarbij ik de ene ruimte moet geven, moet de andere strak gehouden worden. Dat gaat niet altijd samen en een middenweg is er niet. Als ik dochter bv iets losser hou, loopt ze weg maar ze ziet geen gevaar en kan dus zomaar de weg op lopen. Zoon wil liever rennen op straat ipv bij mij wandelen. Maar als zoon rent, wil dochter dat ook en dat kan dus niet maar ik wil zoon niet belemmeren. En zo zijn er nog 100 voorbeelden.
Daarnaast kan dochter niet tegen corrigeren, krijgt ze een enorme huilbui en het voelt voor haar als falen (lijkt het aan haar gedrag te zien). Maar ze kan ook niet alles doen wat ze wil.

Ik zit nu op een punt dat ik (en iedereen die al bij haar betrokken is) vastloop met haar dus er moet duidelijk komen. Ze gaat onderzocht worden maar staat op een wachtlijst.

Dit was dus ook de aanleiding voor dit topic, om van andere te leren hoe ze het doen.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 22 Dec 2019 07:08

Re: Opvoeden

Mooie, eerlijke verhalen komen er voorbij hier.
Wat is iedereen open zeg!
Hier ook een pittige dame met een eigen wil. Als ze tekort geslapen heeft, is het opvoeden vaak een stuk lastiger. Ik probeer altijd wel consequent te blijven en vol te houden. Soms vraagt dat veel geduld. Heel soms heb ik dat niet, als ik zelf ook moe ben.

Ik zag net deze tekst en die is vaak van toepassing hier. Vooral als we haast hebben.

Afbeelding
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 22 Dec 2019 07:41

Re: Opvoeden

Wat een herkenbare reacties. Op ochtenden dat ik moet werken, zie ik het meeste terug van mijn aanpak. Op goede ochtenden luisteren ze goed en ga ik zonder te mopperen de deur uit. Elke ochtend moet ik vertellen wat ze gaan doen (bordje naar de keuken, naar boven, poetsen, kleding aan doen, etc), echt als een handleiding bijna. Voorheen stond de tv aan en dat werkte voor geen meter. Nu doe ik na het nieuws van 7 uur de tv uit en ga dan aan de gang met ze. We zijn altijd op tijd.

M’n oudste is een stuk makkelijker dan z’n zusje. Ik lees hier meer van zulke ervaringen ??. Zij heeft echt een bijzondere handleiding: zo werkt de keuze geven tussen twee setjes kleding voor geen meter (dan wil ze het zelf gaan uitzoeken), maar als ik een beker drinken maak in een door mij gekozen beker, flipt ze de pan uit. Dus die beker mag ze dan ook lekker zelf uitzoeken. We hebben een aantal setjes van die gekleurde Ikea bekers, dus ze kunnen ook prima dezelfde kleur kiezen. En wat betreft de kleding; ik leg een setje klaar en dat krijgt ze aan. Punt. En dat werkt goed. Net wat Marin zegt, ik kies wel echt waar ik strijd over voer.

Ik vond het altijd heel moeilijk als de oudste huilde, maar de jongste laat ik veel makkelijker huilen. Ik hoor hij haar ook veel makkelijker wanneer het echt is en wanneer ze een show opvoert.

Enfin, ik vind het best lastig ja. Maar dan bedenk ik dat iedereen maar wat doet en dat relativeert ?
L2014 & H2017
<<

Kira

Bericht 22 Dec 2019 09:58

Re: Opvoeden

Allereerst wil ik zeggen dat ik het jammer vind dat er zoveel moeders zijn die zichzelf een slechte moeder vinden. Ik lees hier niks slechts! Iedereen zit er wel eens doorheen denk ik, en ik heb zelf ook momenten dat ik denk: "heb ik het nou zo fout gedaan? "
Qua opvoeding hier, ik vind het niet moeilijk. Ik heb het alleen gedaan vanaf het tweede jaar van mijn zoon, en voorheen deed mijn ex ook niks. Mijn zoon sliep tot zijn 4e jaar amper. En dat vind ik nog steeds het moeilijkste als ik terug kijk, hij is nu 13. ''s nachts niet kunnen slapen breekt je op.
Qua opvoeden, vroeger vonden mensen me streng, er zijn bepaalde dingen die ik niet wil. Met je kleine handjes overal vanaf blijven in de winkel bijvoorbeeld, en nergens op klimmen. Beleefd antwoord geven als iemand je iets vraagt. Ik lette heel erg op hem toen hij klein was.
Nu heb ik een puber en die mag veel. Alles kan mits het past in ons schema en zijn huiswerk er niet onder lijdt. Maar dit is allemaal op basis van vertrouwen en respect. Als hij over de scheef gaat zijn er consequenties. Als hij te laat thuis is en niet appt of even belt zijn er consequenties.
Dit gaat nu heel goed. En natuurlijk is hij regelmatig brutaal, kan hij niet normaal doen, rolt hij met zijn ogen en heeft het laatste woord. En het ligt aan mijn gemoedstoestand hoe ik daar op reageer. Soms ben ik het zat en ontplof ik even, andere keren kan ik het negeren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2019 10:05

Re: Opvoeden

Kira schreef:Qua opvoeden, vroeger vonden mensen me streng, er zijn bepaalde dingen die ik niet wil. Met je kleine handjes overal vanaf blijven in de winkel bijvoorbeeld, en nergens op klimmen. Beleefd antwoord geven als iemand je iets vraagt. Ik lette heel erg op hem toen hij klein was.


Heb je nog een goede tip om dit voor elkaar te krijgen? Want ik wil logischerwijs ook niet dat hij dat doet (dat lijkt me ook vrij normaal dat je dat niet wilt) maar hij doet het wel. Het gaat wel steeds beter (van de week liepen we door de Etos zonder drama) maar ik zie dat meer als mazzel hebben dan dat hij ineens perfect is opgevoed. Mijn aanpak is namelijk niet anders dan de week ervoor. Snap je? Maar als je tips hebt, hoor ik het graag!
De andere dingen doen wij ook. Hij mag bijv ook niet met z'n schoenen op banken zitten (ook niet in een restaurant), soms nog wel lastig omdat hij gewoon klein is dus z'n beentjes komen niet verder dan de bank, maar dan trekken we z'n schoenen uit. En hij begint uit zichzelf nu echt dankjewel te zeggen en ik wil graag dit en dit, met graag er tussen.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 22 Dec 2019 10:38

Re: Opvoeden

Marin, ik heb D. geleerd dat hij in een winkel zijn handjes op z’n rug moet doen. En de klassieker “kijken doe je met je ogen” komt hier ook wel voorbij, haha. Meestal luistert hij daar wel naar. Dan loopt hij keurig met z’n handjes op zijn rug door de winkel. Maar er zijn ook dagen dat ik het 103383892x moet herhalen hoor.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2019 10:41

Re: Opvoeden

Haha die handjes op de rug vind ik wel een goeie! Dank je! Kijken met je oogjes is ook een gevleugelde uitspraak hier die hij goed kent.
Let's discover the world together.
<<

Kira

Bericht 22 Dec 2019 10:53

Re: Opvoeden

Pff ja, een tip. Ik pakte z'n handje keer op keer weg en werd gewoon goed boos als hij het toch bleef doen. Op een gegeven moment wist hij het en deed het niet meer.
Maar ik bedoelde met mijn opmerking meer dat er ook ouders zijn die dit soort dingen laten gaan en ik dat niet wil. Ik pakte wel elke kleine battle, en liet niks gaan. Dan maar een driftbui in de supermarkt, al is dat maar 1 keer voorgekomen. Ik denk wel dat dat komt omdat ik echt altijd heel strikt was, en heb nooit iets voor een keertje wel laten gebeuren. Hij heeft altijd heel goed geweten wat wel en niet mag.
Ik heb wel ook een ander kind, dat geef ik toe. Maar ik denk wel dat er een stukje opvoeding in zit ook.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2019 10:57

Re: Opvoeden

Dank je Kira, fijn om te lezen hoe jij dat destijds hebt aangepakt. Ik vind het zo leuk om te zien hoe jouw zoon echt al zo groot is geworden.
Let's discover the world together.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 22 Dec 2019 15:21

Re: Opvoeden

Ik vind dit echt leuk om te lezen, ik ben al zo veel van die (opvoed) dingetjes vergeten.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 23 Dec 2019 19:58

Re: Opvoeden

Ik vind het eigenlijk wel goed te doen, als we met zijn drieën thuis zijn. Wij hebben een goede ritme, ik ken mijn kinderen goed, weet 9 van de 10 keer wel waarom ze reageren zoals ze reageren, dus dan komen we er ook wel weer uit. Ik heb geen kinderen gehad die weg liepen bij me toen ze klein waren en dat doen ze nog steeds niet, ze luisteren eigenlijk best wel heel goed. Ik ben wel een strenge moeder denk ik, hecht veel waarde aan omgangsvormen, hallo en doei zeggen, bedankt en alsjeblieft, dat soort dingen ook. Er wordt hier niet de hele tijd gesnoept, sinds kort laat ik ze pas af en toe alleen thuis, als ik niet ver weg ben. Ze liggen eigenlijk veel avonden gewon op tijd in bed, omdat ik weet dat ze hun slaap nodig hebben. Aan de andere kant zijn onze kinderen ook best verwend, er is hier genoeg speelgoed, ze hebben leuke kleding (en veel) vind dat ook leuk om te doen. En ik vind het heel leuk om spontaan even ergens te gaan eten, of juist een gebakje te eten op een zondagmiddag.
Ik vind het nu ze ouder worden soms ook wel lastigere, rondom school dingentjes, met vriendinnetjes en hoe iedereen met elkaar omgaat. Of wat belangrijk is in de klas, of wat je hebt. Je wilt natuurlijk dat je kind er bij hoort en niet verdrietig is, maar ja aan de andere kant moeten ze ook leren dat niet alles kan, of zomaar gekocht kan worden.

Als we met zijn vieren zijn, is het toch lastiger, ik heb het gevoel dat ik iedereen dan tevreden moet houden. Mijn vriend en de kinderen moeten weer aan elkaar wennen, de regels zijn soms wat aangepast of juist of mijn vriend gaat ineens totaal iets anders doen, nou dan zijn hier wel irritaties. Dit duurt vaak alleen de eerste dagen, maar goed we hebben daar dus alleen wat aan als mijn vriend langere periode van huis is. En doordat mijn vriend ze echt wel minder mee maakt, kent hij ze ook minder goed, weet hij vaak niet waarom ze reageren zoals ze reageren en dat zorgt dan ook voor irritaties.
:heart: :heart: 2011
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Dec 2019 20:02

Re: Opvoeden

Dat lijkt me inderdaad erg lastig Studiebol. Heb je wel het idee dat hij z'n best doet als jij thuis is om weer de vader rol op zich te nemen? En hebben ze terwijl hij weg is veel contact of niet echt? En moeten jullie in je relatie ook weer even je draai vinden dan? Misschien beetje persoonlijke vragen maar ben benieuwd naar hoe dat gaat. Als je niet wilt beantwoorden mag je dat gerust zeggen hoor.
Let's discover the world together.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 23 Dec 2019 20:11

Re: Opvoeden

Hij doet zeker zijn best, maar goed hij is soms gewoon 6 weken weg, in 6 weken veranderd er soms veel en soms niks. En als je soms maar kort weg bent en dan maar een dag thuis bent en dan weer weg gaat, ja dat maakt het gewoon allemaal niet makkelijk. Hij is ook echt wel een leuke vader hoor, met dingen uitleggen, rondom gereedschap bijv en laat hij hun zelf dingen maken en in elkaar draaien met bijv de schroevendraaiers. Vinden ze erg leuk en dat zijn dingen die ik dan weer niet doe. Het contact wisselt, een mijn van 2 dochters belt de laatste tijd wat minder, omdat ze het lastig vind omdat ze hem dan meer mist (dat geeft ze aan) Maar face timen en bellen gebeurd dus zeker wel, ze sturen ook via whats app praat berichtjes naar hem, en hij dan weer terug.

En ja in de relatie is het ook je draai weer vinden en dat lukt de ene keer ook beter dan de andere keer. Maar ik merk wel dat het wat ingewikkelder is de laatste tijd, hoe dat komt weet ik dan weer niet zo goed. Je mist best wat van elkaar, de belangrijke dingen vertel je elkaar wel, maar juist details weer niet of minder makkelijk. Wat je denk ik wel doet als je elkaar elke dag ziet. Regelmatig is de telefoonverbinding ook gewoon ruk (hoe dat in 2019 kan.. snap ik nog steeds niet) en als iemand al 3x is weg gevallen dan neem je niet voor de 4e keer de moeite om het verhaal nog een keer te doen. En we zijn beide, erg individualistisch door de situatie en dat maakt het natuurlijk ook niet altijd gemakkelijker.
:heart: :heart: 2011
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Dec 2019 23:43

Re: Opvoeden

Het opvoeden zelf heb ik absoluut geen moeite mee. Ik luister heel erg naar mijn gevoel en handel daar na. Wat ik wel lastig vind is de omgang met school en eerder ook de kinderopvang. Ik ben heel bang om die ouder te zijn die haar kind enorm overschat. Die haar kind loopt te pushen terwijl het niet meer kan.
Ik merk nu al dat school en ik een heel ander beeld van J hebben. Zij gaven aan dat hij dingen soms slecht onthoud. Wij merken juist dat hij een geheugen van heb ik jou daar heeft en verbanden legt die je totaal nog niet verwacht maar die wel kloppen en dan terug grijpt naar voorbeelden van dingen die hij meegemaakt heeft. Een ander voorbeeld was dat zij een nieuw kledingstuk als cadeau had gekregen en aan de klas vroeg wat ze terug kon geven. Alle kinderen gaven daar antwoord op behalve J die wist het niet. Een half jaar daarvoor was mijn vader jarig en toen ik dat J vertelde was zijn reactie oh dan moeten we een cadeautje kopen, waarop ik vroeg wat dan en hij direct antwoordde Lego. Dit soort tegenstrijdigheden maken het wel eens lastig vind ik.
2015 💙
<<

Anoniem316

Bericht 24 Dec 2019 08:39

Re: Opvoeden

Hier gaat opvoeden ontzettend op het gevoel. L. heeft zo haar lastige periodes maar over het algemeen luistert ze heel goed en dat is wel fijn. Stond ze een tijd terug wel 5x per dag in de hoek, is dat nu al een aantal weken niet meer voorgekomen. Dat is fijn, wat we dus hebben gedaan heeft zijn vruchten af geworpen.
Het klinkt misschien raar maar wij zijn wel echt trots op hoe onze dochter nu is.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 25 Dec 2019 06:46

Re: Opvoeden

Spencer schreef:Nog iets over m'n eigen opvoeding wat ik hilarisch vindt. R zag een keer te zeuren over vies eten. Hij had een schaaltje vla of yoghurt voor z'n neus en hij klaagde en klaagde.. En toen heb ik het bakje op de kop op z'n hoofd gezet. 'dit is pas vies!'. Was fantastisch en hielp enorm ??


Hahaha dat doet mij denken aan wat mijn vader vroeger wel eens deed als wij niet netjes aten. Dan zette hij ons bord buiten en zei " als je zo eet ga je maar bij de varkens eten"?
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers