Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Neem jij je werk mee naar huis?

<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 18 Dec 2019 21:29

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ik werk regelmatig nog thuis als de kinderen in bed liggen. Ik neem mijn uren dan een andere keer wel op.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 18 Dec 2019 22:06

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

In mijn hoofd sowieso, helaas.
En wordt ook nog regelmatig geappt door collega's als ik vrij ben. Op een vrije dag vind ik dit niet zo erg, maar tijdens mijn vakantie wel.

Mail kan ik niet meer thuis lezen. Dat is een bewuste keuze van mezelf geweest, omdat ik toen ik dat wel kon er veel last van had als ik tussendoor een mailtje had gelezen maar niet direct kon schakelen.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem321

Bericht 20 Dec 2019 09:40

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Letterlijk thuis werken is bij ons niet aan de orde, maar soms neem ik het wel in mijn hoofd mee. Ik moet zeggen dat dit in het begin veel erger was dan nu. Ik kan nu meestal om 5 uur, als ik de deur achter me dicht trek, ook alles in mijn hoofd afsluiten, maar soms lukt dat niet.

Nou moet ik zeggen dat ik vaker maal over vervelende gebeurtenissen met collega's dan zaakinhoudelijk.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 21 Dec 2019 12:08

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ik ben waarnemend huisarts, en hoef thuis eigenlijk niets meer te doen. Dat kan ook ook niet, ik mag natuurlijk geen informatie over patiënten mee de praktijk uit nemen - op welke manier dan ook. Het enige wat ik thuis nog moet doen is af en toe nieuwe waarnemingen regelen, en m'n eigen facturen / administratie bijhouden. Maar dat is misschien 1 of 2 uur werk per maand.

Gevoelsmatig zou ik wel ooit graag een eigen praktijk willen, maar daar zijn zoveel rationele argumenten tegen: de doorlopende verantwoordelijkheid voor de praktijk en de patiënten, het personeel, de volledige administratie, etc. Maar ja, dat gevoel..

Wat ik wel regelmatig mee neem zijn de verhalen. Je maakt zo ongelofelijk veel mee. Hele mooie dingen, maar ook intens verdrietige dingen. Vooral als het kleine kinderen betreft raakt me dat echt enorm. Tijdens het werk zelf al, maar ook daarbuiten. Gelukkig heb ik veel vriendinnen die ook in de zorg werken, we kunnen daar goed met elkaar over praten en elkaar daarin steunen.

Wat ik verder het lastigste vind zijn de dingen die heel dicht bij mij persoonlijk komen. Dat geeft echt ontzettend ingewikkelde emoties. Zo kwam er deze week een vrouw voor haar derde abortus in twee jaar tijd. Daar zit heel veel achter, en ik neem ook echt de tijd om daar achter te komen en haar daar óók de juiste hulp bij te bieden. Maar ondertussen voel ik me ook boos, om haar lakse houding, en vooral ook heel verdrietig; ik probeer zelf namelijk al 2,5 jaar zwanger te worden, en dat voelt dan heel onrechtvaardig. Maar dat zijn natuurlijk geen gepaste emoties in de spreekkamer. En sowieso is het heel ongezond om het geluk en leed van jezelf en anderen te gaan wegen. Maar tegelijkertijd ben ik ook maar een mens, en gebeurt dat onbewust toch.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 21 Dec 2019 13:54

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Kan me voorstellen dat dat enorm moeilijk is Ellibre. Knap dat het je lukt je zo professioneel op te stellen. Natuurlijk moet dat, maar toch :)

Zou gemiddeld gezien iemand die in de zorg werkt z’n werk/ervaringen vaker mee naar huis nemen? Het lijkt me haast wel. Het komt vaak zo dichtbij en het kan zo intens zijn.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 21 Dec 2019 14:00

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Het is zeker iets dat speelt in de zorg, maar bijvoorbeeld ook bij de politie, weet ik van mijn zwager. En ik kan me voorstellen dat dat ook geldt voor het onderwijs, schuldhulpverlening, bepaalde takken van de advocatuur, etc. Eigenlijk een groot aantal dienstverlenende beroepen.
<<

Anoniem317

Bericht 26 Dec 2019 05:06

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Zelden. Ik probeer vaak mijn werk af te krijgen op mijn werk. Als ik thuis ben, vind ik het heerlijk om ook echt thuis te zijn. Soms doe ik thuis wel wat, maar vaak ga ik dan ook eerder van m’n werk weg.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Dec 2019 13:52

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ja, ik sta voor de klas.
Ben vaak thuis bezig met nakijken, verslagen schrijven, dingen invoeren, gesprekken voorbereiden, lessen voorbereiden enz.
<<

Anoniem269

Bericht 27 Dec 2019 16:18

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Niet meer. Dat heb ik wel geleerd. Bij de vorige locatie waar ik werkte hield ik de Facebookpagina bij en zat ik in twee groepsapps. Een van alle collega’s en een met 4 leidinggevende. Iedere dag kwamen er berichtjes op met klaagzang, irritaties en wekelijks of iemand kon invallen want dan was er wel weer iets. Ik werd daar echt zo schijtziek van en ik begon al te trillen als er een appje binnen kwam. En als je eruit ging kreeg je op je dak want je moet nu eenmaal altijd bereikbaar zijn. :12: Nu op mijn huidige werk zit ik weer in een groepsapp met al mijn collega’s en daar gaat het allemaal over belangrijke dingen en leuke dingen zoals verjaardagswensen enzo. Daar zijn gewoon duidelijke afspraken over gemaakt. Het enige wat ik thuis doe wat over het werk gaat is mijn jaarlijkse nascholing. Waar je bij elkaar misschien 8 uurtjes mee bezig bent.
<<

Anoniem307

Bericht 27 Dec 2019 20:50

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ik neem mijn werk letterlijk mee naar huis. En hoe geweldig me dat ook leek, dat is het niet. Ik mis het overleggen en klieren met collega's. Of het sparren om een casus vriendelijk op te lossen. Vanochtend hadden we met zijn allen nog even appcontact, maar toen bijna iedereen ging genieten van hun vrije dag, was ik alleen nog maar bezig met mijn werk. Ik had een casus waarop ik graag de mening van anderen had gehoord, maar ik kon hem gewoonweg niet oplossen. Of even tien keer zuchten en zeuren dat het echt niet op te lossen was. :palm: Daarnaast neem ik hevige commentaren van klanten of juist de hele lieve complimenten van klanten mee naar huis.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9420

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 27 Dec 2019 21:33

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Lejow schreef:Ja, ik sta voor de klas.
Ben vaak thuis bezig met nakijken, verslagen schrijven, dingen invoeren, gesprekken voorbereiden, lessen voorbereiden enz.


Dit.

Ook merk ik dat ik verhalen van leerlingen soms lastig op mn werk kan laten. Nu ook een moeder van een mentorleerling ongeneeslijk ziek en ik krijg het niet uit mijn hoofd.
⁠♡♡♡
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 28 Dec 2019 00:21

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Uffe schreef:
Lejow schreef:Ja, ik sta voor de klas.
Ben vaak thuis bezig met nakijken, verslagen schrijven, dingen invoeren, gesprekken voorbereiden, lessen voorbereiden enz.


Dit.

Ook merk ik dat ik verhalen van leerlingen soms lastig op mn werk kan laten. Nu ook een moeder van een mentorleerling ongeneeslijk ziek en ik krijg het niet uit mijn hoofd.


Ja dat herken ik inderdaad ook.
Ik droom soms zelfs over leerlingen, zeker na heftige gesprekken..
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 29 Dec 2019 12:38

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Nee

Soms neem ik het in mijn hoofd mee. Als ik een aantal dagen vrij ben geweest. Kijk ik eerst op mijn mail. Anders check ik mijn mail alleen op het werk.
2014 2016
<<

Anoniem335

Bericht 29 Dec 2019 13:53

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ik denk de hele dag (en nacht) door aan mijn werk. Praat er ook veel over in verhalen etc. Wil dat wel verminderen, maar het is nou eenmaal de plek waar ik het meest meemaak per dag.

Ik kan ook thuis aan het werk, maar dat probeer ik zo min mogelijk te doen. Bekijk wel vaak elke dag mijn werkmail. Nu staan er ook al 80 mailtjes klaar na een weekje vrij vorige week. Dat probeer ik maar los te laten.

Ik vind het moeilijk om de balans te houden. Ik word ook vaak geappt door klanten savonds en in het weekend. Daar reageer ik dan meestal niet op, maar ze blijven het wel doen.

Ik werk in de accountancy, dus geen zorg of onderwijs en ondanks dat ben ik eigenlijk altijd met mijn werk bezig.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 29 Dec 2019 15:56

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Kexter schreef:Ik denk de hele dag (en nacht) door aan mijn werk. Praat er ook veel over in verhalen etc. Wil dat wel verminderen, maar het is nou eenmaal de plek waar ik het meest meemaak per dag.

Ik kan ook thuis aan het werk, maar dat probeer ik zo min mogelijk te doen. Bekijk wel vaak elke dag mijn werkmail. Nu staan er ook al 80 mailtjes klaar na een weekje vrij vorige week. Dat probeer ik maar los te laten.

Ik vind het moeilijk om de balans te houden. Ik word ook vaak geappt door klanten savonds en in het weekend. Daar reageer ik dan meestal niet op, maar ze blijven het wel doen.

Ik werk in de accountancy, dus geen zorg of onderwijs en ondanks dat ben ik eigenlijk altijd met mijn werk bezig.


Ik denk ook niet dat klanten perse verwachten dat je direct antwoord op die berichtjes. Tenminste, als ik voor mezelf spreek stuur ik dat soort berichtjes op het moment dat ik er aan denk en ga ik er van uit dat ik geen antwoord krijg tot de eerst volgende werkdag. Dat is prima, maar anders vergeet ik dat berichtje weer te sturen.
Misschien kun je dat in je achterhoofd houden als je zo'n berichtje ontvangt?
<<

Anoniem335

Bericht 29 Dec 2019 16:12

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Klopt, dat verwachten ze ook niet. Ze willen het vooral zelf uit hun hoofd hebben. Vaak staat er ook in van; kan je dit maandag regelen? Of in die richting.
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 13:06

Bericht 29 Dec 2019 18:51

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Prosecco schreef:
Kexter schreef:Ik denk de hele dag (en nacht) door aan mijn werk. Praat er ook veel over in verhalen etc. Wil dat wel verminderen, maar het is nou eenmaal de plek waar ik het meest meemaak per dag.

Ik kan ook thuis aan het werk, maar dat probeer ik zo min mogelijk te doen. Bekijk wel vaak elke dag mijn werkmail. Nu staan er ook al 80 mailtjes klaar na een weekje vrij vorige week. Dat probeer ik maar los te laten.

Ik vind het moeilijk om de balans te houden. Ik word ook vaak geappt door klanten savonds en in het weekend. Daar reageer ik dan meestal niet op, maar ze blijven het wel doen.

Ik werk in de accountancy, dus geen zorg of onderwijs en ondanks dat ben ik eigenlijk altijd met mijn werk bezig.


Ik denk ook niet dat klanten perse verwachten dat je direct antwoord op die berichtjes. Tenminste, als ik voor mezelf spreek stuur ik dat soort berichtjes op het moment dat ik er aan denk en ga ik er van uit dat ik geen antwoord krijg tot de eerst volgende werkdag. Dat is prima, maar anders vergeet ik dat berichtje weer te sturen.
Misschien kun je dat in je achterhoofd houden als je zo'n berichtje ontvangt?


Ik werk in een internationaal bedrijf en mijn klanten worden wel ongeduldig als ik niet meteen reageer. Ze sturen bijvoorbeeld op zondag een email en dan maandag krijg ik een e-mail met "reminder" haha.
Maar het ligt aan hun cultuur (midden oosten) dat ze wat opdringeriger zijn ;).
In het begin moest ik daar heel erg aan wennen maar nu vind ik ook wel weer fijn, omgekeerd als ik een mail stuur krijg ik altijd razendsnel antwoord :).
Ik vind soms lastig om mijn werk los te laten maar komt ook omdat ik het vooral heel leuk vind om te doen. Het brengt een bepaalde dynamiek met zich mee,wat ergens verslavend werkt. Ook is het altijd gezellig bij ons. :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 29 Dec 2019 20:13

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ik heb net nog een mail gestuurd naar mijn leidinggevende of hij een collega een mail wil sturen. Ik heb nu 2 weken vakantie maar kom echt niet los. Ik had graag nog een maandje extra gehad voor deze vakantie. Januari ff flink doorbuffelen en dan vanaf feb weer een rustigere periode.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 29 Dec 2019 20:46

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

@ Kexter, wordt het niet tijd om uit de accountancy te gaan. Ik ben nog steeds erg blij dat ik die stap heb genomen.
Overigens wel apart dat jij 80 mailtjes in een week van klanten krijgt. Ik heb dat gelukkig nooit gehad. Ik had het eerder te rustig (en dan is tijd schrijven op klanten dus lastig en als ik eerlijk mijn tijd schreef, dat ik uit mijn neus aan het peuteren ben bij wijze van spreken dan krijg je dat ook te horen). Efin, ik was er zo mee klaar...
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 30 Dec 2019 14:17

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Fred schreef:@ Kexter, wordt het niet tijd om uit de accountancy te gaan. Ik ben nog steeds erg blij dat ik die stap heb genomen.
Overigens wel apart dat jij 80 mailtjes in een week van klanten krijgt. Ik heb dat gelukkig nooit gehad. Ik had het eerder te rustig (en dan is tijd schrijven op klanten dus lastig en als ik eerlijk mijn tijd schreef, dat ik uit mijn neus aan het peuteren ben bij wijze van spreken dan krijg je dat ook te horen). Efin, ik was er zo mee klaar...


Maar Fred, jij bent toch altijd juist eerder verveeld door je werk? En als je gewoon te weinig werk hebt, dan lijkt me dat niet zo'n probleem: dan zeg je je baas dat ej een uitdaging nodig hebt?

Mijn werk achtervolgt me, werkgevers, kaderleden, noem maar op, iedereen weet je telefoon, je app of je mailadres wel te vinden. 80 mails in een week, ik geloof dat ik daar wel een handtekening voor zou zetten :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Dec 2019 14:39

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

@ Kerel, was het maar zo... Wat moet je doen als je leidinggevende eigenlijk het werk wat jij ook kunt en uitdagend vind niet wil af staan aan mij? Kijk ik hoef echt niet zoveel te vergaderen als hij doet. Lijkt mij zelfs vreselijk, maar ik zie dat er bij hem taken door het management wordt neergelegd waarvan ik denk dat kan ik ook makkelijk doen. Echter hij is duidelijk niet van het uitbesteden en ondertussen zit ik dan half de dag bijv. stiekem te internetten of zo om toch de dag door te komen tot er eindelijk weer een nieuwe deadline komt...

Jij bent toch van de CAO's? Welke CAO gaat er de komende jaren dus eind 2019 en in 2020 en 2021 er het best op vooruit?
De stijging die in 2020 zal plaats gaan vinden van de CAO waar ik in werk was volgens mijn leidinggevende nog nooit zo hoog geweest. Dan zijn ook bijna alle functies nog een schaal omhoog gezet, dus de loonstijging is behoorlijk.

Als ik in een week tijd 10 mailtjes krijg dan is het al veel, maar goed ik blijf alleen al voor de arbeidsvoorwaarden zitten.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 30 Dec 2019 14:59

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ik neem mijn werk wel mee naar huis maar dat gaat ook haast niet anders met een bedrijf dat 24/7 draait en een vriend die voor hetzelfde bedrijf werkt. Ik probeer wel een goede balans te vinden in het wel/niet met werk bezig zijn. Ik beantwoord mails en telefoon als het mij uitkomt. Als ik ‘s avonds tot laat heb gewerkt staat mijn telefoon tot 10.00 op niet storen en gelukkig weten veel van m’n collega’s ook wel dat ze mij niet al te vroeg in de ochtend moeten bellen.
<<

Anoniem335

Bericht 30 Dec 2019 17:39

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Fred schreef:@ Kexter, wordt het niet tijd om uit de accountancy te gaan. Ik ben nog steeds erg blij dat ik die stap heb genomen.
Overigens wel apart dat jij 80 mailtjes in een week van klanten krijgt. Ik heb dat gelukkig nooit gehad. Ik had het eerder te rustig (en dan is tijd schrijven op klanten dus lastig en als ik eerlijk mijn tijd schreef, dat ik uit mijn neus aan het peuteren ben bij wijze van spreken dan krijg je dat ook te horen). Efin, ik was er zo mee klaar...


Ja te rustig hebben wij het nooit. Hebben ook nog niet alle jaarrekeningen 2018 af momenteel. :12: Maar mijn werk is veel breder dan jaarrekeningen, aangiftes etc. Ik ben de hele tijd een spin in het web tussen de adviseurs, de notaris etc. Wij zijn geen huistuinkeuken accountantskantoor en ik ervaar echt enorm veel plezier in mijn werk. Het uren schrijven is ook geen probleem, omdat daar zelden gezeur uit komt. Het uren noteren is wel het lastigste.

Ik krijg momenteel 80 mailtjes per dag.... einde jaar... veel dingen die nog af moeten etc. Maar ik heb het liever te druk dan te rustig en het wordt erg gewaardeerd door klanten.

Om in jouw woorden te spreken, ik denk dat ik een stuk meer verdien dan jou en daarom werk ik er ook hard voor. Daarnaast volg ik ook naar een master accountancy & advisory MKB wat het ook uitdagend maakt.

Was vorige week een weekje vrij en had 180 mailtjes in mijn mailbox vanmorgen. :nopompom:
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Dec 2019 17:59

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Qua verdiensten weet je niet wat ik verdien. Ik verdien nu als ik alles (dus ruim 12 vakantiedagen meer, toeslag, 13e maand en winstuitkering die ik in de accountancy nooit kreeg) en dat ook nog eens om ga rekenen ruim 1.000 euro per maand meer dan ik ooit in de accountancy heb verdiend. Hierdoor heb ik ook kunnen besluiten om 32 u te gaan werken ipv 40 uur en dan nog heb ik 30 vakantiedagen. Dat terwijl het werk vele malen makkelijker en niet uitdagend is. Het is bijna slapend mijn geld verdienen nu...

Dat jij het nu druk hebt komt omdat de accountantskantoren er zelf voor hebben gezorgd dat ze het beroep kapot hebben gemaakt. Mensen (niet ik) tijdens de crisis op een vieze manier ontslaan, Dat is met name bij de grotere kantoren gebeurd. Die mensen komen na zo'n nare ervaring nooit meer terug in de accountancy. Dat zijn nu juist de mensen die nu het goed gaat met economie tekort komt, want de aanwas van beneden is te weinig.

Binnenkort ga ik op gesprek bij een kantoor. De functieomschrijving was niet accountant (of in die trand) en ik vraag specifiek of ik uren moet schrijven. Zo ja, dan geef ik een hand en stop ik het gesprek. Dan hadden ze dat gelijk maar in de functie-omschrijving moeten zetten. Niet dat ik specifiek op zoek ben naar iets anders, maar mijn wrok tegen de accountancy is zo groot dat als kantoren een fout maken in de werving ze dat van mij te horen gaan krijgen tijdens een gesprek. Nu ik een extra dag vrij heb is het oa een mooie opvulling om accountantskantoren op te voeden.
<<

Anoniem335

Bericht 30 Dec 2019 18:28

Re: Neem jij je werk mee naar huis?

Ja ik verdien ook veel meer dan een paar jaar geleden, krijg een mooie bonus en 13e maand en 30 vakantiedagen per jaar. Ik werk 36 uur op papier, maar kan dat zelf invullen.

Jammer dat je zulke verkeerde ervaringen hebt met de accountancybranche. Ik vind het een mooie branche, bij ons kantoor is in de crisis niemand ontslagen en we hebben altijd voldoende werk gehad gelukkig. Wij hebben geluk dat we specifiek gericht zijn op een branche waar veel geld wordt verdient wat het werk een stuk leuker maakt.

Volgens mij moet je bij de meeste accountantskantoren uren schrijven, ook voor andere functies. Ik ben niet zo onder de indruk om functie omschrijvingen, het gaat om het werk wat je uitvoert. Ik zou eerst even bellen of dat je uren moet noteren voordat je die mensen hun tijd gaat lopen verdoen.

Waarom zou je een ander kantoor je onvrede uiten over de branche? Dat vind ik wel beetje sneu overkomen.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers