Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Armoede

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Dec 2019 13:24

Re: Armoede

Maar Kees, sociale huurwoningen zijn toch ook bedoeld voor mensen met een lager inkomen? Die op die manier ook recht hebben op huurtoeslag? Waarmee ik niet wil beweren of impliceren dat mensen die daar wonen per direct in armoede leven, natuurlijk niet. Als ik dat beeld gaf en jou dat gevoel gaf, dan excuses, dat was niet m'n bedoeling. En fijn dat jullie in elk geval niet zozeer er mee te maken hebben! Dat meen ik oprecht.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 16 Dec 2019 13:30

Re: Armoede

Marin schreef:Maar Kees, sociale huurwoningen zijn toch ook bedoeld voor mensen met een lager inkomen? Die op die manier ook recht hebben op huurtoeslag? Waarmee ik niet wil beweren of impliceren dat mensen die daar wonen per direct in armoede leven, natuurlijk niet. Als ik dat beeld gaf en jou dat gevoel gaf, dan excuses, dat was niet m'n bedoeling. En fijn dat jullie in elk geval niet zozeer er mee te maken hebben! Dat meen ik oprecht.

In een sociale huurwoning wonen wil niet zeggen dat je recht hebt op huurtoeslag.
En bij particuliere verhuur kan je ook prima juist weer wel recht hebben op huurtoeslag.
Het zegt niet zoveel, eigenlijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Dec 2019 13:31

Re: Armoede

Huh echt? De website van de Rijksoverheid zegt wat anders: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 16 Dec 2019 13:43

Re: Armoede

Huh wat er in die link staat verbaasd me. In de praktijk liggen huren in de vrije sector vaak boven de huurtoeslaggrens. Maar als dat niet zo is, kun je gewoon huurtoeslag aanvragen? Ik weet niet beter dan dat zo is en ken daar ook wel voorbeelden van. Vaag.
Ik had in m'n sociale huurwoning overigens geen recht op huurtoeslag.
<<

Anoniem304

Bericht 16 Dec 2019 13:47

Re: Armoede

Marin schreef:Huh echt? De website van de Rijksoverheid zegt wat anders: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector

Ik zeg het niet helemaal goed.

Een sociale huurwoning staat niet gelijk aan huren van de woningbouw. Particulier huren staat niet gelijk aan de vrije sector.

Je kan als particulier een woning verhuren die aan alle 'sociale huurwoning' eisen voldoet en dan krijg je als huurder ook gewoon huurtoeslag. Dan woon je dus in een sociale huurwoning van een particulier.

Alleen wordt huren van een particulier vaak in 1 adem genoemd met 'de vrije sector'. Maar dat is het dus helemaal niet altijd.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8171

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 16 Dec 2019 13:52

Re: Armoede

Caulfield schreef:Ik moest wel een beetje grinniken om die opmerking eigenlijk. Alsof (sociale) huur armoede betekent. Dat is natuurlijk niet zo, en ik denk dat de meeste mensen dat wel weten.


Ik denk ook dat de meeste mensen het wel weten ja maar zo'n zin raakt me toch.
Ik leef niet in armoede, heb het wel gedaan maar ben er bovenop gekomen (goddank).
Armoede is niks om je voor te schamen maar je doet het wel.
30-04-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8171

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 16 Dec 2019 13:58

Re: Armoede

Marin schreef:Maar Kees, sociale huurwoningen zijn toch ook bedoeld voor mensen met een lager inkomen? Die op die manier ook recht hebben op huurtoeslag? Waarmee ik niet wil beweren of impliceren dat mensen die daar wonen per direct in armoede leven, natuurlijk niet. Als ik dat beeld gaf en jou dat gevoel gaf, dan excuses, dat was niet m'n bedoeling. En fijn dat jullie in elk geval niet zozeer er mee te maken hebben! Dat meen ik oprecht.


Ze zijn idd bedoeld voor mensen met een lager inkomen.
Je gaf me dat gevoel idd maar fijn dat het is opgehelderd.
Ik zou ook wel willen kopen omdat huren geld weggooien is maar ja, dan moet het wel kunnen met je inkomen. Als wij uit dit huis gaan mogen we niet meer huren onder de huurtoeslaggrens via de woningbouw. Vrije sector en particuliere huur is hier vrij weinig/niet maar kopen kunnen we ook (haast) niet. Beetje tussen wal en schip dus. (En dit vind ik dus echt een rot huis)
30-04-2017
<<

Anoniem304

Bericht 16 Dec 2019 14:04

Re: Armoede

Ik vind huurwoningen van de woningbouw trouwens ook niet altijd betaalbaar. Er is hier een aantal jaren geleden een stuk nieuwbouw gekomen met veel huurhuizen, met huren boven de €900/€1000. Voor 2/3 de daarvan kan je (met deze rentes van nu) hier een fatsoenlijke woning kopen, zelfs vrijstaand.
Goed voorbeeld. Er staat hier nu (niet in de nieuwbouw) een oudere rijtjeswoning te huur voor €763 met 3 slaapkamers in niet eens zo'n geweldige wijk. Met de rente van nu heb je hier voor €630 een fatsoenlijke rijtjeswoning gekocht met 3 of 4 slaapkamers voor €630 (lineair) in de maand in dezelfde wijk. Laat staan wat je kan kopen in een mindere wijk*.

Die verschuiving zie je trouwens ook heel erg. De woningbouw heeft een tijd terug een hoop huizen verkocht in 'mindere wijken'. Dus ineens hebben veel gezinnen met een lager inkomen een koopwoning omdat het goedkoper is dan huren.

* Echt slechte wijken zijn hier niet, met veel criminaliteit ofzo. Maar ik zou er liever niet wonen iig.
<<

Anoniem294

Bericht 16 Dec 2019 14:13

Re: Armoede

Wanneer spreek je over armoede? Wanneer je in NL in een sociale huurwoning woont met een laag inkomen ontvang je huur en zorgtoeslag en ook vaak nog aardig wat kindgebonden budget als je kinderen hebt.
Ik heb een vriendin in de bijstand (al begint ze volgende maand met een baan) die alleenstaande moeder is van 2 kinderen en die het prima redt met haar financiën (geen vader in beeld die bijdraagt) en een vriendin met een wajong uitkering (ook 70% van het minimuminkomen) en toeslagen die het ook prima kon redden toen ze er nog alleen voor stond met de toeslagen die ze kreeg (woont nu en jaar samen).
Maar dat was natuurlijk wel keuzes maken. Niet (veel) roken, niet elk weekend alcohol kopen en niet vanalles willen en genoegen nemen met de basisbehoeften en niet de nieuwste iphone/samsung etc.

Uitkering plus toeslagen is 1890 pm (bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag en kgb voor 2 kinderen) en vaste lasten rond de 1150 aan rekeningen (huur, tv, internet, prepaid kaart, gwl, verzekeringen) daarvoor maakt ze altijd 1200 over voor het geval er een onverwachte rekening komt. En spaart zo ook elke maand vaak nog 50 euro voor koelkast, wasmachine etc.
Dan heeft ze 690 per maand te besteden aan boodschappen en andere noodzakelijke aankopen voor 2 kinderen en zichzelf.
Ze kon nu zelfs beginnen met rijlessen door die 50 euro per maand.
Ik vind dat dus eigenlijk niet echt armoede.

Ik denk persoonlijk eigenlijk dat je alleen echt in armoede leeft als je hoge schulden hebt gemaakt (kan je ook zijn overkomen door een scheiding bijv. natuurlijk) die je moet afbetalen waardoor je echt maar een klein week budget hebt.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 16 Dec 2019 14:15

Re: Armoede

Geen idee of je het over mij hebt Joey, maar ik oordeel zeker niet gemakkelijk over slechte keuzes van mensen die in armoede/met te weinig inkomen leven. Ik zie dit van heel dicht bij en ja er worden heel vaak onverstandige keuzes gemaakt. Wat de reden daarvan is (hoe ze tot deze besluiten komen) en wat ik daar verder van vind doet er niet toe. Maar het gebeurt helaas wel te veel. Dan praat ik bijv niet meteen over mensen met 5 kinderen in de schuldsanering die roken, het gaat om veel meer dan dat.

Oh en zomaar meer geld hebben lost het ook vaak niet op omdat velen er dan toch niet mee om kunnen gaan. Dan zijn ze tijdelijk geholpen en toch belanden ze weer in zo’n situatie. Natuurlijk geldt dat ook voor een grote groep niet, maar voor veel mensen (juist die die verkeerde keuzes blijven maken) ook helaas wel.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 16 Dec 2019 14:21

Re: Armoede

Ja dat is toch ook wel de grote vraag he, hoe komt het dat steeds meer mensen in armoede leven?
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem301

Bericht 16 Dec 2019 14:25

Re: Armoede

Kees schreef:
Ik zou ook wel willen kopen omdat huren geld weggooien is

Dit zie ik mensen vaker zo zeggen. Ik vind huren absoluut geen geld weggooien. Jij hebt een dak boven je hoofd, een plek om warm in te slapen en om met je gezin in te wonen. En in ruil daarvoor betaal je dan maandelijks huur. Is echt geen geld weggooien.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 16 Dec 2019 14:29

Re: Armoede

Mamsie schreef:Ja dat is toch ook wel de grote vraag he, hoe komt het dat steeds meer mensen in armoede leven?

Ik denk dat de maatschappij en dat wat 'standaard' is voor die mensen niet te betalen is, maar ze willen wel meedoen. Ga even terug naar 20 jaar geleden. Toen hadden we één huis telefoon. Wilde je iemand bellen dan deed je dat vanuit thuis of vanuit een telefooncel. De kosten in die middelen waren er, maar die zijn er tegenwoordig zeker verdubbeld als basisbehoefte. Je hebt niet meer als gezin één telefoon, maar je hebt per persoon één telefoon.
Reken eens uit wat dat per jaar eigenlijk kost, kosten die je vroeger niet extra had.
Vroeger betaalde je kijk en luistergeld, maar dat was een stuk goedkoper dan het televisie pakket wat je tegenwoordig nodig hebt, inclusief verplicht internet in huis. Want zonder internet kan je niet voldoen aan de voorwaarde die er zijn om bijvoorbeeld WW of andere overheidstaken te volbrengen. Kosten die je ook 20 jaar geleden niet had.
Natuurlijk hebben we wel inflatie gehad, maar de inflatie compenseerd niet de extra kosten die we tegenwoordig maken die bij de standaard levensbehoeftes horen.

Dan is de BTW op voedsel de afgelopen jaren ook omhoog gegaan, dus ook daarin we allemaal meer gaan betalen. Ook kosten die hoger zijn geworden, maar niet door inflatie worden gecompenseerd. Dit zijn kleine puntjes en die zijn er vast wel meer die mij zo te binnen schieten waardoor er steeds meer mensen in armoede leven.

Daarnaast denk ik ook dat de maatschappij en de kaders van armoede zijn verschoven in de loop der jaren.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem308

Bericht 16 Dec 2019 14:43

Re: Armoede

Mamsie schreef:Ja dat is toch ook wel de grote vraag he, hoe komt het dat steeds meer mensen in armoede leven?

Omdat er steeds meer materialisme in de maatschappij is, waar je zo door geprikkeld wordt. De druk van social media, er leuk uit moeten en willen zien. Imo is het heel erg lastig om tegenwoordig dat soort zaken af te slaan waardoor je sneller verleid wordt tot zulke keuzes.

Ik ken weinig armoede in mijn omgeving. Wel op mijn werk patiënten, die bijvoorbeeld geen kleding hebben of geen optie om naar huis te gaan. Dan pak ik wel een bus of tram is de reactie dan als ze naar huis moeten. Helaas ook veel patiënten die tgv armoede en slechte keuzes gezondheidsproblemen hebben denk aan lever en alvleesklier ziektes.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8171

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 16 Dec 2019 14:47

Re: Armoede

Carrie schreef:
Kees schreef:
Ik zou ook wel willen kopen omdat huren geld weggooien is

Dit zie ik mensen vaker zo zeggen. Ik vind huren absoluut geen geld weggooien. Jij hebt een dak boven je hoofd, een plek om warm in te slapen en om met je gezin in te wonen. En in ruil daarvoor betaal je dan maandelijks huur. Is echt geen geld weggooien.


Ik vind het dus ook niet weggooien (ben de ' vergeten zie ik)
Ik vind het heerlijk om geen potje te hoeven hebben voor als bijvoorbeeld de pannen van het dak waaien of de cv ineens vervangen moet worden.
Maar een potje voor later in de vorm van een huis vind ik toch ook wel fijn of over een x aantal jaar geen kosten meer te hebben aan huur of hypotheek vind ik ook wel prettig, zeker met de pensioenen nu waar ik niet heel veel vertrouwen in heb.
30-04-2017
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 16 Dec 2019 14:48

Re: Armoede

Bellen was vroeger echt wel duurder dan nu. Je moest verplicht bij kpn een netnummer hebben.
Buiten daluren en je regionetnummer bellen was vast duur. Mijn ouders zijn ondanks naast hun mobiel ook een netnummer hebben nog veel minder belkosten kwijt.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk via whatsapp te bellen op de wifi, dat kost helemaal niets en gaat niet eens van je belminuten af.

Maar wat vinden jullie van mijn stelling op de vorige pagina.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 16 Dec 2019 15:29

Re: Armoede

Qua stelling. Nee mensen die minder te besteden hebben moet je maar niet verbieden om kinderen te krijgen omdat ze alleen liefde te bieden hebben. Ik denk juist dat kinderen die met veel liefde worden opgegroeid meer leren wat de waarde is van het leven. Er zijn ook genoeg ouders die voldoende te besteden hebben waarvoor ze hard werken, maar de kinderen bijna niet zien. En dus de liefde afkopen met materialen zaken. Dus die kant heb je ook gelijk.

En qua kosten wat ik net zei en waar je op in haakt. Je belde ook minder snel, omdat je niet altijd bereikbaar was. Dus de vasten kosten waren niet per se altijd hoog. Je belde alleen als het belangrijk was. Tegenwoordig bel je voor iedere zucht of kreun.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem301

Bericht 16 Dec 2019 15:36

Re: Armoede

Kees schreef:
Carrie schreef:Dit zie ik mensen vaker zo zeggen. Ik vind huren absoluut geen geld weggooien. Jij hebt een dak boven je hoofd, een plek om warm in te slapen en om met je gezin in te wonen. En in ruil daarvoor betaal je dan maandelijks huur. Is echt geen geld weggooien.


Ik vind het dus ook niet weggooien (ben de ' vergeten zie ik)
Ik vind het heerlijk om geen potje te hoeven hebben voor als bijvoorbeeld de pannen van het dak waaien of de cv ineens vervangen moet worden.
Maar een potje voor later in de vorm van een huis vind ik toch ook wel fijn of over een x aantal jaar geen kosten meer te hebben aan huur of hypotheek vind ik ook wel prettig, zeker met de pensioenen nu waar ik niet heel veel vertrouwen in heb.


Ah, als je die ' maakt al een verschil :)
<<

Anoniem313

Bericht 16 Dec 2019 15:37

Re: Armoede

Fred schreef:
Maar wat vinden jullie van mijn stelling op de vorige pagina.


Je stelling was:
'Arme stellen zouden eigenlijk geen kinderen moeten krijgen?'

Wat ik daarvan vind is afhankelijk van op welk niveau je de stelling zou willen poneren.

Mag de overheid mensen beneden een bepaalde inkomensgrens verbieden kinderen te krijgen? Nee. De wens om kinderen te krijgen is er een in de persoonlijke levenssfeer en deze wordt beschermd volgens artikel 12 van de Universele verklaring van de rechten van de mens: 'Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige inmenging in zijn persoonlijke aangelegenheden'.

Of bedoel je het op persoonlijk niveau? Zou jij, als je arm zou zijn, geen kinderen willen?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 16 Dec 2019 17:45

Re: Armoede

Caulfield schreef:Ik moest wel een beetje grinniken om die opmerking eigenlijk. Alsof (sociale) huur armoede betekent. Dat is natuurlijk niet zo, en ik denk dat de meeste mensen dat wel weten.


Ik vind het ook een nogal decadente uitspraak. De zijstraatjes met huurwoningen, wat aan armoe?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Dec 2019 17:52

Re: Armoede

Olíve schreef:
Caulfield schreef:Ik moest wel een beetje grinniken om die opmerking eigenlijk. Alsof (sociale) huur armoede betekent. Dat is natuurlijk niet zo, en ik denk dat de meeste mensen dat wel weten.


Ik vind het ook een nogal decadente uitspraak. De zijstraatjes met huurwoningen, wat aan armoe?


Sorry hoor maar die draai geef jij er helemaal zelf aan. Zo zei ik het helemaal niet en vind dit best flauw.
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 16 Dec 2019 18:06

Re: Armoede

Marin schreef:
Olíve schreef:
Ik vind het ook een nogal decadente uitspraak. De zijstraatjes met huurwoningen, wat aan armoe?


Sorry hoor maar die draai geef jij er helemaal zelf aan. Zo zei ik het helemaal niet en vind dit best flauw.


Ja is het ook. Sorry. Ik moest er gewoon een beetje om lachen maar het staat er in jouw stukje een stuk genuanceerder.
Ik zag gewoon even een filmbeeld voor me van een villawijk met in de zijstraatjes de arme sloebers in hun krotten.
Maar dat is uiteraard iets anders dan wat jij typte.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 16 Dec 2019 18:13

Re: Armoede

Fred schreef:Maar wat vinden jullie van de volgende stelling:
Arme stellen zouden eigenlijk geen kinderen moeten krijgen?
Ik zie namelijk wel om mij heen stellen waarvan ik denk, wat kun jij (naast liefde) je kind eigenlijk bieden?
Stellen waarvan ik weet dat die geen stabiele relatie/omgeving/inkomen hebben en die dan dus toch een kind krijgen. Persoonlijk vind ik dat namelijk wel redelijk onverantwoord.


In grote lijnen ben ik het hier wel mee eens. Als je jezelf niet kan onderhouden begin dan niet aan kinderen.

Aan de andere kant hadden wij toen we kinderen kregen beide een goede baan, koophuis en een stabiele relatie. Toen de tweede nog geen jaar was raakten we beide door de crisis onze baan kwijt. Ik had al vrij snel weer ander werk maar voor de helft van mijn uren. M’n man is ZZP’er geworden en kreeg te maken met een klant die weigerde om een factuur van gemiddeld jaarloon te betalen. Die rechtszaak heeft bijna 4 jaar geduurd en uiteindelijk is dat afgehandeld. Ondertussen moesten de leveranciers, de Belastingdienst en de advocaat wel gewoon betaald worden. Door het hele gebeuren was onze relatie ook een stuk minder stabiel en heeft mijn man meerdere keren voor weken in het buitenland gewerkt om te zorgen dat alles betaald kon worden.

Dan kan je als je kinderen krijgt alles zó goed op de rit hebben maar wat er daarna gebeurt heb je niet altijd zelf in de hand.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 16 Dec 2019 18:43

Re: Armoede

Joey schreef:Lavendel, wat leuk dat jij in je werk op beleidsniveau mee te maken hebt. Dat zou ik ook erg graag doen.


Ja heel er leuk Joey. Ik werk nu iets meer dan een jaar bij min S.ZW op dit thema en het is zo machtig interessant, en complex, en politiek. En iedereen heeft er een mening over.

Armoede is zo ongrijpbaar. De oorzaken zijn heel verschillend, omdat je zelf zo bent opgegegroeid en dit je wereld is, omdat je stomme keuzes maakt of gewoon pech hebt (of als vrouw niet economisch zelfstandig bent en in een scheiding terecht komt!)
En veel mensen zijn zelfredzaam en kunnen uit de problemen komen met evt wat hulp, maar net zo veel mensen kunnen het ook echt niet zelf. Waar zet je dan op in? En hoe voorkom je erger? En je vangnet moet voldoende zijn om een menswaardig leven te kunnen leiden, maar ook weer niet te goed, want het moet ook niet te comfortabel zijn. (En wat is genoeg? Moet een alleenstaande met kinderen in hartje Amsterdam kunnen wonen?) En hoe doorbreek je intergenerationele armoede in gezinnen waar alle omstandigheden ongunstig zijn, waar begin je? Werk, huisvesting,leefomgeving, school, het aanleren van andere normen en waarden patronen, rolmodellen?) Ik kan nog even doorgaan ;) De oplossing tegen armoede is iig niet snel gevonden.

Dat de armoedecijfers nu stabiel zijn gebleven komt trouwens met name door de instroom van nieuwkomers in de bijstand en doordat veel 55plussers sinds de crisis niet meer aan het werk zijn geraakt. De jaren ervoor daalde de armoede nog wel licht.

Wat heb jij gedaan Joey? Je was nu op zoek toch? Weer iets in die richting?
Smile, it's free!
<<

Anoniem269

Bericht 16 Dec 2019 20:13

Re: Armoede

Ik zie weinig armoede, maar heb dan ook geen kinderen. De enige armoede die ik zie, is de straatnieuwsverkoper bij de supermarkt. Ik koop wekelijks een maaltijd voor 'm.
Ik heb wel interesse om meer te doen voor de medemens die het minder goed heeft. Weet iemand hoe je kunt helpen zonder alleen maar geld te storten?
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers