Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 17 Dec 2019 17:35

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Ik denk dat het gaat om balans Fred.
Veel vrije tijd is ook niet alles.

Als je plezier hebt op je werk dan ga je na je weekend / vrije dag weer met zin er naar toe.
Je kan misschien wel een baan voor 2 of 3 dagen hebben waar je het niet naar je zin hebt maar wel veel verdient en dan na het weekend met tegenzin erheen gaan.
Ik werk dan liever een dag extra en dat ik dan geniet van mn vrije dagen maar ook met plezier naar mn werk ga, Zo heb ik nl 'altijd' plezier.
30-04-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11567

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 17 Dec 2019 17:49

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Fred schreef:Maar Minx, dus als je 1 of 2 dagen minder als fysio zou werken dan had je evenveel verdiend dan dat je nu doet met meer uur. Had je dan niet zoals ik nu doe meer vrije tijd gewild? Dat is mij namelijk ook heel wat waard tegenwoordig. Ook al is mijn werkplezier niet geweldig door geen werkdruk/tijd weg zit te kijken, de voorwaarden zijn super en die krijg ik niet snel elders...


Ik ben vanaf 1 januari van 24 naar 28 uur gegaan en de eerste maanden leverde dat netto zo’n 60 euro extra op. Dus nee, ik wil geen werk doen wat op routine kan. Mijn werk is nu mega afwisselend. Tuurlijk zit er ook routine in maar ik wil geprikkeld blijven. Ik wil ontwikkelen. Als je aan mij vraagt hoe zie je je loopbaan voor je is het antwoord: weet ik niet, ik wil me blijven ontwikkelen maar welke richting op geen idee ik heb een brede interesse dus het is ook vooral welke opties en mogelijkheden op mijn pad komen. Geld maakt niet gelukkig dat zijn hele andere dingen. Ik heb een tijdje een uitkering gehad en ook toen kwam ik prima rond.

Edit: en als ik echt voor het geld was gegaan had ik mijn eerste studie afgemaakt en was ik nu apotheker geweest.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Dec 2019 18:09

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

@ Minx, als ik de praktijkstage (is niet zomaar een stage, maar wordt erg streng extern (geen school, maar afgevaardigde van de beroepsorganisatie) na het behalen van mijn diploma accountancy (richting AA) had gedaan dan was ik nu accountant geweest en mocht ik AA achter mijn naam zetten en was ik ingeschreven in het accountantsregister. Daarnaast grote kans dat ik met de huidige markt dan rond de 5k had verdiend fulltime.
Daar zit ik nu ruim onder, maar dat is niet erg want de accountancy was nog erger qua werk (en met name werkgevers waren daar allemaal graaiers).
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 17 Dec 2019 20:14

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Wat wil je nu zeggen?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Dec 2019 20:59

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Dat ik nu ook al genoeg neem met minder dan als ik ook nog de praktijkstage (is 3 jaar met opdrachten die je elk half jaar moet inleveren) had afgemaakt en accountant was geworden. Echter die kant wilde ik niet meer op.
<<

Anoniem307

Bericht 17 Dec 2019 22:28

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Da's K Fred. Maar opstaan, knietjes afvegen en weer doorgaan.

Ik had ook verwacht dat ik inmiddels financieel onafhankelijk zou zijn en drie keer per jaar op vakantie kon. Maar ik begin opnieuw en ik weet zeker dat ik volgend jaar al minstens twee keer op vakantie gaan. Niet blijven 'kniezen' om wat had kunnen zijn, maar kijken naar wat nog kan worden. Wijze les van een alcoholist. ;)
<<

Anoniem290

Bericht 17 Dec 2019 23:12

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Ik ben hbo geschoold en heb financieel werk. Ik verdien ongeveer modaal. Ik vind dat iedereen hier veel verdient! Ik verdien al 15 jaar hetzelfde, omdat elke werkgever van zijn stoel valt van mijn salarisindicatie. Maar als ik dit lees, is het niet eens veel. Toen ik met verlof ging, werd er een man aangenomen voor mijn functie (hoofd administratie). Hij verdiende meteen al €500 bruto meer dan dat ik al 4 jaar kreeg. Beetje flauw. Helaas was mijn baas nog steeds van mening dat ik erg veel verdiende en kreeg ik geen opslag. Op mijn huidige werk is me ook al duidelijk gemaakt dat ik met dit salaris nooit meer zal gaan stijgen.

Wat me overigens wel opvalt, is dat zoveel mensen die toch hbo geschoold zijn, “mijn man verdiend” schrijven (ipv verdient).
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Dec 2019 23:40

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Hebben ze dat nu al gezegd? Dat vind ik wel een beetje merkwaardig Poppy en ik krijg er een beetje een goedkoop gevoel bij. Zeker in samenhang met de overwerkcultuur waar niets voor wordt betaald. Zijn er dan geen CAO schalen? Bij ons hebben ze recent een onderzoek gedaan en mijn functie wordt daardoor binnenkort nu een schaal hoger gewaardeerd waardoor ik buiten de CAO verhoging nog een stijging ga krijgen.
<<

Anoniem277

Bericht 18 Dec 2019 07:19

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Ik werk niet dus geen inkomen.
Mijn man zal nu ongeveer modaal verdienen. Weet het niet precies. Maar hij werkt 60 uur en met toeslagen. De basisloon zonder toeslagen en overuren is ver beneden modaal.
<<

Anoniem290

Bericht 18 Dec 2019 08:02

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Fred schreef:Hebben ze dat nu al gezegd? Dat vind ik wel een beetje merkwaardig Poppy en ik krijg er een beetje een goedkoop gevoel bij. Zeker in samenhang met de overwerkcultuur waar niets voor wordt betaald. Zijn er dan geen CAO schalen? Bij ons hebben ze recent een onderzoek gedaan en mijn functie wordt daardoor binnenkort nu een schaal hoger gewaardeerd waardoor ik buiten de CAO verhoging nog een stijging ga krijgen.


Ja dit is gewoon op basis van de cao schaal. Mijn salaris zat net een paar tientjes boven de hoogste schaal voor mijn functie. Dus dan heb je weinig te willen. Prima hoor. Ik kan er goed van leven.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 18 Dec 2019 08:22

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Toen ik nog fulltime werkte zat ik erboven, nu ik terugga naar parttime zak ik er (ruim) onder.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Dani

Noob

Berichten: 8

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:28

Bericht 18 Dec 2019 09:52

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Hier verdienen we beide boven modaal. Ik met 32 uur en mijn man met 36 uur. We brengen allebei de helft van het totaal inkomen binnen en verdienen samen tegen de 130.000 euro per jaar incl. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Is natuurlijk best riant.
Wat mij wel opvalt aan de modaal bedragen is dat ik bruto echt flink meer verdien, maar dat daar netto eigenlijk niet zoveel van overblijft... het verschil is dan echt een stuk kleiner.. Dat irriteert mij dus wel.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11567

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Dec 2019 10:36

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

@dani dat snap ik helemaal. Toen mijn vriend en ik nog niet samenwoonden had ik per maand netto meer dan hij. Hij verdiende toen 3,5x zoveel als ik. Maar doordat ik max kinderopvang toeslag kreeg, max zorgtoeslag, max KGB en max huurtoeslag en ook nog alimentatie voor mijn zoon kwam er bij mij netto meer binnen. Nu waren een aantal kosten ook fors hoger maar die voelde zo verschrikkelijk krom.
2015 💙
<<

Meester

Noob

Berichten: 26

Geregistreerd: 16 Jun 2015 13:11

Bericht 18 Dec 2019 11:13

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Ik heb het idee dat hier nog steeds een aantal mensen het idee heeft dat je met een hogere opleiding de meeste kans hebt op een goed betaalde baan/meer verdient dan iemand die lagergeschoold is. Die tijd is allang voorbij. Mijn man heeft hbo+ afgerond en verdiende daarmee niet heel goed. Hij is echter zzper geworden in de bouwwereld en verdient nu 95.000 per jaar. Om mij heen zijn veel zzp'ers, veelal jongens/mannen die al jong zijn begonnen met werken en op hun 20e al grote vrijstaande huizen kopen en in grote auto's rijden. Zij lopen ver voor op leeftijdgenoten die doorleren op het hbo, en dat verschil blijft. Met je handen werken loont, want er is gewoon een groot tekort aan technische mensen. Ikzelf heb een universitaire studie afgerond en kom echt niet in de buurt van wat mijn man verdient.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 18 Dec 2019 11:25

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Ik denk juist wel dat je eerste zin klopt. De meeste káns maak je met een theoretische opleiding (ongeacht beroepsgroep), verdien je daarmee per definitie altijd meer dan een praktijkgericht beroep? Nee dus. Goede praktijk geschoolde mensen zijn een unicum aan het worden, maar niet iedereen die praktijk geschoold is zit weer in een werkveld waarin er meer te verdienen valt. Ook wel kwestie van vraag en aanbod natuurlijk.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 18 Dec 2019 11:26

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Isles schreef:Da's K Fred. Maar opstaan, knietjes afvegen en weer doorgaan.

Ik had ook verwacht dat ik inmiddels financieel onafhankelijk zou zijn en drie keer per jaar op vakantie kon. Maar ik begin opnieuw en ik weet zeker dat ik volgend jaar al minstens twee keer op vakantie gaan. Niet blijven 'kniezen' om wat had kunnen zijn, maar kijken naar wat nog kan worden. Wijze les van een alcoholist. ;)


Fred klaagt er toch juist niet om? Hij komt er juist voor uit dat hij met mionder genoegen neemt en voor andere dingen heeft gekozen. Hij kniest niet om zijn eigen 'wat als'. Wel over andere dingen waar hij het niet mee eens is, maar ik lees nergens dat hij kniest om zijn eigen keuzes. En volgens mij heeft Fred het prima financieel voor elkaar.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Dec 2019 11:27

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in het algemeen geldt dat mensen met een hogere opleiding meer verdienen.
Overigens staat de technische sector niet gelijk aan laagopgeleid. Er is juist enorm veel vraag naar academisch geschoolde techneuten. En ook in bijvoorbeeld de bouw gaan de veranderingen op gebied van bijvoorbeeld digitalisering enorm snel en is meer vraag naar mensen die daar verstand van hebben.
<<

Meester

Noob

Berichten: 26

Geregistreerd: 16 Jun 2015 13:11

Bericht 18 Dec 2019 11:34

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Klopt, die nuance mist even. Je maakt natuurlijk kans op een goedbetaalde baan met een goed diploma. Was eigenlijk naar aanleiding van Fred die dacht dat hij op een bulldozer weinig zou verdienen, of iig minder dan wat hij nu verdient. De kans is groot dat het tegenovergestelde waar is.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Dec 2019 11:40

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Meester schreef:Klopt, die nuance mist even. Je maakt natuurlijk kans op een goedbetaalde baan met een goed diploma. Was eigenlijk naar aanleiding van Fred die dacht dat hij op een bulldozer weinig zou verdienen, of iig minder dan wat hij nu verdient. De kans is groot dat het tegenovergestelde waar is.

Ja, dat zei ik op de vorige pagina ook al tegen Fred. :angel:

Savi schreef:
Fred schreef:Ik zou best wat anders willen doen. Iets geestdodens bijv. buldozerchauffeur of zo maar waar ik wel van weet dat mijn dagen goed gevuld zijn met werkzaamheden... Echter dan zou ik wat ik nu verdien met 32 uur niet eens met 40 uur verdienen, dat gat is simpelweg te groot om voor over te stappen. Zodoende geniet ik maar extra veel van die extra vrije dag in de week want ik besef mij goed dat die extra vrije dag niet haalbaar was geweest zonder een functie op niveau (hoe saai die ook mag zijn).

Bulldozer machinist heet zo iemand. En jammer dat je dat geestdodend noemt. Wees blij dat ze hun geest er doorgaans wel bij hebben zodat jij nog dagelijks gewoon van je stroom, water, gas en internet gebruik kan maken. En de wegen en bebouwing.

Er is een groot te kort aan kraan machinisten, monteurs, etc. De meeste zijn tegenwoordig ZZP er verdienen meer dan dikke prima hoor.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Dec 2019 11:41

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

@ Meester... Zodra de woningmarkt in stort en een complete bouwstop is net zoals in 2008 dan zullen de zzp'ers het zwaar hebben en mogen ze dan ook niet klagen.

Veel mensen uit de bouw, bouwen elkaars huizen. Zo zijn ze stukken goedkoper uit, dus ik kijk daar niet raar van op. Mijn vader heeft dat ook gedaan destijds namelijk.

@ Caro, ik ben inderdaad tevreden. Bewust gekozen dit jaar om 32 uur te gaan werken. Financieel ga ik er dus wel wat op achteruit, maar die extra dag vrij is wel heerlijk vind ik.
<<

Meester

Noob

Berichten: 26

Geregistreerd: 16 Jun 2015 13:11

Bericht 18 Dec 2019 12:03

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Fred, je lijkt niet te willen geloven dat mijn punt waar is. Waarom weet ik niet, lijkt een gevoel van jaloezie achter te zitten. Mijn man bouwt nooit voor andere zzp'ers hoor, ze bouwen toch niet allemaal een eigen huis? Hij krijgt zoveel werk aangeboden dat hij echt niet voor een andere zzper voor een lager tarief gaat werken. Nee, het dikbetaalde werk ligt voor hem echt voor het oprapen. Zelfs in slechte tijden heeft hij altijd werk gehad. Dan wordt er minder verhuist en gebouwd, maar meer verbouwd en duurzaam geïnvesteerd in bestaande huizen.
<<

Meester

Noob

Berichten: 26

Geregistreerd: 16 Jun 2015 13:11

Bericht 18 Dec 2019 12:26

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Nog een toevoeging, mijn man is op termijn ook van plan om wat panden te kopen en op te knappen en verhuren. Daarmee dekt hij ook evt risico's af voor als hij arbeidsongeschikt raakt of in tijden van minder werk.
<<

ChiQ

Bericht 18 Dec 2019 12:34

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Nee, al heel lang niet meer jan modaal.
<<

Puuc

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 24 Feb 2015 13:09

Bericht 05 Jan 2020 13:27

Re: Ben jij/zijn jullie Jan modaal?

Wij zitten ver boven modaal, zowel alleen als samen. Zal niet het precieze bedrag zeggen maar factor 3 ongeveer.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers