Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wintersport voor de eerste keer

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 08 Dec 2019 20:10

Wintersport voor de eerste keer

Al mijn hele leven ben ik ‘jaloers’ op mensen die op wintersport gaan. Het lijkt me echt heerlijk. Maar ja als kind was dat niet iets wat mijn ouders deden, we zijn alleen een keer in Zwitserland een dagje op een berg gaan rodelen. Dat is een van mijn leukste vakantieherinneringen. Later had ik heupklachten en een man die het allemaal niet zo zag zitten. `

Maar ja, inmiddels gaat het best goed met die heup na twee operaties en heb ik een vent die best eens wil gaan wintersporten. Ik durfde niet, vanwege die heup, vanwege het onbekende. Maar nu hebben we gewoon geboekt. :wtf:
Snelle beslissing geweest haha want er was bijna niets meer te krijgen, het plan ontstond dinsdag, donderdag hebben we ergens een optie op genomen en zaterdag bevestigd. Dus we gaan gewoon en ik heb er nu al echt zo’n zin in!

Maar ik vind het ook wel spannend dus ik ben benieuwd, wat zijn to do’s en not to do’s als je op wintersport gaat? En wat vonden jullie nou de beste tips die jullie gekregen hebben voor het skien.

Morgen gaan we met z’n vieren oefenen op een borstelbaan, dat wordt voor mij voor de allereerste keer en voor de kinderen ook. Ik hoop dat we het leuk vinden haha, anders gaan we straks maar gewoon alleen maar sneeuwballengevechten houden of zo :laughcry: .

Dus help, wat zijn de do’s and don’ts en wat zijn de beste tips voor het skieen.
Oh ja en hebben jullie nog tips voor fijne ski-kleding? Ik heb een ski-jas van Columbia, die is wel echt fijn en mooi. Enerzijds ben ik bang dat ik het veel te warm krijg, anderzijds dat ik het te koud krijg. Maar ik moet ook nog een broek. En ik hoop voor die tijd nog wat af te vallen dus ik koop hem sowieso niet nu maar wil wel vast wat rondkijken.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 08 Dec 2019 20:52

Re: Wintersport voor de eerste keer

Leuk waar gaan jullie naar toe?

Lidl en Aldi hebben vaak wel ski kleding ook voor kinderen.
2014 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Dec 2019 21:05

Re: Wintersport voor de eerste keer

Wat leuk! En leuk dat jullie als gezin ook gaan. Gaat F ook mee? Want dan kan samen skiën natuurlijk niet echt goed, dan moet er altijd eentje bij hem blijven. En ik zou zeker daar lesjes blijven nemen. Misschien kunnen Lo en Lu samen in een klasje? En jij en J samen privé les? Dan leer je het waarschijnlijk het snelste.

Overigens vond ik een borstelbaan echt k*'t en totaal niet op 't echte werk lijken dus laat je daar niet door afschrikken als 't niet echt denderend gaat of leuk is. Dan zou ik eerder kijken of je wat beginner lesjes kan nemen in een echte indoor sneeuwbaan. Die bij Zoetermeer is misschien 't dichtbijzijnd voor jullie?

Qua kleding is de Decathlon misschien ook nog wel een optie voor je? Weet niet of die in de buurt zit? Zolang 't maar echt goed waterdicht is! En goede handschoenen zijn belangrijk!
Let's discover the world together.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 09 Dec 2019 08:12

Re: Wintersport voor de eerste keer

Ik ben het wel met marin eens, een borstelbaan is echt anders dan de sneeuw; ik had er met 10 jaar ervaring zelfs nig moeite mee! Maar, andersom; kun je het daarop dan is het in de sneeuw wel makkelijker.

Voor kleding zou ik adviseren: laagjes. Kleding is tegenwoordig vaak niet dik, wel warmhoudend.

Thermokleding eronder kan, in slechte en/of koude dagen, best lekker zijn . En kijk even naar de waterkolom: hoeveel water het tegenhoudt voordat het doorlekt. Vaak getallen van 10000/20000 etc.

En ik neem aan dat je met de auto gaat? Winterbanden en sneeuwkettingen! Die laatste kun je ook wel huren maar check dan goed of ze om je banden passen.

Oh en over ski’s: op een oefenbaan zal het misschien meevallen, maar ga op wintersport noout zelf aan je bindingen klooien! Laat die goed afstellen, liefst echt op gewicht/lengte/niveau, anders kun je goede problemen krijgen bij een val: zowel lichamelijk als later verzekeringstechnisch.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 09 Dec 2019 12:37

Re: Wintersport voor de eerste keer

Ja F. gaat mee maar er is kinderopvang en we denken dat hij dat prima vindt. Lo. en Lu. kunnen waarschijnlijk gewoon samen in een klasje, ze beginnen allebei net (nu voor het eerst) en zo lang ze het zelfde niveau hebben kunnen ze bij elkaar.

Ik besef me dat een borstelbaan anders is, alleen om echt een aantal lessen te kunnen doen zitten we daar wel aan vast. Er zit een baan in Brabant op een half uur hier vandaan maar die is heel klein en dan is er die in Zoetermeer, maar dat is echt wel een eind rijden voor ons. Dus dat gaan we zeker ook een keer doen, heb er ook nog een bon voor liggen, maar we gaan dus eerst oefenen op een borstelbaan. En dan hoop ik dat het in de sneeuw ineens heel erg mee valt haha.

Daar gaan we ook lessen nemen, de lessen zijn inbegrepen bij het verblijf, geen idee of we ook priveles kunnen nemen eigenlijk. Vast wel, betalen we dan meer voor.

We gaan hoogstwaarschijnlijk met de trein dus dan zijn winterbanden niet nodig.

Qua kleding, ik wil zelf gewoon een lekkere broek waar ik goed in kan bewegen, die goed waterdicht is en die lekker warm is maar niet zweterig. Ik ben best bereid daar in te investeren, een goede jas heb ik al, laagjes voor er onder ga ik scoren. Maar ik weet niet waar ik op moet letten qua broek.

Voor de kinderen wil ik misschien wel naar Decathlon, daar komen we sowieso wel eens, Rotterdam is goed te doen, Breda (was het geloof ik) ook. Lidl of Aldi zie ik ook vaak, maar durf ik dan toch niet helemaal aan voor de echt zwaardere omstandigheden.

Goed om te weten van die bindingen, we huren alles, dus ik moet zorgen dat ze dan bij het huren goed zijn afgesteld?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 09 Dec 2019 12:55

Re: Wintersport voor de eerste keer

Wat lessen nemen op de borstelbaan is heel slim hoor, ook al is het niet te vergelijken met echte sneeuw. Je krijgt in ieder geval al wat feeling met je ski’s en schoenen en hebt vast wat basis voor de technieken. Scheelt je daar net weer een beetje.

Leuk dat jullie dit gaan doen! Wij willen ook graag weer eens gaan maar ik zie zoveel apen en beren op de weg met drie (jonge) kinderen en ook qua bizarre prijzen dat we het ieder jaar weer voor ons uit schuiven. Tot groot verdriet van mijn man, haha.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 09 Dec 2019 13:02

Re: Wintersport voor de eerste keer

Qua jas. Zorg dat je iets van een zakje hebt aan de linkerkant waarin de skipas kan. Ski-jassen hebben vaak een klein zakje in de mouw, maar een aparte zak kan ook. Skipas is namelijk met een chip die ook bijhoud waar je bent. Super leuk om ‘s avond terug te zien wat je gedaan hebt. Hoeveel hoogte meters je hebt gehad en hoeveel km piste je ongeveer gezien hebt.

Qua broek. Zorg voor een skibroek. Deze hoeven echt niet heel duur te zijn, maar die zijn vaak al wel lekker warm. Ik heb daar nooit iets van een thermo broek onder in elk geval. Hou qua kleding idd de Lidl in de gaten die hebben vaak prima kleding voor die prijs.

Een helm is voor kinderen tegenwoordig verplicht, maar ook ik wil niet meer zonder. En je ziet bijna niemand meer zonder helm. Deze zijn vaak te huur hij de ski verhuur, maar ik kan mij voorstellen dat je dat niet zo fris vind.

Verder op vakantie. Luister naar je lichaam. Ik merk vaak dat ik dag 3 of 4 een mindere dag heb. Je bent de hele dag buiten en actief bezig en dat is toch best wel intensief. Meestal ga ik die dag minder ver en dan ben ik weer hersteld. Mijn lichaam is dan gewoon moe en wil herstellen.
Zorg voor zonnebrand die geschikt is voor wintersport. Heb je er eentje met teveel water dan kan het zijn dat je gezicht bevriest door het zweten etc.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 09 Dec 2019 13:53

Re: Wintersport voor de eerste keer

Neem tijgerbalsem mee voor je spieren!

Voor de kinderen misschien iets milders..
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 09 Dec 2019 13:55

Re: Wintersport voor de eerste keer

Ook lekker. Heeft de accomodatie een sauna na een dagje sneeuw daar even in duiken
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 09 Dec 2019 14:17

Re: Wintersport voor de eerste keer

Decatchlon heeft vaak leuke en betaalbare skikleding. En anders voor de kids een ruilpagina bij je in de buurt, of MP?

Vergeet niet een paar goede snowboots voor iedereen, voor de momenten waarop je niet aan het skiën bent.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 09 Dec 2019 16:24

Re: Wintersport voor de eerste keer

Wat klinkt dit allemaal leuk zeg. Ik ben ooit 1x een weekje naar winterberg geweest, maar verder ook nooit wintersport vakanties genomen. Ik word al helemaal enthousiast voor jou :smile: heel veel plezier!
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:45

Bericht 09 Dec 2019 18:40

Re: Wintersport voor de eerste keer

Aldi heeft nu skikleding in de folder, en idd decathlon. Action deze week ook thermo sets voor de kids en ik zag ook skisokken.

Ook handig; regel zoveel mogelijk vooraf (online) scheelt een hoop gedoe bij aankomst want dan ben je echt wel gaar na zo’n lange reis.
Wij hebben zelf ski’s sinds kort maar ik huurde deze voorgaande jaren altijd al vooraf, net als de skilessen.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 10 Dec 2019 17:38

Re: Wintersport voor de eerste keer

Ik heb niet alles doorgenomen maar neem zeker een paar lesjes Pompoen, daar heb je zoveel meer profijt van! En sta als eerste op de piste, wanneer de sneeuw nog compact is. Poedersneeuw die opgehoopt is door alle wintersporters gaat enorm zwaar zijn voor je heup! Ik kan meestal tot de lunch redelijk pijnvrij skiën en daarna wordt het te heuvelig.

Heel veel plezier!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 10 Dec 2019 20:52

Re: Wintersport voor de eerste keer

Een tip die ik niet niet voorbij heb zien komen: koop goede skihandschoenen. Ook voor de kids. Je zweer vrij veel omdat je het warm kan krijgen, zeker als beginneling ben je echt actief met ploeteren. Je valt, handen in de sneeuw en dus worden die ook van de buitenkant nat. Als je slechte kwaliteit hebt, drogen ze minder snel en krijg je koude handen. Ook wil je ze s nachts goed kunnen drogen, slechte kwaliteit droogt langzaam.

Goede zonbescherming is ook belangrijk. Helmpjes voor de kids en jullie.

Je hebt veel spullen. Dus als je met de trein gaat, kijk naar je koffers en dat soort dingen. Je sleept al zat met al dat spul + drie kleine kids.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Dec 2019 22:07

Re: Wintersport voor de eerste keer

Ja goeie tips Caro!
Let's discover the world together.
<<

Pitty

Bericht 10 Dec 2019 22:29

Re: Wintersport voor de eerste keer

Lady: check Polen of Tsjechie eens voor goedkope skivakanties.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 11 Dec 2019 08:08

Re: Wintersport voor de eerste keer

Super goede tips! Thanks dames!

We hebben de eerste les op de borstelbaan gehad. Man wat was dat zwaar! Maar het viel me niet tegen! Ik had weliswaar brandende spieren, ik had wel redelijk controle over die dingen en ik vond het echt super leuk.
De kinderen vonden het ook leuk. Het was wel grappig, Lu. had eerst niet genoeg controle, ging steeds scheef. Maar hij was mega geconcentreerd en uiteindelijk lukte het hem hartstikke goed.
Lo. had meer controle over haar ski’s maar was veel te wild en snel. Maar na een paar keer vallen werd ze serieuzer en ging het steeds beter.

Ik ben ineens mega gemotiveerd om fitter te worden. Ik ga weer hardlopen met een personal trainer (vandaag eerste keer) en we gaan nog meer skilessen doen met z’n vieren. En we gaan nog een keer naar Zoetermeer om een beetje van de ‘echte sneeuw’ te proeven.

De kinderen praten ook over niets anders op het moment.

Trein is inmiddels ook geboekt, heen overnachten we in Lyon en terug rijden we het in 1x. We moeten een paar keer overstappen dus we moeten inderdaad goed kijken hoe we het doen met bagage. En nemen we de buggy mee of dragen we Fosse onderweg (op onze rug)? Daar kunnen we een buggy lenen dus hij hoeft niet persé mee. We zullen zuinig moeten pakken.
Een ding weet ik wel... ik sleep geen wasbare luiers mee haha.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Dec 2019 08:17

Re: Wintersport voor de eerste keer

Wat leuk dat het goed ging op de borstelbaan. Je enthousiasme spat echt van het bericht af.
Ik krijg ook weer helemaal zin om te skiën (maar we hebben besloten dit jaar nog niet te gaan).

Ik zou dan idd F op de rug dragen tijdens de reis want je gaat in de trein toch niet echt de buggy gebruiken. En bovendien heb je met een rugdrager je handen vrij voor koffers en met een buggy niet.

Een buggy in de sneeuw kan trouwens ook nog wel echt ruk zijn als de banden niet echt goed zijn. Grote kans dat je sowieso hem wilt dragen daar. Vraag anders even aan Snirp, zij droeg haar kindjes ook altijd in de sneeuw!

En leuk dat jullie naar Zoetermeer gaan. Ik denk dat dat het voor de kinderen ook nog een stuk echter maakt! (en voor jou ook).
Let's discover the world together.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 11 Dec 2019 22:26

Re: Wintersport voor de eerste keer

Lu. vroeg vandaag alweer wanneer we weer gingen skiën, hij vindt het echt heel leuk. Maar goed, morgen eerst maar eens afzwemmen haha, daarna gaan we in de kerstvakantie 4x en dan misschien nog een paar lessen vlak van te voren.
Ik ben vandaag weer begonnen met hardlopen, ik heb ineens een stuk meer motivatie om wat aan mijn conditie te gaan doen. Oh wacht, dat had ik al gezegd :laughcry: .

Ik denk er inderdaad hard over Fosse gewoon op mijn rug te dragen tijdens de reis. Dan kan ik idd nog een rolkoffer duwen en hebben we onze handen ook vrij voor onze andere kinderen. We moeten ook in Parijs overstappen en dan moet je een stuk met de RER naar een ander station (heb ik wel eens gedaan, meerdere keren zelfs, maar kan ik me nauwelijks herinneren), ik zie mezelf al helemaal met een buggy en een koffer proberen de roltrap te nemen en zo. We zitten ook nog even te bedenken hoe we de oudste twee kinderen mee kunnen laten helpen met de bagage. Ik denk een fijne rugzak voor onderweg en een rolkoffertje of zo. Ze hebben allebei zo’n trunki maar ik ben bang dat die met een beetje skikleding zo vol zit :palm: .
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 12 Dec 2019 16:57

Re: Wintersport voor de eerste keer

Kun je ook op locatie misschien geen skikleding huren?
Kan me voorstellen dat niet iedereen dat even fijn vindt, maar als het je ook niet bevalt de ski-vakantie zit je ook niet met dure kleding thuis en het scheelt je een hoop gesleep.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 14 Dec 2019 22:31

Re: Wintersport voor de eerste keer

Hmm, denk niet dat je dat daar kunt huren en dat we dat willen. Gelukkig is de kleding over het algemeen niet heel zwaar, maar vooral dik en groot.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 14 Dec 2019 22:37

Re: Wintersport voor de eerste keer

Waarom willen jullie eigenlijk met de trein gaan? Het lijkt me echt zo onpraktisch met al die spullen die je mee moet nemen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 14 Dec 2019 23:05

Re: Wintersport voor de eerste keer

Omdat het beter voor het milieu is, omdat het sneller is (met de tgv), omdat Lo. erg wagenziek wordt en omdat we geen zin hebben om elf uur te rijden en omdat de kinderen elkaar na een uur al afmaken, met name Lo. wordt strontshagerijnig en omdat ze niet echt kan lezen en zo in de auto verveeld ze zich vreselijk, dus 11 uur in de auto lijkt me een hel. Zo lang in de trein is ook een flinke reis, maar dan kunnen ze tenminste rondlopen, kletsen, lezen en samen spelletjes doen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 15 Dec 2019 14:12

Re: Wintersport voor de eerste keer

Goede punten! :)
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 15 Dec 2019 21:23

Re: Wintersport voor de eerste keer

Vanaf morgen komen er bij de Lidl sneeuwkleding en schoenen enzo in de aanbieding geloof ik!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers