Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

<<

Anoniem269

Bericht 05 Dec 2019 12:55

Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

Hoe gaan jullie kinderen om met de spanningen die ze voelen met bijvoorbeeld Sinterklaas of hun verjaardag? En hoe ga jij ermee om als moeder?

Mijn oudste is eeeenorm zenuwachtig. Deze maand is voor ons dan ook echt niet leuk want meneer slaapt slecht, is heel druk, heeft een grote mond, weet zichzelf geen houding te geven en stroomt over van enthousiastme. Hij is gewoon niet te houden en af en toe is dat gewoon super vervelend. Ook voor hem. Zijn bolletje zit dan gewoon zo vol en ik kan er niet zo heel veel aan doen. Hij gebruikt normaal ook Ritalin (heeft een tak van adhd) maar dat werkt deze maand bijna niet :laughcry:

Mijn jongste daarentegen is zo chill als wat. Hij vind het alleen spannend als het moment daar is. Dan is hij enthousiast maar beheerst. En hij vind alles prima. Hij was net zo blij als met zijn chocoladeletter als met zijn Lego trein die hij beide heeft gekregen. Wel is het op een gegeven moment klaar. Zoals vandaag. De Sint zou komen op school maar er ging iets niet goed, het was erg chaotisch en hij snapte er niks van. En toen moest hij huilen. Uiteindelijk is het wel weer goed gekomen maar je ziet gewoon aan hem dat het klaar is.

Hier is het verschil dus echt heel duidelijk. Als moeder vind het het erg pittig zo’n stuiterbal in huis. Ik probeer hem vaak rustig te houden en hem bewust hem eens een middag gewoon lekker binnen te houden met een kopje thee en iets lekkers. En iets te doen wat niet met de spanning te maken heeft. Zoals een cake bakken of een spelletje doen. Hem gewoon even uit de situatie halen zeg maar. Van mijn jongste hebben we geen ‘last’ maar die moet af en toe gewoon ook even rust hebben.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Dec 2019 17:15

Re: Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

Aahww wel zo sneu eigenlijk als ze zichzelf zo niet in de hand hebben he. Het is ook zoveel allemaal! T is gelukkig relatief goed te corrigeren maar bij de echte mijlpalen staat ie natuurlijk wel te stuiteren. We gaan straks iig bij pakjesavond de kadootjes verstoppen door het huis zodat hij niet in 1 moment alle kadootjes ziet (plus die van M en dan gaat kijken hoeveel er nog zijn). Dat vind ik persoonlijk het moeilijkste aan dit hele gebeuren. Dat hij bijna onverzadigbaar lijkt en niet meteen de dankbaarheid toont die wij graag zouden zien. Daarom dus nu kadootjes in fases. Hopelijk helpt dat!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 06 Dec 2019 16:05

Re: Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

Hier was zoon afgelopen weken erg uit zn doen. Hele grote mond, moe maar niet kunnen slapen en heel erg bang voor zwarte piet. Ik heb 'het grote geheim' verteld. Het bang zijn werd iets minder maar hij was wel iets meer ontspannen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Dec 2019 17:54

Re: Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

Vervelend Ava, ook voor je zoon zelf want het klinkt alsof hij zichzelf zo ook in de weg zit.

Mijn oudste zoon is vorige week maandag vijf geworden dus ook veel tegelijk. Hij is nog relatief jong dus we hebben hem gewoon niet teveel verteld en dat accepteerde hij ook prima gelukkig.
We hebben bewust zijn kinderfeestje thuis gehouden om het niet te groots en spannend te maken en alleen verteld dat het een Lego feestje zou zijn, vond hij prima en hij liet het echt over zich heen komen. Zijn verjaardag hebben we bewust ook klein gevierd.

Sinterklaas hebben we vorige week bij beide opa’s en oma’s gevierd en we zeiden in eerste instantie gewoon dat we die kant op gingen omdat opa jarig was. Zodat hij niet al die spanning had van de cadeau’s ed. Ik baalde ook echt dat mijn schoonouders ansichtkaarten stuurde namens Sinterklaas met de mededeling dat hij bij opa en oma zou komen dat weekend. Leuk bedoeld maar bouwt de spanning natuurlijk enorm op. Hij gelooft alleen voor geen meter in Sinterklaas dus gelukkig heeft hij geen spanning van Pieten die in huis komen ed.

Gisteren wist hij ook niet dat Sinterklaas ook nog thuis zou komen. Het was een gewone middag en opeens vond mijn man een zak cadeautjes voor het open zolderraam.

Hij is over het algemeen wel redelijk relaxt en het stuiterbal gehalte viel mee maar alsnog ben ik blij dat het allemaal weer achter de rug is. Met kerst doen we ook geen cadeau’s meer, dat is wel even genoeg geweest en daar hoeft hij dan ook geen spanning meer voor te voelen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 06 Dec 2019 19:46

Re: Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

Mijn oudste zoon gedijt het best op een hele hoop voorspelbaarheid en een strakke duidelijke structuur. Alles waar sinterklaas niet voor staat. Hij heeft er dan ook ontzettend veel last van, wat zich uit in heel veel huilen en zich onbegrepen voelen. Het kost mij heel veel energie om hem op de rit te houden, maar ook omdat ik het zo zielig vind dat dit kinderfeest voor hem meer een last is.
Als hij volgend jaar nog geloofd vieren we pakjesavond de dag van de intocht. Maar ik denk dat hij ook gigantisch opgelucht zal zijn als hij weet dat het allemaal niet echt is, dus wie weet vertel ik het hem wel gewoon.

Mijn jongste vindt het leven een feestje. Die geniet met volle teugen van de cadeaus en lekkers, maar hij maakt zich er ook compleet niet druk om.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 06 Dec 2019 20:34

Re: Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

Ik was heel verbaasd over de oudste afgelopen week. Maandag was ze jarig, werd 4, en woensdag helaas ze haar eerste echte schooldag. En toen kwam ook donderdag sinterklaas nog op school...behalve de nacht van woensdag op donderdag waarin ze 1x heel even onrustig was, heb ik gewoon niks aan haar gemerkt eigenlijk.

Ze heeft geen schoen willen zetten, geen sinterklaas journaal willen kijken, had zin in school en was blij met alle cadeaus 'oh mama, die wilde ik al hebben' (bij dingen waar ze nog nooit om gevraagd heeft, zo schattig).
Benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan......
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem269

Bericht 07 Dec 2019 15:27

Re: Spanningen rondom feestdagen en verjaardagen

Gijs. schreef:Mijn oudste zoon gedijt het best op een hele hoop voorspelbaarheid en een strakke duidelijke structuur. Alles waar sinterklaas niet voor staat. Hij heeft er dan ook ontzettend veel last van, wat zich uit in heel veel huilen en zich onbegrepen voelen. Het kost mij heel veel energie om hem op de rit te houden, maar ook omdat ik het zo zielig vind dat dit kinderfeest voor hem meer een last is.
Als hij volgend jaar nog geloofd vieren we pakjesavond de dag van de intocht. Maar ik denk dat hij ook gigantisch opgelucht zal zijn als hij weet dat het allemaal niet echt is, dus wie weet vertel ik het hem wel gewoon.

Mijn jongste vindt het leven een feestje. Die geniet met volle teugen van de cadeaus en lekkers, maar hij maakt zich er ook compleet niet druk om.


Nou dat dacht ik dus ook maar helaas. :laughcry: Wij hebben het van de zomer verteld dat Sinterklaas niet bestaat. Hij weet het dus en hij weet goed hoe het in elkaar zit maar tòch zit hij vol spanning de intocht van Sinterklaas mee te kijken en was erg zenuwachtig voor zijn cadeaus. Terwijl hij voor 50% wist wat hij kreeg. Dit jaar had hij ook voor het eerst surprise op school. Hij was zo zenuwachtig dat hij de avond ervoor maar iets van 6 uurtjes heeft geslapen. En wij dus ook..

De spanning zit er nu nog steeds. Hij is enthousiast als hij zijn cadeautjes laat zien aan zijn vriendjes, hij vind het spannend dat het huis omgetoverd wordt in kerstsfeer, hij heeft nu al zin in kerst als we gaan gourmetten en naar familie gaan, zenuwachtig voor oud en nieuw dat hij lang mag opblijven, hij heeft zin in de kerstvakantie en ga zo maar door. Ik ben dus blij als we weer in de tweede week van Januari zitten.. Dan veranderd hij echt in een handomdraai naar een rustigere jongen. En dan zien ze op school ook.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers