Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leren fietsen

<<

Anoniem277

Bericht 02 Dec 2019 19:43

Leren fietsen

Wat een drama!
Zoon zit steeds scheef op de fiets. Hij hangt dus steeds over. Ik heb er al een stok achter zodat ik niet krom hoef en bij kan sturen.
Maar hoe leer ik hem zijn balans te bewaren?
Waardoor komt het dat hij scheef zit?
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 02 Dec 2019 19:45

Re: Leren fietsen

Heeft hij al eens op een loopfiets gezeten? Daar kunnen ze heel goed hun balans mee leren
2014 2016
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 02 Dec 2019 19:45

Re: Leren fietsen

Zit z’n zadel wel goed of heeft ie een niet lekker zittende boxer of broek aan? Misschien kun je zn zadel wat scheef zetten de andere kant op? ?

En een loopfiets idd!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem277

Bericht 02 Dec 2019 23:10

Re: Leren fietsen

Loopfiets hebben we geprobeerd maar dat principe snappen ze hier (beide) niet. Dan gaan ze staan met die fiets tussen hun benen in.
Zadel scheef zetten werkt helaas ook niet, hij hangt zo erg over.
Zadel hoger zetten heb ik aan gedacht maar dan kan hij niet met zijn voeten aan de grond.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 02 Dec 2019 23:24

Re: Leren fietsen

Staan met de loopfiets tussen de benen deed zoontje ook. Met de 4wiel loopfiets ging hij na weken zo rondjes te hebben gelopen ineens zitten en scheurde weg. Met de 2wiel loopfiets loopt hij nu ook weer rond met de fiets tussen zijn benen, hij zal van zelf wel weer gaan zitten.

Aan echt fietsen zijn we nog lang niet toe dus daarvoor heb ik geen tips maar dat staand loopfietsen komt mij bekend voor.
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 03 Dec 2019 07:10

Re: Leren fietsen

Mijn zoon kon heel goed loopfietsen, reed echt al de halve straat door met zijn benen in de lucht omdat hij zo hard ging en hield dan prima evenwicht. Hij heeft nooit een fiets met zijwieltjes gehad, hij is van de loopfiets over gegaan naar een gewone fiets.
Toen we hem op een gewone fiets wilde leren fietsen gilde hij moord en brand, ik hield hem onder zijn oksels vast en niet aan het zadel zodat ik niet zo enorm krom er achter aan hoefde te rennen en ben zo twee keer de straat met hem door gerend. Toen ik vervolgens met de buurvrouw ging staan kletsen zat hij wat te klooien met zijn fiets en reed vervolgens zo weg. We hebben het hem dus nooit geleerd, hij kon het gewoon al.

Ik kreeg wel de tip om het te leren op een kleine fiets zodat ze echt met ruim met de voeten op de grond kunnen, dat geeft zekerheid en was bij mijn zoon dus een 12inch fietsje wat we voor 15 euro van Marktplaats gehaald hadden. En verder wil ik dus ook de loopfiets tippen, misschien een keer laten afkijken hoe andere kinderen dat doen of filmpjes kijken en dus leren dat je op het zadel moet gaan zitten?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 03 Dec 2019 07:17

Re: Leren fietsen

Ik heb dochter town geleerd mbv een sjaal. Deze voor de borst, onder de armen door en dan aan de achterkant vasthouden. Zo kun je een beetje helpen om ze niet te laten vallen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 03 Dec 2019 08:22

Re: Leren fietsen

Het duurt even voordat kindjes bij een loopfiets doorhebben dat ze op het zadel moeten gaan zitten. Dat moet je steeds even zeggen en dab kunnen ze daar het evenwicht op leren.
Ik denk dat ze 2 dingen moeten kunnen om het te leren, evenwicht houden en snappen (en kunnen) dat ze door moeten trappen.
Als ze dat beide kunnen is het zo gedaan.
Maar tot die tijd veel oefenen (met loopfiets het gemakkelijkste voor jezelf). Inderdaad op een (te) kleine fiets waarbij ze makkelijk met voeten aan de grond komen en dus het snelst vertrouwen hebben. Vooral helpen bij het wegfietsen, dat is het moeilijkste.
Ik pakte haar altijd bij haar nek vast overigens.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Dec 2019 08:30

Re: Leren fietsen

Geen tips maar ik herken wel dat loopfietsen ook geen succes is. Zoontje snapt 't gewoon niet, hij vindt het denk ik ook niet leuk. Hij heeft een loopfiets voor z'n tweede verjaardag gekregen en is nog niet verder dan de gang gekomen, want hij gaat huilen en eraf.

Ik denk wel echt dat sommige kindjes er meer gevoel voor hebben dan anderen. Hij gaat 't vast leren Anelisan!
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 03 Dec 2019 08:44

Re: Leren fietsen

Mijn jongste kan super behendig rond crossen op zijn Wishbone met drie wielen, maar afgelopen zomer met net twee pakte hij ook weleens de twee wieler en ging dan ook niet op het zadel zitten en rond lopen met de ding tussen zijn benen. Wel een enkele keer geprobeerd om te gaan zitten maar dan viel hij. Hij was er dus gewoon echt nog niet aan toe, ik ga er vanuit dat hij het komende zomer als hij drie is wel gaat kunnen, heeft gewoon tijd nodig en is motorisch een stuk moeilijker ook natuurlijk.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 03 Dec 2019 08:45

Re: Leren fietsen

Hier wilde zoon ook niet echt fietsen. Wij zijn toen een paar dagen achter elkaar naar het bos gegaan met zijn loopfiets. Daar is hij veel van heuveltjes gaan rijden(hij had erna wel een paar dagen blauwe balletjes)
Ervoor kon hij ook niet op de loopfiets. Maar toen hij het met de heuveltjes eenmaal door had ging dat prima.
Daarna hebben we hem op de fiets gezet en fietste hij zo weg. Hij had door het loopfietsje zijn evenwicht leren houden en trappen kon hij al.
Dat was net na zijn 3e verjaardag. Inmiddels crosst hij (4) met een mountainbike door het bos
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 03 Dec 2019 10:07

Re: Leren fietsen

De oudste heeft nooit een loopfiets gehad en zei toen hij 3,5 was zelf dat hij zonder wieltjes wou fietsen. Hij fietste toen al een half jaar (heel veel!) met zijwieltjes. Die hadden we overigens de laatste maand ofzo wel op zijn hoogst gezet zodat hij wel voelde dat hij evenwicht moet zoeken. Toen we de zijwieltjes eraf haalden, fietste hij ook zo weg.

De jongste heeft wel een loopfiets gehad en liep hier in het begin ook mee tussen haar benen rond. Na een paar maanden ging ze er op zitten en net voor ze 3 werd, wilde ze op een gewone fiets (met zijwieltjes) fietsen. Ze heeft 2 maanden zijwieltjes gehad, toen ze net 3 was, gaf ze ook zelf aan dat ze die eraf wou. Met haar zijn we wel een paar dagen na elkaar echt gaan oefenen (met een stok aan haar fiets vastgemaakt). De eerste dag dacht ik echt: nee hoor, die is er nog laaaang niet aan toe om zonder zijwieltjes te fietsen. Maar het ging elke dag véél vlotter en na 3 dagen was ze vertrokken.
2012 & 2016
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 04 Dec 2019 10:10

Re: Leren fietsen

F. wil gewoon niet eens op haar fiets stappen. Ik krijg het niet voor elkaar. Uit frustratie riep ik 'Dan geven we hem maar aan een ander kindje' Waarop F. zei 'Oh dat is goed, geef maar aan ....'

Ik vind het zo vervelend. Gelukkig kan ze wel ver lopen want anders was het drama geweest. Daar zeurt ze ook nooit over omdat ze weet dat ik dan weer met die fiets kom. Voor nu laat ik het even. Ik had gehoopt dat als ze het van andere kindjes op school zag ze ook wilde maar helaas.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem326

Bericht 04 Dec 2019 10:23

Re: Leren fietsen

Ik zou ook met een loopfietsje oefenen. Mijn kinderen zijn gestart met een loopfiets (ik denk vanaf 2 jaar) en hebben daar eigenlijk op leren fietsen. Of in ieder geval balans houden. Het leren trappen hebben ze geleerd op trap traktors. Toen ze groot genoeg waren voor een fiets met trappers (het duurde even voordat ze met de voeten de grond raakten) konden ze meteen fietsen. Echt waar, ze fietsten zo weg. Geen duwtje in de rug of vasthouden. Ik denk echt dat dat door de loopfietsen komt. Daar scheurden ze mee rond en dan hoepla de benen de lucht in. Dan hebben ze balans en als ze dan ook nog leren trappen dan kunnen ze fietsen.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 04 Dec 2019 13:29

Re: Leren fietsen

Hoe oud is je zoontje?
2014 2016
<<

Anoniem277

Bericht 04 Dec 2019 19:51

Re: Leren fietsen

Hij is ruim 4,5 jaar.
Loopfiets is bij mijn kinderen geen succes. Zoveel mee geoefend maar ze leren het maar niet. Zelfs de bewegingstherapeut van mijn dochter krijgt het haar niet aan geleerd.
Mijn kinderen zijn motorisch niet zo handig maar ze zijn beide groter dan gemiddeld. Dus echt lekker zitten ze niet meer op mijn fiets.
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 08:00

Bericht 05 Dec 2019 18:42

Re: Leren fietsen

Rustig aan. Op een gegeven moment zijn ze er aan toe en willen ze zelf. Sommige kinderen met 3 jaar, anderen pas met 7.
Toen mijn zoon zelf aangaf dat hij wilde leren fietsen was het in 1 dag gepiept. Daarvoor 1 groot drama, en schouwspel voor de buurt :smile:
Afbeelding
Afbeelding
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2366

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 05 Dec 2019 19:19

Re: Leren fietsen

Waarom niet eerst met zijwieltjes dan? Als hij motorisch niet zo handig is?

Mijn zoon kon heel goed op zijn loopfiets fietsen, maar op de gewone fiets lukte nog niet. Dus eerst met zijwieltjes en vlak voordat hij 5 werd zonder
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Anoniem277

Bericht 05 Dec 2019 20:14

Re: Leren fietsen

Hij wil niet meer met zijwieltjes. Hij wil wel, de motivatie is groot en wil iedere dag oefenen. Maar het lukt hem gewoon niet. Ook best sneu voor hem maar gelukkig heeft hij engelengeduld en blijft hij volhouden.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Dec 2019 21:20

Re: Leren fietsen

Hij is nog wel jong. En dan motorisch niet heel sterk.

Mijn neefje was bijna 7 toen hij fietste zonder. Onze dochter was 3.5 toen zij fietste zonder.
Elk kind is weer verschillend
2014 2016
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 05 Dec 2019 22:03

Re: Leren fietsen

Ahw wat sneu als ie het wel zo graag wil. Kunnen jullie niet een keer zo’n fiets huren met zo’n aanhangkinderfiets? Misschien dat ie zo het gevoel een beetje krijgt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem277

Bericht 06 Dec 2019 03:36

Re: Leren fietsen

Zora schreef:Ahw wat sneu als ie het wel zo graag wil. Kunnen jullie niet een keer zo’n fiets huren met zo’n aanhangkinderfiets? Misschien dat ie zo het gevoel een beetje krijgt.


Wat een goede tip! Een vriendin heeft die staan dus ga ik eens lenen. Bedankt!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 06 Dec 2019 07:30

Re: Leren fietsen

Yes! Hopelijk is dat wat!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Nan, Noor, Verde