Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rondslingerende spullen in huis

<<

Anoniem290

Bericht 20 Nov 2019 17:33

Rondslingerende spullen in huis

Bij ons is het altijd rommelig. Wanneer ik heb opgeruimd, is het een dag later (hooguit) weer een zooi. We hebben echt zo veel rondslingerende spullen. In onze woonkamer/keuken (1 ruimte) hebben we een grotere kast, een tv meubel met 2 lades en een dressoir (voorheen tv meubel, ongeveer 2 meter breed en met 2 deurtjes en 2 lades) en we hebben nog een ladekast staan met 3 lades. Alle kasten zitten propvol. Bovenop de kasten liggen spullen die we vaak nodig hebben: telefoonopladers, pennen, notitieboekjes, tubes handcreme, tissues, babydoekjes, mijn handtas, kinderschoentjes, enz. We hebben een mini hal, dus daar kunnen we niks kwijt. Ik word zo onrustig van die troep! Ik ruim af en toe alles op en gooi/geef regelmatig dingen weg, maar het lijkt maar niet minder te worden.
Hebben jullie dat ook? En heeft er iemand tips om die dagelijkse spullen netjes op te ruimen, maar niet in kasten of lades, waar je ze moet gaan zoeken? Dan ruimen we het toch weer niet op daarna. Te laag neerleggen gaat niet, dan pakt onze dochter alles. En waar laten jullie je handtas? Ik heb hem nu ook vaak op een van de eetkamerstoelen, maar als er iemand op bezoek komt, moet dus eerst die stoel leeggemaakt worden. Mijn vriend doet het ook, ik zag net dat een andere stoel vol ligt met zijn iPad, 2 brochures en zijn portemonnee.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Nov 2019 17:36

Re: Rondslingerende spullen in huis

Als je alles altijd in dezelfde lades/kasten legt, is het opgeruimd en hoef je niet te zoeken, want alles heeft een vaste plek.

Wij hebben 1 kast en dat is wel voldoende nadat ik Marie Kondo door m'n huis heb laten gaan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Nov 2019 17:40

Re: Rondslingerende spullen in huis

Ik snap ook nooit hoe mensen dat doen. Ons hele huis is zo. Dus geen tips maar wel medeleven haha.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 20 Nov 2019 17:40

Re: Rondslingerende spullen in huis

Alles een vaste plek en overbodige spullen wegdoen. Eigenlijk wat Savi zegt.

Wij hebben ook één kast en die zit ook nog eens niet vol. Komt tzt wel meer speelgoed in, maar ook dan hoop ik het tot die kast te beperken.

Wij hebben een kast met 6 grote vakken (met schuifdeur) een 4 diepe lades. In één van die grote vakken staan kinderboeken, in 2 anderen zooi voor dochter die we vrijwel dagelijks gebruiken en dingen als handcrème, tissues. Dat vak is wel een troepje waar we de deur voor kunnen schuiven. En er ligt niet zoveel dat ik niks kan vinden. De andere 3 vakken zijn leeg, er staat nu decoratie. In een van de lades zitten onze twee mappen administratie en daarboven op pennen, notitieblokje, daar kunnen we dus makkelijk bij en ook makkelijk opgeruimd.
Handtas hang ik aan de kapstok.
Laatst gewijzigd door Joey op 20 Nov 2019 18:00, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 20 Nov 2019 17:54

Re: Rondslingerende spullen in huis

Bij ons moet je ook niet de 2 achterste stoelen van de eettafel pakken om op te zitten, want die liggen vol. Een monteur ging een keer (in mijn ogen) onverwachts zitten en haalde een hele berg schone strings van de stoel, joe?

Maar mijn oplossing is mandjes en kratjes en bakjes. Hebben weinig ruimte en veel spullen, dus dat is het enige wat meestal werkt hier.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 20 Nov 2019 18:06

Re: Rondslingerende spullen in huis

Wat Marin zegt, hier is het hele huis zo voor mijn gevoel. Met name de woonkamer. We hebben teveel zooi en te weinig ruimte en met kinderen wordt je huis ook niet opgeruimder merk ik hier wel. Maar ik ben zelf qua huishouden ook best wel een chaoot en dan is de chaos compleet. De bovenverdieping hou ik voor mijn doen wel redelijk strak. Maar de woonkamer is een gebed zonder einde. Ook hier zou ik denken kasten en opbergruimte genoeg, maar we hebben toch teveel zooi en met name wat we veel gebruiken slingert rond. Dus heel herkenbaar! Ik lees dan ook even mee, wie weet levert het nog bruikbare tips op.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Nov 2019 18:41

Re: Rondslingerende spullen in huis

Wij hebben ook meer dan genoeg ruimte maar denk dat dat alleen maar averechts werkt. De spullen worden weggestopt en nooit meer naar gekeken. Of er blijft een deel op de grote eettafel liggen omdat we toch maar aan één kant zitten. En als er dan vrienden komen, ruimen we 't in één keer op maar kijken er dan nooit meer naar.
Mijn man bestelt ook heel veel online, allemaal kleine kabeltjes en twintig telefoonhoesjes enzo. Gek word ik er van maar ik ruim 't ook niet op. Ik weet ook echt niet waar ik alles kwijt moet en ik ben zelf ook een sloddervos. In dat opzicht passen we heel goed bij elkaar samen maar het helpt niet in huis haha.
Op zich heeft alles wel een vaste plek maar dan wel met een rommeltje.
Let's discover the world together.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 20 Nov 2019 18:44

Re: Rondslingerende spullen in huis

Sinds een paar maanden ligt al het kinderspeelgoed boven. Dat scheelt hier een hele hoop. Op de vensterbank achter de bank ligt bij ons een verlengsnoer met de opladers. Je ziet het niet omdat de bank hoger komt dan de vensterbank.

We hebben een boekenkast waarvan we wel 2 rommelplanken hebben. Daar ligt vaak losgeld, lippenbalsem, post etc. Die troep zien we niet als we op de bank ploffen ?
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 20 Nov 2019 18:55

Re: Rondslingerende spullen in huis

Zo herkenbaar! Wij beide zijn ook niet het toonbeeld van goede opruimers, want dus resulteert in veel spullen die overal rondslingeren. Wat ik probeer is in ieder geval overal een plekje voor te creëren en ik heb dus bijv. veel bakjes, mandjes, potten etc gekocht om alle losse spullen in te doen. Gaat al beter, maar de chaos is zeker niet weg. Ik denk dat we gewoon teveel spullen hebben. Alleen al boeken bijvoorbeeld. Elke keer koopt me man (of ik) iets bij, maar er gaat niets af en er past nu al niks meer in de boekenkast. Resultaat is dus een paar stapels boeken die voor de boekenkast liggen, zo rommelig.

Ik lees aandachtig alle tips hier.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 20 Nov 2019 19:16

Re: Rondslingerende spullen in huis

Ik hou van orde, dus ik ruim elke dag op. 's Ochtends na het opstaan maak ik een rondje door het hele huis, en 's avonds als de kinderen op bed liggen weer. Dan ruim ik wel pas het speelgoed op wat ze zelf niet hebben opgeruimd, dat doe ik overdag niet. Ook heeft hier alles een vaste plek. We hebben wel een rommel-la. En we ruimen regelmatig lades en kasten uit en doen dan alles weg wat we niet meer hoeven. Ook hebben we best een groot huis dus we kunnen wel veel kwijt.

Speelgoed blijft rommelig ogen vind ik maar ze hebben een inham in de kamer voor zichzelf dus dat ziet er ook wel weer gezellig uit.

Ik ben iig fan van mandjes in kasten/lades, dan ziet dat er ook weer netter uit en het is allemaal makkelijk te pakken.

Mijn tip is dus: Elke dag een rondje opruimen inplannen. Dan ben je elke dag zo klaar, behalve de eerste keer :smile:
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 20 Nov 2019 19:18

Re: Rondslingerende spullen in huis

De kratjes van Hema zijn echt top én stapelbaar. Inmiddels zijn er hier in huis al een stuk of 10 denk ik.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem317

Bericht 20 Nov 2019 19:18

Re: Rondslingerende spullen in huis

Ik hou ook van een opgeruimd huis en vind het ook niet erg om op te ruimen. Ik zorg dat (bijna) altijd alles is opgeruimd. We hebben voor de meeste spullen een vaste plek in huis, dus dat ruimt snel op.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 20 Nov 2019 20:57

Re: Rondslingerende spullen in huis

Inderdaad zorgen voor vaste plekken voor je spullen. Soort op soort bij elkaar en dan bijvoorbeeld in bakjes. Losse pennen in een la gaan alsnog overal heen.

Wij hadden in de woonkamer zo'n vakkenkast van de Ikea van 8 vakken (waarvan 4 voor speelgoed) en het televisiemeubel (2 deurtjes), daar konden we het meeste toch wel in kwijt.
Het lastigst vind ik vaak nog om echt steeds alles weer op die plek te leggen. Vaak leg je het toch even snel op tafel en ligt het er een week later nog ?

Speelgoed vind ik trouwens nog het lastigst! Vooral die grote dingen, die je niet in een la kwijt kan..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Geel

Bericht 20 Nov 2019 21:54

Re: Rondslingerende spullen in huis

Minimaliseren is bij ons de sleutel. We doen veel weg als we het niet gebruiken. En verder heeft bijna alles een vaste plek. Het kan snel een rommeltje zijn, maar tis ook zo weer opgeruimd daardoor.

O ja, ik probeer ook steeds te accepteren dat er in de woonkamer geleefd wordt, en dat ik niet alleen in dit huis woon hehe.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Nov 2019 21:59

Re: Rondslingerende spullen in huis

Bij ons heeft ook alles een plek. We hebben rommellaatjes voor opladers en kaarsjes etc. En verder heeft gewoon alles een plek, R's speelgoed ook (en daar moet hij het ook weer opruimen voordat hij iets nieuws pakt - gaat 80% goed). Zelfs de afstandsbedieningen liggen op dezelfde plek. Geeft heel rustig gevoel, we leggen alles elke avond op de juist plek, stofzuigen even snel en de volgende ochtend is alles netjes.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11589

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Nov 2019 22:55

Re: Rondslingerende spullen in huis

Spullen weggooien en elke dag opruimen. Wij hebben een grote 6 vaks besta in de woonkamer.
Deurtje 1: 2 theepotten brieven en rommeltjes zoals kaarsen enzo
Deurtje 2: bordelen
Deurtje 3: tussendoortjes en rijst zaden en droge dingen
Deurtje 4: reserve glaswerk
Deurtje 5: speelgoed j mag zelf weten wat beneden ligt maar het is max dat kastje
Deurtje 6: camera, waterkoker en 3 laptops

En dan nog het tv meubel waar mijn Disney-films liggen en alle kabeltjes.

Decoraties hebben we ook weinig. De kasten zijn grijsturkoois. Op de bank liggen wat kussens in dezelfde kleur. Aan de muur hangt een houten skyline. Op de eettafel staar een blauwe glazen fruitschaal. Die schaal een slag kleiner staat ernaast met kaarsen en weer een slag kleiner staat op het tv meubel ook weer met kaarsen. Verder staan en nog geurstokjes en een grote plant.

Elke dag even wat opruimen en bijhouden werkt het beste
2015 💙
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 20 Nov 2019 23:00

Re: Rondslingerende spullen in huis

Marsy31 schreef:Bij ons heeft ook alles een plek. We hebben rommellaatjes voor opladers en kaarsjes etc. En verder heeft gewoon alles een plek, R's speelgoed ook (en daar moet hij het ook weer opruimen voordat hij iets nieuws pakt - gaat 80% goed). Zelfs de afstandsbedieningen liggen op dezelfde plek. Geeft heel rustig gevoel, we leggen alles elke avond op de juist plek, stofzuigen even snel en de volgende ochtend is alles netjes.


Same minus het kind haha. Oh en stofzuigen 1x per week ;-).
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Nov 2019 01:14

Re: Rondslingerende spullen in huis

Kranten (plaatselijk weekblad etc) leggen we op een tafeltje en gooien we na een week in de papiercontainer.

Dressoirkast ligt soms zooi op. Dit zou ik wel anders willen zien, maar ja in huis wordt er nu eenmaal geleefd. Vaak ligt er iets op dat best in het zicht ligt zodat we het niet vergeten.

Spellenkast heeft gesloten maar zit wel bomvol dus dat is ook een probleem aan het worden. Een paar spellenitems staan nu in een open kast en op de wc als decoratie. Het mag gezien worden dat hier een bordspellenliefhebber woont vind ik. Ooit hoop ik dat er nog mooie houten grote horige (soort van mannetjes die in veel moderne spellen worden gebruikt) gemaakt worden die je als decoratie in je huis kunt zetten.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 21 Nov 2019 08:21

Re: Rondslingerende spullen in huis

Schoenen zet ik in de vestibule, handtas in de gang, in de kinderwagen of op de kapstok. Heb je geen schuurtje of iets dergelijks waar je een schoenenkasje kwijt kan zodat je alleen de schoenen die je op dat moment draagt in de kamer hebt staan?
Post kijk ik meteen door en gooi het daarna weg of als het belangrijk is ruim ik het meteen netjes op maar dat soort post krijgen wij nog maar heel weinig, meeste is digitaal.

Speelgoed zit in de tv kast en een zak er naast voor de kleine troepjes. Er staat een tafeltje met bouwwerken en de auto garage daar op, dat mag van mij blijven staan want daar wordt continue mee gespeeld.

Opladers ed hebben ook allemaal wel hun eigen plek. In ons vorige huis hadden we geen kast in de woonkamer en die mistte ik ook niet. Nu hebben we de kast van de ensuite en die puilt echt uit, ook wel echt een kwestie van meer ruimte dus ook meer troep bewaren.

Onze woonkamer is op rond slingerend speelgoed na als de kinderen wakker zijn eigenlijk altijd wel netjes. ( in de kasten is het niet netjes overigens maar ik kan alles wel meteen pakken, er zit we systeem in) Ik heb alleen wel 1 zo’n rommelige eetkamerstoel, die ligt vol met knutsels van de kinderen, zo komen met zoveel thuis! Ik vind het sneu om het meteen weg te gooien maar ga ik uiteindelijk ook niet allemaal bewaren dus leg ik het op die stoel om het na een paar weken, als ze het vergeten zijn alsnog weg te gooien.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 21 Nov 2019 09:01

Re: Rondslingerende spullen in huis

Wij hadden eerst een dressoir met daarnaast een aparte kast voor het speelgoed van de kinderen. Stond rommelig naast elkaar, en paste nog niet alles in, dus er stond vanalles bovenop en dat maakte het heel rommelig. We hebben ze nu vervangen door een buffetkast, daarvan gebruiken we de onderste helft voor het speelgoed van de kinderen, en in de bovenste helft zitten de dingen die we eerst in het dressoir hadden zitten. We hebben bewust gekozen voor in het bovenste deel ook een aantal dichte deuren, en geen grote lades, maar juist kleintjes, om zo wel een vaste plek te hebben voor sleutels etc, zonder dat het in zo’n grote rommella verdwijnt.
Het speelgoed van de kinderen zit waar mogelijk in plastic bakken, zodat het gestapeld kan worden. Ook ga ik een paar keer per jaar door het speelgoed heen om te kijken of er dingen zijn die wegkomen.

We hebben nu nog een grote boekenkast staan, maar ik lees steeds meer ebooks en ik merk dat ik onrustig word van de open kast. Op termijn willen we die kast vervangen door (waarschijnlijk) een besta van Ikea, en dan vooral ook meer dichte deurtjes. We willen dan dat die ook gaat dienen als tvmeubel, dus het tvmeubel gaat ook weg.
Waar ik hier vooral naar streef (en we zijn er echt nog niet, ben wel flink aan het ruimen steeds) is dingen waar we niks mee doen wegdoen, en zoveel mogelijk spullen een vaste plek.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Pitty

Bericht 21 Nov 2019 10:51

Re: Rondslingerende spullen in huis

Ik volg op Insta Noordse Eenvoud. Zij is heel actief met Flylady, dat systeem hanteer ik nu.

En idd weggooien, consequent opruimen en goede kastruimte werkt goed. En niet te veel verschillend speelgoed.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 22 Nov 2019 15:21

Re: Rondslingerende spullen in huis

minimaliseren!! scheelt zo enorm veel, je hebt niks aan veel spullen/rommel alleen maar onrust :ja:
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Nov 2019 15:45

Re: Rondslingerende spullen in huis

Wij zij er de laatste weken actief mee bezig, stapje voor stapje. Ik prop ook een hoop achter deurtjes, want dan is het wel uit het zicht. Zijn ook wat rigoreuzer dingen weg gaan doen. Kattentuigjes, liggen al 2 maanden op de hoek van de eettafel, misschien moeten ze dan maar gewoon weg. Ik probeer kasten opnieuw in te ruimen zodat er ook plek is voor onze zooi. Heb wel het idee dat dit een lang proces gaat worden, maar we moeten ergens beginnen. En het is zo zonde dat de schoonmaakster zoveel tijd kwijt is aan het verplaatsen en terug leggen van spullen die we amper gebruiken.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 22 Nov 2019 22:49

Re: Rondslingerende spullen in huis

Liv schreef:Ik hou ook van een opgeruimd huis en vind het ook niet erg om op te ruimen. Ik zorg dat (bijna) altijd alles is opgeruimd. We hebben voor de meeste spullen een vaste plek in huis, dus dat ruimt snel op.



Exact dit!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers