Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


White privilege

<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 16 Nov 2019 10:35

White privilege

Binnen korte tijd werd ik drie keer bewust gemaakt hiervan. Vandaar een topic omdat ik denk dat veel mensen hier wel wat over te zeggen hebben.

Een paar weken terug viel ik in een gesprek en daar gaf een vrouw aan dat ze met de achternaam van haar vriend solliciteerde omdat ze een niet-westerse migratie achtergrond heeft. Ze gaf aan dat ze in het begin met haar eigen achternaam solliciteerde maar dan gewoon niet werd uitgenodigd op gesprekken. Ze solliciteerde ook nog eens in een vakgebied die gedomineerd wordt door mannen. Dus ze stond al ver achter door het feit dat ze een vrouw is en een niet-westerse migratie achtergrond heeft. Op het moment dat ze de achternaam van haar vriend ging gebruiken werd ze voor de helft van de sollicitaties wel uitgenodigd op gesprek. Ik vond dit echt wel schokkend en drukte mij wel met de neus op de feiten.

Daarnaast kwam ik gisteren dit filmpje tegen op Instagram wat het voor mij ook wel duidelijk maakte hoe de privileges in je leven maken dat je al een grote voorsprong hebt:
https://www.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps

En nu zag ik het ook voorbij komen in het topic over zwarte piet, maar ik vond het daar niet de plaats om er verder over te gaan omdat het zoveel meer omvat dan alleen de zwarte piet discussie.

Mij heeft dit artikel mij ook wel echt geholpen om het voor mezelf te zien: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf42eb8c/

Ik was mij er gewoon niet zo van bewust en ik had ook zoiets nou zo bevoorrecht voel ik mij niet met alle dingen die ik wel heb meegemaakt, zo leuk was mijn leven echt niet. Eigenlijk zoals in het artikel maar door er voor open te staan en verder te kijken dan mijn eigen situatie zie ik wel dat ik wel degelijk bevoorrecht ben door mijn huidskleur. En ik denk dat dit stukje bewustwording al heel belangrijk is.
<<

Anoniem269

Bericht 16 Nov 2019 10:39

Re: White privilege

Net zoals veel Amerikanen voor een "straight pride" zijn. Dan heb je het hele punt gemist. Er is geen straight pride nodig, want straight zijn is al de norm en volledig geaccepteerd.

Je staat 1-0 achter als je afwijkt van de norm. Helaas is die norm nog steeds blank, hetero etc. Dus het is tijd om die norm op te rekken. De eerste stap is bewust wording en volgens mij worden daar steeds meer stappen in ondernomen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 16 Nov 2019 11:03

Re: White privilege

Ik ben bewust van m'n privileges die ik heb omdat ik een witte hetero vrouw ben. En ik vind ook dat minderheden gelijker behandeld moeten worden en dezelfde kansen moeten krijgen. Waar mogelijk draag ik hier ook aan bij. Ik denk dat erkenning van het witte privilege belangrijk is om daar stappen in te zetten. Maar verder kan ik niet zoveel met de term geloof ik? Ik weet niet zo goed wat ik daar verder van kan vinden behalve erkenning het feit dat het bestaat en ik daar van profiteer.
<<

Anoniem315

Bericht 16 Nov 2019 11:22

Re: White privilege

We leven in een tijd van bewustwording en daar draagt sociale media aan mee. Heel goed en fijn, maar ook heel hard en het lijkt een soort van beerput die opengetrokken is. En die blijft ook nog wel even openstaan, want dit krijg je niet in een paar generaties voor elkaar. White Privilege is een feit. En hopelijk beseffen steeds meer mensen zich dit de komende eeuwen. Ik ben in elk geval een verspreider van de boodschap. Op mijn werk en binnen mijn familie hebben meerdere mensen pas onlangs voor het eerst met het begrip kennisgemaakt. Moet je nagaan.
<<

Anoniem313

Bericht 16 Nov 2019 12:11

Re: White privilege

Ja, ik denk vrij veel na over verschillende vormen van privilege en realiseer me dat ik hoog scoor op de privilege bingokaart.

Ik had deze week een discussie met een vriend waarin male privilege aan bod kwam.
Het ging over hoe druk we waren en hoe lastig het kan zijn kinderen en werk en alles erbij te combineren. Hij vroeg me waarom ik niet minder ging werken. Ik legde uit dat ik dat niet wil, vanwege mijn ambities, financiële verantwoordelijkheid, et cetera. Maar ook dat het me best stoort dat die vraag wordt gesteld omdat mannen die vraag minder snel krijgen. Dat vond hij onzin; hij zou die vraag ook gerust aan een man stellen. En zelf gaat hij nu minder werken om meer thuis bij zijn gezin te kunnen zijn. Daarop ontspon een gesprek over je eigen keuzen maken en in hoeverre je beïnvloed wordt door verwachtingen van je omgeving daarin. Hij was van mening dat je je gewoon de keuzes kunt maken die voor jou als individu goed uitpakken los van de verwachtingen van de maatschappij. Terwijl ik denk dat dat niet de realiteit is, dat je altijd gestuurd wordt in een bepaalde richting. En omdat ik merk dat onze maatschappij vrouwen sneller naar een verzorgende rol stuurt ga ik daar tegenin door een grote baan aan te nemen. Je zou kunnen zeggen (en dat deed hij) dat ik dus degene ben die me laat beïnvloeden en hij niet. En juist dat vind ik male privilege. Hij heeft niet meegemaakt hoe moeilijk het kan zijn als vrouw bepaalde keuzes te maken die ingaan tegen het gendertypische beeld. Hij hoeft geen rolmodel te zijn voor vrouwelijke emancipatie zoals ik dat wel wil zijn. Onze uitgangssituaties zijn daarmee niet gelijk; ik ben een strijd aan het voeren die hij niet voert.
Was een interessant gesprek; we werden het niet eens maar dat was ook niet het doel.
<<

Anoniem269

Bericht 16 Nov 2019 13:04

Re: White privilege

Het verschil tussen man/vrouw openbaart zich flink vanaf het moment dat een vrouw moeder wordt. Dan krijg je automatisch de zorgkaart toegespeeld. Zo zien de meeste mensen het nog steeds, helaas.

Ik zie het ook veel bij vriendinnen gebeuren, die ineens een veel traditionelere rolverdeling erop nahouden thuis. Terwijl ze voordat ze een kind kregen een hele gelijke relatie leken te hebben. Ik denk dat dat toch een soort maatschappelijke druk is. De juf/leidster, je collega's/manager, je familie. Iedereen heeft ineens verwachtingen en ik zie veel vrouwen daarmee struggelen.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 16 Nov 2019 13:48

Re: White privilege

Mag ik er even lekker tegenin gaan? Ik zal vast geen geweldige argumenten hebben maar ik geloof dat het gewoon een heel natuurlijk verschijnsel is dat de vrouw een heel verzorgende rol krijgt als zij moeder wordt. De man ook, natuurlijk, maar ik geloof dat de meeste vrouwen toch meer die oerdrang hebben.

Dan nog is het heel vervelend voor degenen die wel graag meer carrière willen maken en daar misschien te hard voor moeten strijden, maar ik word zo moe van dat gehamer op gelijkheid. Ja, iedereen moet dezelfde rechten hebben, maar moet iedereen gelijk zijn?

(Dit gaat natuurlijk niet over white privilege, maar over het man/vrouw gedeelte)
<<

Anoniem313

Bericht 16 Nov 2019 14:04

Re: White privilege

Moesje schreef:Mag ik er even lekker tegenin gaan? Ik zal vast geen geweldige argumenten hebben maar ik geloof dat het gewoon een heel natuurlijk verschijnsel is dat de vrouw een heel verzorgende rol krijgt als zij moeder wordt. De man ook, natuurlijk, maar ik geloof dat de meeste vrouwen toch meer die oerdrang hebben.

Dan nog is het heel vervelend voor degenen die wel graag meer carrière willen maken en daar misschien te hard voor moeten strijden, maar ik word zo moe van dat gehamer op gelijkheid. Ja, iedereen moet dezelfde rechten hebben, maar moet iedereen gelijk zijn?



Waar baseer jij dat geloof op? En realiseer je je dat je door dat te geloven en uit te dragen bijdraagt aan ongelijke kansen?

Niemand zegt trouwens dat iedereen gelijk moet zijn. Dat is onzin. Iedereen is anders. Alle vrouwen zijn niet gelijk aan elkaar, mannen ook niet. Strijden voor gelijke kansen geeft houdt ruimte aan diversiteit. Vrouwen over een kam scheren is hameren op gelijkheid.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 16 Nov 2019 14:15

Re: White privilege

Ik heb natuurlijk geen ervaring met een niet westerse achternaam.

Maar wel als vrouw in een mannenwereld. En ik ben tot nu toe bijna altijd uitgenodigd bij sollicitaties. Ik heb maar één keer een echt negatief gesprek gehad waarin ze dus niet verwacht hadden dat er een vrouw op gesprek kwam.
Van andere vrouwen in de sector hoor ik ook niet heel veel negatieve verhalen.

Ik weet natuurlijk niet in welke sector zij werkzaam is. Of het daar wel erger is qua verschillen tussen mannen en vrouwen dan waar ik werkzaam ben.
Jammer dat zulke dingen zo'n invloed hebben.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem313

Bericht 16 Nov 2019 14:38

Re: White privilege

Raven: Fijn dat je goeie ervaringen hebt. Mijn ervaringen qua solliciteren zijn eigenlijk dezelfde als die van jou. Realiseer je wel qua gender dat het ook gaat om veel subtielere signalen dan dat. De ideeën die we hebben over wat een goede moeder is en hoe dat afwijkt van wat we een goede vader vinden. Hoe vaak aan vrouwen wordt gevraagd hoe ze werk en zorg combineren en hoe vaak mannen die vraag krijgen. Hoe hier op Yes allemaal moeders met elkaar praten over cadeautjes en feestjes en slaapschemas - praten hun partners daar ook over? Vraag mensen een hoogleraar of een chirurg te beschrijven en de meerderheid denkt automatisch aan een (witte) man. En zo zijn er honderden dingen.

Maar goed dit topic ging niet over gender, ik wil het niet kapen.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 16 Nov 2019 14:43

Re: White privilege

Ja dat snap ik. Dat is vaak ook zo.
Ik weet dat mijn man die vraag wel gehad heeft hoe hij dat zou regelen met het gezin.

Ik besef ook heel goed dat het voir iemand met een niet westerse achtergond wel moeilijk is om ergens tussen te komen met sollicitaties.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Nov 2019 21:00

Re: White privilege

Ik weet dat het gebeurd en vind het bizar en toch zie ik het niet in mijn directe omgeving terug, wat ik positief vind.
Mijn man is natuurlijk dikke vette feminist, die wordt ws straks thuisblijfvader en doet nu ook het meeste thuis. Op mijn universiteit is het omgekeerde aan de hand: de enige mannelijke hoogleraar kan niet promoveren omdat ze vrouwen aan de top belangrijk vinden haha (dat is de andere kant op en eigenlijk helemaal niet grappig) en ik heb alleen maar vrouwelijke chirurgen om mee heen. Goed vriendin in de bouw. Allemaal PhD afgestudeerde vrouwen om me heen (serieus, niet 1 man) en in goede banen. Ik woon en werk wat dat betreft echt in hele goede wijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 17 Nov 2019 09:10

Re: White privilege

De man vrouw verhoudingen kwamen bij ons enorm naar voren bij het kopen van ons nieuwbouwhuis. Mijn vriend wordt steeds als eerste aangesproken. Wij zijn het enige stel waarbij mijn naam overal eerst staat, ik ben ook degene die het meeste regelt haha. Waarom moet men altijd naar hem vragen? Waarom komt zijn naam eerst? Waarom gaan de mails naar zijn mailadres geadresseerd aan mij? Ik vind dit zo enorm ouderwets.. Ik ben er dan ook tegenin gegaan en heb het bespreekbaar gemaakt met de projectplanners en bouwers. Ik kan als vrouw ook prima zaken rondom een huis regelen.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Nov 2019 10:18

Re: White privilege

Daar heb ik me ook erg over verbaasd Fantine. Ook officiële documenten van de notaris begint altijd met de man. Wat in mijn ogen ook prima anders zou kunnen. Wij hebben daar hier ook best wel eens woorden om gehad. Mijn vriend begreep niet waarom ik het vervelend vond dat een financieel adviseur via hem alles regelde. Hallo, ik koop dit huis toch ook? Heb toen gewoon netjes gemaild met de uitleg dat ik graag elke mail ook zelf wil ontvangen, aangezien het mij net zoveel aangaat als mijn vriend. Onze adviseur gaf toen ook aan dat het niet netjes was om het zo te regelen. Vind dat ook echt ouderwets.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 17 Nov 2019 13:02

Re: White privilege

Fantine en Popcorn, die ervaring deel ik juist weer niet. Ik was zowel bij de makelaar als bij de hypotheekadviseur de contactpersoon, mijn vriend heeft daar ook niet zoveel mee. Ik werk zelf in de financiële wereld en vrouwen te over hier, directeur is ook een vrouw. Niet netjes inderdaad om de vrouw erbuiten te laten, het is ook jouw huis/hypotheek/etc.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 17 Nov 2019 18:08

Re: White privilege

Die herken ik wel.
Toen wij het huis kochten stond zelfs alleen mijn man zijn naam op het voorlopige koopcontract, mijn naam stond nergens en ik hoefde ook niet te tekenen. Heel vreemd was dat, we hebben dan ook geweigerd te tekenen en alles laten aanpassen. Daar was de makelaar niet blij mee, het maakte allemaal niets uit want we zouden wel beide op het koopcontract bij de notaris komen te staan.

Raven schreef:Ik weet dat mijn man die vraag wel gehad heeft hoe hij dat zou regelen met het gezin.

Die vraag heeft mijn man vlak voor het tekenen ook gehad. Het mag niet gevraagd worden dacht ik maar zijn werk kan soms wat lastig zijn te combineren met jonge kinderen dus ik snap de vraag wel. Was ook al iets waar we vooraf over hadden nagedacht dus man had zijn antwoord al klaar.
Laatst gewijzigd door Elska op 17 Nov 2019 18:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem332

Bericht 17 Nov 2019 18:08

Re: White privilege

Na het zien van de docu ‘wit is ook een kleur’ ben ik daar anders tegenaan gaan kijken.

Mijn kind heeft geen pop maar als ze er een wilt dan willen we een zwarte pop geven. Ze heeft veel andere kinderen in haar omgeving die ouders hebben uit andere landen en kinderen die geadopteerd zijn.
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 17 Nov 2019 19:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 17 Nov 2019 19:29

Re: White privilege

Vind beide discussies interessant maar nu wordt feminisme en white privilege erg door elkaar gehaald terwijl het echt 2 verschillende dingen zijn. Er is een feminisme-topic, toch?
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 17 Nov 2019 19:33

Re: White privilege

Wel eens Carrie, ik was me nooit zo bewust van mijn white privelege maar dat ben ik me steeds meer. Maar ik zou niet goed weten hoe ik daar iets aan of mee kan doen.
<<

Anoniem332

Bericht 17 Nov 2019 20:01

Re: White privilege

Carrie schreef:Vind beide discussies interessant maar nu wordt feminisme en white privilege erg door elkaar gehaald terwijl het echt 2 verschillende dingen zijn. Er is een feminisme-topic, toch?


Onder welke pijler staat het feminisme topic? Ik kan het zo 1,2 3 niet vinden.
<<

Anoniem301

Bericht 17 Nov 2019 20:09

Re: White privilege

Housebird schreef:
Carrie schreef:Vind beide discussies interessant maar nu wordt feminisme en white privilege erg door elkaar gehaald terwijl het echt 2 verschillende dingen zijn. Er is een feminisme-topic, toch?


Onder welke pijler staat het feminisme topic? Ik kan het zo 1,2 3 niet vinden.

Ik dacht deze! Maar dat gaat ook over genderrollen. Past daar wel beter dan hier vind ik.

topic33458.html
<<

Anoniem313

Bericht 17 Nov 2019 20:13

Re: White privilege

Je hebt helemaal gelijk Carrie, ik bewandel een zijpad. Als ik denk aan mijn eigen white privilege denk ik direct ook aan andere vormen van privilege, waarvan ik meeste overigens ook weer heb.

Voor wie denkt, wat is dit toch voor geneuzel; onderstaande column vond ik een paar jaar geleden een echte eyeopener op dit vlak. En hij komt met gratis privilege bingokaart.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf42eb8c/
<<

Anoniem301

Bericht 17 Nov 2019 20:20

Re: White privilege

Ja mooi die column Caulfield. Heb ‘m al eens eerder gelezen en ik lees hem soms nog eens. Goed en helder verwoord.
<<

Anoniem332

Bericht 17 Nov 2019 21:15

Re: White privilege

Carrie schreef:
Housebird schreef:
Onder welke pijler staat het feminisme topic? Ik kan het zo 1,2 3 niet vinden.

Ik dacht deze! Maar dat gaat ook over genderrollen. Past daar wel beter dan hier vind ik.

topic33458.html


Tnx!
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 18 Nov 2019 07:34

Re: White privilege

Carrie schreef:Vind beide discussies interessant maar nu wordt feminisme en white privilege erg door elkaar gehaald terwijl het echt 2 verschillende dingen zijn. Er is een feminisme-topic, toch?


Komt ook doordat de to zelf zegt dat haar vriendin dubbel achter ligt vanwege haar niet westerse achtergrond en het vrouw zijn.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers