Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


White privilege

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 11 Jun 2020 10:50

Re: White privilege

Mooi filmpje ja! Al vind ik het eigenlijk wel wat gek dat hij zegt dat als het eng flinke race was geweest, ‘one of the black’ mensen zeker had gewonnen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 11 Jun 2020 16:42

Re: White privilege

Ik probeer er nu steeds wat van te zeggen als ik racisme herken in m’n omgeving. Vandaag plaatste iemand een belachelijke fb-status dat het toch allemaal veel te ver ging “en nu mag zwarte Piet ook al niet meer, boehoe”. Ik reageerde erop dat ik het niet met haar eens was en dat ze maar dit artikel moest lezen: (link naar de correspondent).

Ik verwachtte boze reacties, maar ze bleven uit. Dus ik kijken, is de complete status verwijderd. Prima hoor, maar kennelijk willen mensen het gesprek niet aangaan ?

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Jun 2020 16:52

Re: White privilege

Mensen zijn beledigd over deze tekst in Nieuwsbegrip, maar er is toch niks mis mee?

Zie: https://www.ad.nl/binnenland/stortvloed ... QCgSn64Drc

Jammer genoeg hadden ze bij Y vandaag nog geen Nieuwsbegrip (normaal wel maar is denk ik nog niet op gang gekomen), maar ik had gisteren op Squla al de Nieuwsbegrip kennisvragen erover gemaakt met haar, dus we zijn er wel mee bezig geweest.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Geel

Bericht 11 Jun 2020 18:50

Re: White privilege

Heb je de tweets gelezen van die onderzoeker, Susan?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Jun 2020 19:19

Re: White privilege

Ja, misschien heeft hij een punt over sommige aspecten, maar wij krijgen Nieuwsbegrip sowieso altijd mee naar huis dus je hebt prima de mogelijkheid om erover na te praten met je kind.
Ik laat haar ook niet die vragen maken en dan verder niks.

En ik val vooral over mensen die bijvoorbeeld heel beledigd zijn omdat er wit staat en niet blank. Of die er "All Lives Matter" bij gaan zetten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jennings

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 198

Geregistreerd: 09 Sep 2014 18:54

Bericht 11 Jun 2020 19:59

Re: White privilege

Ik vind het heel fijn dat artikelen zoals die van Urban Naked hier gedeeld worden.
Ik merk dat ik zo'n moeite heb ik mezelf te uiten over dit onderwerp. Ik kan de juiste woorden/uitleg niet vinden. Zo'n artikel (en dit topic) helpt me hierbij. Er zijn een aantal forummers, zoals bijvoorbeeld Carrie, die me eigenlijk de afgelopen jaren al erg aan het denken hebben gezet en waarvan ik veel heb geleerd. Heel waardevol.

Ik zag net op Facebook iemand die het volgende deelde: "Op 19 april werd George Floyd uit Amerika vermoord door een agent. De hele wereld ging protesteren, dus ook in Nederland.
Op 18 april werd de 18-jarige Rik vd Rakt op weg naar zijn werk in Oss doodgestoken door een Soedanese asielzoeker. Waar zijn nu de protesten?"
Ik wil hier zo graag op reageren, maar ik kan ook hier de juiste woorden niet voor vinden.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 11 Jun 2020 20:20

Re: White privilege

Susan schreef:Mensen zijn beledigd over deze tekst in Nieuwsbegrip, maar er is toch niks mis mee?

Zie: https://www.ad.nl/binnenland/stortvloed ... QCgSn64Drc

Jammer genoeg hadden ze bij Y vandaag nog geen Nieuwsbegrip (normaal wel maar is denk ik nog niet op gang gekomen), maar ik had gisteren op Squla al de Nieuwsbegrip kennisvragen erover gemaakt met haar, dus we zijn er wel mee bezig geweest.


Ik zag het vandaag voorbij komen en vond er eerlijk gezegd ook niet zoveel mis mee. Het is geschreven voor (jonge) kinderen en vond het voor die doelgroep op een goede en duidelijke manier verwoord wat er nu speelt en wat racisme in het kort is. Je kunt in zo'n verhaal niet alle details en nuances kwijt. Ik heb de tweets van die wetenschapper ook gelezen maar vond zijn analyse wel wat ver gaan. Het is niet zo dat kinderen als enige dit nieuwsbegrip zien en verder niks.

Ik vind het ook heel fijn om artikelen te lezen want vind het ook nog wel moeilijk om mijzelf goed uit te drukken over dit onderwerp. Ik ben absoluut tegen racisme en vind het ook heel goed dat er nu zoveel aandacht voor is en mensen zich er veel meer van bewust worden dat het nog een heel groot probleem is wereldwijd.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 12 Jun 2020 15:20

Re: White privilege

Trump die blijft zichzelf helaas overtreffen in uitspraken en acties. Zijn campagneteam heeft nu een 'Baby Lives Matter' romper in hun online shop gezet als limited edition... Ontworpen vanwege de support van Trump voor de anti-abortuscampagne.

https://shop.donaldjtrump.com/products/ ... ves-matter

en dan deze beschrijving erbij:
Proudly show you’re investing in your baby’s future to Make America Great Again with this incredibly soft, boutique-style one-piece.

Walgelijk...
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Jennings

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 198

Geregistreerd: 09 Sep 2014 18:54

Bericht 15 Aug 2020 14:34

Re: White privilege

Ik kreeg vandaag in mijn mail (spam) reclame voor huidskleur bh's. "Huidskleur is mooi en praktisch" staat er, met alleen maar witte modellen eronder met dus bh's passend bij hun huidskleur. Een paar jaar geleden zou ik hier niets van vinden, maar nu voelt het niet oke dat er op deze manier reclame gemaakt wordt, die blijkbaar alleen geschikt is voor de witte vrouw. Wat vinden jullie?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 15 Aug 2020 14:39

Re: White privilege

Bijzonder dat zo’n bedrijf in deze tijd nog zo communiceert! Die zijn nog niet helemaal wakker kennelijk.
#teammaple🍁
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 15 Aug 2020 16:43

Re: White privilege

Ik zou een foto willen sturen van een donkere vrouw met die 'huidskleur' bh en dan zeggen dat het toch niet echt huidskleur is.
30-04-2017
<<

Anoniem315

Bericht 31 Aug 2020 21:33

Re: White privilege

https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... CkzVVULdt0

Kan iemand uitleggen waarom men hier over struikelt? Ik lees de reden wel, maar ik snap het niet.

(Link is van Adele met een Afrikaanse haardracht)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 31 Aug 2020 21:47

Re: White privilege

Exogenesis schreef:https://www.rtlboulevard.nl/entertainment/showbizz/artikel/5180534/adele-onder-vuur-om-afrikaanse-haardracht?fbclid=IwAR0j5yrinDAYDHtGDR_FVhoRet3eihqMi59TED8TtCk7plWR8CkzVVULdt0

Kan iemand uitleggen waarom men hier over struikelt? Ik lees de reden wel, maar ik snap het niet.

(Link is van Adele met een Afrikaanse haardracht)

Vanwege cultural appropriation gok ik :) Daar is een hoop over te lezen, er is veel aandacht voor lately.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 01 Sep 2020 17:19

Re: White privilege

Toevallig heeft Marketingvrouw hier een heleboel stories aan gewijd gister, Exo. Niet perse over Adèle, maar over witte mensen die “black hairstyles” dragen. Daar werd uitgelegd waarom het niet ok is. Kort samengevat gaat het om de toe-eigening van cultuur plus het feit dat zwart haar vaak als lelijk, onprofessioneel, vies wordt bestempeld en de haardrachten als niet-representatief, maar als witte mensen het doen is het ineens hip.

Mandy Woelkens heeft er laatst ook heel informatief over gepost:
https://www.instagram.com/p/CBaCjMXliov/?igshid=4hmxpk1uwzkv

♥♥
<<

Anoniem315

Bericht 01 Sep 2020 17:48

Re: White privilege

Ik ga dit allemaal vanavond even lezen. Bedankt voor jullie reacties. Het is geen onwil, maar het wil niet helemaal landen ofzo, dus ik wil graag leren anders te kijken.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 01 Sep 2020 18:08

Re: White privilege

Snap ik helemaal exo!

Ik weet nog dat ik een aantal jaren geleden een beetje knorrig werd toen ik las dat Gwen Stefani bekritiseerd werd om cultural appropriation. Vanwege haar box braids en nog andere dingen, ik weet het niet eens meer. Ohja dat steentje op haar voorhoofd denk ik.
Toen vond ik dat echt vervelend om te lezen. Want ik kon me zó voorstellen dat ze dat zonder vervelende bedoelingen droeg, gewoon omdat het tof is. En ik vul maar zo even in dat dit hetzelfde onbegrip is wat jij ervaart als je deze vraag stelt (als ik het mis heb: excuse).

Het akelige gevoel kan ik nog steeds hebben soms. Het is een beetje wat elliot ook wel eens beschreven heeft: je bent je van geen kwaad bewust en ineens blijkt dat er kritiek is op je handelen. Dat kan best heftig zijn.
Toch heb ik hier van geleerd: niemand heeft alle kennis paraat. En je kunt blijven leren. En als je bereid bent je te verdiepen in de ervaringen dan kun je ontdekken hoe het is voor de mensen in die cultuur die bijvoorbeeld vlechten dragen (box braids, of die knotjes van hierboven) vanwege het idee dat hun eigen natural haar als onverzorgd wordt gezien, onprofessioneel, ghetto etc. En dat er dan witte vrouwen met Europees haar die diezelfde haardracht kopiëren en dan ineens hip zijn. Da’s best scheef.
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 01 Sep 2020 18:08

Re: White privilege

Zo hallo, m’n grammatica is niet helemaal lekker meer, sorry daarvoor.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 01 Sep 2020 19:05

Re: White privilege

Ik heb dat gevoel nog steeds vaak hoor, en soms vind ik het ook “scheef” voelen als zwarte mensen dingen zeggen als “Black Pride” of “support Black Owned Business”, alsof zij beter en belangrijker zijn dan witte mensen. Maar het is natuurlijk zo dat wit de norm is. Wij hoeven niet te vechten voor onze rechten. Zwarte mensen roepen dat niet om zich boven witte mensen te verheffen, maar om op gelijke hoogte te komen.

♥♥
<<

Geel

Bericht 01 Sep 2020 19:38

Re: White privilege

Ik vind het niet netjes, en scheef inderdaad, dat dezelfde haardracht bij de ene groep onverzorgd is en bij de andere hip. Bovendien moeten we over de uitingen van andere culturele groepen wellicht niet te bijdehand doen, zoals bijvoorbeeld die vriendin uit die Insta-post. Ik snap dat Mandy Woelkens zich daaraan stoort.

Tegelijkertijd is irritatie over cultural appropriation wel heel contextgevoelig dus, en vind ik het nadoen van elkaars gewoontes an sich niet echt fout. Het lijkt me dat iedereen met zijn haar (bijv) mag doen wat hij of zij wil. Bovendien is het ook iets wat al eeuwen tussen bevolkingen gebeurt: mensen nemen elkaars gewoonten en culturen over, in veranderde vorm, als ze in elkaars vaarwater zitten.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 01 Sep 2020 19:43

Re: White privilege

Maar bij dat laatste wat je zegt Geel, kan ik zelf niet het onderscheid maken van wat wel of niet geoorloofd is. In principe ben ik het met je eens maar waar ligt de grens en wie bepaalt die?
Dat vind ik er heel ingewikkeld aan. Ik begrijp het probleem van culturele toe-eigening inmiddels, maar niet in elk individueel geval omdat ik niet alle geschiedenis ken. Wat logisch is, maar ook weer geen excuus om me er wel schuldig aan te maken
<<

Anoniem313

Bericht 02 Sep 2020 07:01

Re: White privilege

Joey schreef: In principe ben ik het met je eens maar waar ligt de grens en wie bepaalt die?
Dat vind ik er heel ingewikkeld aan. Ik begrijp het probleem van culturele toe-eigening inmiddels, maar niet in elk individueel geval omdat ik niet alle geschiedenis ken. Wat logisch is, maar ook weer geen excuus om me er wel schuldig aan te maken


Eens, dat is ook lastig. En er is ook geen duidelijke grens. Ik las laatst ergens wat je minimaal zou kunnen doen: je verdiepen in de culturele lading die een modevorm heeft, waar het vandaan komt, wat het betekent in de context van de groep waar het vandaan komt. En dan een bewuste afweging maken het wel of niet te dragen, en je er bewust van zij wat het bij een ander kan oproepen. Dat vond ik wel een mooie.
<<

Geel

Bericht 02 Sep 2020 18:56

Re: White privilege

Eens met dat principe, dat lijkt me de beste manier.
Daarna komt dan de gedachte boven: mensen kunnen ook niet bij elke mode-uiting op zoek gaan naar de achtergrond, lijkt me. Nu ben ik zelf niet zo modebewust, het is altijd wel hetzelfde, maar als je dat wel bent, kan ik me voorstellen dat je niet bij elke switch vermoedt dat er meer achter zit en dat je dat gaat uitzoeken. Of misschien als je zo modegevoelig bent juist weer wel... hmm.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 07 Sep 2020 19:02

Re: White privilege

In de WW II is er ook sprake geweest van Black privilege. In de jappenkampen in Indonesië hadden donkere mensen meer privileges dan blanke veelal Nederlanders die door de Japanners slecht werden behandeld.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 07 Sep 2020 20:00

Re: White privilege

Fred schreef:In de WW II is er ook sprake geweest van Black privilege. In de jappenkampen in Indonesië hadden donkere mensen meer privileges dan blanke veelal Nederlanders die door de Japanners slecht werden behandeld.


En in de boerenoorlog hadden de witte meer privileges dan de donkere medemens.
De witte mensen zaten zelfs in andere concentratiekampen waar ze beter behandeld werden.

Het gaat toch om het nu en heden en niet wat er vroeger allemaal gebeurd is Fred.
Het gaat erom dat ze nu hetzelfde behandeld willen worden.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 19 Okt 2020 12:17

Re: White privilege

Ik vond nog een mooie blog waarin een lijst van kinderboeken staat waarin de hoofdpersoon gekleurd is of in elk geval diversiteit in zit.

Quote die erbij staat is: Reading is a window to the world.*
Laten we er samen voor zorgen dat kinderen het juiste uitzicht hebben.

*quote van Lynn Butler

https://boekwijzer.com/2020/06/05/culturele-diversiteit-in-kinderboeken-is-actueler-dan-ooit/
En ik wil zelf daaraan ‘Sara Snufje’ nog toevoegen.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers