Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


White privilege

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Nov 2019 09:24

Re: White privilege

Caulfield schreef:Je hebt helemaal gelijk Carrie, ik bewandel een zijpad. Als ik denk aan mijn eigen white privilege denk ik direct ook aan andere vormen van privilege, waarvan ik meeste overigens ook weer heb.

Voor wie denkt, wat is dit toch voor geneuzel; onderstaande column vond ik een paar jaar geleden een echte eyeopener op dit vlak. En hij komt met gratis privilege bingokaart.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf42eb8c/

Wat een goeie column zeg! Heel helder verwoord.

Vind dit voorbeeld trouwens ook een hele mooie:
- Als ik het met mijn kinderen over het Zwarte Pietdebat heb, dan is dat omdat ik ervoor kies om met ze over politiek en racisme te praten, niet omdat ik ze moet voorbereiden op een periode waarin ze misschien uitgescholden gaan worden.

♥♥
<<

Anoniem301

Bericht 18 Nov 2019 10:55

Re: White privilege

Elliot schreef:
Caulfield schreef:Je hebt helemaal gelijk Carrie, ik bewandel een zijpad. Als ik denk aan mijn eigen white privilege denk ik direct ook aan andere vormen van privilege, waarvan ik meeste overigens ook weer heb.

Voor wie denkt, wat is dit toch voor geneuzel; onderstaande column vond ik een paar jaar geleden een echte eyeopener op dit vlak. En hij komt met gratis privilege bingokaart.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf42eb8c/

Wat een goeie column zeg! Heel helder verwoord.

Vind dit voorbeeld trouwens ook een hele mooie:
- Als ik het met mijn kinderen over het Zwarte Pietdebat heb, dan is dat omdat ik ervoor kies om met ze over politiek en racisme te praten, niet omdat ik ze moet voorbereiden op een periode waarin ze misschien uitgescholden gaan worden.

Oh, ja! Ik zie net een filmpje op de instagrampagina van KOZP waarin een donkere vrouw een witte vrouw en witte man van een jaar of 60 filmt. Ze is heel boos want toen ze langsliep met haar dochtertje van zo te zien een jaar of 7 die vrouw tegen haar man zei "kijk, zwarte Piet" Dat meisje is helemaal verdrietig, zo erg om te zien.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Nov 2019 10:57

Re: White privilege

Pff wat afschuwelijk Carrie. Jeetje mensen van die leeftijd zouden toch beter moeten weten, wat een dommigheid en wat zielig voor dat meisje.

♥♥
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Nov 2019 13:28

Re: White privilege

Oh, dat vind ik echt erg Carrie.. :(
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem332

Bericht 18 Nov 2019 17:45

Re: White privilege

Ik zag het filmpje net ook op Instagram. Wat walgelijk!!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Nov 2019 17:56

Re: White privilege

Ik zag het net ook, moest er echt van huilen. Zo afschuwelijk.

♥♥
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 18 Nov 2019 23:18

Re: White privilege

Hey Carrie, waarom zeg jij eigenlijk witte mensen? Zwarte mensen zijn donker, witte mensen blank. Ik vind dat ‘kleur benoemen’ niks voor jou..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Nov 2019 23:31

Re: White privilege

Die tendens is al een tijdje gaande in Nederland hoor Marsy. Steeds meer kranten, NOS, nieuwssites gebruiken ‘wit’ ipv ‘blank’.
#teammaple🍁
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 18 Nov 2019 23:32

Re: White privilege

Oh! Maar is dat correct dan? Ben nu even in de war. We zijn toch geen kleuren?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 18 Nov 2019 23:41

Re: White privilege

Marsy31 schreef:Oh! Maar is dat correct dan? Ben nu even in de war. We zijn toch geen kleuren?

Dit legt het wel helder uit!

https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom- ... blank-zijn
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 18 Nov 2019 23:53

Re: White privilege

Hmm ja misschien. Ik ben niet om. Ik ben tegen huidskleuren in kleuren noemen. Zwart, geel en wit - vind het allemaal raar.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 18 Nov 2019 23:53

Re: White privilege

Carrie schreef:
Marsy31 schreef:Oh! Maar is dat correct dan? Ben nu even in de war. We zijn toch geen kleuren?

Dit legt het wel helder uit!

https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom- ... blank-zijn

Die laatste zin in dat artikel ♥️
<<

Anoniem301

Bericht 19 Nov 2019 00:06

Re: White privilege

Marsy31 schreef:Hmm ja misschien. Ik ben niet om. Ik ben tegen huidskleuren in kleuren noemen. Zwart, geel en wit - vind het allemaal raar.


Ok. Maar dan snap je iig waar het vandaan komt.

Wat prefereer jij? Licht, getint, donker, zoiets? (Als het überhaupt al relevant is om het te benoemen, dat is het 9 van de 10 keer niet).
<<

Anoniem301

Bericht 19 Nov 2019 00:08

Re: White privilege

Joey schreef:
Carrie schreef:Dit legt het wel helder uit!

https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom- ... blank-zijn

Die laatste zin in dat artikel ♥️

Oh ja die is spot on.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 19 Nov 2019 00:10

Re: White privilege

Ja, misschien wel. Dit is wel iets om even over na te denken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 19 Nov 2019 07:27

Re: White privilege

Carrie schreef:
Marsy31 schreef:Hmm ja misschien. Ik ben niet om. Ik ben tegen huidskleuren in kleuren noemen. Zwart, geel en wit - vind het allemaal raar.


Ok. Maar dan snap je iig waar het vandaan komt.

Wat prefereer jij? Licht, getint, donker, zoiets? (Als het überhaupt al relevant is om het te benoemen, dat is het 9 van de 10 keer niet).


Maar waarom spreek je dan wel over donker in je stukje hierboven? Trek dan 1 lijn? Als zwart niet mag, dan wit ook niet toch?

Ik bedoel dit stukje:
"Oh, ja! Ik zie net een filmpje op de instagrampagina van KOZP waarin een donkere vrouw een witte vrouw en witte man van een jaar of 60 filmt."

En ja ik heb het stukje gelezen maar vind de term wit net zo als de term zwart, en vind beide dom en kortzichtig om te gebruiken.
En vind het helemaal belachelijk als er dan weer gelijk neerbuigend wordt gedaan van "ja maar dat je dat vind is al white privilege".
Je hoeft niet alles over die boeg te gooien.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 19 Nov 2019 08:05, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Berichten: 554

Geregistreerd: 06 Sep 2013 08:19

Bericht 19 Nov 2019 07:59

Re: White privilege

Dit snap ik ook niet Carrie. Er staat notebene in het begin van het stuk dat mensen er zich beledigd door voelen etc. Maar toch doe je het?
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 19 Nov 2019 08:07

Re: White privilege

mevrouw Stemband schreef:Dit snap ik ook niet Carrie. Er staat notebene in het begin van het stuk dat mensen er zich beledigd door voelen etc. Maar toch doe je het?


Ja en als je dan die laatste quote leest in het artikel, is het ineens white privilege als je je er beledigd door voelt..
Dus wit mag wel, maar zwart is racistisch.. nou schiet mij maar lek.
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Berichten: 554

Geregistreerd: 06 Sep 2013 08:19

Bericht 19 Nov 2019 08:25

Re: White privilege

Nou, helemaal omdat jij zo fel bent met de hele zwarte pieten discussie Carrie. Je zegt zelf: als mensen zich beledigd voelen is het toch een kleine moeite om dat aan te passen, niemand zou beoordeeld moeten worden op huidskleur etc. Werkt dat dan alleen maar de kant op van donkere mensen? Zwart is fout, geel mag niet, wit is wel goed? Als je donker bent en ik noem jou zwart ben ik een racist, als jij mij wit noemt ben je juist goed bezig? Is een donker iemand beledigd ondat ik hem zwart noem is dat verschrikkelijk, is een blanke beledigd doordat jij hem wit noemt, is het white privilege? Ik snap dit serieus niet.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Nov 2019 09:28

Re: White privilege

Huh, Carrie zegt toch nergens dat de term ‘zwart’ racistisch is?
<<

Anoniem313

Bericht 19 Nov 2019 09:33

Re: White privilege

Ik kan me nog herinneren trouwens dat toen ik twintig jaar geleden psychologie ging studeren ik voor het eerst in Engelstalige studieboeken las over ‘black’ en ‘white’ people en ik dat ook zo raar vond. Dat deden we toen in het Nederlands niet. Het is wel goed denk ik om je te realiseren dat woorden nooit zomaar woorden zijn maar ladingen hebben die per taal verschillen en per situatie en die erg gekleurd worden door context en ervaringen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 19 Nov 2019 09:57

Re: White privilege

Nou, laat ik het anders stellen: IK vind de term zwart een nare toon hebben, een geschiedenis en een lading. Dus ik gebruik dat niet, en al zeker het N woord niet. Ik noem Asiaten ook niet geel en ik vind dus blanken ook geen witten. Als we dan correct doen, dan in de hele lijn. Vind ik.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 19 Nov 2019 10:40

Re: White privilege

Caulfield schreef:Huh, Carrie zegt toch nergens dat de term ‘zwart’ racistisch is?


Ok dus de term "zwarte" mag, voor iemand met een donkere huidskleur?
(Nogmaals, vind zelf zowel "wit" als "zwart" kortzichtige termen als je het over huidskleur hebt(.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Nov 2019 10:45

Re: White privilege

Sawadee schreef:
Caulfield schreef:Huh, Carrie zegt toch nergens dat de term ‘zwart’ racistisch is?


Ok dus de term "zwarte" mag, voor iemand met een donkere huidskleur?


Dat is op geen enkele manier aan mij om te beoordelen.
<<

Anoniem326

Bericht 19 Nov 2019 10:46

Re: White privilege

Caulfield schreef:Ik kan me nog herinneren trouwens dat toen ik twintig jaar geleden psychologie ging studeren ik voor het eerst in Engelstalige studieboeken las over ‘black’ en ‘white’ people en ik dat ook zo raar vond. Dat deden we toen in het Nederlands niet. Het is wel goed denk ik om je te realiseren dat woorden nooit zomaar woorden zijn maar ladingen hebben die per taal verschillen en per situatie en die erg gekleurd worden door context en ervaringen.


Ja dat herinner ik me ook nog.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers