Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke kaas?

<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2019 19:14

Welke kaas?

Hoi!

Een vriend van mij gaat door een moeilijke tijd en ik wil hem graag een hart onder de riem steken met een flesje port en een kaasje. Beide ben ik geen fan van, dus wilde ik vragen wat jullie goede port vinden en welk kaasje hierbij lekker is? Ik heb eigenlijk nooit echt opgelet wat hij met elkaar combineert, maar ik weet dat hij er gek op is. Oh, maakt het trouwens nog uit of ik een bepaalde kaas bij de kaasboer haal of gewoon bij de Appie (mocht alles bij de Appie verkrijgbaar zijn)? Er zit hier iig een Gall & Gall voor de port.

Morgenmiddag ga ik naar hem toe, dus hopelijk heeft iemand voor die tijd nog tips. :)
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 19:17

Re: Welke kaas?

Ik zou naar de kaasboer gaan en die een klein plankje laten samenstellen. Als je niet weet waar hij van houdt, kan de kaasboer een gemixt plankje samenstellen. Dan zit er sowieso wat tussen wat hij lekker vindt.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2019 19:22

Re: Welke kaas?

Thanks! Hij lust alles wel, maar ik weet zelf niet welke kaas er lekker bij is. Ik eet het zelf niet. Voor port vraag ik morgen wel even advies bij de winkel.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 19:35

Re: Welke kaas?

In principe is er voor elke kaas wel een geschikte port en vice versa haha. Dus zou inderdaad even advies vragen in de winkel.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 19:36

Re: Welke kaas?

In de Utrechtsestraat zit echt het allerlekkerste kaaswinkeltje... Tromp.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Nov 2019 19:39

Re: Welke kaas?

Eigenlijk werkt rode wijn en port in zekere mate helemaal niet zo goed bij kaas, maar als je de combi wel wilt maken, werkt een blauwe kaas of een scherpe cheddar het beste bij Port. Ik zou je zeker ook nog even laten adviseren!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2019 20:21

Re: Welke kaas?

Claire**** schreef:In de Utrechtsestraat zit echt het allerlekkerste kaaswinkeltje... Tromp.


Haha, daar wilde ik naartoe (woon ik om de hoek).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Nov 2019 20:22

Re: Welke kaas?

Guattari schreef:
Claire**** schreef:In de Utrechtsestraat zit echt het allerlekkerste kaaswinkeltje... Tromp.


Haha, daar wilde ik naartoe (woon ik om de hoek).


Die zit hier ook! Al ga ik altijd naar een ander. Maar daar hebben ze zeker goede kennis van zaken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2019 20:22

Re: Welke kaas?

Marin schreef:Eigenlijk werkt rode wijn en port in zekere mate helemaal niet zo goed bij kaas, maar als je de combi wel wilt maken, werkt een blauwe kaas of een scherpe cheddar het beste bij Port. Ik zou je zeker ook nog even laten adviseren!


Niet? Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat kaas en een goede reep pure chocola het goed deden bij port. Maar als ik daar dus toch voor ga, adviseer je bovenstaande. Thanks!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Nov 2019 20:56

Re: Welke kaas?

Ja port is wel een versterkte zoete wijn dus dat gaat wel goed met sommige kazen hoor! Maar rode wijn en kaas is een beetje een misverstand samen, al doe ik dat ook vaak hoor! Eigenlijk zijn witte (licht) zoete wijnen veel geschikter.

Maar port kan zeker met bepaalde kazen hoor, maar wel de krachtigere kazen dus.

Maar combineer een port bijv niet met brie. Ik heb nog even verder voor je gezocht en een Ruby port of vintage port met blauwe kaas en cheddar.
En een tawny gaat beter met harde kazen zoals parmezaan en pecorino
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2019 21:00

Re: Welke kaas?

Dank je wel, Marin! Ik heb de port inmiddels gehaald. Dow's aged Ruby LBV 2012. Heb me laten adviseren en deze schijnt lekker te zijn voor mensen die van port houden. Ga morgen nog even achter de kaas aan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Nov 2019 21:05

Re: Welke kaas?

Leuk! Klinkt lekker! Dan zou ik zeker kijken of je een goeie blauwe kaas kan krijgen (ik zeg Stilton) of een goeie oude cheddar. Oh heerlijk.
En wat lief van je dat je dat geeft.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Nov 2019 22:12

Re: Welke kaas?

Nogmaals dank. Ga ik daar even specifiek naar informeren.
Hij is voor mij een heel bijzondere vriend, dus ik doe het graag. :)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 14 Nov 2019 18:23

Re: Welke kaas?

Superlief van je!

Ik had een deja vu, is het dezelfde vriend als die uit dit topic post1156034.html?hilit=vriend%20port#p1156034 ?
#teammaple🍁
<<

Anoniem284

Bericht 14 Nov 2019 18:32

Re: Welke kaas?

Marin schreef:Eigenlijk werkt rode wijn en port in zekere mate helemaal niet zo goed bij kaas, maar als je de combi wel wilt maken, werkt een blauwe kaas of een scherpe cheddar het beste bij Port. Ik zou je zeker ook nog even laten adviseren!


Waarom werkt dat niet, Marin? Als ik iets lekker vind is het een rode wijn met een stukje kaas namelijk ?.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2019 19:54

Re: Welke kaas?

Urban Naked schreef:Superlief van je!

Ik had een deja vu, is het dezelfde vriend als die uit dit topic post1156034.html?hilit=vriend%20port#p1156034 ?


Wat leuk dat je dat nog weet! En wat suf dat ik zelf niet aan dit topic heb gedacht. Maar nee, dit ging om een vriend die een heel moeilijke band had met zijn ex, maar ik wilde hem niet met lege handen laten zitten met Vaderdag. Zijn zoontje was nog maar 2 jaar destijds en daarom heb ik toen namens zijn zoontje een fles port met goede pure chocola en een kaartje gekocht.

De vriend waar het nu om gaat houdt toevallig ook erg van port en is net de liefde van zijn leven verloren op veel te jonge leeftijd. Omdat ze in Portugal woonde en ze samen vaak port dronken (toen het nog kon), wilde ik hem iets geven wat hem gevoelsmatig doet verbinden met haar. Heb er inmiddels een kaasje bij gevonden. :)
<<

Anoniem282

Bericht 14 Nov 2019 20:01

Re: Welke kaas?

Marin, ik las idd ook verschillende visies hierop op het internet. Maar ik weet dat deze vriend het altijd combineert, dus toch maar zo gedaan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Nov 2019 20:50

Re: Welke kaas?

Gympie, omdat sommige kazen (zoals geitenkaas en zachte kazen) hoge zuren hebben en van die zware rode wijnen hebben te hoge tannine voor de kazen. Het werkt dan niet bij elkaar. En er is een heel schema over welke smaak wat negatief en positief beinvloed (zout/zuur/vet/etc) maar dat weet ik even niet uit m'n hoofd, dat was les 1 en die moet ik duidelijk weer even herhalen.
Oudere kazen werken wel beter met zware tanninerijke wijnen, zoals (kom ik weer) een aged cheddar of een parmigiano (volgens mij omdat zout de tannine afzwakt, maar dat weet ik niet meer uit m'n hoofd). En blauwe kaas en rode wijn kán wel, maar eigenlijk gaat dat veel beter met een zoete witte wijn, zoals een Sauternes of een zoete Riesling of een Gewurztraminer (lekker). Die zijn volgens mij naast zoet ook hoog in zuur en daarom heft het het zure van de kaas weer op, dat kan tegen elkaar op.
Mocht je toch graag romige kazen zoals brie willen combineren met rode wijn, kan je beter voor een lichtrode wijn kiezen, bijvoorbeeld een Pinot Noir/Spatburgunder of een Gamay (Beaujolais). Die zijn wat zachter van smaak en dan maakt de wijn de delicate smaak van de kaas niet kapot. Dat zou anders zonde zijn! Eigenlijk zijn kaasplankjes + 1 soort wijn dus helemaal niet handig. Maar ja. Wel gewoon heel lekker hoor en ik doe het ook gewoon. Trek je dus niet té veel aan van dit advies en bovenal als je het lekker vindt, gewoon doen (doe ik ook), maar omdat je het vroeg, dacht ik ik leg het even uit :)

Guattari, jeetje wat een verhaal joh. Ik ging eigenlijk ook er vanuit dat het die andere vriend was, dus daarom vroeg ik niet verder over de port, omdat ik wist dat je dat nog wist misschien haha. Wat vreselijk naar dit verhaal en wat lief dat je aan hem denkt.
Mag ik vragen wat voor kaasje je uiteindelijk hebt gekocht erbij? Ik ben heel benieuwd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem318

Bericht 15 Nov 2019 11:28

Re: Welke kaas?

Haha, ik dacht ook direct aan dat vorig topic!

OT ik heb eens een port tasting gedaan in Porto (where else?), en deze kaas werd daarbij gereserveerd (uiteraard een Portugese kaas): https://www.cheese.com/azeitao/

Dat was echt een god-de-lijke combinatie. Mocht je hem vinden, dan is het advies: even in de oven zetten, dan smelt de kaas van binnen, en dan kun je stukjes brood daarin dippen. Samen met een goede port is dat echt heerlijk.
<<

Anoniem318

Bericht 15 Nov 2019 11:29

Re: Welke kaas?

Ah oeps, mosterd na de maaltijd blijkbaar en een iets te luchtige reactie. Ik had je laatste post nog niet gelezen sorry!
<<

Anoniem282

Bericht 15 Nov 2019 19:02

Re: Welke kaas?

Marin: uiteindelijk is het een Stilton geworden. Ik heb me laten adviseren bij Tromp en er waren twee kaasjes die er goed bij zouden passen. Het is vrij lastig om iets te kiezen wat je zelf niet lust, maar ik vertrouw op de kennis van deze medewerker. :)

Madame Butterfly: juist lief dat je meedenkt! Dank je wel. We hebben het even verzet, want hij ligt ziek op bed, dus het wordt nu na het weekend.
<<

Anoniem284

Bericht 20 Nov 2019 23:23

Re: Welke kaas?

Bedankt voor je uitleg, Marin! Ik vroeg het ook omdat jij er vast verstand van hebt door bijvoorbeeld je wijncursus. Leuk om te weten!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Silly-One