Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

<<

Anoniem313

Bericht 13 Nov 2019 12:04

Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Uit onderzoek blijkt dat in schoolboeken mannen en vrouwen anders worden geportretteerd. Mannen worden vaker opgevoerd in ‘mannelijke’ rollen en vrouwen eerder als verzorgers. Daarnaast zijn mensen met een niet-westerse achtergrond weinig aanwezig en als ze worden beschreven is dat vaker in lage statusberoepen.

Dit artikel staat vandaag in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bbc5df62/

De data die is gebruikt zijn lesboeken wiskunde en Nederlands op het niveau van de brugklas.

Wat vinden jullie hiervan? En herkennen jullie het in de lesboeken van je kinderen als je ze al op die leeftijd hebt?

Ik vind het verschrikkelijk, maar helaas niet verrassend. Onze maatschappij is helaas doordrenkt van vooroordelen. Ik hoop wel dat dit onderzoek ertoe leidt dat dit heel kritisch bekeken gaat worden. Als we willen dat de volgende generaties beter worden dan wijzelf moeten dit soort impliciete boodschappen waarvan we weten dat ze mensen onbewust beïnvloeden worden verwijderd.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Nov 2019 12:08

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

De man - vrouw rol vind ik niet zo'n probleem eigenlijk, maar 'daarnaast zijn mensen met een niet-westerse achtergrond weinig aanwezig en als ze worden beschreven is dat vaker in lage statusberoepen' dit wel.

Ik herinner me trouwens wel veel niet-westerse namen in bijv. maatschappijleer en economie boeken.

In wiskunde en Nederlands was ik erg slecht, dus dat heb ik niet zo goed onthouden.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Nov 2019 12:12

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Mag ik vragen waarom jij die genderstereotypen niet zo belangrijk vindt Savi?

Ik baal ervan omdat Nederland ontzettend ongeëmancipeerd is wat bijvoorbeeld blijkt uit hoe weinig uren vrouwen hier werken. Dit soort teksten in schoolboeken draagt daar aan bij.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:16

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik vind de man-vrouw rol dus wel heel belangrijk. Kinderen moeten vanaf kleins af aan aangeleerd worden dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Zowel in behandeling als in beroep. En dat je als vrouw gewoon bouwvakker kunt worden en als man ook gewoon op een kinderdagverblijf kunt werken. Ik vind die vrijheid van denken heel belangrijk.
In onze familie staat gender neutrale opvoeding redelijk hoog op de agenda.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2019 12:19

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik zie het net op het nieuws. Nadat ik DWDD terug heb gekeken over dat vrouwen minder kansen krijgen in hun werk. Ik word er erg moedeloos van. Ik denk dat het denken hierover wel veranderd, maar in der praktijk veranderd er nog te weinig. M'n zusje heeft onlangs tijdens een sollicitatie naar een leidinggevende functie 2 keer de vraag gekregen hoe ze dat met haar gezin ging doen :(.
Tegelijkertijd heb ik zelf momenteel heel weinig ambitie naar een hoge functie of een grote carrière. Mijn vriend is daar wel erg lekker mee bezig. Ik werk zo mee aan het vooroordeel van hoe er tegen vrouwen aangekeken wordt, dat vind ik stom. Sluit zeker niet uit dat dit in de toekomst veranderd, maar momenteel is de situatie hier wel rolbevestigend ?.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:19

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Caulfield schreef:Mag ik vragen waarom jij die genderstereotypen niet zo belangrijk vindt Savi?

Ik baal ervan omdat Nederland ontzettend ongeëmancipeerd is wat bijvoorbeeld blijkt uit hoe weinig uren vrouwen hier werken. Dit soort teksten in schoolboeken draagt daar aan bij.

Dit, maar ik hoor vaak ook mensen zeggen dat de man in de relatie "echt niet de was doet hoor' of dat soort rare opmerkingen. " Enige recht van een vrouw is het aanrecht". Mijn hemels echt. Daar word dan ook een beetje lacherig over gedaan. Ik vind dat niet om te lachen, ik vind dat treurig.

Over mensen als Thierry Baudet en Donald Trump nog maar niet te beginnen. Ongelofelijk dat er zoveel mensen hun stem aan dit soort kwallen geven.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:21

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Joey schreef:Ik zie het net op het nieuws. Nadat ik DWDD terug heb gekeken over dat vrouwen minder kansen krijgen in hun werk. Ik word er erg moedeloos van. Ik denk dat het denken hierover wel veranderd, maar in der praktijk veranderd er nog te weinig. M'n zusje heeft onlangs tijdens een sollicitatie naar een leidinggevende functie 2 keer de vraag gekregen hoe ze dat met haar gezin ging doen :(.
Tegelijkertijd heb ik zelf momenteel heel weinig ambitie naar een hoge functie of een grote carrière. Mijn vriend is daar wel erg lekker mee bezig. Ik werk zo mee aan het vooroordeel van hoe er tegen vrouwen aangekeken wordt, dat vind ik stom. Sluit zeker niet uit dat dit in de toekomst veranderd, maar momenteel is de situatie hier wel rolbevestigend ?.

Wat heeft ze toen geantwoord?
Ik ben zelf de kostwinnaar thuis. Opdrachtgevers hoeven bij mij niet aan te komen met die vraag.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2019 12:25

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Dat de situatie niet veranderd tov nu. Ze gaat hetzelfde aantal dagen werken (heeft functie gekregen). Daarnaast gaat haar vriend altijd weg van zijn werk als er iets met de kinderen is, dat blijft ook hetzelfde.
Denk niet dat ze er een punt van heeft gemaakt in het gesprek. Ik word er plaatsvervangend boos van. Maar ik denk ik als het me zou overkomen, het ook moeilijk zou vinden er iets van te zeggen, je wilt nog wel aangenomen worden. Terwijl zo'n vraag gewoon volslagen debiel is.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:27

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Tsja ik zou me afvragen of je nog aangenomen wilt worden. Bij mij zou de klik tussen deze manager en mezelf ver te zoeken zijn. Ik zou me vervolgens ook bezwaard voelen elke keer als er iets is binnen het gezin.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2019 12:29

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Het was overigens een vrouw die dat haar vroeg.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:30

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Dat zou voor mij niet uitmaken, of het een man of vrouw is die het vraagt.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2019 12:31

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Nee? Ik vind dat nog wel wat stommer. 'we' helpen elkaar zo ook niet erg om dit te veranderen.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Nov 2019 12:32

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Caulfield schreef:Mag ik vragen waarom jij die genderstereotypen niet zo belangrijk vindt Savi?

Ik baal ervan omdat Nederland ontzettend ongeëmancipeerd is wat bijvoorbeeld blijkt uit hoe weinig uren vrouwen hier werken. Dit soort teksten in schoolboeken draagt daar aan bij.

Ik zie dat probleem niet zo. Niet op het gebied van kinderen en schoolboeken (maar het is er dus schijnbaar wel) volgens dit onderzoek.

De beste koks, (banket)bakkers en modeontwerpers zijn mannen, terwijl dat de 'vrouwelijke beroepen' zouden zijn. Bakkers in schoolboeken zijn eigenlijk altijd al mannen in mijn herinnering trouwens. En vrouwen in de bouw of op de vrachtwagen zijn misschien schaars, maar het is toch niet zo dat we kinderen nu leren dat het niet zou kunnen? Ik geloof dat niet zo, dat als je altijd een man in een boekje als advocaat of rechter ziet, dat je dan als meisje denkt dat je dat niet mag/kan worden. Ik heb daar dus geen moeite mee omdat ik denk dat we ons met z'n allen wel gewoon kunnen bedenken dat we alles kunnen worden. Ik heb dus ook niet het idee dat die teksten/plaatjes in schoolboeken er aan bij dragen dat vrouwen minder werken of minder kansen krijgen.

Ik denk dat dat deels komt door vrouwen die dat zelf in stand houden en deels door zure oude grijze mannen met een ouderwets denkpatroon.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:38

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Joey schreef:Nee? Ik vind dat nog wel wat stommer. 'we' helpen elkaar zo ook niet erg om dit te veranderen.

Ik vind dat mannen EN vrouwen allebei die taak hebben om dit te veranderen.
<<

Geel

Bericht 13 Nov 2019 12:39

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik ben ook niet per se voor dat actieve 'duwen' van mannen en vrouwen in niet-genderstereotypes en ik vind vragen aan een vrouw hoe je een bepaalde baan met je gezin gaat doen ook niet een onlogische vraag. Ik word er iig niet boos van, omdat het in de praktijk gewoon heel vaak zo werkt, dus dan wil een werkgever dat weten.

Ik vind wél dat het normaal moet zijn dat meisjes/vrouwen en jongens/mannen niet in een bepaalde mal worden geduwd over wat vrouwzijn of manzijn dan is. Dat moet gewoon vrij zijn en naar ieders eigen inzicht worden ingevuld. Mijn dochter heeft het nu al over dat glitters en roze echt voor meisjes zijn. Ik vertel haar dat niet, ik vertel haar nooit dat iets typisch meisjes- of jongensachtig is. Dat stoort me dus heel erg, dat ze dat in de buitenwereld oppikt.

Het tweede feitje over die niet-westerse mensen in lagestatusberoepen vind ik wel erg. En ik merk het bij mezelf ook. Pas zag ik een Turkse (denk ik) verslaggever in het NOS-journaal en ik merkte dat mijn primaire reactie was: huh, wat doet 'zo iemand' daar? Echt bizar.
<<

Geel

Bericht 13 Nov 2019 12:41

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Overigens vind ik het heel tof dat op mijn refoschool een groot deel van de wiskundedocenten vrouw is. En ik zie het ook bij leerlingen: steeds meer meiden kiezen een exact/beta vakkenpakket. Heel normaal, maar wel anders dan dertig jaar geleden denk ik. Dat vind ik een positieve ontwikkeling.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2019 12:42

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Claire**** schreef:
Joey schreef:Nee? Ik vind dat nog wel wat stommer. 'we' helpen elkaar zo ook niet erg om dit te veranderen.

Ik vind dat mannen EN vrouwen allebei die taak hebben om dit te veranderen.

Helemaal met je eens hoor.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:42

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Savi schreef:
Caulfield schreef:Mag ik vragen waarom jij die genderstereotypen niet zo belangrijk vindt Savi?

Ik baal ervan omdat Nederland ontzettend ongeëmancipeerd is wat bijvoorbeeld blijkt uit hoe weinig uren vrouwen hier werken. Dit soort teksten in schoolboeken draagt daar aan bij.

Ik zie dat probleem niet zo. Niet op het gebied van kinderen en schoolboeken (maar het is er dus schijnbaar wel) volgens dit onderzoek.

De beste koks, (banket)bakkers en modeontwerpers zijn mannen, terwijl dat de 'vrouwelijke beroepen' zouden zijn. Bakkers in schoolboeken zijn eigenlijk altijd al mannen in mijn herinnering trouwens. En vrouwen in de bouw of op de vrachtwagen zijn misschien schaars, maar het is toch niet zo dat we kinderen nu leren dat het niet zou kunnen? Ik geloof dat niet zo, dat als je altijd een man in een boekje als advocaat of rechter ziet, dat je dan als meisje denkt dat je dat niet mag/kan worden. Ik heb daar dus geen moeite mee omdat ik denk dat we ons met z'n allen wel gewoon kunnen bedenken dat we alles kunnen worden. Ik heb dus ook niet het idee dat die teksten/plaatjes in schoolboeken er aan bij dragen dat vrouwen minder werken of minder kansen krijgen.

Ik denk dat dat deels komt door vrouwen die dat zelf in stand houden en deels door zure oude grijze mannen met een ouderwets denkpatroon.

Koks en (banket)bakkers zijn traditioneel gezien mannelijke beroepen.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Nov 2019 12:44

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Claire**** schreef:
Savi schreef:Ik zie dat probleem niet zo. Niet op het gebied van kinderen en schoolboeken (maar het is er dus schijnbaar wel) volgens dit onderzoek.

De beste koks, (banket)bakkers en modeontwerpers zijn mannen, terwijl dat de 'vrouwelijke beroepen' zouden zijn. Bakkers in schoolboeken zijn eigenlijk altijd al mannen in mijn herinnering trouwens. En vrouwen in de bouw of op de vrachtwagen zijn misschien schaars, maar het is toch niet zo dat we kinderen nu leren dat het niet zou kunnen? Ik geloof dat niet zo, dat als je altijd een man in een boekje als advocaat of rechter ziet, dat je dan als meisje denkt dat je dat niet mag/kan worden. Ik heb daar dus geen moeite mee omdat ik denk dat we ons met z'n allen wel gewoon kunnen bedenken dat we alles kunnen worden. Ik heb dus ook niet het idee dat die teksten/plaatjes in schoolboeken er aan bij dragen dat vrouwen minder werken of minder kansen krijgen.

Ik denk dat dat deels komt door vrouwen die dat zelf in stand houden en deels door zure oude grijze mannen met een ouderwets denkpatroon.

Koks en (banket)bakkers zijn traditioneel gezien mannelijke beroepen.

Kan je nagaan, in mijn schoolboeken stond het al zo en ik heb er toch een vrouwelijk idee bij ontwikkeld op 1 of andere gekke manier. Ondanks dat ik weet dat de meeste koks en bakkers mannen zijn.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 13 Nov 2019 12:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2019 12:45

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Tijdens m'n studie heb ik hier een interessant artikel over gelezen. Dat vrouwen vaker beroepen doen met een lagere status (zorg) en dat als meer vrouwen in een bepaalde tak gaan werken, die tak vanzelf een lagere status krijgt (onderwijs). Ik ga eens zoeken of ik die nog kan vinden.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:47

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Savi schreef:
Claire**** schreef:Koks en (banket)bakkers zijn traditioneel gezien mannelijke beroepen.

Kan je nagaan, in mijn schoolboeken stond het al zo en ik heb er toch een vrouwelijk idee bij ontwikkeld.

Het gaat er juist om dat je dus geen enkel geslacht bij een beroep bedenkt, omdat mannen en vrouwen gelijk zijn.
<<

Anoniem269

Bericht 13 Nov 2019 12:49

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Joey schreef:Tijdens m'n studie heb ik hier een interessant artikel over gelezen. Dat vrouwen vaker beroepen doen met een lagere status (zorg) en dat als meer vrouwen in een bepaalde tak gaan werken, die tak vanzelf een lagere status krijgt (onderwijs). Ik ga eens zoeken of ik die nog kan vinden.

Dat klinkt interessant Joey! Ben er benieuwd naar.
Ik dacht altijd dat veel vrouwen aanleren dat ze nu dan wel mogen werken, maar dan wel in hun "eigen taken". Dus zorgen voor ouderen, zorgen voor kinderen, schoonmaken, het huis mooi maken etc. Oftewel zorg, onderwijs, kinderopvang, schoonmaak, inteireurstyliste, maar ook secretaresse (zorg voor de belangrijke man).
<<

Anoniem304

Bericht 13 Nov 2019 12:54

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Claire**** schreef:
Savi schreef:Kan je nagaan, in mijn schoolboeken stond het al zo en ik heb er toch een vrouwelijk idee bij ontwikkeld.

Het gaat er juist om dat je dus geen enkel geslacht bij een beroep bedenkt, omdat mannen en vrouwen gelijk zijn.

Ja dat weet ik, maar ik heb daar dus geen enkele moeite mee dat dat onderscheid er nu wel zo is.

Maar jij praat liever ook niet over mannelijk en vrouwelijk denk ik?
Ik wel, ik ben daarin wel traditioneel denk ik, in sommige dingen dan. Ik vind bloemist bijvoorbeeld echt een vrouwelijk beroep (ik noem maar iets hoor), maar dat wil helemaal niet zeggen dat mannen geen bloemist mogen of kunnen worden of dat jongetjes geen bloemen mogen plukken of iets. Het zal mij echt een worst wezen welk beroep je kiest, als je maar gelukkig bent.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2019 13:01

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Claire**** schreef:
Joey schreef:Tijdens m'n studie heb ik hier een interessant artikel over gelezen. Dat vrouwen vaker beroepen doen met een lagere status (zorg) en dat als meer vrouwen in een bepaalde tak gaan werken, die tak vanzelf een lagere status krijgt (onderwijs). Ik ga eens zoeken of ik die nog kan vinden.

Dat klinkt interessant Joey! Ben er benieuwd naar.
Ik dacht altijd dat veel vrouwen aanleren dat ze nu dan wel mogen werken, maar dan wel in hun "eigen taken". Dus zorgen voor ouderen, zorgen voor kinderen, schoonmaken, het huis mooi maken etc. Oftewel zorg, onderwijs, kinderopvang, schoonmaak, inteireurstyliste, maar ook secretaresse (zorg voor de belangrijke man).

Ja ik zal zo even zoeken. Ook tijdens m'n studie moesten we voor bepaalde vakken samenvatting artikelen presenteren. 9 vd 10 keer hadden studenten het dan over 'hij en hem' als ze het over de auteur hadden. Terwijl het merendeel van de auteurs vrouw was. Ik corrigeerde ze consequent. Maar zo ingebakken zit het dat blijkbaar mannen wetenschappelijke artikelen schrijven?
<<

Anoniem326

Bericht 13 Nov 2019 13:16

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik sta hier helaas niet van te kijken. En ik vind het wel heel erg vervelend. Zeker voor mijn dochters. Mijn dochters zijn dol op prinsessen. Lees of kijk maar eens een willekeurig verhaal. Ze moeten mooi zijn en lief. En het hoogste doel is trouwen met een prins. Ze worden gered door een prins en door te trouwen met de prins leven ze nog lang en gelukkig. Dat verhaaltje krijgen ze op honderd verschillende manier aangeboden. Al vanaf jongs af aan. Een jongen wordt veel minder beoordeeld op uiterlijk, maar meer op dapper en sterkt zijn. Een jongen wordt ook niet gered door een meisje. De maatschappij is doordrenkt met dit soort stereotypering. We hebben wat dit betreft nog een lange weg te gaan.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron