Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

<<

Anoniem318

Bericht 21 Nov 2019 11:54

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Marin schreef:Misschien heb ik er over heen gelezen hoor Madame Butterfly, maar hoe zit dat in andere EU landen dan met werkende vrouwen? Want ik kan me voorstellen dat in Scandinavische landen bijvoorbeeld meer vrouwen full time werken (of juist gelijkere part time verdeling tussen mannen en vrouwen) maar mijn gevoel (niet op cijfers gebaseerd want die weet ik niet) zegt dat in Zuid en Europese landen er juist een grotere discrepantie is tussen de hoeveelheid uren die mannen en vrouwen werken.
Volgens mij impliceer jij steeds dat het slecht is dat vrouwen zoveel part time werken in Nederland, maar ligt het percentage van überhaupt werkende vrouwen in Nederland niet hoger dan het gemiddelde van Europa? Dat zou mijn gevoel zeggen namelijk.


Ik heb daar al op gereageerd ;-), maar ik weet niet hoe ik 2 quotes kan doen. Ik schreef:

En als je dan toch wil vergelijken met andere EU landen, o.a. die jij noemde:
Als je niet kijkt naar het aantal uren, maar enkel naar of een vrouw ueberhaupt werkt of niet, dan scoort Zweden het hoogst. NL staat inderdaad gelijk met Denemarken en Duitsland.

Als je wel kijkt naar het aantal uren, dan scoort NL het hoogst qua parttime werkende vrouwen. In Zweden, waar dus al een hoger % van de vrouwen werkt vergeleken met NL, werkt maar 33% parttime. In NL is dat 75%. In Duitsland (haalde jij ook aan) werkt minder dan 50% van de vrouwen parttime.


Je kan zulke cijfers op EUROSTAT vinden. Spanje bijvoorbeeld daar gaat het zoals je wel weet minder goed, economisch gezien, op dit moment. Dus werken er percentueel gezien minder vrouwen dan in NL, maar ook minder mannen dan in NL, oftewel: de werkloosheid is daar hoger voor zowel mannen als vrouwen. Qua parttime werken in Spanje, is het ook hoger bij vrouwen dan bij mannen, maar spreken we over 23% van de vrouwen die parttime werken (tov 6% van de mannen), terwijl in NL 75% van de vrouwen parttime werken.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat het slecht is, ik zeg dat het de ongelijkheid in stand houdt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2019 14:17

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Dank je voor het uitgebreide antwoord, sorry dat ik het niet eerder gelezen had.
In Zweden werkt dus het gros van de vrouwen full time en een kleiner deel part time? Grappig, ik dacht juist dat zij meer part time zouden werken omdat ze meer evenredig verdeeld verlof hebben en dus meer vrouwen én mannen part time zouden werken.

En ja sorry, ik vond het overkomen alsof je daar een oordeel over had (dat je het slecht vond), maar blijkbaar is dat niet zo.

Wat ik lastig aan deze discussie vind is dat ik persoonlijk helemaal niet vind dat vrouwen full time zouden moeten werken. Ik vind het geloof ik juist goed dat er zoveel part time functies zijn ontstaan, zowel bij mannen als bij vrouwen, waardoor onze generatie (ten opzichte van die van onze ouders en grootouders) een evenredigere verdeling hebben. Maar misschien heb ik het wel mis hoor, maar dat was mijn idee.
Wat ik proef uit bijvoorbeeld jouw berichten, maar ook Caulfield en Caro is dat er meer gelijkheid moet zijn en dus meer evenredigheid in verdeling van werk/thuis voor zowel mannen als vrouwen. En je kunt inderdaad niet ontkennen dat over het algemeen de vrouwen sneller (meer) part time werken dan mannen in Nederland. Maar ik heb daar zelf eigenlijk nooit over nagedacht dat dat slecht zou zijn. Ik dacht dat wij het als maatschappij eigenlijk best prima deden met onze instelling. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik zelf totaal niet de ambitie heb om full time te werken hoor, ik heb me er ook nooit in verdiept.

Als ik dan weer kijk naar bijvoorbeeld Amerikaanse vrouwen die ik ken die tot hun 40e week zwangerschap moesten werken en kort na hun bevalling weer moesten werken, dan vind ik dat we juist al op de goede weg zijn al is er nog een weg te gaan.
Let's discover the world together.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 21 Nov 2019 14:28

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

HollyGolightly schreef:
Marsy31 schreef:Heb je het gestudeerd HG? Weet je achtergrond niet natuurlijk, maar waar is je uitspraak op gebaseerd?


Doet dat er toe? Beweer jij dan dat alle jonge kinderen die naar het kinderdagverblijf niet goed of minder goed gehecht zijn? Of is hechting een complexer proces dat van veel meer factoren afhangt. Volgens mij zijn er best wel veel kinderen met een goede en veilige hechting die vroeger naar het kinderdagverblijf zijn geweest. Maar jij hebt gestudeerd, dus verbeter me.

En ik vind het nogal denigrerend dat je iemands mening pas serieus neemt als iemand heeft gestudeerd. Daarmee plaats je bij voorbaat mensen al buiten de discussie.

Wat een lief en fijn stuk van jou Marin. Ik ben weleens jaloers op jou als ik in mijn ratrace zit. Ik denk dan ook weleens aan je.



Ik lees straks even verder. Maar even één ding Marsy, mijn moeder was 24 uur per dag thuis. Toch is de hechting bij ons thuis totaal niet goed gegaan. Wanneer kwam ik daar achter? Toen ik bezig was met mijn opleiding kinderpsychologie. Ik herkende heel veel van mij aan reacties richting mijn moeder toen ik klein was. Dus altijd thuis zijn wil niet zeggen dat de hechting goed gaat.
10-08-2017 ♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Nov 2019 14:32

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Marin schreef:
Wat ik lastig aan deze discussie vind is dat ik persoonlijk helemaal niet vind dat vrouwen full time zouden moeten werken. Ik vind het geloof ik juist goed dat er zoveel part time functies zijn ontstaan, zowel bij mannen als bij vrouwen, waardoor onze generatie (ten opzichte van die van onze ouders en grootouders) een evenredigere verdeling hebben. Maar misschien heb ik het wel mis hoor, maar dat was mijn idee.

Ik lees niet dat iemand vindt dat vrouwen fulltime zouden moeten werken, lees jij dat in de berichten? (deze vraag staat er onaardig, maar ik bedoel het echt als oprechte vraag en ik weet het niet beter te formuleren.)
Het is inderdaad zo dat er wel mogelijkheden om parttime te werken bestaan voor zowel mannen als vrouwen, maar dat in de praktijk voornamelijk vrouwen (en Fred, voordat hij daar weer over begint) hier gebruik van maken. Het is dus vaker zo dat vrouwen pak 'm beet 2-3 dagen werken en mannen 5. Terwijl 4 om 4 dan eerlijker zou zijn, en dan heb je alsnog maar 3 dagen opvang nodig. Snap je?

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Nov 2019 14:35

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Isolt schreef:
HollyGolightly schreef:
Doet dat er toe? Beweer jij dan dat alle jonge kinderen die naar het kinderdagverblijf niet goed of minder goed gehecht zijn? Of is hechting een complexer proces dat van veel meer factoren afhangt. Volgens mij zijn er best wel veel kinderen met een goede en veilige hechting die vroeger naar het kinderdagverblijf zijn geweest. Maar jij hebt gestudeerd, dus verbeter me.

En ik vind het nogal denigrerend dat je iemands mening pas serieus neemt als iemand heeft gestudeerd. Daarmee plaats je bij voorbaat mensen al buiten de discussie.

Wat een lief en fijn stuk van jou Marin. Ik ben weleens jaloers op jou als ik in mijn ratrace zit. Ik denk dan ook weleens aan je.



Ik lees straks even verder. Maar even één ding Marsy, mijn moeder was 24 uur per dag thuis. Toch is de hechting bij ons thuis totaal niet goed gegaan. Wanneer kwam ik daar achter? Toen ik bezig was met mijn opleiding kinderpsychologie. Ik herkende heel veel van mij aan reacties richting mijn moeder toen ik klein was. Dus altijd thuis zijn wil niet zeggen dat de hechting goed gaat.


Dat zegt Marsy toch niet? Er zullen zat gevallen te bedenken zijn waarbij de hechting prima is terwijl vaders en moeders 6 dagen per week niet thuis waren, en ook zat gevallen waarbij (één van) de ouders 24/7 thuis was waarbij de hechting verrot is.

We geloven toch ook allemaal dat borstvoeding de beste voeding is? Terwijl mijn neefje toch echt allerlei allergieën heeft ondanks 1,5 jaar borstvoeding, en mijn kinderen hebben dat niet, ondanks flesvoeding. Individuele ervaringen zijn niet de waarheid/trend.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2019 14:40

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Elliot schreef:
Ik lees niet dat iemand vindt dat vrouwen fulltime zouden moeten werken, lees jij dat in de berichten? (deze vraag staat er onaardig, maar ik bedoel het echt als oprechte vraag en ik weet het niet beter te formuleren.)


Nee ik geloof dat je gelijk hebt dat dat nergens letterlijk stond. Ik heb het even vluchtig teruggelezen maar kan het eigenlijk nergens vinden. Ik heb dat denk ik in m'n hoofd ervan gemaakt. Excuus!

Ik zei het al maar ik ken eigenlijk bijna alleen maar stellen die 4 om 4 doen! Dat is in mijn ogen de norm tegenwoordig, maar misschien heb ik wel een gekleurd beeld door m'n omgeving hoor, het zal vast niet het landelijke gemiddelde zijn en zal het onevenrediger verdeeld zijn.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Nov 2019 14:44

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Marin schreef:
Elliot schreef:
Ik lees niet dat iemand vindt dat vrouwen fulltime zouden moeten werken, lees jij dat in de berichten? (deze vraag staat er onaardig, maar ik bedoel het echt als oprechte vraag en ik weet het niet beter te formuleren.)


Nee ik geloof dat je gelijk hebt dat dat nergens letterlijk stond. Ik heb het even vluchtig teruggelezen maar kan het eigenlijk nergens vinden. Ik heb dat denk ik in m'n hoofd ervan gemaakt. Excuus!

Ik zei het al maar ik ken eigenlijk bijna alleen maar stellen die 4 om 4 doen! Dat is in mijn ogen de norm tegenwoordig, maar misschien heb ik wel een gekleurd beeld door m'n omgeving hoor, het zal vast niet het landelijke gemiddelde zijn en zal het onevenrediger verdeeld zijn.

Oh wat fijn zeg! Mijn man werkt wel fulltime en doordeweeks ook 4 dagen, maar omdat hij wisseldiensten draait kan hij geen vaste vrije dag krijgen dus wij kunnen helaas de opvang daar niet op aanpassen. Ik vind dat echt jammer. Zou het heel fijn vinden als hij ook een dag thuis is met zijn kinderen, zonder mij erbij zegmaar.

♥♥
<<

Anoniem326

Bericht 21 Nov 2019 14:44

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Elliot schreef:
Isolt schreef:

Ik lees straks even verder. Maar even één ding Marsy, mijn moeder was 24 uur per dag thuis. Toch is de hechting bij ons thuis totaal niet goed gegaan. Wanneer kwam ik daar achter? Toen ik bezig was met mijn opleiding kinderpsychologie. Ik herkende heel veel van mij aan reacties richting mijn moeder toen ik klein was. Dus altijd thuis zijn wil niet zeggen dat de hechting goed gaat.


Dat zegt Marsy toch niet? Er zullen zat gevallen te bedenken zijn waarbij de hechting prima is terwijl vaders en moeders 6 dagen per week niet thuis waren, en ook zat gevallen waarbij (één van) de ouders 24/7 thuis was waarbij de hechting verrot is.

We geloven toch ook allemaal dat borstvoeding de beste voeding is? Terwijl mijn neefje toch echt allerlei allergieën heeft ondanks 1,5 jaar borstvoeding, en mijn kinderen hebben dat niet, ondanks flesvoeding. Individuele ervaringen zijn niet de waarheid/trend.


Dat zegt Marsy inderdaad niet, maar ze benoemt wel dat ze psycholoog is en dat kiezen om thuis te blijven en zelf voor je kind zorgen, zorgt voor een betere hechting. Een werkende ouder (dus ook vaders!) zouden bijna gaan denken (schuldig voelen) dat hun kind niet veilig hecht. En dat heeft erg negatieve consequenties voor de toekomst van het kind. Terwijl een veilige hechting van veel meer factoren afhangt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Nov 2019 14:50

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

HollyGolightly schreef:
Elliot schreef:
Dat zegt Marsy toch niet? Er zullen zat gevallen te bedenken zijn waarbij de hechting prima is terwijl vaders en moeders 6 dagen per week niet thuis waren, en ook zat gevallen waarbij (één van) de ouders 24/7 thuis was waarbij de hechting verrot is.

We geloven toch ook allemaal dat borstvoeding de beste voeding is? Terwijl mijn neefje toch echt allerlei allergieën heeft ondanks 1,5 jaar borstvoeding, en mijn kinderen hebben dat niet, ondanks flesvoeding. Individuele ervaringen zijn niet de waarheid/trend.


Dat zegt Marsy inderdaad niet, maar ze benoemt wel dat ze psycholoog is en dat kiezen om thuis te blijven en zelf voor je kind zorgen, zorgt voor een betere hechting. Een werkende ouder (dus ook vaders!) zouden bijna gaan denken (schuldig voelen) dat hun kind niet veilig hecht. En dat heeft erg negatieve consequenties voor de toekomst van het kind. Terwijl een veilige hechting van veel meer factoren afhangt.

Oh zo las ik dat niet, ik geloof direct dat veel thuis zijn voor je kind één van de factoren is voor een betere hechting maar ik las Marsy's reactie niet zo dat werken een veilige hechting in de weg zou staan. Maar ik kan me wel voorstellen dat je dat kunt denken hoor! Ik reageerde voornamelijk op Isolt omdat zo'n n=1 onderzoek niet direct maakt dat Marsy's reactie niet waar is.

♥♥
<<

Anoniem326

Bericht 21 Nov 2019 14:52

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Klopt. Ik denk dat ook niet, omdat ik weet dat het niet zo is. Maar als het er zo stellig staat in combinatie met ik ben psycholoog, dan ben ik (misschien onterecht) bang dat iemand de conclusie trekt dat kinderopvang een veilige hechting in de weg staat.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2019 14:54

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Elliot schreef:Oh wat fijn zeg! Mijn man werkt wel fulltime en doordeweeks ook 4 dagen, maar omdat hij wisseldiensten draait kan hij geen vaste vrije dag krijgen dus wij kunnen helaas de opvang daar niet op aanpassen. Ik vind dat echt jammer. Zou het heel fijn vinden als hij ook een dag thuis is met zijn kinderen, zonder mij erbij zegmaar.


Ja joh dat lijkt me zo lastig! Misschien had je het hierboven gelezen, maar ik vond dat ook wel echt één van de grootste nadelen aan mijn vorige baan. Geen vaste vrije dag lijkt me planningstechnisch met een gezin echt heel lastig. Ik vind het heel knap zoals jullie (en andere mensen die onregelmatig werken) dat doen, dat is echt nog wel even een extra plan-factor bovenop de hele rat race die ik al benoemde. Vind ik echt knap, ik vond dat al zo pittig om zo onregelmatig te werken en dan alleen met een relatie, laat staan met kinderen.

Wat mijn man en O tegenwoordig wel eens doen is in het weekend samen op pad. Hoeft geen hele dag, maar iig iets samen doen. Doen jouw man en D dat ook? Met de meisjes is dat natuurlijk nog lastiger, althans, zij hebben er minder aan. Ik kan me voorstellen dat je dat fijn zou vinden, als hij dat wat vaker kon.

(nu is dit weer op de persoonlijke tour, ipv maatschappelijke, maar sorry ik vind dat hier ook ruimte voor mag zijn in dit topic)
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Nov 2019 14:56

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ja mijn man gaat best regelmatig alleen met D. op pad. Ook wel alleen met de meisjes trouwens. Hij probeert zijn vrije dag nu vaak op vrijdag te plannen omdat ik dan ook vrij ben, zodat ik niet alleen ben met drie kinderen (dat is echt zo pittig nu ze zo klein zijn!) en dan gaat vaak de 1 met D. op stap en de ander met de meisjes. Zo fijn!

♥♥
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 21 Nov 2019 14:58

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ergens vind ik het best een soort van luxe discussie over het thuismoederschap. Voor veel gezinnen is het geen keus of 1 van de beide ouders full-time thuis kan zijn, of beide ouders parttime kunnen werken maar gewoon echt noodzaak dat beide ouders inkomen binnen brengen om rond te kunnen komen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk. Ik heb een contract voor 32 uur, mijn man 40 uur in de week. We hebben geen ouders in de buurt die oppassen dus we zijn aangewezen op een gastouder/kinderdagverblijf en heel blij dat mijn ouders wel incidenteel bij willen springen als er een keer een studiedag is of een kind ziek.
Onze kinderen gaan drie dagen in de week naar de opvang, ik maak lange dagen om twee dagen door de week thuis te zijn en mijn man vangt die dagen de zorg voor de kinderen op ( de ochtenden en het brengen en halen naar het kinderdagverblijf ed.). Als een kind ziek is pakt mijn man zijn laptop in en gaat ze halen, hij kan het makkelijkst thuis nog werken en met zijn uren schuiven, zo ook met studiedagen bijvoorbeeld.
Maar mijn man en ik zijn financieel onafhankelijk van elkaar, mochten wij ooit uit elkaar gaan dan kan ik me prima redden, hij ook. Ook als er onverhoopt iets gebeurd met 1 van ons dan kan de ander het gezin prima draaiende houden en we bouwen beide pensioen op. Dat vind ik toch ook wel veel waard.

Toen de kinderen baby waren hebben we heel bewust gekozen voor een gastouder, een vast gezicht, altijd dezelfde opvang, klein groepje kinderen. Inmiddels zitten ze sinds we verhuisd zijn beide op een kinderdagverblijf, we hebben wel bewust gekozen voor een kleinschalig kinderdagverblijf met BSO. De broers zien elkaar dus ook altijd weer als de oudste uit school komt, ze maken geen gebruik van invallers als er een leidster ziek is dan vangt het team het op en de bso groep van mijn oudste bestaat uit 10 kinderen i.p.v. de 60 die ik laatst hoorde van iemand. Ze vinden het er beide oprecht heel leuk, ik heb ze nog nooit horen mopperen dat ze naar de opvang moesten en ze leren er ook echt heel veel.
Als ik naar mijzelf kijk. Ik denk ook dat ik echt oprecht een betere moeder ben doordat ik werk. Ik geniet nu echt van de dagen thuis met de kinderen, juist door de afwisseling en niet hele dagen thuis met ze zijn kan ik meer van ze genieten.

Overigens waren mijn ouders hun tijd ver vooruit. Toen mijn broer en ik klein waren deed mijn vader in de avond uren een universitaire studie en was verder de hele dag bij ons thuis en mijn moeder werkte fulltime. Toen mijn vader afgestudeerd was heeft hij eerst een tijd fulltime gewerkt en daarna zijn ze beide parttime gaan werken. Daar plukken ze nu de vruchten van want mijn vader kreeg na zijn studie een goed betaalde baan en mijn moeder kon op haar 60ste, toen mijn vader zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikte ook stoppen met werken omdat ze een relatief hoog pensioen had door al die jaren dat ze fulltime gewerkt had.

Ik moet zeggen dat het systeem in Nederland ook eigenlijk op de schop zou moeten om meer ouders meer uren te laten werken. Kinderopvang net als onderwijs "gratis" maken ( kan qua uren uiteraard wel gekoppeld worden aan de uren die ouders werken/studeren). En het schoolsysteem veranderen. Minder afhankelijk zijn van ouder participatie. En ik hoorde bijvoorbeeld ook al dat ik geloof in Duitsland ze aan het kijken waren naar vier daagse school weken maar dan wel van 9 tot 17:00uur en daar zaten dan ook naschoolse activiteiten zoals sport bij in.
En dan in combinatie met veel ruimere verlof regelingen na een geboorte voor beide ouders.

Op zo'n manier stimuleer je misschien dan wel dat ouders de eerste periode na de geboorte meer bij hun kinderen thuis zijn maar daarna ook beide (bijna) fulltime aan het werk gaan. En dus ook beide belasting betalen en zo weer hun bijdrage leveren.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2019 15:02

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Elliot schreef:Ja mijn man gaat best regelmatig alleen met D. op pad. Ook wel alleen met de meisjes trouwens. Hij probeert zijn vrije dag nu vaak op vrijdag te plannen omdat ik dan ook vrij ben, zodat ik niet alleen ben met drie kinderen (dat is echt zo pittig nu ze zo klein zijn!) en dan gaat vaak de 1 met D. op stap en de ander met de meisjes. Zo fijn!


Fijn!!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2019 15:12

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

minoessepoes schreef: En ik hoorde bijvoorbeeld ook al dat ik geloof in Duitsland ze aan het kijken waren naar vier daagse school weken maar dan wel van 9 tot 17:00uur en daar zaten dan ook naschoolse activiteiten zoals sport bij in.


Niet helemaal hetzelfde, maar ik had dat in Amerika op high school. Vijf dagen school weliswaar, maar vier daarvan met twee uur sport of andere clubjes daarna. Ik kan me best voorstellen dat dat goed kan werken. Bovendien ga je daarmee direct ook obesitas bij kinderen te lijf, dat kan ook nog een positieve werking hebben. En je hebt als ouder minder 'clubjes-stress', om dat ook nog eens te bolwerken, omdat het al binnen het naschoolse curriculum zit.
Ik kan me alleen wel ook goed voorstellen dat voor jonge kinderen dat echt te zwaar is, die zijn dan echt helemaal afgedraaid na een dag lijkt me. (maar dat kan ook gewenning zijn).
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 21 Nov 2019 15:18

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Marin schreef:
minoessepoes schreef: En ik hoorde bijvoorbeeld ook al dat ik geloof in Duitsland ze aan het kijken waren naar vier daagse school weken maar dan wel van 9 tot 17:00uur en daar zaten dan ook naschoolse activiteiten zoals sport bij in.


Niet helemaal hetzelfde, maar ik had dat in Amerika op high school. Vijf dagen school weliswaar, maar vier daarvan met twee uur sport of andere clubjes daarna. Ik kan me best voorstellen dat dat goed kan werken. Bovendien ga je daarmee direct ook obesitas bij kinderen te lijf, dat kan ook nog een positieve werking hebben. En je hebt als ouder minder 'clubjes-stress', om dat ook nog eens te bolwerken, omdat het al binnen het naschoolse curriculum zit.
Ik kan me alleen wel ook goed voorstellen dat voor jonge kinderen dat echt te zwaar is, die zijn dan echt helemaal afgedraaid na een dag lijkt me. (maar dat kan ook gewenning zijn).


Ja daar dacht ik toen ik dat las ook over na. Maar aan de andere kant gaat mijn zoon nu ook 3 dagen van 8:00-18:15uur naar de opvang. Natuurlijk kunnen ze daar ook rustig even iets gaan doen, maar volgens mij is het in de praktijk zo dat hij de grootste tijd dat hij daar is toch buiten met zijn vriendje rond rent. Dus of het nou heel veel verschil maakt, zeker als je ook bewust rust momenten in zo'n lange dag inplant?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Geel

Bericht 21 Nov 2019 15:32

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Caro schreef:Wij zijn allemaal intelligente vrouwen, en dan gaat het in een maatschappelijk discussie alsnog over hoe we het zelf doen als vrouwen met de kinderen. Ik hoor er zoveel alleen maar uit de 'ik' vorm praten, geen 'wij'.Waardoor het op mij overkomt alsof het nog steeds primair de vrouwen zijn die hierover nadenken, zich moeten verdedigen en helaas blijkbaar dus ook niet echt een discussie voeren op maatschappelijk niveau zonder zich aangesproken te voelen.
Ik snap dit, net als Marin, ook niet zo. Volgens mij wil elke vrouw iets anders, ik vind het daardoor juist irritant als er over vrouwen in wij-vorm wordt gesproken en wat onze positie zou moeten zijn.

Laat ik het zo zeggen: ik vind dat vanuit de overheid en vanuit werkgevers en wat dies meer zij alles gelijkgetrokken moet worden. Maar daarnaast moet elke vrouw imo gewoon keuzes kunnen maken die ze zelf (samen met haar evt. partner) wil.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 21 Nov 2019 16:47

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

De wij vs de ik die ik bedoelde was onder het mom van 'ik als vrouw in mijn relatie' vs 'ik en mijn man in onze relatie'. Geenszins op de maatschappelijk vorm van 'wij'. Daarin heeft iedereen keuzevrijheid (wat ik ook al zei), maar door de huidige vorm waarop er in de maatschappij wordt omgegaan met bijv kinderopvang en hoe ernaar wordt gekeken lijkt het primair bij de vrouw te liggen. En dat is dan geen vorm van gelijkwaardigheid.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Nov 2019 18:19

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Marin schreef: Wel is het zo dat als ik had willen blijven werken, hij niet minder was gaan werken. Dus in die zin kiest hij egoistisch en ik had het maar op moeten lossen voor het gezin.


Naar deze ben ik nog wel benieuwd. Als jij ook zou (gaan) werken, is het dan echt jouw pakkie aan om de boel recht te breien voor jullie gezin? Qua opvang?
#teammaple🍁
<<

Geel

Bericht 21 Nov 2019 18:23

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ah ik snap m Caro, misverstand dan!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2019 18:23

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met recht breien qua opvang. Als je dat beter toelicht, kan ik denk ik beter antwoord geven.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Nov 2019 18:29

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Marin schreef:Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met recht breien qua opvang. Als je dat beter toelicht, kan ik denk ik beter antwoord geven.

Je schreef ‘dan had ik het maar recht moeten breien voor ons gezin’, ik maak daar uit op dat jij dan je werk qua uren zou moeten aanpassen op tijdstippen die passend zijn binnen het reilen en zeilen in jullie gezin. Of dat jij de opvang zou moeten gaan regelen.
Misschien vul ik dat nu zelf in hoor, daarom vraag ik het ook. Door die ‘dan had ik het moeten rechtbreien’ klinkt het alsof zijn werk gewoon 100% vaststaat en jij best mag werken als het maar wel past binnen de handige tijden, ofzo.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2019 18:38

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ja nou ja zijn werk staat inderdaad best wel vast. Maar ik bedoelde dat we dan uiteraard samen zouden kijken naar welke manier van opvang handig zou zijn, maar ik vermoed dat ik in de praktijk het meeste breng- en haalwerk zal doen. Het idee wat we nu hebben is dat ik over een paar jaar misschien iets anders ga doen voor mezelf als zzp'er met flexibelere uren, met name onder schooltijd en in de avond. Dus ja, dan leent zich dat er beter voor en ik vind het zelf ook heel belangrijk om áls ik werk dat op een zodanige manier in te vullen dat ik alsnog veel thuis kan zijn bij kinderen.
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8171

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 21 Nov 2019 19:21

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Bij ons is het zo dat J E naar de opvang / oma brengt en haalt en als ze ziek is hij meestal naar huis gaat. Ik werk maar 3dgn dus de andere dagen zijn voor mij en weekenden hoe het uitkomt natuurlijk.
Ik vind het heerlijk om maar 3dgn te werken, voor E werkte ik 4dgn, zou ik nu ook prima vinden maar deze vacature was voor 3dgn,achteraf f heerlijk. J werkt gewoon graag 5dgn, gewoon omdat hij dat wil niet vanwege maatschappelijke druk ofzo.
Als straks m'n opleiding begint blijf ik 3dgn werken maar gaat E 1 dag in de week extra naar oma zodat ik kan studeren. Met vlagen mis ik E heel erg en zou ik meer thuis willen zijn maar eigenlijk vind ik dit gewoon een hele mooie balans voor iedereen.

Oh, en ik bouw helemaal geen schuurtje ?
30-04-2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 21 Nov 2019 19:36

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Marin schreef:
Fiederilsje schreef:
Sorry, wat ik bedoelde is dat ik het gevoel krijg dat ik als werkende moeder er niet 24/7 kan zijn voor m’n kinderen. Ik denk dat het ook samenhangt met de definitie van ‘er zijn’. Als m’n kind ziek is, ben ik of m’n man gewoon thuis bijvoorbeeld. Het was nog vroeg.


Maar heel sec gezien ben je er toch ook niet 24/7? Je legt een deel van de opvoeding bewust bij iemand anders (de opvang). Los van wat voor oordeel daar aan vast zit of niet, daar probeer ik dus niet over te oordelen, want jij/jullie hebben deze keuze gemaakt. Sta je daar dan zelf niet achter? Zou je het liever anders zien? Zo ja, zou dat mogelijk zijn? Zo nee, dan zou ik proberen niet gevoelig voor deze opmerking te zijn. Ik denk absoluut geen enkel moment dat jij geen goede moeder voor L en H zou zijn, omdat je werkt. Of omdat je er niet 24/7 bent. En inderdaad, wat is dan de definitie daarvan?

Nou ben ik er ook niet 24/7, want intussen gaat mijn zoon ook naar de peuterspeelzaal en ik ga zelf juist wel eens op vakantie en dan zorgen grootouders voor ons kind, dus ik denk niet dat iemand er uberhaupt ooit 24/7 is voor hun kind.


Even ver terug hoor, maar ik wil dit wel beantwoorden. Ik vind het dus liggen aan de definitie van ‘er zijn’. Ook zorg uitbesteden kan een vorm zijn van er zijn. Maar waar het me tegen de haren strijkt is dat het voor mij impliceert dat mijn prioriteitstelling anders is. En dat is niet zo.
L2014 & H2017
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers