Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Seksuele voorlichting / opvoeding

<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 12 Nov 2019 23:02

Seksuele voorlichting / opvoeding

Een onderwerp dat ik volgens mij nog niet (veel) voorbij heb zien komen hier op het forum, maar eigenlijk wel benieuwd naar ben. Seksuele voorlichting / opvoeding. In mijn werk kort geleden een mooi gesprek met een ouder die dit zomaar opeens op tafel gooide en dit heel lastig bleek te vinden, waardoor ik zelf ook weer bewust werd van de manier waarop ik dit zelf vorm geef naar mijn eigen kinderen toe.

Uit nieuwsgierigheid, juist ook hoe ouders van nu hier nu eigenlijk echt naar kijken; Hoe vertel jij je kind(eren) over de bloemetjes en de bijtjes, verliefd zijn, fysieke veranderingen? Begin je hier al jong mee of stel je 'het gesprek' zo lang mogelijk uit? Hebben jullie het bewust over het lichaam, seks, grenzen leren aangeven etc.?

------------------------------------------------------------

Om zelf maar te beginnen; mijn dochters (5 en 3,5) lopen dagelijks met een pop onder hun trui te roepen dat ze een baby verwachten, wat soms een hele mooie aanleiding vormt om ze spelenderwijs wat uitleg te geven. Zo weten ze inmiddels van het eitje en het zaadje, hebben we samen al eens een filmpje gekeken hoe een baby in de buik groeit en weten ze ook hoe dat kindje er ongeveer uit komt. Ik leer mijn knuffelige oudste dat ze haar niet zo knuffelig ingestelde vriendinnetje eerst mag vragen of die wel een knuffel wil en dat het belangrijk is om te luisteren naar een eventuele nee. En recent heb ik mijn oudste, die met een verschrikt koppie vroeg waar dat bloed vandaan kwam, de eerste dingen rond menstruatie uitgelegd. In het toilet van de Tuinland :smile: Terwijl ik me ondertussen afvroeg wat je wel en nog niet vertelt (herinner me nog hoe mijn moeder mij met een boekje neerzette en ik met het schaamrood op mijn kaken zo snel mogelijk weg wilde uit dat gesprek). Overigens vroeg ik net aan vriend of hij het hier eigenlijk wel eens over heeft met de meiden, maar aan zijn reactie te zien zal deze opvoedtaak vooral bij mij blijven liggen :D
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 12 Nov 2019 23:34

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Ik geef vanuit mijn werk ook les in dit onderwerp en ik heb altijd gezworen dat ik mijn kinderen het duidelijk en eerlijk zou vertellen.
Dat houdt in dat ik net als jij verteld hebt van het zaadje en het eitje, meisjes hebben eitjes en jongens hebben zaadjes in hun ballen. Hoe die twee bij elkaar komen, hebben ze nog niet specifiek gevraagd, dus dat heb ik nog niet verteld. Ik laat ze zelf de vragen stellen zodat ik weet wat op dat moment op welke beleveningswereld hebben.
Ik heb ook verteld dat een man en vrouw verliefd kunnen worden en trouwen, maar ook mannen samen en vrouwen samen.
Ik vertel ze ook dat niemand hun lijf (alle onderdelen) hoeft te zien of aan te raken als ze dat zelf niet willen.

De vraag die ik wel soms lastig vind, is die over of er bij ons nog een baby komt. Als ik dan zeg ‘nee’ komt de vraag ‘waarom’ en dan zeg ik dat ik dat niet wil. Of dat dat niet meer kan, maar dat voelt toch altijd een beetje gek. Ik weet ook niet waarom.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 12 Nov 2019 23:58

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Zodra de eerste vragen kwamen zijn wij hier altijd heel eerlijk over geweest. We proberen het uit te leggen op een manier die bij de leeftijd past. Inmiddels zijn ze 10 en 13 en zo goed als volledig op de hoogte van alles. Bij de oudste iets verder en zijn er gesprekken gaande over soa’s, want daar vroeg ‘ie van de week naar.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 12 Nov 2019 23:59

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Toen mijn dochter 5 of 6 jaar was begon ze vragen te stellen over hoe baby's nou eigenlijk in de buik komen en toen hebben we meteen uitgelegd hoe dat gebeurt. Ik heb toen het boek 'ik vind jou lief' gekocht en dat met haar gelezen, daar staan dingen in over hoe je er bloot uit ziet, over vriendschap, verliefd zijn. Dat hebben we samen gelezen en het daar ook nog wat meer over gehad. Mijn zoon heeft nooit vragen gesteld dus hem heb ik het boek een keer voorgelezen toen hij 6 jaar was.
Toen mijn dochter naar de bovenbouw ging (gr. 6, 7 en 8 zitten samen) kwam ze een keer thuis met wat condooms zijn en zo nog wat meer dingen, daar hebben we het over gehad en ik heb het boek 'ben jij ook op mij' voor haar bij de bieb geleend. Dat heeft ze met veel interesse gelezen en ook nog wat vragen over gesteld.

Over dat ze een keer ongesteld wordt hebben we het regelmatig over, ze weet wat er dan gebeurt, ze weet waar ze maandverband kan vinden thuis en dat ze natuurlijk dan bij ons terecht kan voor vragen/hulp. Ik heb haar verder voorgesteld om een tasje met een schone onderbroek en maandverband in haar tas te stoppen voor als ze voor het eerst ongesteld wordt als ze niet thuis is maar dat wil ze nog niet. Ik hoop heel hard voor haar dat het nog een paar jaar duurt voordat ze ongesteld wordt.

Ze weten ook allebei dat hun lichaam een keer gaat veranderen/groeien.
Ze kunnen thuis alles aan ons vragen en wij proberen het dan allemaal te beantwoorden.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 13 Nov 2019 00:05

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Ik moest meteen hieraan denken, wellicht vind iemand het intressant om te kijken.
https://www.npostart.nl/hotel-sophie/14 ... _101384567
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 13 Nov 2019 08:50

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Ik zag toevallig dat Fajah Lourens vorige week een boek heeft uitgebracht met seksuele voorlichting voor kinderen vanaf 11 jaar. Misschien voor iemand interessant? Het heet Sex safe.
❤ 7 juni 2018
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 Nov 2019 10:42

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Onze oudste (een jongen van bijna 7 jaar) heeft hier nog nooit echt vragen over gesteld. Toen ik zwanger was van de jongste zei hij steeds dat de baby uit mijn navel zou komen. Dat heeft hij lang volgehouden. (hij was toen 2 jaar)
Inmiddels weet hij dat dit niet zo is en dat alleen vrouwen een baby kunnen krijgen. Hoe dit werkt hebben we hem nog niet uitgelegd.
We geven hem wel mee dat als iemand nee zegt dat hij niet door moet gaan en dat hij zelf ook duidelijk nee moet zeggen als hij iets niet leuk vindt. Zelf vindt hij knuffels en kusjes van zijn klasgenootjes ook niet altijd leuk dus dat heeft hij wel geleerd.

De jongste (een meisje van ruim 3,5 jaar) is er wel iets meer mee bezig. Afgelopen maand is er bij de gastouder een kindje grote zus geworden. Toen stelde ze aan de gastouder wel de vraag waarin dat kindje een broertje heeft gekregen en zij niet.
Onze gastouder heeft toen uitgelegd dat grote mensen die elkaar heel lief vinden en getrouwd zijn samen een kindje kunnen maken. Dat je daar wel een man en een vrouw voor nodig hebt en dat alleen vrouwen een kindje in de buik kunnen krijgen.
Thuis heeft ze het daar ook nog wel over gehad, maar niet heel uitgebreid.
Ik merk dat zij nog wel lekker onschuldig is met in haar nakie staan. Die trekt haar broek gewoon naar beneden en laat haar billen zien. Dat is wel iets wat we binnenkort moeten gaan afleren dat ze dit alleen thuis mag doen bij ons, maar niet waar anderen bij zijn.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem300

Bericht 13 Nov 2019 12:00

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Hier ben ik er altijd, zodra dat iets zich voordeed of als ze vragen begonnen te stellen altijd eerlijk geweest.
Toen ik zwanger was van de jongste waren de andere 2 ,7 en 6 en die heb ik toen ze vroegen hoe kan dat dan? verteld hoe het zit.
Schoonmoeder dacht ff aan de kinderen te vertellen dat de baby dan uit mijn komt kwam? dat vond de oudste erg raar. Ook meteen verteld dat dat niet zo is dat vrouwen daar een gaatje voor hebben en echt niet uit de komt!

Ik vind gewoon, persoonlijk, dat als er vragen komen, op welke leeftijd dan ook, je deze eerlijk (zij het op een andere 'kinderlijke ' manier) moet beantwoorden.

Ik moet zeggen mijn oudste zijn ondertussen 10 en 8 en die hebben op school ook al veel gehad en ook het bij het jeugdjournaal komt af en toe iets voorbij is een mooie aanleiding om over sommige dingen te beginnen (tijdje terug ging het over aanranding bv. Gevraagd of ze wisten wat dat was en wat ze dan moesten doen, wisten ze niet dus dan ga ik meteen met ze daarover i gesprek).

Manlief vind dit altijd lastig dus die schuift het snel mij af.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 13 Nov 2019 14:52

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Ik ben er altijd open over en mijn zoon (bijna 8) komt ook regelmatig met vragen. Hij weet al over de eitjes en zaadjes en hoe dat ongeveer gaat, dat vrouwen ongesteld zijn, over elkaars grenzen respecteren heb ik hem ook uitgelegd.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 13 Nov 2019 16:05

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Als onze oudste (4 jaar) hier vragen over stelt, geef ik altijd gewoon, op haar niveau, antwoord.
Zo hebben we het al eens over ongesteld zijn gehad en ook wel over grenzen (nee zeggen als ze geen kusje/knuffel wil, dit ook accepteren van anderen en dat alles onder hemd en onderbroek alleen voor haar is zeg maar).
Hoe baby's gemaakt worden weet ze nog niet, maar dit komt vast wel eens ter sprake.

Tot nu toe is haar conclusie vooral dat ze nooit groot wil worden, zodat ze nooit ongesteld hoeft te worden, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 13 Nov 2019 16:15

Re: Seksuele voorlichting / opvoeding

Ik vind dit echt ontzettend leuke onderwerpen om met mijn kinderen te bespreken. De oudste heb ik inmiddels uitgelegd dat hij uiteindelijk seksuele verlangens gaat krijgen en een beetje in Jip en Janneke taal wat masturbatie inhoud. Ik wil niet dat hij zich kapot schrikt bij zijn eerste nachtelijke zaadlozing bijvoorbeeld, maar dat hij dan een beetje voorbereid is.
Ook heb ik hem uitgelegd hoe een vrouw zwanger raakt. Hij vond het maar vies, haha. :smile:
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers