Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bosbranden Australie

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 12 Nov 2019 00:00

Bosbranden Australie

Jullie hebben het vast al wel gezien op de TV: de bosbranden die hier aan de gang zijn. We zitten al dagen in de rook en nu komt het vuur richting Sydney. Wij wonen zelf veilig hoor, maar de brandlucht zit echt overal in. Vandaag wordt er een enorme storm verwacht, richting de stad, dus alles is in paraat gesteld om snelle spreiding te voorkomen.

Scholen in het noorden zijn dicht, vluchttassen van aantal vrienden en collega's staan klaar bij de deur, mocht het vuur ineens doorslaan. Het is echt zo vreselijk. Afgezien van de natuurramp en alle armen dieren die vastzitten, is het hier ook nog eens enorm droog en heet en werken duizenden brandweermannen dagen achter elkaar om het te stoppen.

Geen kaarsjes, geen BBQ en alle gebieden waar bomen staan zijn afgezet. Het wordt catastrofaal genoemd wat er aan de hand is.

Ze krijgen het heus onder controle, als ze vandaag overleven, maar de schade is onomkeerbaar en het maakt me zo verdrietig.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem277

Bericht 12 Nov 2019 06:09

Re: Bosbranden Australie

Ik had het inderdaad gelezen. Lijkt mij verschrikkelijk die angst! Vooral als je het dan van dichtbij mee maakt.
Paar jaar terug ben ik er geweest, in deze periode, voelt raar nu het daar zo erg is.
Van die rook heb je toch ontzettend veel last vooral jouw zoon? Merk je het lichamelijk of doe je iets om je te beschermen zoals een mondkap?
Sterkte!
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 19:39

Bericht 12 Nov 2019 06:55

Re: Bosbranden Australie

Ik vind de beelden echt vreselijk om te zien. Ik heb "niks" met Australië maar dit gaat echt aan mijn hart.

Sterkte!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 12 Nov 2019 07:30

Re: Bosbranden Australie

Collega heeft net haar huis moeten verlaten nadat ze paar uren met tuinslang geprobeerd heeft het vuur te vechten. Het is zo bizar allemaal!

Zoveel last heb je niet van die rook hoor. We zijn ook wel wat gewend qua bbq en vuurtjes als we kamperen. Het is niet goed voor je, maar mondkapjes doet hij echt niet op. Lucht is hier gezonder dan in Nederland over algemeen, dus nu even niet piepen en doorzetten. Anderen hebben het zwaarder. Voelt machteloos om thuis te zitten (werk was gecanceld).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8838

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 12 Nov 2019 07:47

Re: Bosbranden Australie

Wat heftig om het van zo dichtbij mee te maken Marsy.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Nov 2019 09:39

Re: Bosbranden Australie

Wat heftig zeg, die beelden zijn echt afschuwelijk. Ik hoop dat het snel onder controle is, maar dat zal echt wel een uitdaging worden met zo'n storm erbij. Sterkte daar Marsy, het is niet niks om dit van zo dichtbij mee te maken.

♥♥
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 12 Nov 2019 09:42

Re: Bosbranden Australie

Ja lijkt me heel heftig Marsy. Ik lees nu even wat meer, maar ze maken zich wel zorgen nog over Sydney? Dat dat ingesloten raakt door branden? Houden jullie ook serieus rekening met die mogelijkheid?

Ik lees ook dat de Australische regering dit liever niet direct linkt aan klimaatverandering.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdf2e1f0/
<<

Anoniem304

Bericht 12 Nov 2019 09:44

Re: Bosbranden Australie

Zo heftig hoor!

Omrop Fryslan zoekt trouwens Friezen die in de buurt zitten om te interviewen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Nov 2019 09:55

Re: Bosbranden Australie

Ik vind bosbranden zo heftig. Laatst waren er ook weer hele heftige bosbranden in het gebied waar ik gewoond heb in Amerika. Dat raakt me elke keer zo. Vorig jaar was het huis van een oud klasgenootje volledig afgebrand. Het is echt bijna een jaarlijks terugkerend iets.
In Australie ook helaas dus. Ik heb de beelden inderdaad op het journaal gezien. Stay safe! :hug:
Let's discover the world together.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 12 Nov 2019 13:03

Re: Bosbranden Australie

Ontzettend heftig en eng lijkt me dat Marsy!
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Nov 2019 18:41

Re: Bosbranden Australie

lijkt me zo eng. Ik zag die beelden ziet er ook heftig uit
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 12 Nov 2019 20:43

Re: Bosbranden Australie

Hahaha Savi, gelukkig hebben ze me niet gevonden ;)

Het is nu rustig, alles branden tot nu toe onder controle. Het blijft heet tot zondag en hopelijk dan wat regen ??.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Nov 2019 12:55

Re: Bosbranden Australie

Hoe is het nu met de rook boven Sydney Marsy? Daar erg veel last van?
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 19 Nov 2019 20:37

Re: Bosbranden Australie

Ja heel erg helaas. Gisteren zoveel mogelijk binnen gebleven en aircon aan. Je merkt het aan je ogen en longen. Het was sowieso heet dus binnenblijven niet heel erg. Vandaag minder warm maar morgen weer heet en alle vuren zullen we weer oplaaien. Maar volgende week komt er regen en ik hoop dagenlang!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 20 Nov 2019 23:29

Re: Bosbranden Australie

Vandaag helaas weer een dikke grijze wolk overal. Mijn ogen tranen nu gewoon buiten en als je longproblemen hebt moet je hier niet zijn. Het is zo verdrietig :( En de zomer is officieel nog niet eens begonnen. Nog een paar dagen en dan komt er regen!

Het is trouwens van ‘back burning’ - expres een gedeelte in brand zetten om de vuurmassa die eraan komt te stoppen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 21 Nov 2019 09:08

Re: Bosbranden Australie

Sterkte Marsy! Lijkt me vreselijk zo dichtbij. Ik hoop voor jullie dat er een stevige wind opsteekt nádat de branden weg zijn, zodat de branden niet vergroten maar wel de rook wegwaait. En regen! Heel veel regen! Dat je dan met R weer in de plassen in de schone lucht kan stampen.


Drie jaar geleden waren er bosbranden in Spanje en toen is het vakantiehuis van m'n schoonouders bijna afgebrand. Echt letterlijk tot de achtertuin van de buren is het gekomen, daarna stopte het. Als je door de wijk rijdt zie je nog steeds afgebrande huizen en het natuurgebied erachter is helemaal weg. Zo erg. Godzijdank waren zij er niet hoor, maar het was wel heel spannend en naar om niet te weten wat er op dat moment met dat huis gebeurde (nou was dat puur materialistisch maar toch, het was toen echt nét af na de verbouwing).
Let's discover the world together.
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 12:06

Bericht 08 Dec 2019 13:51

Re: Bosbranden Australie

Hoe gaat het nu Marsy?
Ik zie wel eens beelden voorbij komen, vreselijk!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 08 Dec 2019 20:43

Re: Bosbranden Australie

Branden blijven enorm, het houdt gewoon niet op. Het is droog en warm en geen regen en af en toe flinke storm waardoor het snel uitbreidt. Dit was wel goed voorbeeld hoe snel het kan gaan: https://www.google.com.au/amp/amp.abc.n ... e/11773128
Rook is afhankelijk of de wind onze kant opstaat maar het is met alsof de stad chronisch een sepia filter heeft qua kleur. En steeds asdeeltjes overal. Wij gaan straks 3 weken weg, dat vind ik wel fijn voor onze longen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Dec 2019 03:24

Re: Bosbranden Australie

Dit is vandaag, je kunt bijna niet ademen buiten. Hele dag al airconditioning op volle sterkte en binnen blijven. Wij zitten direct naast de genoemde Parramatta in artikel https://mobile.abc.net.au/news/2019-12- ... fmredir=sm
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem279

Bericht 10 Dec 2019 05:16

Re: Bosbranden Australie

Jeetje wat heftig. Gaat de regering niet over tot evacuatie? Of Nouja, ik snap eigenlijk wel dat evacuatie van zo’n grote stad niet te doen zou zijn, één grote chaos. En waar moet iedereen heen.
Familie van ons in Canada heeft een paar jaar terug te maken gehad met hevige bosbranden en die werden uiteindelijk gesommeerd hun huizen te verlaten en naar een veilige plek te gaan. Maargoed, dat ging dan wel om enorme branden maar veel minder dicht bewoonde gebieden.
<<

Anoniem277

Bericht 10 Dec 2019 06:37

Re: Bosbranden Australie

Wow dat is toch echt niet voor te stellen. 10 jaar geleden was ik er maar wat een verschil als je dat zo ziet.
Hierin kan je toch niet normaal functioneren.
<<

Anoniem272

Bericht 10 Dec 2019 20:16

Re: Bosbranden Australie

Heftig hoor!

Ik schrik wel van wat ik lees over de houding van de overheid. Australiërs vervuilen enorm en merken nu zelf de gevolgen (ergens op een nare manier wel eerlijk), maar zijn toch niet geneigd wat aan de oorzaak van het probleem te doen :(

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/231417 ... ering.html
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Dec 2019 21:13

Re: Bosbranden Australie

Ik vind het best wel ver gaan om te stellen dat deze branden “eerlijk” zijn. Zelfs in het artikel staat nog dat het te ver gaat om te zeggen dat klimaatverandering de oorzaak is van de branden. Tuurlijk moet de regering hier iets mee, het ontkennen van klimaatverandering is anno 2019 echt bizar, maar om nou in zekere zin te zeggen dat dit Australië’s verdiende loon is, nee dat vind ik niet kunnen.

♥♥
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Dec 2019 21:43

Re: Bosbranden Australie

Ik probeer nu te denken dat je er sowieso een handje van hebt om aanvallende teksten te schrijven Filoria en hopelijk is het gewoon je manier van schrijven maar je moet wel leren om niet lukraak bronnen als bewijs te gaan gebruiken. Fijner was geweest als je het in een vraagstelling had gedaan, dan kan ik je ‘inside details’ geven. Natuurlijk zijn de Australiërs niet de grootste vervuilers, dat snap je zelf ook wel. Wat wél klopt is dat we een regering hebben die alles verergerd. Daar ben ook ik heel boos over. Vandaag beginnen de demonstraties.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem269

Bericht 10 Dec 2019 22:04

Re: Bosbranden Australie

Als je denkt dat Australiers 1 van de grootste vervuilers op aarde zijn dan ben je duidelijk nog nooit in Australie geweest of uberhaupt in bijvoorbeeld Azie (ik noem maar even China en India). Australie is qua bevolking net zo groot als NL en beslaat een groter gebied dan de EU, dus dan mogen wij ons nog even mooi achter onze oren krabben.
En dan nog: hoe durf je te zeggen dat mensen maar huis en haard moeten verlaten "want het is hun eigen schuld". En dat van iemand die 2 vervuilende mensen op de wereld heeft gezet. Dit gaat om mensenlevens, allesomvattend.

Nu doe ik precies wat Marsy zei dat ze niet zou doen, maar ik kan het niet laten. Marsy en al haar geliefden wonen daar, leven daar. En zij niet alleen. Ik durf het wel te challengen dat Marsy en ik beter en meer weten hoe het er daar aan toegaat dan jij.
Ik ga er verder niet meer op reageren, want het is voor mij veel te persoonlijk maar dit wilde ik wel graag even kwijt. Het is ZO makkelijk om een hele bevolking ergens de schuld van te geven. Denk je nou echt dat de bevolking niet hartstikke boos is hierover?

Daarnaast worden mensen zeker wel geboden te evacueren door de regering. Er zijn meerdere familie leden van mij (helaas) geboden hun huis te verlaten met (vooraangekondigde) vlucht auto, daar is een heel stappenplan voor ingesteld.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers