Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke Piet kies jij?

Welke Piet?

Roetveegpiet
92
68%
Zwarte Piet
43
32%
 
Aantal stemmen : 135
<<

Anoniem313

Bericht 17 Sep 2020 14:47

Re: Welke Piet kies jij?

Fred schreef:Dan wordt de serie 'Dag Sinterklaas' ook niet meer herhaald. Jarenlang is deze serie met Bart Peters tijdens Sinterklaas herhaald op tv (in ieder geval nog op de Belgische tv). Daar kwam dacht ik maar 1 zwarte piet in voor en dit was een van mooiste Sinterklaas series op tv. Best jammer dat deze dan wellicht niet meer uitgezonden gaat worden. Goede herinneringen aan vroeger ook al geloofde ik destijds niet meer in Sinterklaas ik vond de serie wel altijd mooi om te zien.


Misschien kun je nog een oude videoband ervan vinden ergens.
<<

Anoniem315

Bericht 17 Sep 2020 15:28

Re: Welke Piet kies jij?

?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 18 Sep 2020 09:54

Re: Welke Piet kies jij?

Ik merk dat ik, mede door de hele Zwarte Pieten discussie steeds meer neig naar het afschaffen van Sinterklaas in het algemeen.

Vroeger was Sinterklaas echt een feest vol verwennerij, kinderen kregen de rest van het jaar zoveel minder cadeautjes en luxe dan nu. Tegenwoordig ben ik maanden van te voren al aan het bedenken wat ik in vredesnaam moet gaan kopen voor pakjesavond, want ze hebben echt alles al.

Nou vind ik deze gezelligheid van zo’n avond echt wel doorslaggevend maar wat mij betreft zou dat ook kunnen met een avondje lekker eten en één cadeautje per kind. Maar leg dan maar eens uit waarom klasgenootjes drie zakken vol voor de deur hadden staan.

Al met al vind in het gewoon niet meer zo van deze tijd en zou het wat mij betreft afgeschaft mogen worden.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo in staan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem301

Bericht 18 Sep 2020 10:01

Re: Welke Piet kies jij?

Ik snap wel wat je bedoelt Lady. Heb het al eens eerder gezegd maar van mij mag dat hele feest ook wel opgedoekt worden, maar om andere redenen dan de jouwe. Er hangt zo'n gedoe omheen, en vind de roetveegpieten echt heel fijn en een goede vooruitgang, maar feit blijft dat de pakjes van de pieten nog steeds stammen uit de slavernijtijd, pakjes die kindslaven toen droegen.

Maar ik ga daar verder geen ding van maken hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar er hangt zoveel omheen, de lol is er voor mij wel een beetje vanaf.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 18 Sep 2020 10:06

Re: Welke Piet kies jij?

Ik snap dat heel goed Carrie en kan me daar ook helemaal in vinden. Inmiddels wel. Ik ben ook benieuwd hoe de poll van de beginpost nu ingevuld zou worden. Ik denk dat de uitkomst heel anders zou zijn.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem332

Bericht 18 Sep 2020 10:11

Re: Welke Piet kies jij?

Ik herken je gevoel lady. Het ‘feest’ wordt nu steeds meer ontleed. En voelt alsof het weer uitgevonden moet worden.

Ik vond Sinterklaas heel leuk feest, ben toen ook vaak piet geweest in winkel straten.

Ik ben zeker voor de roet veeg piet, dit heeft wel even geduurd. En daarvoor ergerde ik mij voornamelijk aan Sinterklaas.

Ik heb vaak bij het feest van Sinterklaas gewerkt, met de ‘echte’ sint (Bram van der vlucht nog) en die maakte dan van die dubieuze opmerkingen. Tegen een danseres die optrad, ‘kom maar lekker bij Sint op schoot zitten, dit vond je vroeger ook zo fijn’ hou de staf even vast. En met mijn collega’s hard gelachen om de teksten van de liedjes ‘hij komt jij komt’ ‘de zak van sinterklaas’ (ik weet het heel kinderachtig ?)

Misschien moet Sinterklaas gewoon een vrouw zijn!

Dan hadden wij vroeger toen we klein waren overzichtelijke Sinterklaas verhalen op tv, intocht, Sint bij Sesamstraat en die Belgische serie met Bart Peters.

Nu zijn er 100 pieten met allemaal een functie.
Verschillende zenders met een eigen verhaal. De Heftige mening van voor en tegenstanders.
Wat het er voor mij niet leuker op maakt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 18 Sep 2020 10:15

Re: Welke Piet kies jij?

Ik heb sowieso moeite met alle cadeau dingen per jaar en wij zijn daar ook heel duidelijk in en bakenen dat flink af. Voor ons is het makkelijk: wij vertellen hem dat hij wel pakjes krijgt omdat hij half Nederlands is, maar hij krijgt 2 schoen cadeautjes en 1 ander cadeau op pakjesavond. Zelfde met de kerstman, want dat vieren ze hier. En met zijn verjaardag krijgt hij ook maar paar. En wij doen natuurlijk ook aan speelgoed doneren met Ramadan en kerst dus dat ruimt ook lekker op. Heb meer moeite met de tanden fee en de paashaas, daar doen ze hier ook wat mee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Sep 2020 10:25

Re: Welke Piet kies jij?

Helemaal afschaffen zou ik wel jammer vinden, gewoon omdat ik het wel leuk vind om in de aanloop naar Kerst alvast een feest te hebben. Gewoon lekker eten en cadeautjes zonder het hele Sinterklaasgebeuren zou ik wel prima vinden, wel vind ik dat ouders er dan gewoon vrij in moeten zijn hoeveel ze geven op zo'n avond (overigens logisch dat ze daar vrij in zijn in de zin van dat niemand je iets kan verbieden, maar ik bedoel ook zonder dat daar onderling kritiek op komt of dat er een of andere vuistregel komt of zo). Het verschil is dan wel dat duidelijk is dat het van de ouders komt en niet allemaal van dezelfde persoon, zoals nu.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 18 Sep 2020 10:33

Re: Welke Piet kies jij?

Lady, ben 't ook eens met je, wij vieren het daarom thuis al 2 jaar niet meer. Ik wil de kinderen juist bewust maken dat het niet alleen om krijgen gaat, maar ook om geven aan/om andere mensen. Om die reden laten we ze met Sinterklaas een aantal goede doelen uitkiezen waar ze dan geld aan mogen geven. Maar merk dat het toch een lastig iets blijft, omdat andere kinderen uit de klas toch altijd een lading met cadeaus krijgen.
Vooral door heel de discussie rondom de pieten ben ik me echt af gaan vragen, hoe belangrijk dit feest voor ons eigenlijk is. Het voelde meer als een verplicht nummertje (want op school vieren ze het, familie viert het, kinderen worden er maanden van te voren al gek mee gemaakt). Nu weet ik niet hoe de viering op school vorm gaat krijgen, maar als ze er net als vorig jaar voor kiezen alleen zwarte pieten te laten komen hou ik ze waarschijnlijk gewoon thuis. Vind het wel enorm jammer dat je het blijkbaar een kind makkelijker uit kunt leggen dan een volwassenen, waarom dit feest op deze manier mensen kwetst.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem301

Bericht 18 Sep 2020 10:57

Re: Welke Piet kies jij?

Lady schreef:Ik snap dat heel goed Carrie en kan me daar ook helemaal in vinden. Inmiddels wel. Ik ben ook benieuwd hoe de poll van de beginpost nu ingevuld zou worden. Ik denk dat de uitkomst heel anders zou zijn.


Oh ja daar ben ik ook heel benieuwd naar! Maar helaas kan je dus geen pol in een lopend topic toevoegen kwam ik laatst achter, zou wel tof zijn. (Kan op mijn andere forum wel, kom ik weer :smile:
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 18 Sep 2020 11:14

Re: Welke Piet kies jij?

Topic opnieuw openen versie 2020? In mijn familie is sinterklaas echt belangrijk en kerst wat minder. Iedereen is voor de roetveegpieten gelukkig. Ik kan het me nu gewoon niet meer voorstellen dat ik zwarte piet normaal vond. Wij zitten al lekker aan de pepernoten en taai taai thuis haha. Alleen daarom mag t feest van mij blijven :smile:.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 18 Sep 2020 11:15

Re: Welke Piet kies jij?

Voor mij was Sinterklaas echt magisch als kind en dat wil ik mijn kinderen niet ontnemen. Maar dat kan ook prima met roetveegpieten of zelfs zonder pieten en hoeft niet met een overdaad aan cadeaus, het gaat om een gezellige avond samen.
De opa’s en oma’s willen het hier ook vieren en ik wil het thuis als gezin ook vieren, onze eigen tradities maken. Maar omdat ze van de opa’s en oma’s ook al cadeautjes krijgen geef ik ze eigenlijk maar 1 echt cadeau. Er staat een hele zak cadeau’s om uit te pakken hoor, maar ze krijgen dan gewoon nieuwe stiften omdat de oude uitgedroogd zijn, vorig jaar uitsteekvormpjes om koekjes te bakken met kerst thema voor ons allemaal ( wat je dus ook weer opruimt met de kerstspullen), beide een nieuwe pyjama of sloffen, een nieuw boek en dan dus 1 ding qua speelgoed. En met kerst doen wij geen cadeaus. En dan met Sinterklaas wel die gezellige avond met lekker gezellig avond eten, wat lekkers op tafel, warme chocolade melk ed.

Verder keken we alleen het Sinterklaasjournaal ( wordt op school ook gekeken) en niet nog allemaal andere Sinterklaas programma’s, we zijn nog nooit bij een intocht geweest ed. Ze mogen wel hun schoen zetten maar ik maak het verhaal niet groter, zo stelt de oudste altijd al allerlei vragen en vaak los ik dat op door aan het te vragen wat hij zelf denkt. Ik ga er niet hele verhalen omheen verzinnen. Je kan het zo groot maken als je zelf wilt natuurlijk.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Sep 2020 11:56

Re: Welke Piet kies jij?

Wij pakken eerlijk gezegd wel uit met cadeautjes. Gewoon omdat we dat leuk vinden. Ik vind dat zo weinig met de Pietendiscussie te maken hebben dat ik het echt jammer zou vinden als dat nu ook iets wordt dat ter discussie komt te staan. Die Piet mag van mij echt van het toneel verdwijnen, ik begrijp volkomen dat daar kritiek op is en dat dat echt niet meer kan, maar de hoeveelheid cadeautjes en hoe je die avond verder invult, dat vind ik nou echt aan de mensen zelf.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 18 Sep 2020 13:30

Re: Welke Piet kies jij?

Ik ben juist zo blij dat ik eindelijk een kindje heb waar ik het magische Sinterklaasfeest voor kan / mee kan doen. Qua Piet ben ik voor roetveegpiet. Maar toch vind ik het een prachtig feest en hoop ik dat het door de aanpassingen ook echt een feest voor iedereen gaat zijn. Vraag mij alleen af of dat ooit zal gebeuren want er zal altijd wel een gedeelte niet tevreden zijn.
Juli 2019
<<

Geel

Bericht 18 Sep 2020 14:38

Re: Welke Piet kies jij?

Lady schreef:Ik merk dat ik, mede door de hele Zwarte Pieten discussie steeds meer neig naar het afschaffen van Sinterklaas in het algemeen.

Vroeger was Sinterklaas echt een feest vol verwennerij, kinderen kregen de rest van het jaar zoveel minder cadeautjes en luxe dan nu. Tegenwoordig ben ik maanden van te voren al aan het bedenken wat ik in vredesnaam moet gaan kopen voor pakjesavond, want ze hebben echt alles al.

Nou vind ik deze gezelligheid van zo’n avond echt wel doorslaggevend maar wat mij betreft zou dat ook kunnen met een avondje lekker eten en één cadeautje per kind. Maar leg dan maar eens uit waarom klasgenootjes drie zakken vol voor de deur hadden staan.

Al met al vind in het gewoon niet meer zo van deze tijd en zou het wat mij betreft afgeschaft mogen worden.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo in staan.
Ik sta er ongeveer net zo in. Ik ben zelf, zoals je misschien wel weet, helemaal niet opgevoed met Sinterklaas. Wij kregen vroeger een chocoladeletter en een kleurboek, en dat was het. We zetten geen schoen en er kwam ook geen pakjesavond. Ik wist niet beter en ik heb het werkelijk nooit gemist. Er waren wel klasgenootjes die er meer aan deden, en die vertelden daar de volgende dag wel over, maar op de een of andere manier kon mijn moeder me heel goed en blijkbaar naar tevredenheid uitleggen waarom wij dat niet deden. (Of niet, want mijn moeder was niet zo uitleggerig, heerlijk rustig als je kind bent.)

Wij doen er zelf iets meer aan: M kijkt op tv naar de intocht, en ze krijgt ook wat cadeautjes. Ik heb van mijn moeder geleerd dat je hier echt zélf iets aan kunt veranderen. Ouders geven hun waarden door, en jij moet afwegen wat je belangrijker vindt voor je kind hierin. Als jij het belangrijk vindt dat je kinderen wat soberder leren leven, blijer zijn met kleine dingen en niet mee blijven gaan in drie zakken cadeaus (even serieus, ik vind dat echt bizar veel. Eén zak lijkt me meer dan voldoende), dan hak jij (samen met je man natuurlijk) die knoop door. En natuurlijk gaan ze dan protesteren. Maar protesteren hoort erbij, soms gebeuren dingen nu eenmaal omdat jij als volwassene het grotere plaatje ziet. Als je kind naar bed moet omdat het nu eenmaal bedtijd is, gaat hij ook protesteren als 'ie lekker tv zit te kijken. Maar jij en je man hakken die knoop door, en dan volgt je kind heus wel.

Mijn punt is: het is aan jóu om te bepalen hoe je het in de toekomst wilt, niet aan je kinderen. Als jij dat anders wilt, ga je erover nadenken hoe het dan beter bij jullie past. Met misschien een speurtocht, warme chocomel en kruidnoten, een leuk spel, en twee (waardevolle) cadeautjes en een dikke complimentenbrief erbij bijvoorbeeld. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat minder spullen leidt tot meer genot en tevredenheid. Tevredenheid is een heel duurzame waarde voor de rest van het leven van kinderen. :heart:

(Sorry voor de lap tekst, ik kreeg het even niet in drie zinnen verpakt.)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 18 Sep 2020 14:55

Re: Welke Piet kies jij?

Geen lap tekst, Geel, maar mooie woorden waar ik wat mee kan.

Ik heb vorig jaar al een begin gemaakt door wat meer praktische cadeautjes te kopen (nieuwe onesie, onderbroeken) en door cadeaus bij de kringloop te kopen. En sowieso minder dan de jaren daarvoor. Dat is mij goed bevallen en ga ik dit jaar zeker weer zo doen. Misschien nog wel wat minder cadeaus. De beleving er om heen met lekkere tapashapjes, chocolademelk, pepernoten, etc, is ook zoveel waard. Dat merk ik vooral aan de oudste, die kan daar echt van genieten.

Ik denk dat Sinterklaas vieren ook leuker is als je kinderen wat ouder zijn. Het feest is hier binnen een kwartier voor bij, want dan zijn alle cadeaus opengescheurd ?.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem304

Bericht 18 Sep 2020 15:46

Re: Welke Piet kies jij?

Daar lijkt me ook niets aan Lady. Wij wachten op elkaar met cadeautjes uit pakken, aandacht voor elkaar en elkaars cadeautje. Dat hoort er ook bij. Mijn oudste neefjes zijn inmiddels pubers dus we hebben alle leeftijden wel gehad, maar het is nooit een openscheur festijn geweest. Ik zou dat ook echt niet waarderen. ?
Na een uurtje of 2 zijn de zakken meestal wel bijna leeg en dan zijn de mini cadeautjes over. De aandacht is dan vaak wel weg, maar dat geeft ook niet als het zolang leuk en gezellig was.
<<

Geel

Bericht 18 Sep 2020 16:10

Re: Welke Piet kies jij?

Klinkt goed hoor, Lady! Al heel dichtbij hoe jij en je man het zouden willen, geloof ik. Wat Savi zegt is ook een goeie, waardoor je wellicht wat meer aandacht voor het gekregene krijgt. Mss voor de jongsten in de vorm van een spel of lootjes of namen in een bakje oid?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 18 Sep 2020 16:13

Re: Welke Piet kies jij?

Ze moeten ook op elkaar wachten hoor en een beetje interesse tonen in elkaars cadeaus. Maar dan nog is het snel klaar.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem304

Bericht 18 Sep 2020 16:15

Re: Welke Piet kies jij?

Geel wij hebben idd ook dobbelstenen. Alleen bij 6 en 1 mag iemand een cadeautje uit de zak halen. Voorheen hadden we 1 dobbelsteen en nu 2, want anders ging het wel heel lang duren. Daar hadden de ongeduldige volwassenen ook geen zin meer in haha!
<<

Anoniem326

Bericht 18 Sep 2020 20:43

Re: Welke Piet kies jij?

Ik herken het wel van het korte moment van uitpakken, maar ik zie dat niet als het sinterklaasfeest of pakjesavond. Meer het verlangen er naartoe. Het maken van verlanglijstjes, zingen en tekenen en knutselen voor sinterklaas. Pietendansjes leren, pepernoten bakken. En op pakjesavond wachten op het geklop op de deur. Het heel hard zingen en hopen dat -ie je hoort. En dan de zak met cadeaus. De ontlading (die inderdaad 15 minuten duurt), maar daarna het spelen met het speelgoed waarnaar verlangd is. Opa en oma die langskomen aan het eind van pakjesavond om te cadeautjes te bewonderen. En de volgende ochtend vroeg naar beneden om in je pyjama met het nieuwe speelgoed te spelen. Als je het zo bekijkt is die ontlading van uitscheuren van cadeaus niet zo erg. Ik vind het een heerlijk feest. Beetje spannend, magisch, wensen, hopen, verlangen, zingen, dansen en samenzijn.

Met zwarte piet hoeft het van mij helemaal niet meer. Die traditie wil ik niet voortzetten. Maar met roetveegpiet zou ik de traditie graag voortzetten. De school van mijn kinderen heeft roetveegpieten.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Sep 2020 23:04

Re: Welke Piet kies jij?

Dat snelle uitpakken vind ik persoonlijk het moeilijkst om mee om te gaan. Vorig jaar hebben we daarom pakjes verstopt met een schatkaart. Dan zien ze niet in 1x hoeveel er is en nemen ze (iets) meer de tijd voor de kado’s en voor elkaar. Gaan we dit jaar weer doen!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 19 Sep 2020 09:33

Re: Welke Piet kies jij?

Wat een grappig idee Zora. Zoiets zou mijn dichter ook leuk vinden.
Ik weet eigenlijk niet meer goed hoe lang we er vorig jaar over deden. Niet heel kort ofzo in elk geval. Stop ook wel het een en ander voor ons in de zak ( chocoladeletter, marsepein, klein kadootje) en tussendoor dochter wat laten spelen en zo komen we de avond wel door. Hoeft ook niet te lang te duren ?.

Wij doen nog wel aan Piet. Is ook geen ontkomen aan, want overal wordt dochter ermee geconfronteerd. Probeer wel echt te spreken over Piet ipv Zwartepiet. Vorig jaar was dochter nog te klein voor een verhaal waarom Piet zwarte vegen heeft ofzo, dus dat heb ik laten gaan. Misschien dit jaar, ik houd dan roetveeg piet aan. Helaas zijn alle pieten hier in centrum en winkelcentrum echt pikzwart. Bizar, helemaal omdat we in de randstad wonen. Geen idee hoe het dit jaar zal zijn.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Sep 2020 14:16

Re: Welke Piet kies jij?

@ Lady, doe een avondje bingo met je gezien waar de prijzen lekkerheden zijn. Wellicht krijgt de en meer dan de ander maar gezellig is het wel. Wij doen dat nu nog steeds met mijn ouders.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Sep 2020 09:21

Re: Welke Piet kies jij?

Luisa schreef:Wat een grappig idee Zora. Zoiets zou mijn dichter ook leuk vinden.

Wat handig, een dichter in Sinterklaastijd! ?

♥♥
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers