Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke Piet kies jij?

Welke Piet?

Roetveegpiet
92
68%
Zwarte Piet
43
32%
 
Aantal stemmen : 135
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Aug 2020 17:45

Re: Welke Piet kies jij?

Ontgroening lijkt me niet, die zijn toch afgeschaft voor dit jaar?

Het klinkt in elk geval wel als een rare vertoning.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 20 Aug 2020 12:41

Re: Welke Piet kies jij?

Gaat hard hoor, nu: Bol verkoopt geen ZP-spullen meer (en schrapt de term ‘huidskleurig’ voor beige panties).

https://www.nu.nl/economie/6071882/bolc ... iment.html
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 20 Aug 2020 19:49

Re: Welke Piet kies jij?

Ik heb een (vreselijk) bericht met zwarte piet gerapporteerd aan Facebook.
De eerste keer kreeg ik als reactie dat het niet in stijd was met hun richtlijnen. In de uitslag van dat rapport kon ik kiezen om het nogmaals te rapporteren en dus opnieuw te laten bekijken. Dat heb ik gedaan en nu werd het bericht wel verwijderd!
Dat wilde ik even vertellen voor als meerdere mensen hier mee te maken krijgen.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 16 Sep 2020 12:40

Re: Welke Piet kies jij?

Yes! Hier net een brief van school dat er geen zwarte pieten meer komen (was afgelopen jaar nog wel), maar ze er een andere invulling aan gaan geven.
Heel erg blij mee.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem301

Bericht 16 Sep 2020 13:20

Re: Welke Piet kies jij?

Wat fijn MdU! Het gaat nu echt in een stroomversnelling he? Heel goed.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 16 Sep 2020 15:25

Re: Welke Piet kies jij?

Maar stel op scholen waar dit jaar een andere invulling aan zwarte piet wordt gegeven (wellicht roetveeg pieten) hoe gaat de school/leraren er dan mee om als er kinderen vanuit thuis wel helemaal zwart geschminkt naar school gaan omdat hun ouders wellicht pro zwarte piet zijn of dat die kinderen dat zelf graag willen? Laat je dit dan al school toe of ga je die kinderen en/of ouders van die kinderen daar op aanspreken? Ik denk serieus dat dit wellicht gaat spelen en ik ben wel van mening dat een kind zelf mag bepalen hoe hij/zij geschminkt wil worden.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 16 Sep 2020 15:34

Re: Welke Piet kies jij?

Misschien een mailtje sturen naar verschillende scholen in de buurt?

Ik heb in elk geval in twee jaar dat ik op het schoolplein sta voor mijn eigen kinderen, nog nooit een kindje gezien wat compleet gesmickt was. Altijd alleen maar veegjes zoals de nieuwe pieten ook hebben.
Als ouders dit echt als statement zouden doen, denk ik dat de school niet heel veel kan doen. Maar om je kind volledig gesmickt, met krullenpruik en gouden oorbellen naar school te sturen, dan moet je wel heel graag je statement willen maken.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 16 Sep 2020 15:54

Re: Welke Piet kies jij?

Fred schreef:Maar stel op scholen waar dit jaar een andere invulling aan zwarte piet wordt gegeven (wellicht roetveeg pieten) hoe gaat de school/leraren er dan mee om als er kinderen vanuit thuis wel helemaal zwart geschminkt naar school gaan omdat hun ouders wellicht pro zwarte piet zijn of dat die kinderen dat zelf graag willen? Laat je dit dan al school toe of ga je die kinderen en/of ouders van die kinderen daar op aanspreken? Ik denk serieus dat dit wellicht gaat spelen en ik ben wel van mening dat een kind zelf mag bepalen hoe hij/zij geschminkt wil worden.

Jij houdt er wel van om problemen te bedenken voordat ze zich manifesteren, of niet?

♥♥
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 16 Sep 2020 16:00

Re: Welke Piet kies jij?

De kinderen die in Sinterklaas en Piet geloven gaan écht geen stampij thuis maken omdat ze perse helemaal zwart geschminkt willen worden. Dat geloof ik echt niet Fred. Als kinderen helemaal zwart geschminkt worden dan zitten daar volwassenen achter.

Ik zie op Facebook een oproep voorbij komen om in plaats van een beer een zwarte Piet voor het raam te zetten. Vanuit die berenjacht in de lockdown periode. Het is ook een expliciete oproep om zwarte pieten voor het raam te zetten. Opmerkingen eronder om voor roetveeg pieten te kiezen worden afgebrand met de ‘dit is onze traditie’ argumenten.
Ik heb het bericht al een paar keer gerapporteerd bij Facebook maar er wordt niets mee gedaan. Zo bizar!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 16 Sep 2020 16:15

Re: Welke Piet kies jij?

Onze school doet aan roetveegpiet. HEEL BLIJ MEE. Word het dat gezeur om een kleine aanpassing maar niet willen door te voeren onderhand wel een beetje zat merk ik.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 16 Sep 2020 16:27

Re: Welke Piet kies jij?

Fred schreef:Maar stel op scholen waar dit jaar een andere invulling aan zwarte piet wordt gegeven (wellicht roetveeg pieten) hoe gaat de school/leraren er dan mee om als er kinderen vanuit thuis wel helemaal zwart geschminkt naar school gaan omdat hun ouders wellicht pro zwarte piet zijn of dat die kinderen dat zelf graag willen? Laat je dit dan al school toe of ga je die kinderen en/of ouders van die kinderen daar op aanspreken? Ik denk serieus dat dit wellicht gaat spelen en ik ben wel van mening dat een kind zelf mag bepalen hoe hij/zij geschminkt wil worden.


Een iets andere situatie, maar wij mogen de kinderen bijv niet meer opdragen om zwarte pieten te knutselen. Wel mag ik zeggen dat we piet gaan knutselen en vervolgens allerlei kleuren papier neerleggen. Als een kind dan alsnog voor bruin/zwart papier kiest, is dat ok.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 16 Sep 2020 16:44

Re: Welke Piet kies jij?

@Fred bij ons mogen de kinderen verkleed naar school komen, niet geschminkt. Dat was al zo, wordt nu niet anders.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Jordana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 457

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:33

Bericht 16 Sep 2020 17:02

Re: Welke Piet kies jij?

Terwijl er bij mij in de buurt gesproken wordt om piet grijs te gaan schminken. Tevens ook aanpassing aan het pak en haar.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 16 Sep 2020 17:42

Re: Welke Piet kies jij?

Jordana schreef:Terwijl er bij mij in de buurt gesproken wordt om piet grijs te gaan schminken. Tevens ook aanpassing aan het pak en haar.

Dit is in eindhoven ook. Maar een actiegroep vind de associatie nog te groot met mensen met een niet westers uiterlijk.

Wij vonden het meer personages uit de walking dead? beter gewoon roetveeg dan.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 16 Sep 2020 18:43

Re: Welke Piet kies jij?

Fred schreef:Maar stel op scholen waar dit jaar een andere invulling aan zwarte piet wordt gegeven (wellicht roetveeg pieten) hoe gaat de school/leraren er dan mee om als er kinderen vanuit thuis wel helemaal zwart geschminkt naar school gaan omdat hun ouders wellicht pro zwarte piet zijn of dat die kinderen dat zelf graag willen? Laat je dit dan al school toe of ga je die kinderen en/of ouders van die kinderen daar op aanspreken? Ik denk serieus dat dit wellicht gaat spelen en ik ben wel van mening dat een kind zelf mag bepalen hoe hij/zij geschminkt wil worden.


Ik denk niet dat die kinderen worden geweigerd. De school maakt een statement en dat is denk ik heel belangrijk. Of ouders dan hun kind expres zwart schminken is dan heel rot, maar zal, lijkt mij, de absolute minderheid zijn en zal elk jaar minder worden verwacht ik.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 17 Sep 2020 12:57

Re: Welke Piet kies jij?

Ik ben enorm positief verrast. Ik lees net op de Facebookpagina van de lokale krant dat een scholenorganisatie hier in de regio per direct zwarte piet gaat afschaffen. De reacties op Facebook op het bericht zijn wel om te huilen, maar de stap van de scholenorganisatie vind ik echt super! Mijn zoon begint over een paar weken op een van de scholen die bij deze organisatie hoort en bij het intakegesprek voor de zomer zei de directeur nog dat ik de eerste ouder was die naar dit beleid vroeg tijdens de kennismaking.
Ik woon in het dorp dat bekend is geworden door de blokkeer-Friezen, dus het onderwerp zwarte piet is/was hier bijna niet bespreekbaar en daarom verrast dit besluit me zo. Echt fijn!
<<

Anoniem295

Bericht 17 Sep 2020 13:03

Re: Welke Piet kies jij?

Fred schreef:Maar stel op scholen waar dit jaar een andere invulling aan zwarte piet wordt gegeven (wellicht roetveeg pieten) hoe gaat de school/leraren er dan mee om als er kinderen vanuit thuis wel helemaal zwart geschminkt naar school gaan omdat hun ouders wellicht pro zwarte piet zijn of dat die kinderen dat zelf graag willen? Laat je dit dan al school toe of ga je die kinderen en/of ouders van die kinderen daar op aanspreken? Ik denk serieus dat dit wellicht gaat spelen en ik ben wel van mening dat een kind zelf mag bepalen hoe hij/zij geschminkt wil worden.

Dit gebeurt in de praktijk zelden, de meeste kinderen willen dat niet eens. Wat vegen op de wang vinden ze leuk maar meer niet.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Sep 2020 13:07

Re: Welke Piet kies jij?

Degene die zich het meest druk maken zijn de 60+ die al minstens 25 jaar niet meer bij een basisschool in de buurt geweest zijn GP. ?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 17 Sep 2020 13:12

Re: Welke Piet kies jij?

Savi schreef:Degene die zich het meest druk maken zijn de 60+ die al minstens 25 jaar niet meer bij een basisschool in de buurt geweest zijn GP. ?


Haha ja, echt he :palm:
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 17 Sep 2020 13:13

Re: Welke Piet kies jij?

Bij de organisatie waar m'n zusje werkt, zijn de Pieten vanaf dit jaar ook niet meer zwart. Zij kreeg vervolgens een mailtje van een ouder die het kind daarop van school wilde halen ?.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Sep 2020 13:20

Re: Welke Piet kies jij?

Het zijn de laatste stuiptrekkingen van de mensen met extreme pro-Piet neigingen. De grote meerderheid is om. Echt heel fijn.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 17 Sep 2020 13:25

Re: Welke Piet kies jij?

Klopt, echt snel nu ineens! Die ouder wilde het kind naar de school van de andere stichting doen, terwijl.... Natuurlijk kwestie van tijd dat zij hetzelfde gaan doen, als niet dit jaar al.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Sep 2020 13:38

Re: Welke Piet kies jij?

Green_Pepper schreef:
Savi schreef:Degene die zich het meest druk maken zijn de 60+ die al minstens 25 jaar niet meer bij een basisschool in de buurt geweest zijn GP. ?


Haha ja, echt he :palm:

Ik vind het wel een grote stap (knap gedaan, ze weten hoeveel gezeik er gaat komen) in een omgeving waar zo veel mensen zo verschrikkelijk pro zijn nog. Hopelijk ontdooien die wat als ze straks na het Sinterklaasfeest zien en horen dat hun kinderen het net zo leuk hebben gehad als anders. Met pieten die hetzelfde eruit zien als.op het Sinterklaasjournaal.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 17 Sep 2020 13:47

Re: Welke Piet kies jij?

Savi schreef:
Green_Pepper schreef:
Haha ja, echt he :palm:

Ik vind het wel een grote stap (knap gedaan, ze weten hoeveel gezeik er gaat komen) in een omgeving waar zo veel mensen zo verschrikkelijk pro zijn nog..

Ja eens. Ik had het in deze omgeving ook nog echt niet verwacht eigenlijk.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Sep 2020 14:44

Re: Welke Piet kies jij?

Dan wordt de serie 'Dag Sinterklaas' ook niet meer herhaald. Jarenlang is deze serie met Bart Peters tijdens Sinterklaas herhaald op tv (in ieder geval nog op de Belgische tv). Daar kwam dacht ik maar 1 zwarte piet in voor en dit was een van mooiste Sinterklaas series op tv. Best jammer dat deze dan wellicht niet meer uitgezonden gaat worden. Goede herinneringen aan vroeger ook al geloofde ik destijds niet meer in Sinterklaas ik vond de serie wel altijd mooi om te zien.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron