Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke Piet kies jij?

Welke Piet?

Roetveegpiet
92
68%
Zwarte Piet
43
32%
 
Aantal stemmen : 135
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 09 Dec 2019 23:41

Re: Welke Piet kies jij?

Goed bezig allemaal!
Enige waarbij wij dit jaar in aanraking zijn gekomen met pieten was de intocht waarbij ze duidelijk bezig waren met de omschakeling naar roetveegpiet en in de bibliotheek waar de pieten helemaal niet geschminkt waren, ook geen roetvegen.

Bij scholen in de buurt zag ik wel zwarte piet versiering maargoed mijn zoontje zit nog niet op school dus daar kan ik moeilijk iets van zeggen.
Laatst gewijzigd door Elska op 10 Dec 2019 00:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 09 Dec 2019 23:55

Re: Welke Piet kies jij?

Ik vind dat je met je eerste mail al heel goed en netjes assertief bent geweest Lady. En je hebt mij er ook nog mee geholpen! Jammer dat zij er zo op reageren, maar vind dat je het echt al heel knap hebt gedaan.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Dec 2019 17:17

Re: Welke Piet kies jij?

Carrie schreef:Ik vind dat je met je eerste mail al heel goed en netjes assertief bent geweest Lady. En je hebt mij er ook nog mee geholpen! Jammer dat zij er zo op reageren, maar vind dat je het echt al heel knap hebt gedaan.

Lief van je, dank je wel. Jij bent juist degene die bij mij veel in werking heeft gezet. Dat ik er überhaupt over na ben gaan denken. ?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem277

Bericht 18 Dec 2019 19:34

Re: Welke Piet kies jij?

Wat vinden jullie van dit?

Op school kerstviering met het boekje van dick bruna, Kerstmis. Een bekend boekje wat op menig school wordt voorgelezen.
De juf las voor. Er zijn 3 koningen, 1 met een zwarte baard, 1 met een witte baard en 1 koning met een vriendelijk zwart gezicht.
Ik weet niet of de tekst uit het boekje ook precies zo gaat maar het werd zo nadrukkelijk benoemd door 2 leerkrachten. Ik had er misschien de koning zonder baard van gemaakt want nu leg je ook de nadruk op een zwart gezicht terwijl de rest over de baarden ging.
Zoek ik er nu teveel achter?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 18 Dec 2019 19:46

Re: Welke Piet kies jij?

Die vind ik ook wel raar hoor. Hoezo een vriendelijk zwart gezicht, keken die andere twee dan kwaad? Volgens mij kwamen alledrie de koningen in vrede en hoeft het dus inderdaad niet benadrukt te worden dat de zwarte koning dan wel zwart maar wel vriendelijk was.
<<

Anoniem277

Bericht 18 Dec 2019 20:47

Re: Welke Piet kies jij?

Ja ik vond het heel raar staan. Ik ga morgen kijken of het boek nog bij de bibliotheek is en wat de echte tekst is. Het klonk zo raar.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 18 Dec 2019 21:40

Re: Welke Piet kies jij?

In het filmpje van dit nijntje verhaal is de tekst als volgt

1 met een witte baard
1 met een zwarte baard
En 1 zónder baard, maar met een vriendelijk zwart gezicht
<<

Anoniem301

Bericht 19 Dec 2019 10:25

Re: Welke Piet kies jij?

Ik heb dat boekje ook en het kerststalletje erbij. Dat lees ik elk jaar voor aan Bo en dan mag zij de bijbehorende poppetjes en dieren neerzetten terwijl ik voorlees. Ik zeg dan 'vriendelijk gezicht' de toevoeging zwart slaat inderdaad nergens op.
<<

Anoniem277

Bericht 19 Dec 2019 14:13

Re: Welke Piet kies jij?

Carrie schreef:Ik heb dat boekje ook en het kerststalletje erbij. Dat lees ik elk jaar voor aan Bo en dan mag zij de bijbehorende poppetjes en dieren neerzetten terwijl ik voorlees. Ik zeg dan 'vriendelijk gezicht' de toevoeging zwart slaat inderdaad nergens op.


Waarom dan niet zonder baard? Zijn de andere gezichten niet vriendelijk? Is even een serieuze vraag want ik kan hem niet voor de geest halen, misschien lachen ze niet? Moet nog steeds naar de bibliotheek, hopelijk lukt dat dadelijk.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Dec 2019 18:07

Re: Welke Piet kies jij?

Anelisan schreef:
Carrie schreef:Ik heb dat boekje ook en het kerststalletje erbij. Dat lees ik elk jaar voor aan Bo en dan mag zij de bijbehorende poppetjes en dieren neerzetten terwijl ik voorlees. Ik zeg dan 'vriendelijk gezicht' de toevoeging zwart slaat inderdaad nergens op.


Waarom dan niet zonder baard? Zijn de andere gezichten niet vriendelijk? Is even een serieuze vraag want ik kan hem niet voor de geest halen, misschien lachen ze niet? Moet nog steeds naar de bibliotheek, hopelijk lukt dat dadelijk.

Volgens mij lachen ze allemaal. Ik weet het niet, de ene keer zeg ik wellicht zonder baard en de andere keer met een vriendelijk gezicht, dat interesseert me verder niet zo, zolang ik zwarte maar weg laat.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2395

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 19 Dec 2019 21:38

Re: Welke Piet kies jij?

Ik las het boekje afgelopen week ook voor een vond de tekst zo raar!
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 19 Dec 2019 23:13

Re: Welke Piet kies jij?

Ik heb ‘t boekje ook en laat dat ‘zwart’ ook weg. Gewoon een wat ouderwetse druk. Tenminste, ik neem aan dat dat in de meest recente uitgave niet meer staat.
Zo heb ik ook een Jip en Janneke boekje waar ze het hebben over een negerpopje, dat wordt nu ook niet meer zo uitgegeven.
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 20 Dec 2019 01:15

Re: Welke Piet kies jij?

Urban Naked schreef:Ik heb ‘t boekje ook en laat dat ‘zwart’ ook weg. Gewoon een wat ouderwetse druk. Tenminste, ik neem aan dat dat in de meest recente uitgave niet meer staat.
Zo heb ik ook een Jip en Janneke boekje waar ze het hebben over een negerpopje, dat wordt nu ook niet meer zo uitgegeven.

Zou best kunnen ja! Heb deze zo’n 3 jaar geleden cadeau gekregen, hopelijk is het inmiddels aangepast.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 20 Dec 2019 09:01

Re: Welke Piet kies jij?

is daar al een nieuwe uitgave van dan? Als ik bij bol.com kijk staat er "1e druk" bij.
Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 20 Dec 2019 09:06

Re: Welke Piet kies jij?

Ah jammer. Ik had er niet naar gezocht, ging er gewoon van uit.
#teammaple🍁
<<

Anoniem277

Bericht 06 Jan 2020 14:20

Re: Welke Piet kies jij?

<<

Anoniem301

Bericht 06 Jan 2020 14:24

Re: Welke Piet kies jij?

Anelisan schreef:Nu lees ik dit bericht:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e- ... ~a5d12fe1/


Even een wat meer informatie over je linkje:

Ophef in Kleef over zwart geschminkte kinderen als koning Caspar: ‘Blackfacing’

Kan inderdaad niet. Wat vind je er zelf van?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Jan 2020 15:12

Re: Welke Piet kies jij?

Ik vind de uitleg van de pastoor in het stukje wel een mooie gedachte:
Pastoor Stefan Notz (Kleef-Kellen) ziet dat niet zo. ,,De zwarte Caspar komt als koning", zegt hij. ,,Dat de koningen verschillende huidskleuren hebben, geeft aan dat de zegen van de kerstkribbe voor alle mensen geldt.’’

Dat men hier over valt snap ik dan nog minder dan bij Zwarte Piet. Zeker met de uitleg van de pastoor erbij kun je het juist zien als positief. Zou er niemand zwart worden geschminkt dan wordt juist de donkere gemeenschap buiten het kerstfeest (of ja, de drie koningen) gesloten.
<<

Anoniem301

Bericht 06 Jan 2020 15:13

Re: Welke Piet kies jij?

Fred schreef:Ik vind de uitleg van de pastoor in het stukje wel een mooie gedachte:
Pastoor Stefan Notz (Kleef-Kellen) ziet dat niet zo. ,,De zwarte Caspar komt als koning", zegt hij. ,,Dat de koningen verschillende huidskleuren hebben, geeft aan dat de zegen van de kerstkribbe voor alle mensen geldt.’’

Dat men hier over valt snap ik dan nog minder dan bij Zwarte Piet. Zeker met de uitleg van de pastoor erbij kun je het juist zien als positief. Zou er niemand zwart worden geschminkt dan wordt juist de donkere gemeenschap buiten het kerstfeest (of ja, de drie koningen) gesloten.


Fred, sorry jij mag niet meer mee doen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 06 Jan 2020 15:50

Re: Welke Piet kies jij?

Zullen we dan beginnen met Jezus zelf dat hoogstwaarschijnlijk middenoosterse uiterlijk te geven?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Jan 2020 16:00

Re: Welke Piet kies jij?

@ Carrie, maar vind je de reactie van de pastoor dan niet vallen onder positieve discriminatie/racisme?

Echt jammer, dat je niet serieus in gaat op mijn reactie. De drie koningen bestaan al eeuwen zo namelijk.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 06 Jan 2020 17:01

Re: Welke Piet kies jij?

Waar het om gaat is dat iemands huidskleur geen onderdeel is van een kostuum Fred. Het doet helemaal niet ter zake of iemand zich uitgeeft als zwarte knecht of zwarte koning, het is allebei even belachelijk.

♥♥
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Jan 2020 17:11

Re: Welke Piet kies jij?

Drie blanken koningen bestaan nu eenmaal niet. Hoe kun je het kerstspel dan na spelen? Dan kan het net zo goed zijn, dat er 3 rijken personen uit het oosten kwamen... Er zal een reden zijn waarom de 3 koningen verschillende huidskleuren hebben en ik vind de gedachtegang van de pastoor van Kleef wel een mooie. Deze is positief en dan zelfs lijkt het niet goed te zijn....
<<

Kira

Bericht 06 Jan 2020 17:14

Re: Welke Piet kies jij?

Ik ben het eigenlijk wel met Fred eens. Mag ik dan nu ook niet meer mee doen?
<<

Anoniem304

Bericht 06 Jan 2020 17:17

Re: Welke Piet kies jij?

Fred schreef:Drie blanken koningen bestaan nu eenmaal niet. Hoe kun je het kerstspel dan na spelen? Dan kan het net zo goed zijn, dat er 3 rijken personen uit het oosten kwamen... Er zal een reden zijn waarom de 3 koningen verschillende huidskleuren hebben en ik vind de gedachtegang van de pastoor van Kleef wel een mooie. Deze is positief en dan zelfs lijkt het niet goed te zijn....

Doe eens een gokje?
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers