Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

<<

Anoniem313

Bericht 28 Jan 2020 13:01

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Joey schreef:Ik heb het boek nu een weekje uit. Vond het een heel mooi boek. Hebben meer hem al uit?


Ja, heel lang al - qua gezellige boekenclub is deze keer de periode wat lang ;) Nog meer mensen aan het lezen voor we gaan spoileren?
En is er al een volgend boek?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 28 Jan 2020 13:20

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Haha ja, ik ben hem bewust laat gaan lezen.
Snel googlend zie ik dat er vanavond weer een nieuw boek moet komen. Mogen we morgen spoileren vind ik.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 28 Jan 2020 13:51

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Super jammer dat het zo'n tijd duurt voordat zulke nieuwe boeken bij de bibliotheek te halen zijn..en er dan vervolgens meestal ook nog flinke wachtrijen voor zijn.

Ben wel heel benieuwd wat jullie er van vonden, kan ik jullie reviews meenemen in mijn beslissing om het te reserveren of niet.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 28 Jan 2020 23:01

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Ik heb vandaag bericht gehad dat ik mijn boek kan ophalen, dus dat probeer ik morgen even te doen. In januari lezen wordt krap haha.

Mag ik ook een voorstel doen voor een ouder DWDD-boek? Ik ben nu namelijk in deze bezig:
https://www.bol.com/nl/p/een-stralende- ... oductImage
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 29 Jan 2020 10:34

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Volgens mij is het nieuwe boek van de maand bekend:
Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween - Franco Faggiani

Het vorige boek heb ik een tijd terug al gelezen dus ik moet even graven voor de details.
<<

Anoniem313

Bericht 29 Jan 2020 11:26

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Wow, ik heb even teruggekeken en dat nieuwe boek lijkt me wel wat! Met het OV van Tokyo naar Stockholm, marathons, Japan, Alice in Wonderland, het spreekt mij allemaal wel aan. Ik ga ervoor.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 29 Jan 2020 13:00

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Van het stukje in DWDD kon ik echt niks maken haha. Ging alle kanten op. Maar even op internet gekeken en het lijkt me idd wel een leuk boek. Ik ga het dus ook lezen.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 29 Jan 2020 13:07

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Ik heb het ebook zojuist aangeschaft. Hopelijk kan ik er al vanavond in beginnen.
<<

Anoniem284

Bericht 29 Jan 2020 20:18

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Caulfield schreef:
Joey schreef:Ik heb het boek nu een weekje uit. Vond het een heel mooi boek. Hebben meer hem al uit?


Ja, heel lang al - qua gezellige boekenclub is deze keer de periode wat lang ;) Nog meer mensen aan het lezen voor we gaan spoileren?
En is er al een volgend boek?


Ik ben nog aan het lezen, maar klets maar hoor! Ik lees er wel overheen of even niet totdat ik ‘m uit heb. En dan kan ik ook reageren op wat jullie zeggen.

Had ik zolang de tijd, red ik het nog niet.
<<

Anoniem284

Bericht 29 Jan 2020 20:19

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Caulfield schreef:Wow, ik heb even teruggekeken en dat nieuwe boek lijkt me wel wat! Met het OV van Tokyo naar Stockholm, marathons, Japan, Alice in Wonderland, het spreekt mij allemaal wel aan. Ik ga ervoor.


Oeh, ik word al enthousiast. Ik ga de uitzending even terugkijken.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 29 Jan 2020 20:28

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Okeee, wat ik over het algemeen vond van het boek: een heel fijne sfeer vooral. Misschien een vreemde vergelijking maar het deed me een beetje denken aan slow tv. En aan m'n eigen jeugd. Ik ben christelijk opgevoed met naar de kerk gaan enz. Niet te vergelijken met het boek, want verder juist heel vrij (en m'n ouders gaan nu ook niet meer naar de kerk en geloven eigenlijk ook niet meer, was bij hun ook groot gedeelte door opvoeding en gewoonte). Maar ik ging echt helemaal terug naar m'n jeugd met kindernevendienst en alles. En eindeloze zomers waarbij we na kerktijd buiten speelde met neefjes en vriendjes die ook naar de kerk waren geweest. Maar ik denk dat ik die sfeer onder andere zo fijn vond door mijn eigen ervaringen. Wel benieuwd hoe jullie dat hebben beleefd. Want een van de hoofdpersonen, dat meisje had natuurlijk een heel andere beleving bij die jeugd dan wat ik beschrijf. Bij die jongen vond ik het er wat minder duidelijk in voor komen hoe hij alles ervoer, en eigenlijk was ik daar nog wel nieuwsgierig naar.
<<

Anoniem284

Bericht 29 Jan 2020 20:32

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

De openingspost is aangepast! Tijd voor een nieuw boek.

En bij dezen het startsein om Pastorale te gaan bespreken (ik ga ‘m als een razende uitlezen).

Vinden we het nog fijn om een paar vragen te hebben voor het bespreken of hebben we zelf genoeg erover te zeggen/vragen?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 29 Jan 2020 20:36

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Ik weet het niet Gympie. In principe zelf wel genoeg te vertellen in dit geval denk ik, en dat werkt misschien ook vrijer dan vragen beantwoorden, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat aan de hand van vragen makkelijk hulpmiddel is.

En ter info; elke laatste dinsdag van de maand komt er nieuw boek, dus nu tot 25 feb. Korte maand!
<<

Anoniem284

Bericht 29 Jan 2020 20:40

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Oh, korte maand ja!

Ja, helemaal goed om het zo vrij te bespreken vind ik. Mocht iemand toch vragen voor inspiratie nodig hebben, via Google vind je er ook genoeg.
<<

Anoniem313

Bericht 29 Jan 2020 20:53

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Joey schreef:Okeee, wat ik over het algemeen vond van het boek: een heel fijne sfeer vooral. Misschien een vreemde vergelijking maar het deed me een beetje denken aan slow tv. En aan m'n eigen jeugd. Ik ben christelijk opgevoed met naar de kerk gaan enz. Niet te vergelijken met het boek, want verder juist heel vrij (en m'n ouders gaan nu ook niet meer naar de kerk en geloven eigenlijk ook niet meer, was bij hun ook groot gedeelte door opvoeding en gewoonte). Maar ik ging echt helemaal terug naar m'n jeugd met kindernevendienst en alles. En eindeloze zomers waarbij we na kerktijd buiten speelde met neefjes en vriendjes die ook naar de kerk waren geweest. Maar ik denk dat ik die sfeer onder andere zo fijn vond door mijn eigen ervaringen. Wel benieuwd hoe jullie dat hebben beleefd. Want een van de hoofdpersonen, dat meisje had natuurlijk een heel andere beleving bij die jeugd dan wat ik beschrijf. Bij die jongen vond ik het er wat minder duidelijk in voor komen hoe hij alles ervoer, en eigenlijk was ik daar nog wel nieuwsgierig naar.


Herkenbaar, wat je zegt. Ik kom ook uit een christelijk milieu en herkende die dingen ook, en ook de beleving van tijd die zo anders is dan je die nu hebt.
Van Louise had ik wel meer willen begrijpen. Ik herinner me haar nu vooral als boos, sigaretten rokend en wijn drinkend. Bij Oscar kon ik me meer inleven. Ik was steeds ook erg gefascineerd door hun ouders, dat zweefde steeds een beetje door het verhaal heen. Alsof er heel veel verhalen inzaten en de schrijven nu voor dit lijntje koos, maar ook een ander boek had kunnen schrijven.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 29 Jan 2020 21:04

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Caulfield schreef:
Joey schreef:.


Herkenbaar, wat je zegt. Ik kom ook uit een christelijk milieu en herkende die dingen ook, en ook de beleving van tijd die zo anders is dan je die nu hebt.
Van Louise had ik wel meer willen begrijpen. Ik herinner me haar nu vooral als boos, sigaretten rokend en wijn drinkend. Bij Oscar kon ik me meer inleven. Ik was steeds ook erg gefascineerd door hun ouders, dat zweefde steeds een beetje door het verhaal heen. Alsof er heel veel verhalen inzaten en de schrijven nu voor dit lijntje koos, maar ook een ander boek had kunnen schrijven.

Ja ooh echt? Ik kon me juist in Louise meer inleven. Er was haar vanalles opgelegd, zo ervoer ze dat, dat ze zich geïndoctrineerd en eigenlijk genept voelde. Bij Oscar dacht ik juist steeds; wat vind jij er nou allemaal van. Heb zelf maar bedacht dat ongeacht wat hij van z'n jeugd/opvoeding vond, het zelf in ieder geval niet als zo'n last ervoer. Dat hij makkelijker met de stroom mee ging. Zijn verhaallijn ging in principe natuurlijk ook over die verliefdheid, vond ik verder ook leuk. Maar ik merkte dat ik vooral geïnteresseerd was in wat Louise dreef en hoe Oscar daar tegenaan zou kijken.
En dat laatste wat je zegt klopt ook wel ja. Ik raakte ook erg nieuwsgierig naar het verhaal van de ouders, en had nog wel meer willen weten over dat Molukse gezin.
En ik vind het dus ook echt een leuk boek, omdat het me echt nog wel een tijd bezig hield.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 29 Jan 2020 21:23

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Ik heb het boek helaas niet gelezen. Ben er niet aan toegekomen. Goede voornemen mislukt dus, haha.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 30 Jan 2020 11:43

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Wat een leuk idee! Wat is het boek voor komende maand? Als hij via Kobo Plus te lezen is, lees ik misschien wel mee.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Jan 2020 12:01

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Derpy schreef:Wat een leuk idee! Wat is het boek voor komende maand? Als hij via Kobo Plus te lezen is, lees ik misschien wel mee.


Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween - Franco Faggiani

Leuk als je meedoet!

Ik moet even een moment vinden om 'm te kopen (wil ik niet meer via Bol, alleen lokale boekhandel) en dan ook als een razende te gaan lezen in deze korte maand! Dan moet ik ook nog eerst m'n huidige boek uitlezen, pff wat een stress.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Jan 2020 12:03

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Joey, ja ik snap je, voor mij voelde Louise ook als een natuurlijker bondgenoot. Alleen heb ik al best vaak gelezen over mensen die zich afzetten tegen/bevrijden van een religieus milieu, en is dat in verzwakte vorm ook mijn ervaring. Misschien dat ik daarom nu meer getriggerd werd door Oscar.
<<

Anoniem284

Bericht 30 Jan 2020 12:39

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Derpy schreef:Wat een leuk idee! Wat is het boek voor komende maand? Als hij via Kobo Plus te lezen is, lees ik misschien wel mee.


In de OP staat ook de link naar de uitzending!
<<

Anoniem284

Bericht 06 Feb 2020 09:59

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Zo, ik kan ook mee praten.

Ten eerste: die vergelijking aan het begin over die olifant snap ik nog steeds niet. Ik ga eens googelen of ik erachter kan komen. Ten tweede: het einde, noooo zo open. Ik was wat teleurgesteld daarover, maar de auteur heeft dit vast bewust gedaan.

Verder herken ik wat jullie schrijven. Ook ik ben opgegroeid in een christelijk milieu. Begonnen in de hervormde/protestantse kerk en later zijn we over gegaan naar de evangelische kerk. Ik herkende dus veel Bijbelse dingen en ook inderdaad de kindernevendienst en catechisatie. Bij ons ging het thuis soms ook wel ver zoals dat ik geen boeken van Harry Potter mocht lezen of Pokémon plaatjes mocht verzamelen; dat was allemaal occult.

Verder herkende ik veel in het boek; de anagram van Brevendal, het ballonfiesta, de gereformeerde kerk. Ik ben bevriend met een gereformeerd stel en laatst een begrafenis meegemaakt in die kring, zelfs in de gereformeerde kerk in ‘Brevendal’ (Barneveld dus) geweest. Dat gepredik bij het graf en de dreiging en de vraag of die persoon naar hemel of hel ging; ik kan de toon nog zo voor me halen. Zo klonken ook stukken van het boek in mijn hoofd. Ik kon zo een beeld en een sfeer adhv mijn eigen (summiere) ervaring oproepen. En ook de herkenning dat je er als buitenstaander niet bijhoort. Nu zijn mijn vrienden en hun families heel open tegen ons en we eten ook wel eens samen, maar daar in de kerk bij de condoleance was het overduidelijk dat de niet gereformeerde mensen geacht werden de kerk gelijk te verlaten (wij kregen geen koffie aangeboden en werden gelijk naar de uitgang gewezen). En ik dacht veel aan die vrienden. Of zij zich ook wel eens zo voelen. Ik kan goed met hun praten over geloof, dus ik ga dat volgende keer als ik ze zie vragen.

Ook over Ambonezen heb ik vanuit dit boek veel geleerd want eigenlijk wist ik daar niet zoveel over.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 06 Feb 2020 21:44

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Die olifant heb ik echt gemist hoor. Je zei het al eerder maar toen zei het me ook niks.

Ik kan me er niks bij voorstellen om uit zo'n zwaar christelijk milieu te komen als wat jij beschrijft Gympie. Eigenlijk heb ik daar ook steeds minder begrip voor. Ik dwaal nu even af, maar toevallig hoorde ik vandaag op de radio een moeder uit Barneveld die een boek had geschreven over haar zoon die homo is, en hoe dat in de kerkelijke gemeente werd ontvangen. Uiteindelijk wordt hij geaccepteerd, dus is het verhaal voor hun positief. Ik merk dat ik dan vooral alleen ergernis heb over dat dat een issue is en hij in eerste instantie met al zijn taken moest stoppen om anderen niet voor het hoofd te stoten. Ik kan daar echt boos om worden.
Knap dat jij juist wel met je vrienden zo over kan en wil praten. En dat anderen dan bij een begrafenis of wat dan ook zo buitengesloten worden, waaaah.

Normaal houd ik niet van open einde maar bij dit boek vond ik het wel passend. Ik vond de gebeurtenissen ook niet zodanig dat ik closure nodig had. Behalve wel bij alles, en tig vragen waar ik mee bleef zitten, maar daar had ie nog wel 1000 pagina's aan kwijt geweest.
<<

Anoniem284

Bericht 07 Feb 2020 08:09

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Hoe bedoel je dat je daar steeds minder begrip voor hebt? Daar kan een kind op zich weinig aan doen toch? En je ervan losrukken lijkt me ook niet simpel als je altijd zo bent opgevoed. Dat haalde ik ook wel uit het boek (zoals bij die vader).

Ik plaats dat stukje later nog wel. Wie weet is het iets heel simpels.

Overigens zijn we thuis nu niet meer christelijk. Toen ik een jaar of 14 was is dat gestopt.
<<

Anoniem284

Bericht 07 Feb 2020 08:18

Re: ‘DWDD boek van de maand’-challenge 2020

Ik ben trouwens begonnen in het nieuwe boek. Doet me tot nu toe erg denken aan Paolo Cognetti. Alleen dan nog beeldiger. Heel andere stijl dan Pastorale, dus het is even schakelen!
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers