06 Feb 2020 09:59 door Anoniem284
Zo, ik kan ook mee praten.
Ten eerste: die vergelijking aan het begin over die olifant snap ik nog steeds niet. Ik ga eens googelen of ik erachter kan komen. Ten tweede: het einde, noooo zo open. Ik was wat teleurgesteld daarover, maar de auteur heeft dit vast bewust gedaan.
Verder herken ik wat jullie schrijven. Ook ik ben opgegroeid in een christelijk milieu. Begonnen in de hervormde/protestantse kerk en later zijn we over gegaan naar de evangelische kerk. Ik herkende dus veel Bijbelse dingen en ook inderdaad de kindernevendienst en catechisatie. Bij ons ging het thuis soms ook wel ver zoals dat ik geen boeken van Harry Potter mocht lezen of Pokémon plaatjes mocht verzamelen; dat was allemaal occult.
Verder herkende ik veel in het boek; de anagram van Brevendal, het ballonfiesta, de gereformeerde kerk. Ik ben bevriend met een gereformeerd stel en laatst een begrafenis meegemaakt in die kring, zelfs in de gereformeerde kerk in ‘Brevendal’ (Barneveld dus) geweest. Dat gepredik bij het graf en de dreiging en de vraag of die persoon naar hemel of hel ging; ik kan de toon nog zo voor me halen. Zo klonken ook stukken van het boek in mijn hoofd. Ik kon zo een beeld en een sfeer adhv mijn eigen (summiere) ervaring oproepen. En ook de herkenning dat je er als buitenstaander niet bijhoort. Nu zijn mijn vrienden en hun families heel open tegen ons en we eten ook wel eens samen, maar daar in de kerk bij de condoleance was het overduidelijk dat de niet gereformeerde mensen geacht werden de kerk gelijk te verlaten (wij kregen geen koffie aangeboden en werden gelijk naar de uitgang gewezen). En ik dacht veel aan die vrienden. Of zij zich ook wel eens zo voelen. Ik kan goed met hun praten over geloof, dus ik ga dat volgende keer als ik ze zie vragen.
Ook over Ambonezen heb ik vanuit dit boek veel geleerd want eigenlijk wist ik daar niet zoveel over.