Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaringen?

<<

Anoniem282

Bericht 27 Okt 2019 21:13

Ervaringen?

Hoi,

Heeft iemand van jullie een wortelkanaalbehandeling ondergaan? Ik moet vrijdag (als ik het tot zolang volhoud met pijnstilling) en dan 2x 1,5 uur - dus ik moet nog een keer terugkomen. Dat klinkt me echt veel te lang. :wtf: Ben met name benieuwd of de injectie pijnlijk was. Bij mij gaat het om een links bovenin. Ik vond het destijds met verstandskiezen niet heel pijnlijk om verdoofd te worden, maar had toen ook niet de pijn die ik nu heb.

Over de napijn maak ik me niet heel veel zorgen, omdat ik vermoed dat dit wel valt te onderdrukken met Brufen bruis. Hoop vooral dat ik na de eerste behandeling me al veel beter voel dan nu, want ben er momenteel echt ziek van.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 27 Okt 2019 22:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 27 Okt 2019 21:20

Re: Ervaringen?

Ach wat rot zeg! Ik heb er helaas ervaring mee, meerdere keren zelfs. Ik kon het nooit een week uithouden van de pijn, ik deed geen oog dicht en kwam zo ongeveer huilend de nacht door.
Is het een kies? Die waren bij mij prima te verdoven, dat voelt net als een verstandskies trekken. Ik heb ook een voortand gehad, dat was erg slecht te verdoven en daarbij had ik tijdens de behandeling nog pijn. Maar zelfs dat was al beter dan de pijn die ik ervoor had.

De eerste keer zetten ze er een noodvulling in. Er zit wat wachttijd tussen de eerste behandeling en definitieve vulling, volgens mij om het makkelijk open te kunnen maken, mocht het nog gaan ontsteken. Die tweede keer was bij mij altijd zo gedaan.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem282

Bericht 27 Okt 2019 21:26

Re: Ervaringen?

Oh wauw, zelfs meerdere keren moeten doen. Wat naar! Bij mij is het een kies links bovenin. Ik houd alleen absoluut niet van naalden, dus zie op tegen de verdoving. Soms denk ik echt dat ik m'm haren wel uit m'n hoofd kan trekken van de pijn en even later is het weer veel minder. Loop nu knetterstoned rond van de pijnstilling en slaap heel veel (als ik niet wakker lig van de pijn idd).
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 27 Okt 2019 21:53

Re: Ervaringen?

Ik heb denk ik al een stuk of 10 wortelkanaalbehandelingen gehad. Behoorlijk vaak dus. Ik keek altijd heel erg uit naar de verdovingen omdat ik dan even van de pijn af was. Ik zou het dus ook echt niet een week volhouden bij een ontsteking onder mijn tand/kies. Maar kiezen zijn over het algemeen goed te verdoven, hoewel ontstekingen vaak wat lastiger te verdoven zijn, maar gewoon aangeven als je nog wat voelt. Ondanks dat jij daar waarschijnlijk niet op zit te wachten, krijg je dan extra verdoving, maar het zorgt er wel voor dat je een heel stuk minder pijn hebt, ook erna.
Het gebeurd inderdaad in twee keer, de eerste keer gaat hij de zenuw en ontsteking weghalen en het helemaal schoonmaken en komt er een noodvulling in. Daarna moet het een tijdje tot rust komen. De tweede keer wordt de noodvulling eruit gehaald en kijkt de arts of alles er goed uit ziet, of er toch niet nog restweefsel zit en maakt hij hem goed dicht. In principe is de kies dan "dood" en kan geen pijn meer doen. Dus ik weet niet of je nog perse een verdoving moet bij de tweede keer, dat zou je de tandarts kunnen vragen als je zo bang bent voor naalden. Ik ben echter heel bang voor de tandarts en ga echt niet zonder verdoving de stoel in als hij in mijn mond moet boren etc. Dus bij mij heeft er alle keren een hele goede verdoving ingezeten.

Ik wens je in elk geval heel veel beterschap want kiespijn is echt heel naar!
<<

Anoniem269

Bericht 27 Okt 2019 21:56

Re: Ervaringen?

De verdovingen in je gehemelte vind ik het onprettigst, hoe minder in het "midden" hoe beter. Dus hoe verder de kies naar achter zit hoe minder je de verdoving prik voelt. (bij mij althans)
<<

Anoniem269

Bericht 27 Okt 2019 21:59

Re: Ervaringen?

Goede tip trouwens Jada. Ik vraag inderdaad ook vaak voor extra verdoving. Ik ben redelijk angstig en ben vooral bang nog wat te voelen zodra ze gaan starten. En dan duurt t ook weer wat langer voordat t gevoel terug komt wat soms een welkome afwisseling is.
<<

Anoniem282

Bericht 28 Okt 2019 11:46

Re: Ervaringen?

Wat lief dat jullie zo uitgebreid reageren. Aangezien ik nu weer door het plafond ga en echt stapelgek word van de pijn, houd ik het even kort: ik kan vanmiddag al terecht voor deel 1, zodat ik iig van de pijn af ben. Dan wordt vrijdag gekeken of het afgemaakt wordt of toch wat later. Ik vind alles prima, als die nare pijn straks maar weg is.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 28 Okt 2019 13:24

Re: Ervaringen?

Ik heb juist een goede ervaring!
De pijn vooraf was zo erg, dat ik er niet tegenop zag. Ik had geluk dat ik echt heel snel terecht kon waardoor ik er niet al te lang mee liep.
Ik werd goed verdoofd en dat is nooit prettig, maar de verdoving zelf is natuurlijk zo gepiept.
Ik voelde van de ingreep zelf niks en de napijn kan ik me niet meer herinneren, dus dat viel dan goed mee.

Heel veel sterkte en succes!
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 28 Okt 2019 13:43

Re: Ervaringen?

Suuces Guattari! Ik hoop dat je snel van de pijn bent verlost.
<<

Anoniem282

Bericht 28 Okt 2019 19:02

Re: Ervaringen?

Dank jullie wel! Wat een opluchting. Tijdens de behandeling werd er een levende zenuw geraakt en dat was echt de hel, maar toen werd ik nogmaals verdoofd (deze verdoving naast de zenuw was wel pijnlijk, de eerste voelde ik niet) en nu heb ik voor de zekerheid 2 paracetamol genomen, maar eigenlijk nog nergens last van qua napijn. Als er niet nog een zenuw intact was, was het pijnloos geweest. :)
<<

Sugarfall

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:04

Bericht 29 Okt 2019 11:26

Re: Ervaringen?

Ik heb een keer ook vreselijke kiespijn gehad, het begon op vakantie, die pijn was honderd keer erger dan de wortelkanaal behandeling. De verdoving zelf was een beetje een onaangenaam gevoel, maar echt pijn deed het niet, en duurde ook maar een paar seconden. De pijn van de ontsteking zelf was meteen weg na de behandeling, ik heb er echt totaal geen last van gehad. Daarna inderdaad een dag ibuprofen bruis genomen, maar ik had het eigenlijk niet eens echt nodig.
De pijn van de ontsteking is echt veel erger dan de behandeling zelf, al verschilt het per persoon denk ik, maar het hoeft dus geen horror te zijn. Sterkte, die pijn is zo naar.
<<

Sugarfall

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:04

Bericht 29 Okt 2019 11:27

Re: Ervaringen?

Oh je bent al geweest lees ik, fijn dat de ergste pijn weg is!
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 29 Okt 2019 11:47

Re: Ervaringen?

Ik heb 2 jaar terug tweemaal een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan. De pijn vooraf vond ik zó heftig. Ik wist op den duur geen raad meer met mijzelf. Zelfs met meer dan voldoende pijnstilling was het niet uit te houden. Het voelde dan ook als een verademing toen ik bij de tandarts op de stoel lag. De wortelkanaalbehandeling zelf vond ik niet bijzonder, met een verdoving was het prima te doen. De napijn was uit te houden middels ibuprofen.

Fijn dat de napijn mee lijkt te vallen Guattari!
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Okt 2019 15:38

Re: Ervaringen?

Hier vandaag ook een behandeling gehad. Ik had al zoveel pijn gehad de afgelopen maanden (in mijn kaak dus dacht steeds holte ontstekingen). De zenuwen waren al dood, behandeling viel erg mee. Over paar weken nog een keer terug en weer hetzelfde riedeltje begreep ik.

Ik vind de tandarts niet zo leuk (al is die van mij wel grappig) maar zou zo blij zijn als dit nu de oplossing is voor al mijn pijn en problemen van de afgelopen maanden. Daar kijk ik echt naar uit. Ik heb 1 ibuprofen genomen achteraf en dat werkt wel goed. Toen ik zo veel (aangezichts)pijn had hielp 2pcm en 1 ibuprofen niet eens tegen de pijn.

Heb jij nu nog last G.?
<<

Anoniem307

Bericht 02 Nov 2019 04:43

Re: Ervaringen?

Ik was gisteren bij de tandarts en ik moest de hele tijd aan dit topic denken. De tandarts wilde mijn tand kroon-klaar maken, maar dat lieten de zenuwen niet toe. Verdarrie, wat deed dat pijn. Ze hebben een foto gemaakt om te kijken hoe mijn zenuwen eruit zien en ik hoef vooralsnog geen wortelkanaalbehandeling, maar een kroon gaat hem ook niet worden. Mijn kaak doet echt gruwelijk pijn, want ze hebben me echt wel geraakt met hun koud en weet ik wat, maar geen wortelkanaalbehandeling. :hulde:
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 02 Nov 2019 11:26

Re: Ervaringen?

Huh Isles, je kan toch gewoon een verdoving?

Ik ben dus gisteren ook geweest voor het kroon klaar maken, zoals jij het noemt?. Geen centje pijn want verdoving. Wel irritante behandeling, dat dan weer wel.
<<

Anoniem307

Bericht 02 Nov 2019 15:22

Re: Ervaringen?

Luisa, de pijn schijnt in de familie te zitten. Mijn moeder en broertje hebben beiden op jonge leeftijd een gebit gekregen. Juist, omdat het niet te behandelen is. Ik heb mooie tanden, dus ik wil ze houden, maar doordat het zo'n pijn doet, ben ik als de dood voor de tandarts. De vorige keer ben ik geweest en waren we bijna klaar, toen mijn vulling in de afdruk van de kroon bleef zitten. Ik moest dus terugkomen. Toen ze de tijdelijke kroon verwijderde, me helemaal had voorzien van een dubbele dosis verdoving en ze even wilde spoelen, knalde ik bijna van de pijn uit elkaar. Ze hebben zelfs nog de zenuwen verdooft, met speciaal ander spul, maar dat mocht niet baten. Ik krijg nu dan ook geen kroon meer. Over drie weken gaan ze de tand weer opbouwen en dan laten ze de zenuwen een jaar rusten en gaan het daarna nogmaals proberen. :laughcry: Maar de zenuwen waren geïrriteerd, maar wortelkanaal hoefde niet.

Ik weet nog dat ik als kind een operatie bij mijn tanden moest ondergaan. Ze hadden me al een dubbele dosis verdoving gegeven, maar ik bleef huilen, omdat ik hun snijwerk bleef voelen. Een familiekwaaltje dus. Tsss.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 02 Nov 2019 23:19

Re: Ervaringen?

Hier niet echt pijn meer maar wel gevoelig/irritatie bij het kauwen en de ontsteking zit er nog. Tandarts zei dat het al tot in de wortelpunt zat maar nu heb ik dus ineens pijn rechts terwijl links behandeld is. Nu is het tandvlees daar rood en gevoelig en zit er een wit puntje op. Ik hoop op een aft maar het voelt anders, minder stekende pijn. Het zou ook een fistel kunnen zijn, ik zie of ken niet echt het verschil. Eigenlijk hetzelfde als vorige week alleen is er geen tand gevoelig bij tikken. Andere (behandelde) tand was ook niet heel gevoelig maar daar waren de zenuwen ook al bijna van dood.

Mijn eigen idee is dat die wortelpuntontsteking (of die infectie) misschien ook naar de andere kant van de kaak is gegaan. Ik had daar al wel vaker last maar geen irritatie en wit puntje. Ik heb eigenlijk nooit iets gehad en nu denk ik nee zal toch niet weer iets hebben :(. Ik maak me nu best zorgen. Ik ga maandag wel weer even bellen.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Nov 2019 12:41

Re: Ervaringen?

Sorry, lees nu pas de reacties. Dus wel wat ervaringen ook van jullie. Ik kwam er niet eerder aan toe dit te lezen door een hectische week. Heb straks het tweede deel van de behandeling. Sinds 2 dagen weer last van napijn met uitstraling naar onderkaak. Zit dus weer lekker aan een cocktail van paracetamol en brufen bruis. Maar als het goed is ben ik er na vandaag vanaf!

Met een kroon heb ik geen ervaring. Moet dat ook in meerdere keren en zijn dat lange behandelingen?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Nov 2019 01:42

Re: Ervaringen?

Behandeling doorstaan Guattari?

Hier nog steeds een verdikking op mijn tandvlees, vandaag gebeld en kan een abces zijn of een fistel. Moet deze week dus weer komen :(. Iemand ervaring met een tandvleesabces?
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 20 Nov 2019 10:08

Re: Ervaringen?

Bij mij hebben ze toen een incisie erin gemaakt en de pus eruit gehaald en schoongemaakt. Daarna kreeg ik spullen mee om het een week lang te spoelen. Het is toen vanzelf genezen.
<<

Anoniem282

Bericht 21 Nov 2019 01:03

Re: Ervaringen?

Lot schreef:Behandeling doorstaan Guattari?

Hier nog steeds een verdikking op mijn tandvlees, vandaag gebeld en kan een abces zijn of een fistel. Moet deze week dus weer komen :(. Iemand ervaring met een tandvleesabces?


Wat naar voor je, Lot. :( Heb je veel pijn? Wanneer kun je terecht bij de tandarts? Ik heb geen ervaring met wat jij omschrijft, maar ik vind het wel echt rot voor jou.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers