Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wintertijd

<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 26 Okt 2019 10:08

Wintertijd

Vannacht om 03.00 uur gaat de wintertijd weer in. Dat betekent dat de klok een uur achteruit gaat. Al een tijd spreekt Europa over afschaffing van het verzetten van de klok (per 2021), dat gaat o.a. over energiebesparing. Hoe denk jij hierover?
<<

Anoniem279

Bericht 26 Okt 2019 10:18

Re: Wintertijd

Ik zat er toevallig aan te denken om dit topic te openen. Ik heb het idee dat ik er namelijk helemaal niks meer over hoor, is dat afschaffen nog wel aan de orde? Edit: per 2021 dus.

Van mij mag het trouwens prima afgeschaft worden. Elke keer in het najaar nadenken over het verzetten van de klok, daarbij gaat het buitenland niet altijd in hetzelfde ritme mee en verzetten zij hem daar soms weer op een andere datum. Al 2x meegemaakt dat ik in het buitenland zat en de klok op een andere datum verzet werd dan bij ons en ik totaal geen besef van tijd meer had. Je zou zeggen dat je telefoon/tablet/laptop zich vanzelf wel aanpassen maar m’n telefoon en iPad gaven beiden weer een andere tijd aan.

Ik geef zelf trouwens de voorkeur aan de zomertijd als standaardtijd.ik slaap zoveel beter als het in de ochtend wat langer donker is, in de zomer zou ‘t met de wintertijd nóg eerder licht zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Okt 2019 11:41

Re: Wintertijd

Gewoon zo laten als 't is en niet zo moeilijk doen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem307

Bericht 26 Okt 2019 12:06

Re: Wintertijd

Ik kan goed met zomer/wintertijd en van mij mag het zo blijven. En in het buitenland redt het zich ook wel weer. Op de telefoon wordt immers de lokale tijd en privétijd weergegeven. Mocht het niet synchroon lopen, dan laat de telefoon dat wel weten. Jeej! We gaan de wintertijd in. Mijn favoriete tijd! :D
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 26 Okt 2019 12:10

Re: Wintertijd

Marin schreef:Gewoon zo laten als 't is en niet zo moeilijk doen.


Dit. Ik heb er ook nooit zo veel moeite mee.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 13:01

Re: Wintertijd

Ik snap de moeite ook niet zo. Ik vind het in elk geval HEEL prettig dat we straks weer wat meer licht hebben in de ochtend. En in de zomer vind ik het heerlijk om zulke lange lichte avonden te hebben. Dus van mij mag het zo blijven.
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 13:21

Re: Wintertijd

Wat zijn eigenlijk de voordelen van het afschaffen van wintertijd? Dus naast dat je je klok niet hoeft te zetten en dat 't niet gelijk loopt met andere landen.
<<

Anoniem313

Bericht 26 Okt 2019 13:29

Re: Wintertijd

Zelf heb ik geen last van het verzetten van de klok. Maar vind dat dit soort beslissingen niet op basis van individuele ervaringen moeten worden genomen. Gezien wat we weten over chronobiologie is het logisch om de standaardtijd te hanteren.
<<

Anoniem313

Bericht 26 Okt 2019 13:30

Re: Wintertijd

Claire**** schreef:Wat zijn eigenlijk de voordelen van het afschaffen van wintertijd? Dus naast dat je je klok niet hoeft te zetten en dat 't niet gelijk loopt met andere landen.


Die zijn er niet. Wel voor het afschaffen van de zomertijd (en dus gewoon de standaardtijd te hanteren).

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b76722d1/
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 26 Okt 2019 13:36

Re: Wintertijd

Dank je Caulfield ?. Ik heb er wel last van en natuurlijk moet het op basis van mijn individuele ervaring ook niet veranderd worden. Maar ik stoor me er wel aan als mensen niet verder kijken en zeggen; ik heb er geen last van dus laat het maar zo. Good for you en bedankt denk ik dan.
Ik zie zelf (ook voor mezelf) ook wel nadelen als wintertijd de standaard tijd is. Maar ik vind het wel logisch na alles wat ik erover gelezen heb, dat dat beter is voor de gezondheid.


Claire:

Als het alleen maar zou gaan om de gezondheid, heeft een systeem zonder wisselingen de voorkeur. "Voor de gezondheid is het volgens het RIVM van belang zo veel mogelijk aan te sluiten bij onze natuurlijke tijdzone en ook een permanente tijd aan te houden", schrijft Ollongren. "Dat betekent dat de permanente wintertijd (standaardtijd) de voorkeur heeft en het nog beter zou zijn als Nederland kiest voor de West-Europese Tijd (GMT)."


https://www.google.com/amp/s/www.rtlnie ... land%3famp
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 13:47

Re: Wintertijd

Joey hoe reageert jouw lichaam op tijdsverschillen als je op vakantie bent? Of ligt dat anders?
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 13:49

Re: Wintertijd

Caulfield schreef:
Claire**** schreef:Wat zijn eigenlijk de voordelen van het afschaffen van wintertijd? Dus naast dat je je klok niet hoeft te zetten en dat 't niet gelijk loopt met andere landen.


Die zijn er niet. Wel voor het afschaffen van de zomertijd (en dus gewoon de standaardtijd te hanteren).

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b76722d1/

Als er geen voordelen zijn aan het afschaffen van de wintertijd waarom is dat dan nog een optie? Dan zouden ze toch moeten zeggen zullen we de zomertijd afschaffen ja/nee? De vraag was nu wil je afschaffen zo ja zomertijd behouden of wintertijd behouden.
<<

Anoniem313

Bericht 26 Okt 2019 13:59

Re: Wintertijd

Er zijn mensen die voor permanente zomertijd zijn omdat het dan wat langer licht is ‘s avonds. Dat we dan steeds verder afdrijven van de natuurlijke tijd doet er dan kennelijk niet toe.

Ik denk echt dat we in NL te lijden hebben onder de woordkeuze van zomer- en wintertijd. Alsof het twee gelijkwaardige zaken zijn. Handiger is het om zoals de US het te hebben over daylight savings. Dan is het duidelijker dat het de uitzondering op de standaardtijd is.
<<

Anoniem307

Bericht 26 Okt 2019 14:31

Re: Wintertijd

Absoluut niet voor een permanente zomertijd. Ik vind het heerlijk dat het vroeg donker wordt en laat licht. Dagen heerlijk kort, stamppot om half vijf opzetten en de kaarsjes aan om 17.00u. Vroeg slapen, vroeg weer op. Maximale uit de lichturen halen, om vervolgens lekker niets meer te hoeven in het donker.

Ik denk dat het ligt aan mijn opvoeding. Als het licht was dan moesten we altijd wat. Ook al was het 21.30u. Licht betekent werken, donker betekent rust. En zelfs als je in het donker werkt, is het rustiger dan wanneer het licht is.
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 14:37

Re: Wintertijd

Caulfield schreef:Er zijn mensen die voor permanente zomertijd zijn omdat het dan wat langer licht is ‘s avonds. Dat we dan steeds verder afdrijven van de natuurlijke tijd doet er dan kennelijk niet toe.

Ik denk echt dat we in NL te lijden hebben onder de woordkeuze van zomer- en wintertijd. Alsof het twee gelijkwaardige zaken zijn. Handiger is het om zoals de US het te hebben over daylight savings. Dan is het duidelijker dat het de uitzondering op de standaardtijd is.

Ja eens dat daylight savings beter is. Ik ben nog steeds van mening dat we (Nederland) moet doen wat de andere EU landen doen. Het zou nogal een rommeltje worden als BE voor zomertijd gaat, Duitsland voor wintertijd en NL blijft wisselen. Om maar even een voorbeeld te noemen. Vooral voor de mensen die bij de grens wonen (denk aan kinderopvang en werktijden die dan niet gelijk lopen).
<<

Anoniem308

Bericht 26 Okt 2019 15:00

Re: Wintertijd

Ik draai elke maand nachtdiensten, daar is mijn lijf wel flink door van slag. Maar ik kan mij van 1 uur tijdsverschil niet zo voorstellen dat je daar echt last van hebt. Je kan dingen toch zelf ook aanpassen eettijd en bedtijd?
<<

Anoniem307

Bericht 26 Okt 2019 15:10

Re: Wintertijd

AMM schreef:Ik draai elke maand nachtdiensten, daar is mijn lijf wel flink door van slag. Maar ik kan mij van 1 uur tijdsverschil niet zo voorstellen dat je daar echt last van hebt. Je kan dingen toch zelf ook aanpassen eettijd en bedtijd?

Als kind had ik er gevoelsmatig wel enorm veel last van. Natuurlijk ging het leven net zo door als in de winter/zomertijd, maar het voelde anders/niet goed. Sinds ik volwassen ben heb ik er geen last meer van. De klok gaat een uur terug/vooruit, meer niet.
<<

Anoniem279

Bericht 26 Okt 2019 15:17

Re: Wintertijd

Caulfield schreef:Er zijn mensen die voor permanente zomertijd zijn omdat het dan wat langer licht is ‘s avonds. Dat we dan steeds verder afdrijven van de natuurlijke tijd doet er dan kennelijk niet toe.


Grappig dat je dit aanhaalt, ik kan me een topic van een tijd (een jaar of twee jaar) terug herinneren, eenzelfde topic als deze waar het merendeel vóór afschaffing van de zomer-/wintertijd was. Ikzelf gaf toen zoiets aan als wat jij hierboven zegt en toen werd er gezegd dat dat kennelijk niet zoveel verschil maakte. Grappig dat nu in dit topic een beetje een tegenovergestelde tendens hangt ?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 26 Okt 2019 20:16

Re: Wintertijd

Ik verheug me wel op de wintertijd omdat het iets goeds doet met het ritme van mijn jongste dochter. Zij gaat vroeger slapen als het vroeger donker is. In de zomertijd hebben wij altijd erg lange avonden, omdat zij gewoon wakker is zolang het licht is buiten.

Ik kan me er niks bij voorstellen dat je er als volwassene last van hebt eigenlijk. Waar heb je dan precies last van? (oprechte vraag)
<<

Anoniem307

Bericht 26 Okt 2019 20:34

Re: Wintertijd

Tendens, twee jaar geleden, tendens? Echt tendens? Ik geloof dat het topic meerdere jaren geleden was waarbij continu hetzelfde geopperd werd en er geen tendens was of ontstond. Het is het eerste jaar dat ik lees dat het storend is in het buitenland en dat met smartphones die de lokale tijd op de seconde aangeven.

Owja, Duitsland volgt ons of wij volgen Duitsland. Morgen zitten we allemaal netjes in dezelfde tijdzone.
<<

Anoniem279

Bericht 26 Okt 2019 20:52

Re: Wintertijd

Huh Isles, volgens mij snap jij niet helemaal wat ik bedoel, en ik begrijp sowieso niet echt wat jij bedoelt. Maar er moet me wel even iets van het hart. Het valt me namelijk op dat je de laatste tijd best vreemd op mij reageert. We zijn het nooit met elkaar eens, dat kan en dat mag en dát vind ik ook helemaal niet erg, van een gezonde discussie is nooit iemand slechter geworden. Maar ik vind het wel vervelend dat je in veel topics waarin ik reageer, mij probeert te overtreffen, de mond probeert te snoeren, best passief/agressief reageert, geef het een naam. Ik heb het een tijdje geprobeerd te negeren, expres wat minder/niet meer op je gereageerd, maar ik merk dat ik het toch echt heel vervelend vind. Ik weet dat we elkaar niet liggen, je kunt ook niet iedereen als je beste vriend hebben, maar dat hoeft toch niet continu benadrukt te worden?
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 27 Okt 2019 16:28

Re: Wintertijd

Ik verheug me er nu al op dat het morgenvroeg niet donker is als de rolluiken omhoog gaan. Dat het in de avond dan vroeg donker is vind ik juist fijn! Heerlijk de kaarsjes en de haard aan. Dit is mijn gevoel erbij.

Maar ik kan me voorstellen dat anderen het liever andersom hebben.
<<

Geel

Bericht 27 Okt 2019 17:31

Re: Wintertijd

Het lijkt me bovendien fijner om de standaardtijd te hanteren ivm de klimaatverandering. In de zomer zo laat nog licht, zorgt ook dat je pas heel laat aan je slaap kunt beginnen omdat het gewoon te warm is. Als het dan gewoon om 21.30 uur donker is, kun je gaan slapen. En dat het dan alweer licht wordt om 4 uur, daar kun je goede gordijnen voor kopen. (Overigens beter dan airco aanschaffen voor de late avonden, want airco is niet bepaald bevorderend voor het milieu.)

Ik ben het dus eens met Caulfield.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 27 Okt 2019 17:40

Re: Wintertijd

Ik ben het sowieso bijna altijd eens met Caulfield.

Verder heb ik er zelf altijd maar weinig last van. Ik heb wel last van m’n kinderen die dan ineens op nóg vreemdere tijdstippen wakker zijn.
#teammaple🍁
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 27 Okt 2019 18:48

Re: Wintertijd

Als ik mocht beslissen en ik alleen met mezelf rekening zou moeten houden dan zou ik het niet afschaffen, omdat het voor mij persoonlijk wel echt voordelen heeft. Dat uurtje langer licht in de zomer geeft mij gewoon extra vrijheid doordat ik nachtblind ben dus dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om 's avonds nog ergens heen te gaan. Daarnaast word ik echt heel vrolijk van het feit dat het 's avonds langer licht is. Ik vind het nu ook echt verschrikkelijk dat het om 17.30 al donker is. Ik denk zelfs, dat als ik zou moeten kiezen, ik voor permanente zomertijd zou kiezen, hoewel het dan wel heel laat licht wordt, maar ik denk dat ik daar minder last van heb dan van het eerder donker worden.

Maar ik ben niet alleen op de wereld en het moet een beslissing zijn die voor het grootste deel van de mensen positief uitpakt. En de onderzoeken geven aan dat het voor de mens het gezondst is om permanent de wintertijd aan te houden, dan lijkt mij dat de verstandigste beslissing. Wel in overleg met de landen om ons heen, ik vind wel dat we dezelfde tijd moeten gaan aanhouden.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers