Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 17 Okt 2019 18:19

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Ik last dus een paar dagen terug in artikel in de volkskrsnt dat van de 17.000 melkveehouders er pakweg 7000 miljonair zijn. En dat sowieso onder beroepen relatief gezien de meeste miljonairs zitten. In vergelijking met andere beroepsgroepen bedoel ik. Dus ik zou toch niet snel spreken van ‘ voor het geld moet je het niet doen’. Dat het boerenleven zwaar is en 24/7 doorgaat ontken ik niet.

Verder heb ik te weinig kennis voor een constructieve bijdrage.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 17 Okt 2019 18:49

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Savi schreef:Saythia het wordt zo'n lange quote anders, dus ik ga er even los op in.

Kalfjes worden inderdaad ook geslacht, want kalfsvlees wordt gegeten. Dat zijn inderdaad kleine baby dieren, maar het is niet verboden of zoiets.
Net als dat kalfjes meteen weggehaald worden bij melkvee. Dat is ook geen geheim (al weten veel mensen het niet) en zo gaat het op dit moment.
Daar is absoluut ruimte voor verbetering voor het dierenwelzijn en ik zal dat ook echt niet ontkennen, maar in die schrijnende filmpjes waar echt sprake is van mishandeling er erger en dingen die bij wet verboden zijn. Dan gaat er toch in ons land iets compleet mis met de controle en dat snap ik gewoon niet. Veehouderijen moeten aan zo extreem veel regels voldoen en dan is er dus gewoon geen controle blijkbaar. Of iig veel te weinig. Dat kan gewoon niet.
Boeren die zo met hun dieren om gaan zijn gewoon beesten, die moeten ze opsluiten.

En natuurlijk draait het ook altijd om geld. Het is een bedrijf en er moet wel brood op de plank komen. Maar een veehouderij (geld) en liefde voor de dieren kan wel naast elkaar bestaan.

Ik bedoelde niet zo zeer kalfjes maar eigenlijk veel slachtdieren, varkens, kippen etc.
Dit vind ik best een heftig overzichtje:
Afbeelding

Ik weet niet hoe het zit met de controles op veehouderijen maar over de controles in slachthuizen las ik dit artikel:
https://nos.nl/artikel/2301447-handhavi ... XUA464g4jc
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Okt 2019 19:02

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Volgens mij is dat laatste artikel o.a. uitgezocht n.a.v. dat vreselijke filmpje over het veevervoer waarin koeien geschopt en gestompt werden door de chauffeurs van de vrachtwagen. Echt horror.
<<

Anoniem277

Bericht 17 Okt 2019 19:06

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Luisa schreef:Ik last dus een paar dagen terug in artikel in de volkskrsnt dat van de 17.000 melkveehouders er pakweg 7000 miljonair zijn. En dat sowieso onder beroepen relatief gezien de meeste miljonairs zitten. In vergelijking met andere beroepsgroepen bedoel ik. Dus ik zou toch niet snel spreken van ‘ voor het geld moet je het niet doen’. Dat het boerenleven zwaar is en 24/7 doorgaat ontken ik niet.

Verder heb ik te weinig kennis voor een constructieve bijdrage.


Ja en dat geld is niet wat in je portemonnee zit. Dat geld zit in de grond en dat is niet geld wat je zomaar kunt besteden. Daarbij zit er ook een hele grote hypotheek op. Dus helaas, zo werkt dat niet.
<<

Anoniem277

Bericht 17 Okt 2019 19:10

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

@sayhita ik kom regelmatig bij een slachthuis. Er worden flinke boetes uitgedeeld als het een keer niet goed is, de eigenaar mag zich niet verweren want dan gooien ze het gewoon een paar dagen dicht. Ze liggen te muggenziften om iets onschuldigs. Soms zoeken ze met 3en bij een vrachtwagen om maar iets te vinden.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 17 Okt 2019 19:51

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Anelisan schreef:
Luisa schreef:Ik last dus een paar dagen terug in artikel in de volkskrsnt dat van de 17.000 melkveehouders er pakweg 7000 miljonair zijn. En dat sowieso onder beroepen relatief gezien de meeste miljonairs zitten. In vergelijking met andere beroepsgroepen bedoel ik. Dus ik zou toch niet snel spreken van ‘ voor het geld moet je het niet doen’. Dat het boerenleven zwaar is en 24/7 doorgaat ontken ik niet.

Verder heb ik te weinig kennis voor een constructieve bijdrage.


Ja en dat geld is niet wat in je portemonnee zit. Dat geld zit in de grond en dat is niet geld wat je zomaar kunt besteden. Daarbij zit er ook een hele grote hypotheek op. Dus helaas, zo werkt dat niet.


Nee oke, maar ook het besteedbaar inkomen onder boeren is gemiddeld hoger dan elders. Maar goed, is wat mij betreft niet echt relevant voor de discussie hoor, ik reageerde hiermee puur op jouw opmerking dat je niet voor het geld moet gaan boeren.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 17 Okt 2019 19:59

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Snoes schreef:Was dat bij Easy in R.? Daar hebben wij ook echt al superlekker gegeten.

Wel attent van de ober, al was dat niet wat je bedoelde haha.


Klopt, was inderdaad bij Easy, we wilden eigenlijk aan de andere kant maar dat was vol.

Het grappige was dat het om gerechten ging die volgens de kaart niet vegetarisch konden. Dus extra attent eigenlijk, haha.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Okt 2019 20:04

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Als ze allemaal miljonair zouden zijn dan zouden ze toch niet gaan staken en de stallen leeg laten staan want ze zouden dan al binnen zijn qua geld. Dat laatste is echt niet het geval.

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een boer werd uitgekocht om plaats te moeten maken voor een industrieterrein. Het is dat ze eisten dat ze elders een vergelijkbaar bedrijf konden beginnen of nog zelfs wat groter want anders had de overheid ze echt goedkoop willen uitkopen.

Boeren zijn echt niet rijk. Ze je ze bijv ooit vaak in duur restaurant gaan of dure vakanties maken waarvoor ze ondertussen dan ook nog een loonwerker moeten inhuren om het bedrijf draaiende te houden.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 17 Okt 2019 20:22

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Jemig Fred, ik weet niet zo goed hoe ik op jou moet reageren. Nu ik er zo over nadenk, ik heb idd geen weet van boeren die naar dure restaurants gaan. Wel ben ik eens een boet tegengekomen op vakantie, maar dat was dan ook geen dure vakantie. Dus je zal wel een punt hebben, boeren zijn niet rijk. Bij deze ben ik uitgeluld (over dit onderwerp).
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 17 Okt 2019 20:27

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

MrsMath schreef:
Snoes schreef:Was dat bij Easy in R.? Daar hebben wij ook echt al superlekker gegeten.

Wel attent van de ober, al was dat niet wat je bedoelde haha.


Klopt, was inderdaad bij Easy, we wilden eigenlijk aan de andere kant maar dat was vol.

Het grappige was dat het om gerechten ging die volgens de kaart niet vegetarisch konden. Dus extra attent eigenlijk, haha.

Ik ben nog nooit aan de andere kant geweest, alleen bij Easy. En dat vind ik altijd wel heel lekker.
2012 & 2016
<<

Anoniem313

Bericht 17 Okt 2019 20:46

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Luisa schreef:Jemig Fred, ik weet niet zo goed hoe ik op jou moet reageren. Nu ik er zo over nadenk, ik heb idd geen weet van boeren die naar dure restaurants gaan. Wel ben ik eens een boet tegengekomen op vakantie, maar dat was dan ook geen dure vakantie. Dus je zal wel een punt hebben, boeren zijn niet rijk. Bij deze ben ik uitgeluld (over dit onderwerp).


Gegevens zijn ook maar een mening natuurlijk.
<<

Anoniem307

Bericht 17 Okt 2019 20:54

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Fred, boeren zijn ook niet arm. Maar soms is uitkopen beter dan verder gaan met het bedrijf. Meestal gaat de betreffende boer dan verder in een maatschap. Ander bedrijf, kosten delend, meer dieren op dezelfde plek, maar na een rekensommetje zijn het minder dieren per persoon.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 17 Okt 2019 21:20

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Caulfield schreef:
Luisa schreef:Jemig Fred, ik weet niet zo goed hoe ik op jou moet reageren. Nu ik er zo over nadenk, ik heb idd geen weet van boeren die naar dure restaurants gaan. Wel ben ik eens een boet tegengekomen op vakantie, maar dat was dan ook geen dure vakantie. Dus je zal wel een punt hebben, boeren zijn niet rijk. Bij deze ben ik uitgeluld (over dit onderwerp).


Gegevens zijn ook maar een mening natuurlijk.


Gegevens niet, interpretatie daarvan wel.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Okt 2019 22:03

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Als je meer dan een paar miljoen aan hypotheek hebt en je bedrijfspanden daarvoor als onderpand hebt wordt dat als miljonair gezien. Dit terwijl ze juist een enorm risico nemen, want de bank wil wel goede cijfers zien anders stopt de financiering. Je kunt zo'n boer dan toch niet als miljonair zien of wel?
<<

Anoniem269

Bericht 17 Okt 2019 22:16

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

De bank wilt goede cijfers zien? Volgens mij werkt dat niet zo met een hypotheek hoor.
<<

Anoniem307

Bericht 17 Okt 2019 22:35

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Nu wil ik niet lullig doen, Fred. Maar ooit van subsidie gehoord? Je denkt toch niet dat ze alleen van de marktwaarde van hun producten kunnen leven, toch? Wat dacht je bijvoorbeeld van een mislukte oogst, denk je niet dat ze daarvoor gecompenseerd worden? Een koeien, kippen, varkenziekte? Denk je niet dat dit niet een bedrijfsrisico is die door de overheid gedekt wordt? En de bank? Ja, eh.... Zo werkt dat dus niet.

En aangezien ik doe aan waarheidsbevinding, ik weet dat wat ik zeg klopt.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Okt 2019 06:39

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Die laatste vind ik mooi, die wil ik als onderschrift!

Oprechte vraag: hoe beslis jij of iets waar is?
<<

Anoniem277

Bericht 18 Okt 2019 07:26

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Caulfield schreef:Die laatste vind ik mooi, die wil ik als onderschrift!

Oprechte vraag: hoe beslis jij of iets waar is?


:smile:
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 22:05

Bericht 18 Okt 2019 08:49

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Ik at 5 jaar terug nog vlees en nu inmiddels al 3.5 jaar vegan.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Anoniem307

Bericht 18 Okt 2019 20:32

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Caulfield schreef:Die laatste vind ik mooi, die wil ik als onderschrift!

Oprechte vraag: hoe beslis jij of iets waar is?


Je bent wel een enorm vervelend vrouwtje hè. Ik werkte lang voor de boeren en weet het één en ander van hypotheken van mensen die er écht verstand van hebben.. Maar jij leest het liefst journalistieke bagger toch?
<<

Anoniem313

Bericht 18 Okt 2019 20:54

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Nou, ik bedoelde het niet vervelend, jammer dat je het zo opvat.

Wat ik bedoel is: als jij kennelijk wetenschappers en journalisten per definitie niet vertrouwt, wie vertrouw je dan wel? Jij hebt ‘voor de boeren’ gewerkt (ik dacht eigenlijk voor de RVO, maar oké) - hoe bepaal je dan of wat je daar hoort, ‘waar’ is? Zelfde geldt voor de mensen die jou over hypotheken adviseren. Wat zijn je criteria?

En nee, ik lees niet het liefst ‘journalisteke bagger’. Wel graag achtergrondverhalen, en liefst vanuit verschillende bronnen. Wat zijn in jouw ogen goede nieuwsbronnen?
<<

Anoniem307

Bericht 18 Okt 2019 21:02

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Nee, ik werkte voor de boeren. Al vonden de boeren dat ik tegen hun werkte. Ik lees geen propaganda. Ik weet de hele regel- en wetgeving van de boeren, maar dat is niet waar ik per definitie mijn waarheidsbevinding in op doe. Hetzelfde geldt voor mijn omgeving. Ik hoor iedereen aan, ook de boeren die iets te klagen hebben, en vervolgens weet ik via mijn goed onderbouwde bronnen een waarheidsbevinding te doen. Ik zeg niet dat journalisten altijd fout zitten. Maar ik zeg wel dat deze actie zo door de media gehypt is dat iedereen een mening heeft, leest wat aansluit bij eigen gedachtegoed en dus juist moet zijn, en dat juist verre van de waarheid ligt.

Ik lees ook kranten, kijk op internet, vind nog steeds de dikke van Dale geweldig, ook al heeft hij niets met het nieuws te maken, hij kan mij helpen om dingen in perspectief te zien, maar ik geloof ze niet op hun verse inkt. Ik heb te vaak meegemaakt dat ze uitstekend journalistiek werk hebben verricht, maar ver van de waarheid zitten.

Maar eh, gaan we dit de hele vrijdagavond doen? Want dan ga ik eerst even slapen en komt ik op zaterdagmorgen terug. :P
<<

Anoniem313

Bericht 18 Okt 2019 21:09

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Ik wil jou zeker niet uit je vast welverdiende slaap houden! Maar je reactie roept meer vragen op dan antwoorden. Want wat zij dan die goed onderbouwde bronnen van je - daar vroeg ik juist naar?
En wat voor werk deed jij voor de boeren? Ik had uit eerdere posts van je echt begrepen dat je bij de RVO werkte jaren geleden, maar dat heb ik kennelijk verkeerd begrepen.
<<

Anoniem307

Bericht 18 Okt 2019 21:17

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Het laatste heb je goed begrepen. Maar RVO is zeer breed. Kijk maar eens op hun website.

En ja, ik heb mijn slaap welverdiend. Het was 5u vanochtend. En mijn bronnen hoef ik toch niet met naam en toenaam prijs te geven? Ik heb ze en daarmee moet de kous af zijn.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Okt 2019 21:21

Re: Eet jij minder vlees dan 5 jaar geleden?

Ok, dan houdt het op ja. Het vertroebelt wel de discussie - jij gaat inhoudelijk niet in op wat anderen zeggen, want je vertrouwt hun bronnen niet, alleen je eigen, maar bent vervolgens niet open over wat deze zijn. Dan is de kous inderdaad af, jammer wel. Ik hou wel van een inhoudelijk gesprek.
Ik ken de RVO heel goed trouwens, weet wat ze doen. Ik volg het agrarisch natuurbeleid al een jaar of 15. Maar goed.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers