Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Collega altijd te laat

<<

Anoniem304

Bericht 10 Okt 2019 09:40

Collega altijd te laat

*
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 10 Okt 2019 23:18, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 10 Okt 2019 09:47

Re: Collega altijd te laat

Nee, ik heb geleerd dat dit soort dingen uiteindelijk wel een bepaalde manier hebben om uit te komen. Ik heb zelf een hekel eraan dat ik door mijn collegas zou worden gecontroleerd op werktijden. Toen ik hier begon werd er ook naar opgekeken als iemand eens vijf minuten te laat kwam. Nu is het allemaal losser en daar gedij ik ook veel beter op.

Als het je zo dwars zit, kan je er iets in algemene termen tegen de directie tegen zeggen maar anders zou ik het echt laten gaan. Zonde van je energie!
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 10 Okt 2019 09:47

Re: Collega altijd te laat

Eerst met de persoon zelf bespreken lijkt me? Misschien heeft hij wel een afspraak met directie waar jij niets van weet. Of is er een andere reden. Meteen naar hogerop stappen vind ik zelf altijd zo vervelend. Communiceer met elkaar.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2019 09:49

Re: Collega altijd te laat

Persoonlijk zou het mij niet kunnen schelen, maar als jij het storend vindt zou eens beginnen met je collega erop aanspreken. Meteen naar de baas gaan vind ik niet netjes en als leidinggevende zou ik zelf jou eerst vragen of je je collega erop aangesproken hebt voordat je bij mij kwam.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Okt 2019 09:50

Re: Collega altijd te laat

Ik zou eerst je collega er zelf op aanspreken. Hou het dicht bij jezelf, dus zoiets als: joh ik zie dat je regelmatig te laat bent op het werk, ik vind dat niet helemaal eerlijk tegenover je andere collega’s die zich wel netjes aan de tijden houden. Is er een reden voor waarom je te laat komt? Ik zou het fijn vinden als je er gewoon om 8:30u bent, net als de rest.

Als hij er dan niks mee doet, dan je baas inlichten.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 10 Okt 2019 09:52

Re: Collega altijd te laat

Maar, als een collega dat tegen mij zou zeggen dan zou ik hem echt enorm verbaasd aankijken. Het enige wat ik in dit geval dus zou doen, zou bij de directie aankaarten dat je het idee hebt dat mensen ruimer omgaan met werktijden. Of dat nieuw beleid is of niet. En of ze er anders nog eens op willen letten.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Okt 2019 09:54

Re: Collega altijd te laat

En je zou niet denken dat je collega misschien wel een punt heeft als je echt om 8:30u hoort te beginnen? Niet ieder bedrijf heeft ‘losse’ werktijden, op mijn werk is het ook heel stipt en als iemand dan te laat komt is dat gewoon storend.
<<

Anoniem279

Bericht 10 Okt 2019 10:04

Re: Collega altijd te laat

Caro schreef:Maar, als een collega dat tegen mij zou zeggen dan zou ik hem echt enorm verbaasd aankijken. Het enige wat ik in dit geval dus zou doen, zou bij de directie aankaarten dat je het idee hebt dat mensen ruimer omgaan met werktijden. Of dat nieuw beleid is of niet. En of ze er anders nog eens op willen letten.

Oh echt? Ik zou het doen op de manier zoals Scandic zegt. Vooral om de samenwerking verder goed te kunnen houden, voor het grotere geheel. Ik zou het niet meer dan logisch vinden als die collega zich gepasseerd en in een hoek gedreven zou voelen als ik meteen naar de directie zou stappen, dan wordt het allemaal zo overdreven beladen en dat komt de sfeer op het werk echt niet ten goede. Als het al meerdere malen besproken is, dan zou ik het pas doen op de manier zoals jij zegt.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2528

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 10 Okt 2019 10:13

Re: Collega altijd te laat

Is het een ongeschreven regel of een harde regel? Het gaat meteen over aanspreken, maar volgens mij is er een volgorde: uitspreken - bespreken - afspreken - aanspreken. Als de afspraak er echt ligt, dan kun je mensen er gemakkelijk onderling op aanspreken. Als die afspraken onduidelijk zijn, kun je dat ook eerst bespreken en indien nodig opnieuw afspreken.

Ik zou het gek vinden als iemand naar de directie gaat om te praten over nieuw beleid als die persoon zelf de verbazing hierover nog niet met de enige persoon in kwestie heeft gedeeld die het betreft.

Overigens zou ik net als Caro slecht functioneren op een plek waar het over dit soort dingen gaat, maar ik vind wel dat als die afspraken er zijn en iedereen ze kent, je elkaar eraan moet houden.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 10 Okt 2019 10:15

Re: Collega altijd te laat

Mij zou het niet storen, misschien zit de collega die wel stipt op tijd is 10x vaker op de wc of wat vaker te dagdromen tijdens het werken. Maar als het je wel stoort zou ik het eens opmerken als hij binnenkomt.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem326

Bericht 10 Okt 2019 10:20

Re: Collega altijd te laat

Scandic schreef:Ik zou eerst je collega er zelf op aanspreken. Hou het dicht bij jezelf, dus zoiets als: joh ik zie dat je regelmatig te laat bent op het werk, ik vind dat niet helemaal eerlijk tegenover je andere collega’s die zich wel netjes aan de tijden houden. Is er een reden voor waarom je te laat komt? Ik zou het fijn vinden als je er gewoon om 8:30u bent, net als de rest.

Als hij er dan niks mee doet, dan je baas inlichten.


Ik zou het dan ook echt bij mezelf houden en zeggen dat ik het vervelend vind. Nu leg je het bij andere collega's neer. Ik zou er zelf overigens niks mee doen. Het zou me niet storen en zoals Caro zegt, komt het meestal wel naar boven als iemand niet functioneert/ zich niet aan afspraken houdt. En daarbij als die persoon wel zijn werk afkrijgt, de juiste resultaten boekt en goed functioneert dan is het misschien ook prima.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Okt 2019 10:26

Re: Collega altijd te laat

*
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 10 Okt 2019 22:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 10 Okt 2019 10:39

Re: Collega altijd te laat

En die collega irriteert je misschien ook op andere vlakken? Want vaak gaan dit soort zichtbare dingen dan ineens veel meer opvallen en irriteren.

Als het ergens vast ligt dat er echt stipt om 08:30 moet worden begonnen, dan kan je het nogmaals zeggen. En dan niet met een geintje maar zoals iemand anders hier ook al zei. Wil je dat niet, dan moet zijn leidinggevende het doen. Of in een teammeeting 'ik merk dat ik me heel erg stoor dat mensen zich niet aan de afgesproken werktijd houden'. Dat vergt moed, maar dan gebeurt het wel direct in het openbaar en niet via achterkamertjes.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Okt 2019 10:40

Re: Collega altijd te laat

*
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 10 Okt 2019 22:44, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Okt 2019 10:50

Re: Collega altijd te laat

*
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 10 Okt 2019 22:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 10 Okt 2019 11:15

Re: Collega altijd te laat

Ik kom standaard ivm file hier tussen 8.30 en 9.00 u op kantoor. Die tijd haal ik gewoon in, dus er word gelukkig niet moeilijk over gedaan. Ik houd juist van die flexibiliteit en eigen verantwoordelijkheid. Het is immers geen school.

Mijn vorige werk waar ik maar 1,5 maand heb gewerkt was zeer strak qua tijd. Als je daar maar een paar minuten te laat was kreeg je het te horen. Aan de andere kant was personeel dan precies om 17.00 u weg. Ik kwam daar meestal zo'n 5 minuten te laat, maar vertrok vaak pas een kwartier later dan de rest naar huis. Toch kreeg ik hier iets van te horen. Ik heb gezegd als dit de cultuur hier is (schoolklassencultuur) dan pas ik daar voor en heb ook gezegd dat zo'n oude bedrijfscultuur en gedachte niet meer van deze tijd is. Kom op we zijn volwassen en verantwoordelijk genoeg en het werk komt toch af. Wat doen die 5 minuten er dan toe doe die ik meer dan het dubbele in haal (ze konden het zelfs nog controleren, met het in- en uitklokken). Ondertussen was ik al bezig met wat anders zoeken en vrij nemen deden de ze ook al erg moeilijk over, dus ik was blij dat ik daar weg kon.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Okt 2019 11:24

Re: Collega altijd te laat

Fred schreef:Ik kom standaard ivm file hier tussen 8.30 en 9.00 u op kantoor. Die tijd haal ik gewoon in, dus er word gelukkig niet moeilijk over gedaan.Ik houd juist van die flexibiliteit en eigen verantwoordelijkheid. Het is immers geen school.


Dat lijkt me nou net het punt Fred. Hij doet dat dus als enige niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Okt 2019 11:24

Re: Collega altijd te laat

Als het niet bij de bedrijfscultuur past om wat flexibeler met werktijden om te gaan (en zo klinkt het), dan zou ik er zeker wat van zeggen. Eerst nogmaals tegen hem, maar dan zonder grapjes, gewoon duidelijk. En als dat niet werkt, zou ik het inderdaad met de leidinggevende bespreken. Valt het die dan ook niet op, vraag ik me af?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Okt 2019 11:28

Re: Collega altijd te laat

Marin schreef:Als het niet bij de bedrijfscultuur past om wat flexibeler met werktijden om te gaan (en zo klinkt het), dan zou ik er zeker wat van zeggen. Eerst nogmaals tegen hem, maar dan zonder grapjes, gewoon duidelijk. En als dat niet werkt, zou ik het inderdaad met de leidinggevende bespreken. Valt het die dan ook niet op, vraag ik me af?

Het is tegen hem niet als grapje gezegd hoor. Gewoon serieus; waarom ben je altijd zo laat? En ook al vaker dus, door verschillende personen. De grapjes worden onderling gemaakt door andere collega's.

De directie is er nog niet om 8:30, dus die zien het inderdaad niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Okt 2019 11:32

Re: Collega altijd te laat

Nou ja dan is het toch ook niet zo heel gek om dat bij de directie aan te kaarten?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 10 Okt 2019 11:35

Re: Collega altijd te laat

Ik zou het dan inderdaad ook bij de directie bespreekbaar maken.

Ik vind het overigens wel erg ouderwets klinken allemaal. Directie begint pas om 9.00 uur en het gewone volk om 8.30. En dan ook nog in combinatie met de totaal niet flexibele werktijden en het precies kijken op de klok. Misschien kan je er een algemeen agendapunt van maken.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 10 Okt 2019 11:38

Re: Collega altijd te laat

Als ik het zo lees dan is het vrij duidelijk. Hij is gewaarschuwd en doet er niks mee terwijl er wordt verwacht dat als je later begint, dit op een ander moment inhaalt. Dan zou ik het hoger op zoeken.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Okt 2019 11:42

Re: Collega altijd te laat

Zij beginnen niet standaard om 9:00 HGL. Zij brengen eerst hun kinderen naar school, maar dat mag pas vanaf 8:15 of 8:20 tegenwoordig. Dus zij komen later binnen, ergens tussen half 9 en 9 uur over het algemeen. Net als sommige collega's, die dus gewoon een afspraak daarover hebben en wel hun verantwoordelijkheid nemen door langer te blijven of tijd in de halen.
En dat is ook allemaal geen probleem. Flexibelere werktijden hebben we ook echt niet nodig en is ook niet handig want we hebben elkaar nodig om ons werk te kunnen doen. Als de ene om 7 uur begint en de andere om 11 uur dan kan je helemaal niks meer.
Ze kijken wat dat betreft juist helemaal niet zo op de klok, daarom vindt de directie het ook vervelend als je stipt om 1 uur het pand uit rent om pauze te nemen en om om 16:58 al met je jas aan zit. Het kan namelijk helemaal niet dat je altijd op dat moment precies klaar bent met je werk en dat blijkt ook wel bij de rest, want die doen (kunnen) dat ook niet.

Het is een beetje geven en nemen want hartstikke goed gaat bij iedereen. Er zijn nooit problemen. Maar je kan niet alleen maar nemen.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 10 Okt 2019 11:48, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 10 Okt 2019 11:43

Re: Collega altijd te laat

Sommige bedrijven zijn er ook helemaal niet op gemaakt om flexibele werktijden te hanteren. Net zoals sommige mensen trouwens ?.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 10 Okt 2019 11:57

Re: Collega altijd te laat

Bij mij speelde het bij een bouwbedrijf. Hopeloos ouderwetse bedrijfscultuur hadden ze daar en als je elders het anders gezien hebt en dat als fijn hebt ervaren botst dat enorm. Toen ik vertrok heb ik ook letterlijk gezegd, ga eens moderniseren qua bedrijfscultuur en flexibele werktijden op kantoor (bouwplaats is natuurlijk een ander verhaal) want hier gaan meer mensen tegen aanlopen die het elders moderner gewend zijn.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers