Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Dec 2019 10:21

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Gewoon doen is inderdaad wel te zwart wit. Mensen reageren verschillend op stress de een krijgt niets meer weg de ander gaat eten. Daarbij doet je lichaam in periodes van stress nog iets ‘leuks’ namelijk extra cortisol aanmaken en dat zorgt er onder andere voor dat er extra vet opgeslagen wordt. Ons lichaam werkt in dat opzicht fantastisch, alleen hebben we dat in onze maatschappij niet meer nodig. De kans dat we hier zonder voeding komen te zitten is heel erg klein. Ik kwam 10kg aan zonder wat aan mijn voedingspatroon veranderd te hebben in de periode voor ik thuis kwam te zitten met mijn burn-out. Achteraf kan ik het plaatsen maar ik snapte er helemaal niets van. Hoe ik mijn best ook deed, door niet te snoepen, gewoon normaal eten, geen gekke dingen, veel groente. Ik viel maar niet af en kwam dus aan. Ik werkte toen als fysio, dus had een actief beroep en sportte ook nog eens meerdere keren in de week.

En als het zo zwart wit was, waarom hebben dan zoveel mensen overgewicht. Het is echt een probleem van de huidige samenleving. En dan valt Nederland nog mee als je dat bv vergelijkt met de vs.
2015 💙
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 22 Dec 2019 10:34

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Ok, maar dan is er dus wel een oorzaak voor te vinden. Dan is er sprake van een hormonale disbalans. Dat is inderdaad lastig en dan kan je ‘de knop’ omzetten maar dat heeft dan geen zin. Maar over het algemeen gezien is met het minimaal aanpassen van je leefpatroon al zoveel te behalen. Ik kan wel wat voorbeelden geven als dat gewenst is maar misschien heb ik inderdaad te makkelijk praten.
<<

ChiQ

Bericht 22 Dec 2019 11:03

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Kijk, mijn hele familie van mijn vaders kant is te zwaar. Mijn oma en tante zijn echt heel dik. Maar dan zegt mijn tante: ik eet echt niets. Maar als ik dan daar ben, zegt ze nergens nee op, en porties voor avond eten zijn zo groot! Ze was heeeeel veel afgevallen, door precies te eten wat een dietist had verteld, en icm veel bewegen, ze liep dagelijks 7/8kilometer. Maar dat hield ze niet vol. En dan verval je weer in oude patronen. Daarvoor heb je gewoon een ijzeren discipline nodig. En dan vroeg ik: waarom ben je gestopt, krijg ik als antwoorden: mijn voeten deden zo zeer/het regende te vaak/ik kreeg het niet gedaan icm huishouden. Van die slappe smoezen. Ik heb een vriendin die ook veel te zwaar is, maar stug latte's en cappuccino's blijft drinken. Zelfs thee gooit ze melk bij. Melk is zó vet! Als je daar dan 6 van wegtikt, en het koekje ernaast ook eet, maar vervolgens aankomt kan je helemaal toch niet wijzen naar fysiologie? Dat is toch gewoon een klinkklare feit? En natuurlijk kom ik niet snel aan en heb ik eenmaal maat 36 maar ik maak over het algemeen echt de gezondere keuzes. Als ik Juul beloof dat hij mcdonalds mag maar ik heb geplanned om een gezonde maaltijd te koken dan ga ik dát doen. Terwijl ik best echt heerlijk van die patatjes zou lusten om 18:00 na een dag werken.
<<

Anoniem279

Bericht 22 Dec 2019 11:21

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Carrie, bedankt voor je uitleg! Als je het zo beschrijft denk ik inderdaad, ja, dat slaat wel ergens op. Ik zie het anders, ik ervaar wel dat er een denkbeeldige knop is, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

Chiq: ik denk dat jij vooral vanuit je eigen referentiekader reageert. Dat kan, en dat doe nu natuurlijk ook ? Maar dan nog vind ik wel dat je érg makkelijk praat. Ik heb je vaker dergelijke reacties zien plaatsen in dit soort topics maar punt is dat afvallen met overgewicht en vervolgens op gewicht blijven gewoon écht lastig en hard werken is, en niet zo eenvoudig als jij het nu stelt. En ik vind het ergens jammer dat sommige mensen dat niet lijken te begrijpen. Nogmaals, ik hoef geen medelijden want ik ben zelf de oorzaak geweest en ik moet er zelf wat aan veranderen. Maar ik hoef ook geen stempel, en ik heb het gevoel dat jij mensen met overgewicht wel heel sterk een bepaalde stempel wilt geven. Dat ze laks zijn, geen doorzettingsvermogen zouden hebben etc etc. Als laks zou zijn dan had ik niet de afgelopen 5 jaar iedere 6weken trouw bij de diëtiste gezeten. En dan vind ik reacties zoals de jouwe heel vervelend om te lezen. Ook hier hoef ik geen medelijden hoor, maar ik vind het wel heel rot dat je kennelijk wel je oordeel al over me klaar hebt. En dan wordt voor mij bevestigt wat ik hierboven al zei, kennelijk is dat ‘gevecht’ echt heel moeilijk te begrijpen als je altijd slank bent geweest.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Dec 2019 11:26

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn reactie Chiw. En dat verhaal van je tante, daar lees ik dus drie hele andere dingen dan enkel jouw simpele eindconclusie. 1) De hele familie (hoogstwaarschijnlijk stukje erfelijkheid of intergenerationele problemen), 2) wellicht nog in combinatie met minder kennis bijvoorbeeld omtrent die cappuccino en 3) opnieuw hoe erg jij alleen maar vanuit je eigen denkbeeld reageert en daarin vrij hard en begriploos bent.

Het lijkt me vrij logisch dat iemand met overgewicht zich tegenover jouw reacties eerder zal gaan verdedigen dan dat hij/zij zich kwetsbaar opstelt om uit te leggen waaróm het zo moeilijk is die frietjes niet te eten. Want daar lijk je dus inderdaad totaal niet voor open te staan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Dec 2019 11:32

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

-
Laatst gewijzigd door Marin op 01 Jan 2020 22:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 22 Dec 2019 11:35

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Ik vind het nogal wat dat mensen zeggen 'gewoon doen' of 'meer discipline hebben'. Zo kwalificeer je een grote groep mensen als ongedisciplineerd en dat het hun eigen schuld is dat ze te dik zijn. Een vriendin van mij heeft hier ook een handje van. Ze is zelf slank en schommelt ook hooguit 2/3 kilo. Ze kan er niet bij dat mensen dik zijn, want dan eet je toch gewoon even wat minder. Terwijl zij echt een stuk ongezonder eet en leeft dan ik. Met haar eet-en leefpatroon zou ik nog minimaal 10 kilo zwaarder zijn, en ik ben nu al te zwaar. Als het vooral een kwestie van discipline zou ik, en ik denk velen met mij, allang hartstikke slank zijn. Ik heb superveel discipline, ook met mijn eetpatroon. Soms houd ik het door externe factoren (burnout, slaaptekort, stress) minder goed vol, dat wordt direct afgestraft met veel kilo's erbij en ook als alles top is, gaan die er niet makkelijk af. Momenteel heb ik erg slaaptekort door een niet doorslapende baby. Desondanks behoud ik de discipline rond m'n eetpatroon goed, maar dat kost wel erg veel moeite nu. En dan sta ik al ruim 2 maanden stil met afvallen, terwijl ik echt nog te zwaar ben. Natuurlijk kun je dan zeggen dat het een redelijk goede reden heeft waarom afvallen bij mij nu misschien even niet lukt. Maar zo heeft iedereen z'n eigen verhaal en redenen. En om dan zomaar te zeggen dat die mensen meer discipline moeten tonen of het gewoon moeten doen, vind ik fatshaming.
En ja, ik denk net als SoGood dat veel mensen met kleine aanpassingen al veel winst kunnen behalen, het is soms ook een gebrek aan kennis. Maar het is niet zo dat mensen die slank zijn en blijven gedisciplineerder of altijd gezondere keuzes maken, of het beter doen. Ze hebben misschien vooral meer mazzel met hun stofwisseling en hoe hun lichaam op externe factoren reageert.
<<

Anoniem272

Bericht 22 Dec 2019 11:42

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Whatever schreef:Als in: mensen met een depressie moeten gewoon niet zo negatief denken, mensen met een angststoornis moeten zich gewoon niet zo druk maken en de confrontatie aangaan dat er niets gebeurt, mensen met adhd moeten gewoon hun agenda beter bijhouden en spullen niet vergeten en mensen met eetstoornissen moeten gewoon meer/minder eten, oh en rokers en drinkers moeten ook gewoon niet meer roken/drinken.

Ja. Dat is waar. Maar zo simpel werkt het niet. En ik neem aan dat je dat van die andere problemen ook wel (h)erkent. Wellicht snap je mijn punt als ik het even wat extremer trek naar andere mentale problemen.. ;)


Hier ben ik het zo mee eens! De oplossing voor een probleem lijkt soms simpel voor buitenstaanders, maar als je er zelf middenin zit, kan het echt een een enorm proces zijn. Gewoonten en gedachten veranderen is nu eenmaal heel moeilijk.

Heb zelf geen overgewicht, maar wel meerdere psychische problemen gehad uit het lijstje hierboven. In therapie toen vooral geleerd om tevreden te kunnen zijn met kleine stapjes vooruit. Dat was bij mij de knop die om moest denk ik. Dat als je elke paar weken een kleine gedrags- (of gedachten-) verandering weet te bereiken, dat altijd winst is. En je langzaamaan toch een ander mens kunt worden, maar dat dat soms best lang duurt.

Dus ik kan me zo voorstellen dat voor iemand die elke dag 5 koppen koffie met melk drinkt, het moeilijk is om daar ineens mee te stoppen, maar dat het wel haalbaar is om eerst eens 2 van de 5 te vervangen door een kopje thee zonder melk.

Dan is het inderdaad wel belangrijk om inzicht te hebben in waar je overgewicht vandaan komt en iets te weten van gezonde voeding, maar volgens mij zit dat best goed met de relatief hoogopgeleiden op dit forum. Ik heb nog niemand in dit topic zien schrijven dat ze geen verklaring heeft voor haar overgewicht.
<<

Anoniem279

Bericht 22 Dec 2019 11:44

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Ik heb hier trouwens al máándenlang twee repen Tony’s, gekregen op mijn werk, onaangeraakt in de kast liggen. Kom bij mij dus niet aan met gebrek aan discipline want chocola is echt m’n zwaktepunt ☺️
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Dec 2019 11:58

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Flo schreef:Ik heb hier trouwens al máándenlang twee repen Tony’s, gekregen op mijn werk, onaangeraakt in de kast liggen. Kom bij mij dus niet aan met gebrek aan discipline want chocola is echt m’n zwaktepunt ☺️


Super goed!!
2015 💙
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 22 Dec 2019 12:05

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Marin schreef:Ik vind het ook te makkelijk gedacht en eens met whatever wat betreft de fysiologische en psychologische aspecten.
Even als voorbeeld:
Mijn man is veel afgevallen, echter stagneert het al een tijd. Tuurlijk, hij eet en drinkt nog steeds veel. Dat zal niemand ontkennen. En zorgt deels ook voor die stagnatie. Maar hij staat wel serieus vier keer per week in de sportschool, soms vijf de laatste tijd. Heeft ie een kater? Tuurlijk, te veel gedronken. Maar hij sport z'n kater er wel af.
En hij zit echt goed in elkaar tegenwoordig qua spieren. Hij is gezond door het sporten. Maar hij blijft breed. Dat is nou eenmaal z'n bouw. Hij zal nooit een stengel worden (gelukkig maar vind ik). Voor een deel is het echt wel beïnvloedbaar maar voor een deel gaat het zoveel verder.


Maar waarom eet hij en drinkt hij nog steeds teveel? Van 2 wijntjes krijg je geen kater, waarom als je wil afvallen zijn dan nog meer wijntjes nodig? Dat is toch zonde van al het harde werken? Daarbij haal je gemiddeld voor 70% winst uit het aanpassen van je voedingspatroon en maar 30% uit beweging. Ik bedoel het niet vervelend, ik vraag me dat gewoon oprecht af.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Dec 2019 12:11

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Tuurlijk maar dat is een keuze die hij wel maakt, om dat te doen. Hij let voor een deel wel op en doet er veel aan maar voor een deel niet. Volledig bewust ook, want hij (en ik) weet heus wat goed en slecht is. Daar zou dus wel winst te behalen zijn maar dat is niet alles. Wat ik er mee wilde zeggen is dat hij, zelfs als hij dat wél zou doen, wel nog meer zou afvallen maar fysiologisch gezien echt wel breed zou blijven.
Let's discover the world together.
<<

ChiQ

Bericht 22 Dec 2019 12:24

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Ik meng me niet meer in deze discussie. Je moet ergens beginnen als je jezelf te zwaar vindt en mijn inziens kom je daar niet met eindeloos begrip. Ik ben ook hard, maar niet begriploos maar ik kan echt niet luisteren naar excuses. Kijk naar wat meteen al anders kan. En dan is het wel zo simpel als gewoon doen. Gewoon geen koekje, geen calorieen proberen te drinken en jezelf vooral niet zielig proberen te vinden.
<<

Anoniem279

Bericht 22 Dec 2019 12:24

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

SoGood schreef:
Marin schreef:Ik vind het ook te makkelijk gedacht en eens met whatever wat betreft de fysiologische en psychologische aspecten.
Even als voorbeeld:
Mijn man is veel afgevallen, echter stagneert het al een tijd. Tuurlijk, hij eet en drinkt nog steeds veel. Dat zal niemand ontkennen. En zorgt deels ook voor die stagnatie. Maar hij staat wel serieus vier keer per week in de sportschool, soms vijf de laatste tijd. Heeft ie een kater? Tuurlijk, te veel gedronken. Maar hij sport z'n kater er wel af.
En hij zit echt goed in elkaar tegenwoordig qua spieren. Hij is gezond door het sporten. Maar hij blijft breed. Dat is nou eenmaal z'n bouw. Hij zal nooit een stengel worden (gelukkig maar vind ik). Voor een deel is het echt wel beïnvloedbaar maar voor een deel gaat het zoveel verder.


Maar waarom eet hij en drinkt hij nog steeds teveel? Van 2 wijntjes krijg je geen kater, waarom als je wil afvallen zijn dan nog meer wijntjes nodig? Dat is toch zonde van al het harde werken? Daarbij haal je gemiddeld voor 70% winst uit het aanpassen van je voedingspatroon en maar 30% uit beweging. Ik bedoel het niet vervelend, ik vraag me dat gewoon oprecht af.

Nouja, das dus waarschijnlijk die knop ?
<<

Anoniem279

Bericht 22 Dec 2019 12:28

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

ChiQ schreef:Ik meng me niet meer in deze discussie. Je moet ergens beginnen als je jezelf te zwaar vindt en mijn inziens kom je daar niet met eindeloos begrip. Ik ben ook hard, maar niet begriploos maar ik kan echt niet luisteren naar excuses. Kijk naar wat meteen al anders kan. En dan is het wel zo simpel als gewoon doen. Gewoon geen koekje, geen calorieen proberen te drinken en jezelf vooral niet zielig proberen te vinden.


Dit stukje, alleen dit ene zinnetje geeft voor mij aan dat jij alles wat geschreven is dus totaal niet even op je in hebt laten werken. Dan is het inderdaad maar beter dat je je er niet meer in mengt, want ik heb in mijn laatste reactie twee keer richting jou en in mijn eerdere reactie ook 1-2x keer richting jou en Carrie al aangegeven dat ik geen medelijden wil, want het is iets waar ik zelf schuld aan heb. Ik heb dat expres meerdere keren aangehaald, puur omdat ik zo’n opmerking als dikgedrukt hierboven al verwacht had. Jammer dat die opmerking dan alsnog gemaakt wordt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Dec 2019 12:38

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Heel eerlijk ik voel me ook aangesproken door de post van chiq en dat voelt verre van fijn. Ik weet donders goed hoe het werkt maar ken ook de frustratie als het niet lukt. Als het echt zo simpel was zou niemand meer aankomen.

Dus ik denk idd dat het beter is als ze uit de discussie gaat.
2015 💙
<<

ChiQ

Bericht 22 Dec 2019 12:47

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Je kan echt niets op dit forum zeggen meer joh.

Maar ik geloof direct dat het moeilijk is, en moeilijker dan ik mij kan voorstellen maar feitelijk is jezelf zielig vinden(en dus naar eten grijpen) een probleem. Dát probleem moet je voor jezelf bepalen maar te dik blijven door allerlei excuses en van jezelf walgen is toch vreselijk? Dan zal je toch maar gewoon moeten beginnen? Daar heef toch niemand een knop voor nodig?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Dec 2019 13:20

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Jawel hoor. Jij mag zeggen dat je niet tegen smoesjes kunt en ik mag zeggen dat ik niet tegen kortzichtigheid kan. ;)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Dec 2019 13:25

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Pff ChiQ wat flauw dat je meteen in van die clichés over het forum vervalt als je geen medestanders krijgt. Je reacties zijn gewoon weinig empatisch, en hoewel ik zelf ook heus van direct houd, vind ik het niet nodig om een hele groep mensen over één kam te scheren en feitelijk te zeggen dat het een stel slappe, disciplineloze vreetzakken zijn.

♥♥
<<

ChiQ

Bericht 22 Dec 2019 13:34

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Elliot schreef:Pff ChiQ wat flauw dat je meteen in van die clichés over het forum vervalt als je geen medestanders krijgt. Je reacties zijn gewoon weinig empatisch, en hoewel ik zelf ook heus van direct houd, vind ik het niet nodig om een hele groep mensen over één kam te scheren en feitelijk te zeggen dat het een stel slappe, disciplineloze vreetzakken zijn.


Ho jij eens even, dát heb ik niet gezegd.
<<

ChiQ

Bericht 22 Dec 2019 13:35

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Whatever schreef:Jawel hoor. Jij mag zeggen dat je niet tegen smoesjes kunt en ik mag zeggen dat ik niet tegen kortzichtigheid kan. ;)


Ok.
<<

Anoniem316

Bericht 22 Dec 2019 13:50

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

ChiQ schreef:
Elliot schreef:Pff ChiQ wat flauw dat je meteen in van die clichés over het forum vervalt als je geen medestanders krijgt. Je reacties zijn gewoon weinig empatisch, en hoewel ik zelf ook heus van direct houd, vind ik het niet nodig om een hele groep mensen over één kam te scheren en feitelijk te zeggen dat het een stel slappe, disciplineloze vreetzakken zijn.


Ho jij eens even, dát heb ik niet gezegd.

Maar je zegt het wel in een ietwat andere bewoording.

Weet je Chiq? Ik ben blij dat ik tegenwoordig zelfverzekerd genoeg ben om zulke dommigheid aan mij voorbij te laten gaan. Maar er zijn zat mensen die jij ontzettend kwetst, en serieus aan zichzelf gaan twijfelen. Waarom zou je dat doen?
Je weet niet eens waar je over praat, dus vanwaar die harde uitspraken?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 22 Dec 2019 13:58

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Nou ja, wat een aanval ineens op chiQ.
<<

Anoniem316

Bericht 22 Dec 2019 14:10

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Maar dat is toch niet zo raar? De denkbeelden die Chiq heeft, zorgen ervoor dat mensen met een maat meer zich niet geaccepteerd voelen en als volwaardig mens worden gezien. Dat raakt mensen. Logisch dat ze daar op aangesproken wordt mijns inziens.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 22 Dec 2019 14:22

Re: Hoe hebben jullie de knop voor het afvallen omgezet?

Ja maar het gaat er in dit topic om dat als je ontevreden bent over je gewicht je er wat aan moet doen toch? Daar is de ‘knop omzetten’ toch voor? ChiQ’s bewoording is misschien niet zo vriendelijk maar er zit in de basis wel een kern van waarheid in: als je ontevreden bent over je gewicht moet je er wat aan doen en moet je dus concessies doen. Zijn er andere factoren die dat moeilijker maken dan het is? Ongetwijfeld. Maar als je ongelukkig bent over je gewicht, even afvalt maar dan weer terug valt in oude patronen en weer aankomt dan kom je in een cirkel terecht en voel je je ongetwijfeld nog ongelukkiger. Wat is er naast aan- en doorpakken dan nog meer nodig om tot het uiteindelijke doel (blijvend afvallen) te komen?
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers