Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Trots op de boer!

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 822

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 29 Jun 2022 23:38

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:omdat het enorme gevolgen gaat krijgen voor het aanzien in Nederland.
Ik snap deze zin niet, maar ben wel benieuwd wat je hiermee bedoelt?
T (2008) en I (2013)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jun 2022 00:34

Re: Trots op de boer!

Geen koeien etc in de wei buiten etc...
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 822

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 30 Jun 2022 06:59

Re: Trots op de boer!

Enorme gevolgen klinkt nogal heftig. Op welke manier gaan Nederlanders er dan last van krijgen als er minder koeien in de wei staan?
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem327

Bericht 30 Jun 2022 07:35

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:Geen koeien etc in de wei buiten etc...


Absoluut niet waar.

Zullen we weer eens proberen af te spreken dat je je bij de inhoud en de feiten houdt? Geen desinformatie verspreiden? En ipv filmpjes en linkjes spammen, je ook inhoudelijk reageert op wat anderen, ik bijvoorbeeld, posten? Dan kunnen we een gesprek voeren. Dat vond je belangrijk.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 30 Jun 2022 07:48

Re: Trots op de boer!

Maar Fred, wat stel jij voor? De boeren met rust laten? Prima, maar stikstofprobleem blijft. Met alle gevolgen van dien. Er zal toch wat moeten gebeuren. Waar ligt de oplossing?
<<

Anoniem327

Bericht 30 Jun 2022 08:26

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:Geen koeien etc in de wei buiten etc...

Je weet zelf ook wel dat die paar koeien in de wei het probleem niet zijn.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jun 2022 09:58

Re: Trots op de boer!

Ik kan het wel over de inhoud hebben, maar het merendeel van jullie ziet het toch anders dus dat gaat niet werken.

Als ik hier verkondig dat de dieren in de veeteelt qua welzijn het beter hebben dan elders in EU dan word ik niet geloofd.
Dit terwijl dat wel zo is en omdat we hier voorlopen qua dierenwelzijn kunnen de dieren toch beter hier worden gehouden dan elders in de EU? Zie daarvoor het eerder geplaatste filmpje met maar liefst 8 voorbeelden.

Wat gaat er voor jullie dan voor? Hier wat meer stikstof uitstoten maar wel goede dierenwelzijn? Of meer dieren elders in de EU met slechtere welzijn en wellicht ook nog eens meer stikstofuitstoot? Dan kies ik toch echt wel voor het eerste...
Elders in de EU produceren zorgt alleen maar voor dat je het stikstofprobleem verschuift naar een andere plaats in de EU terwijl we hier qua innovatie in de veeteelt veel verder zijn dan andere landen in de EU. Daarnaast is het waarschijnlijk voor andere EU landen niet te betalen om te beginnen investeren in de veeteelt en de veeteelt op te gaan schalen als Nederland het gaat down schalen. Hoe gaan andere landen in de EU de veeteelt dan opschalen als Nederland door de inkrimping niet meer kan voldoen aan de vraag in de EU landen? Over dit punt hebben ze het in de 2e kamer volgens mij zelfs nog helemaal niet gehad.

Kom dan nu maar eens met goede tegen argumenten hiervoor!
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 30 Jun 2022 10:02

Re: Trots op de boer!

Hoe de koeien/kippen/varkens hier behandeld worden vind ik niet perse goede omstandigheden. Dat het elders nog slechter is soit, maar dat mogen die landen dan zelf oplossen.
Ik ben de sympathie inmiddels helemaal kwijt voor de boeren na alles wat er deze week gebeurd is.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jun 2022 10:14

Re: Trots op de boer!

Slap argument Kira... Dus jij boeit het dierenwelzijn voor de veeteelt in andere EU-landen dus niet? Mooi is dat...
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 30 Jun 2022 10:16

Re: Trots op de boer!

Zeker boeit mij dat maar het gaat om de boeren in Nederland. Niet om de boeren elders, daarom vind ik jouw argument nergens op slaan.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 30 Jun 2022 11:06

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:Denk je dat echt Sadie. Check de peilingen maar eens. De politieke afrekening zal al bij de provinciale staten verkiezing zijn.

Het huidige kabinet vergeet dat er op dit en enorme verdeeldheid is. Ook bij hun eigen achterban. Ik ben normaal gesproken geen voorstander voor een referendum, maar op dit punt had wel een referendum mogen komen omdat het enorme gevolgen gaat krijgen voor het aanzien in Nederland.


Je vergeet dat er nu ook veel mensen zijn die zo'n hekel aan de boeren hebben gekregen dat ze expres gaan stemmen op een partij die voor het milieu is. Als de ME eraan te pas moet komen, ben je wat mij betreft geen demonstrant meer, maar een hooligan.

Fred schreef:Als ik hier verkondig dat de dieren in de veeteelt qua welzijn het beter hebben dan elders in EU dan word ik niet geloofd.


Je wordt wel geloofd, maar daar gaat de discussie niet om. Dat het in een ander land erger of slechter is, praat niet goed wat er hier gebeurt. En het stikstofprobleem moet ook niet worden verplaatst, maar opgelost.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 30 Jun 2022 11:46

Re: Trots op de boer!

Fred, om te beginnen moeten ze mensen méér motiveren om minder vlees en zuivel te eten. Er zijn prima gezonde alternatieven, een kwestie van aanpassen. De prijs van vlees en zuivel moet ook gewoon omhoog. Het is toch raar dat Soya drinken 2 keer zo duur is als melk? Dat terwijl diezelfde Soya ook aan de koe gevoerd wordt vóórdat hij melk geeft.

Ik ben van mening dat de bevolking dus vooral zijn mindset moet veranderen op het gebied van vlees/zuivel.

Nogmaals het dierwelzijn in Nederland is níét goed en vaak nog slechter dan wat ze de mensen doen geloven.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 30 Jun 2022 11:51

Re: Trots op de boer!

Inhakend op wat Namasté zegt en totaal off-topic, maar ik vind het zo leuk dat mijn vader, ooit carnivoor bij het leven, nu echt kan genieten van 2-3x in de week vega eten. Geeft voor mij aan dat zelfs de grootste vleeseter uiteindelijk die switch kan maken.
<<

Anoniem327

Bericht 30 Jun 2022 12:00

Re: Trots op de boer!

Het is niet moeilijk om veel minder vlees te eten en zuivel te gebruiken. Mensen in Nederland zijn vreselijk verwend en sommige beginnen al te huilen als je ze 1x een vegetarische maaltijd voorschotelt. Die mentaliteit moet echt veranderen. Mensen hebben echt niet zoveel vlees nodig.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 30 Jun 2022 12:01

Re: Trots op de boer!

Maple schreef:Inhakend op wat Namasté zegt en totaal off-topic, maar ik vind het zo leuk dat mijn vader, ooit carnivoor bij het leven, nu echt kan genieten van 2-3x in de week vega eten. Geeft voor mij aan dat zelfs de grootste vleeseter uiteindelijk die switch kan maken.


Wat goed, Maple! Ik zie die ontwikkeling ook steeds meer de laatste jaren, heel positief!
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jun 2022 12:15

Re: Trots op de boer!

@ Derpy, maar door hier boeren uit te kopen etc.. Gaat het stikstofpobleem worden verplaatst naar andere EU landen als die meer veetelt gaan krijgen. Wat wil je daarmee gaan doen? Hoe wil je het verplaatsen van het stikstofuitstoot van de boeren voorkomen? Dat kan alleen met innovatie en Nederland is daar koploper in tov andere EU landen.
Door de veeteelt verplaatsen komt er overall gezien dus alleen maar meer stikstof in de EU. Te meer ook omdat de reisafstand naar slagerijen in andere EU landen vele malen langer is dan in Nederland (dus ook meer stikstof-uitstoot van vervoer naar de slagerijen al daar). Als er boeren in Nederland moeten verdwijnen is dat dus eigenlijk nadelig voor de gehele EU en we zijn toch zo EU gericht?

Over geen vlees en zuivel eten. Lees de etiketten maar eens goed. In hoeveel producten zit wel iets van melkpoeder etc... Dat moet je dan ook niet eten bijv. in veel koekjes en vergeet niet chocolade zit melk. Mensen die lactose-intolerant zijn zullen dat het best weten, maar als je echt helemaal zuivelvrij wil eten moet je echt goed opletten weet ik uit ervaring (dochter van mijn vriendin mag geen koemelk hebben en die mag echt enorm veel niet, zelfs in snoep kan het inzitten). Ik durf te wedden dat zover veel veganisten niet eens gaan.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 30 Jun 2022 12:25

Re: Trots op de boer!

Maple schreef:Inhakend op wat Namasté zegt en totaal off-topic, maar ik vind het zo leuk dat mijn vader, ooit carnivoor bij het leven, nu echt kan genieten van 2-3x in de week vega eten. Geeft voor mij aan dat zelfs de grootste vleeseter uiteindelijk die switch kan maken.


Dat vind ik ook echt positief. Ik zie het bij mijn ouders ook. Toen ik vegaburgers op de barbecue wilde, trokken ze nog hun neus op en nu eten ze zelf 3-4 keer in de week vleesvervangers.

Het viel me laatst in de supermarkt wel op dat vlees al erg duur aan het worden is. Ik keek in het vleesschap wat de variant van mijn vegaproduct zou kosten en dat was gewoon twee keer zo duur, goeie zaak.

Fred schreef:@ Derpy, maar door hier boeren uit te kopen etc.. Gaat het stikstofpobleem worden verplaatst naar andere EU landen als die meer veetelt gaan krijgen. Wat wil je daarmee gaan doen? Hoe wil je het verplaatsen van het stikstofuitstoot van de boeren voorkomen? Dat kan alleen met innovatie en Nederland is daar koploper in tov andere EU landen.
Door de veeteelt verplaatsen komt er overall gezien dus alleen maar meer stikstof in de EU. Te meer ook omdat de reisafstand naar slagerijen in andere EU landen vele malen langer is dan in Nederland (dus ook meer stikstof-uitstoot van vervoer naar de slagerijen al daar). Als er boeren in Nederland moeten verdwijnen is dat dus eigenlijk nadelig voor de gehele EU en we zijn toch zo EU gericht?

Over geen vlees en zuivel eten. Lees de etiketten maar eens goed. In hoeveel producten zit wel iets van melkpoeder etc... Dat moet je dan ook niet eten bijv. in veel koekjes en vergeet niet chocolade zit melk. Mensen die lactose-intolerant zijn zullen dat het best weten, maar als je echt helemaal zuivelvrij wil eten moet je echt goed opletten weet ik uit ervaring (dochter van mijn vriendin mag geen koemelk hebben en die mag echt enorm veel niet, zelfs in snoep kan het inzitten). Ik durf te wedden dat zover veel veganisten niet eens gaan.



Het moet ook niet verplaatst worden, maar gereduceerd. Overal, niet alleen in Nederland. Gelukkig zijn de schappen met vlees- en zuivelvervangers al behoorlijk groot, dus met campagnes, het uitdelen van gratis producten en het heel erg duur maken van vlees en zuivel gaan we hopelijk de goede kant op.

Ik ben lactoseintolerant en dat is in het begin even puzzelen, maar het staat vetgedrukt op elke verpakking als er melk in zit, dus het is na een tijdje vrij simpel om bij te houden wat je wel en niet mag. Veganisten gaan juist veel verder, die weten uit hun hoofd zelfs welke E-nummers dierlijk zijn en die eten bijvoorbeeld ook geen honing.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jun 2022 12:34

Re: Trots op de boer!

Vleesvervangers zijn nog steeds duurder en vaak niet lekker dan gewoon vlees. Ik heb ze wel eens uitgeprobeerd als ze in de aanbieding zijn, maar word er helaas nog niet warm van. Dat vind ik zelf jammer, want ik wil het best een kans geven maar dan moeten ze qua smaak en structuur dus wel in de buurt of nog lekkerder dan echt vlees komen.

Overigens heb ik per toeval deze week al 2 dagen geen vlees op. Gisteren heb ik een eigengemaakte paprika-tomatensoep gemaakt (was super lekker) en al best vullend, dus ik heb er alleen daarnaast nog een salade gemaakt. Echter ik ga er geen rekening mee houden dat ik iedere week 1 of 2 dagen geen vlees eet. Ik eet graag vlees en pas er niet mijn eetgedrag op aan. Eet wat er vaak in de reclame is en maak daar een gerecht van.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 30 Jun 2022 13:32

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:@ Derpy, maar door hier boeren uit te kopen etc.. Gaat het stikstofpobleem worden verplaatst naar andere EU landen als die meer veetelt gaan krijgen. Wat wil je daarmee gaan doen? Hoe wil je het verplaatsen van het stikstofuitstoot van de boeren voorkomen? Dat kan alleen met innovatie en Nederland is daar koploper in tov andere EU landen.
Door de veeteelt verplaatsen komt er overall gezien dus alleen maar meer stikstof in de EU. Te meer ook omdat de reisafstand naar slagerijen in andere EU landen vele malen langer is dan in Nederland (dus ook meer stikstof-uitstoot van vervoer naar de slagerijen al daar). Als er boeren in Nederland moeten verdwijnen is dat dus eigenlijk nadelig voor de gehele EU en we zijn toch zo EU gericht?

Over geen vlees en zuivel eten. Lees de etiketten maar eens goed. In hoeveel producten zit wel iets van melkpoeder etc... Dat moet je dan ook niet eten bijv. in veel koekjes en vergeet niet chocolade zit melk. Mensen die lactose-intolerant zijn zullen dat het best weten, maar als je echt helemaal zuivelvrij wil eten moet je echt goed opletten weet ik uit ervaring (dochter van mijn vriendin mag geen koemelk hebben en die mag echt enorm veel niet, zelfs in snoep kan het inzitten). Ik durf te wedden dat zover veel veganisten niet eens gaan.


Op die weddenschap zou ik niet te veel geld zetten dan. Dat is nou juist de hele essentie van vegan zijn. Daarom komen er steeds meer vegan producten in de winkel. Vegans weten precies welk koekje/chocolaatje/chips ze wel of niet kunnen eten.
2010 2012
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11591

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 30 Jun 2022 14:00

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:Vleesvervangers zijn nog steeds duurder en vaak niet lekker dan gewoon vlees. Ik heb ze wel eens uitgeprobeerd als ze in de aanbieding zijn, maar word er helaas nog niet warm van. Dat vind ik zelf jammer, want ik wil het best een kans geven maar dan moeten ze qua smaak en structuur dus wel in de buurt of nog lekkerder dan echt vlees komen.
.


En dit is dus niet altijd waar.
200 gram vegan rulstukjes bij de ah kost 1,69 Omgerekend naar 300 gram 2,53
300 gram rundergehakt kost 3,49

In een heleboel gerechten merk je er absoluut niets van dat je een vleesvervanger hebt gebruikt.
Ik eet vlees maar probeer wel steeds meer bewust van mijn keuze te zijn. Moet er 500 gram in een recept dan kan er ook best 300 gram in.

Verder is het argument melk en eieren zit in heel veel producten een slecht argument. Ga maar eens goed kijken waar het in zit. Dat zijn allemaal producten die we eigenlijk niet nodig hebben. Wat is de toegevoegde waarde qua gezondheid van een koekje. Hooguit dat je even een geluksmomentje met een lekkere smaak hebt maar een stuk fruit is voor je lichaam veel beter.
2015 💙
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 30 Jun 2022 14:04

Re: Trots op de boer!

Precies, er staat tegenwoordig ook steeds vaker een keurmerk op of het Vegan of Vegetarisch is. Ideaal!

Fred, zo te horen is het wel afhankelijk van de prijs van het vlees wat je koopt, waar kies je dan voor als de prijzen allemaal omhoog gaan en bijvoorbeeld vegetarisch een stuk goedkoper is?

Ik denk dat het een stukje wennen zal zijn om een andere structuur te eten, maar hier komen de meeste vleeseters vast ook wel overheen. Ik hoor steeds meer mensen die vlees eten zeggen dat de vleesvervangers steeds beter in de buurt komen van het echte vlees. Welke vleesvervangers heb je al geprobeerd?
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11591

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 30 Jun 2022 14:12

Re: Trots op de boer!

.namasté. schreef:Ik denk dat het een stukje wennen zal zijn om een andere structuur te eten, maar hier komen de meeste vleeseters vast ook wel overheen. Ik hoor steeds meer mensen die vlees eten zeggen dat de vleesvervangers steeds beter in de buurt komen van het echte vlees. Welke vleesvervangers heb je al geprobeerd?


Vleeseter hier, ik hoop dat er een heleboel vleesvervangers blijven die hun eigen structuur hebben. Een vegetarische groenteburger waar een erwt in je mond knapt vind ik zo lekker. Net als een spinaziekaasrondo daar kan ik echt heel veel zin in hebben. Ik zie het echt als een mooie toevoeging.
Ik ben iemand die het goed doet op veel eiwitten. En wil daarom binnenkort eens plantaardige eiwitten proberen als mijn huidige op zijn. Kleine switches die je niet snel merkt maar op de lange termijn wel bij elkaar optellen.
2015 💙
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 30 Jun 2022 14:27

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:Vleesvervangers zijn nog steeds duurder en vaak niet lekker dan gewoon vlees. Ik heb ze wel eens uitgeprobeerd als ze in de aanbieding zijn, maar word er helaas nog niet warm van. Dat vind ik zelf jammer, want ik wil het best een kans geven maar dan moeten ze qua smaak en structuur dus wel in de buurt of nog lekkerder dan echt vlees komen.

Overigens heb ik per toeval deze week al 2 dagen geen vlees op. Gisteren heb ik een eigengemaakte paprika-tomatensoep gemaakt (was super lekker) en al best vullend, dus ik heb er alleen daarnaast nog een salade gemaakt. Echter ik ga er geen rekening mee houden dat ik iedere week 1 of 2 dagen geen vlees eet. Ik eet graag vlees en pas er niet mijn eetgedrag op aan. Eet wat er vaak in de reclame is en maak daar een gerecht van.


https://www.change.inc/retail/plantaardig-alternatief-vaak-al-goedkoper-dan-vlees-38046

Ik had het dus met spekreepjes. De veganistische spekjes van AH-huismerk zijn 2,16 voor 160 gram, terwijl de vleesspekjes van AH-huismerk 4,29 zijn voor 250 gram.

Bij het 'goedkope' vlees zoals een kipkrokantschnitzel proef je echt geen verschil met een vleesvervanger.

Ik denk dat het al zou helpen als mensen wél bewust een paar dagen in de week geen vlees meer eten. Heel de wereld veganist lijkt me onrealistisch, maar als iedereen een klein beetje bijdraagt, maakt dat al een groot verschil.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 30 Jun 2022 14:32

Re: Trots op de boer!

Ik vind zelf de burgers die op echt vlees lijken ook vaak juist niet zo lekker. Kan me voorstellen dat het voor mensen die vaak vlees eten wel een eerste fijne overstap naar vegetarisch is. Maar inderdaad groenteburgers vind ik ook een prettige structuur. De MC burger is hier ook favoriet, de kroketburger van Vivera, Falafel. Het verschilt allemaal best veel qua structuur, maar toch allemaal heel goed te eten.

Heb je de documentaire The Gamechangers gezien op Netflix, gaat ook over topatleten die op plantaardige eiwitten leven.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jun 2022 15:15

Re: Trots op de boer!

Zolang er geen sprinkhanen etc. normaal in de supermarkt verkrijgbaar die dan in verschillende lekkere producten zijn verwerkt (ook die kunnen tot een burger worden verwerkt etc..) zie je mij niet snel overgaan van vlees naar vega.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers