Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


stotteren

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Sep 2019 08:04

stotteren

Ja hoor, onze zoon heeft weer eens wat. Hij is nu 28 maanden (2 jaar, 4 maanden).

Een maand geleden merkte ik ineens dat zijn woordenschat omhoog schoot. Vond ik helemaal leuk want al zijn vriendjes praten ook al heel goed. Hij ging superleuk echt de ggg zeggen in het Nederlands; dag, weg, groen :)
Anyway, 4 weken geleden begon hij opeens met stotteren. Eerst bepaalde woorden (ttttttttttt than than than thank you mama), maar nu heeft hij er helemaal geen zin meer in. Tijdens en na de vakantie heeft hij besloten dat 'die', wijzen en ander non-verbaal net zo effectief zijn. Eigenlijk dus vette stap terug.

Natuurlijk ging ik meteen denken dat hij misschien aanvallen in zijn slaap had gehad, want ik miste echt mijn chatterbox. Maar ik ben gaan checken en hij is zijn woordenschat niet vergeten. Ik ben gestopt met tellen na 200 woorden en hij doet nog steeds wel 2 woorden zinnen (nee mama, R. doen, this way, more please), maar 3 woorden zinnen is hij mee gestopt. Zodra hij moet nadenken stottert hij enorm. Hoge stem etc. Zijn ogen knipperen niet, ook geen grimassen of andere lichaamsbewegingen). In elk geval is zijn receptive language extreem sterk, maar zijn expressive is dus nu flink achteruit gegaan. We snappen hem wel, dus we communiceren wel, maar het zijn steeds dezelfde woorden die hij gebruikt en vooral gebaren. Hij lijkt niet gefrustreerd verder, maar meer lui.

Nu heb ik even logopedist geraadpleegd en die zei: negeren, niet zeggen dat hij langzaam moet praten, geen zinnen afmaken, geen irritatie laten zien etc. Vanzelfsprekend het tegenovergestelde gedaan, gezegd dat hij mag fluisteren, rustig moet spreken, dat zeker 2 weken lang, ik denk dat ik het erger heb gemaakt onbewust. Maar ik mis mijn kind die zichzelf voorleest en zichzelf in slaap zong. Hij zingt nog wel vloeiend mee met liedjes trouwens (tenminste: het laatste woord meestal maar wel in de maat). Nu speel ik dus hele dag toneel, vind doodvermoeiend en zo jammer. Het is zoveel stiller nu thuis.

Het schijnt veel voor te komen, zeker als ze sprong maken. Maar ik vind het zo naar :(

Herkent iemand dit? Iemand die me gerust kan stellen?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 10 Sep 2019 08:11

Re: stotteren

Herkenbaar ja! Ze praat er gelukkig niet minder om, ze kletst nog steeds de oren van je hoofd.
Maar sinds een week of 3 stottert ze en op de vakantie was het erger, door vermoeidheid denk ik.
Vooral op de w en de m blijft ze hangen. W w w w w w w w w w (zo lang ja) waarom doe je dat?
Of mama mama mama mama mama mama mama mama of m m m m m m m m m m mama.

Gisteren ben in voor het eerst begonnen met aanraden rustig adem te halen, maar dat kan ik dus beter niet doen begrijp ik uit jouw tekst. Ervoor negeerden we het gewoon. Ik heb helaas geen tips voor je Marsy, het is alleen deels herkenbaar. Ik zie trouwens best vaker kleine kinderen stotteren om me heen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Sep 2019 08:19

Re: stotteren

Oh gelukkig Carrie (al vind ik wel vervelend dat hij jullie er ook doorheen gaan). Hoe oud is ze ook alweer? Ik hoor het namelijk vaker wanneer kinderen echt al kletsen, maar R. is nog zo jong. Maar schijnbaar is het vanaf 2 jaar mogelijk, en veel tussen 2 en 3.
Ik merk ook dat het erger is al hij vermoeid is en schijnbaar ook erger bij mij :(
Ik vind vooral jammer dat hij maar besloten heeft dan minder te praten.
Ik gaf hem net een kus en zei: hou van jou en toen zei hij wel: hou van jou terug, zonder stotter. En ik weet ook dat met zijn intelligentie verder niks mis is en hij de woorden dus ook kent. Maar hij staat op weiger stand ofzo. En man, ik vind dat geklets juist zoooo gezellig. Hij krijgt heus een appel als hij zegt: die (wijst op appel). Maar hij was net zo ver dat hij zei: mag ik een appel mama please en nu helemaal terug naar vrijwel niks.

Ja, logopedist zei echt: laten weten dat je hem verstaat, begrijpt en de tijd gunt. Op ooghoogte praten, geen zinnen afmaken, 2 seconden wachten met antwoord geven, niet te lange zinnen verwachten en casually herhalen (in R's geval: wil je een appel?).

Maar vind zo stom. Ik vind vooral lastig dat hij dus al zo ver was en dus nu opeens terugvalt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 10 Sep 2019 08:26

Re: stotteren

Fijne tips Marsy, dank je. Eind november wordt ze 4 jaar.
Kan me voorstellen dat je het lastig vindt ja, dat ze stottert vind ik niet erg, maar als ze er minder om zou gaan praten zou ik dat ook jammer vinden.

Hopelijk groeit hij er vanzelf weer overheen en is dit een korte periode dat hij stottert. En heb je snel je kletskous weer terug.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 10 Sep 2019 11:09

Re: stotteren

Is er iets veranderd of heeft hij spanningen? Mijn dochter van toen 2,5 jaar stotterde vorig jaar ook ineens vanaf oktober t/m januari en bij haar kwam het waarschijnlijk door Sinterklaas en feestdagen spanningen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Sep 2019 11:19

Re: stotteren

Nee er is niks veranderd maar ik merkte inderdaad wel op dat hij precies rond die tijd ook meer nachtmerries kreeg (dat is nu weg), toen gingen we op vakantie en probeerden we de kinderclub daar en daar heeft hij echt onwijze separation anxiety van gekregen want sinds die tijd (we zijn nu 1.5 week terug) heeft hij moeite met inslapen en moeten we steeds bevestigen dat we er nog zijn. Hij gaat dus overduidelijk wel door een fase van angst. En het stotteren is dus ook erger geworden op en na de vakantie, dus wellicht gerelateerd.

Jouw dochter praatte ook al goed? En merkte jij ook dat ze minder wilde zeggen? En hoe is ze eruit gekomen, werd het geleidelijk minder of ineens over?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sapphire

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 16 Mei 2017 09:53

Bericht 10 Sep 2019 13:38

Re: stotteren

Geen tips, maar wel herkenbaar. Mijn nichtje heeft dit ook gehad. Het is vanzelf weer over gegaan.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 10 Sep 2019 15:06

Re: stotteren

Marsy31 schreef:Nee er is niks veranderd maar ik merkte inderdaad wel op dat hij precies rond die tijd ook meer nachtmerries kreeg (dat is nu weg), toen gingen we op vakantie en probeerden we de kinderclub daar en daar heeft hij echt onwijze separation anxiety van gekregen want sinds die tijd (we zijn nu 1.5 week terug) heeft hij moeite met inslapen en moeten we steeds bevestigen dat we er nog zijn. Hij gaat dus overduidelijk wel door een fase van angst. En het stotteren is dus ook erger geworden op en na de vakantie, dus wellicht gerelateerd.

Jouw dochter praatte ook al goed? En merkte jij ook dat ze minder wilde zeggen? En hoe is ze eruit gekomen, werd het geleidelijk minder of ineens over?


Mijn dochter sprak toen al in volledige zinnen. Ze was vrij snel met praten en daarom viel het stotteren juist zo op. E. wilde inderdaad ook minder praten dan voorheen. Het stotteren was ineens weer over. Wij hebben er verder niets mee gedaan. Ik vond het wel moeilijk om geen aandacht aan het stotteren te besteden maar ik kreeg de tip op de peuterspeelzaal om er niets van te zeggen. De leidsters gaven ook aan dat zij dit vaker zien bij peuters en dat stelde mij wel gerust. Mijn man en ik hadden samen afgesproken om na een half jaar hulp in te schakelen als het stotteren niet zou afnemen. Maar dat was gelukkig niet nodig.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 10 Sep 2019 18:49

Re: stotteren

Heel herkenbaar, S heeft het ook. Is begonnen toen ik zwanger was en de ene periode is het erger dan de andere.
Ik heb soms ook het idee dat ze dan zoveel wil vertellen dat ze gewoon struikelt over de woorden en zichzelf niet bij kan houden. Dus wat er in haar koppie gebeurt en wat ze wil zeggen.

Wij hebben er nooit wat van gezegd of wat dan ook. We zien wel of het over gaat, ik denk zelf van wel. En anders trekken we nog wel eens aan de bel bij een logopedist.

Maar helemaal niet gek dus dat ie het ineens heeft. Schijnt echt heel erg veel voor te komen.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 10 Sep 2019 18:53

Re: stotteren

Heel herkenbaar. Ik zat binnen een week bij de logopedist omdat ik er optijd bij wilde zijn. Maar het was een fase.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 10 Sep 2019 19:48

Re: stotteren

Het gebeurt idd vrij veel bij kleine kinderen.
Ik ben wel 1 van die kinderen waarbij het niet is overgegaan en ook bij mij werkt het het beste om het te negeren en me gewoon de tijd te geven. En als het heel erg wordt de spanning breken door er een grapje over te maken (maar dat zou ik bij die kleintjes nog maar niet doen)

Ik zou me dus nu iig geen zorgen maken en na een tijdje weer contact opnemen met die logopedist als het erger is geworden of niet verbeterd.
30-04-2017
<<

Anoniem298

Bericht 10 Sep 2019 20:20

Re: stotteren

Onze jongste heeft ook een tijdje gestotterd, we zijn ervoor bij een logopedist geweest (en prompt stotterde ze toen niet :laughcry: ). We moesten het een half jaar aankijken en na dat half jaar was het over. Mocht je je zorgen maken kun je altijd contact opnemen met een logopedist, dan kan hij/zij met jullie meekijken en zijn jullie er in ieder geval vlot bij mocht het niet vanzelf overgaan.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 11 Sep 2019 05:37

Re: stotteren

Dank jullie wel, fijn dit te lezen. Deze fase mag van mij wel over zijn eigenlijk haha.
We wilden nu Arabisch gaan introduceren (hij is wel tweetalig al) maar we wachten nog even. De 3 R's maar even op dit moment als focus en proberen me niet druk te maken om het feit dat hij 75% van de dag fluistert of hakkelt. Die 25% is overigens dan wel weer ok. En communiceren an sich ook (ik kreeg gistermiddag tennisles, hoe hij het had geleerd van mijn man, wat ik niet wist, paar woorden en veel non verbaal later deed ik het eindelijk goed volgens meneer).
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder