Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoeveel geld over na vaste lasten

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Sep 2019 22:11

Hoeveel geld over na vaste lasten

Hoeveel geld hebben jullie over na alle vaste lasten (gas water verzekering, hypotheek, telefoon, opvang) voor de rest (boodschappen, clubjes, verzorging, kleding, uitjes, sparen, overig) dus alles. En voor hoeveel personen is dat? We zijn aan t denken om groter te wonen, maar ik twijfel ivm de lasten
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem304

Bericht 02 Sep 2019 22:23

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Ik denk dat het heel persoonlijk is wat voor jullie genoeg is om fatsoenlijk rond te komen. Naast kunnen is er ook een stukje willen he. Dat de buurman bij wijze van voor 4 tientjes in de week boodschappen doet en amper spaart, wil niet zeggen dat je dat als voorbeeld moet nemen natuurlijk. De ene vindt €1000 voor boodschappen, verzorging, cadeautjes, sparen etc. super veel en voor een ander is het veel te weinig.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Sep 2019 22:30

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Tja dat is zo persoonlijk, wij hebben geen kinderen dat scheelt denk ik veel in de kosten. We hebben nu wel dubbele lasten maar kunnen nog steeds ruim leven en sparen. Ik zou het goed doornemen met een financieel adviseur. Wij wilden blijven leven zoals nu dus ons nieuwe huis past bij onze levensstijl. Dit betekent voor ons elke week uiteten, lunchen, ontbijten en borrelen buiten de deur daar staat tegenover dat we een goedkope auto rijden en rekening hebben gehouden met de max hoogte van onze hypotheek.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Sep 2019 22:33

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Dat klopt zeker! Dat is inderdaad reden dat ik t vraag. Vriend zegt dat we er makkelijk mee rond moeten kunnen komen, ik twijfel. Maar dat is meer omdat we nu best makkelijk leven, met onze lage maandlasten. Daarin zouden we best concessies kunnen doen. Maar aan de andere kant hebben we wel 5 kinderen die een dagje weg willen. 3 kinderen met sportclubjes enz.
Maar Nu vraag ik me wel beetje af of ik nu echt 'ruim' leef, of niet.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Sep 2019 22:40

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Geen idee Elroya, ik zou het echt met een financieel adviseur gaan bespreken. Ruim leven en hoe je dit ervaart is ook super persoonlijk. Wat willen jullie sowieso kunnen blijven doen?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Sep 2019 01:46

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Ik kan niet anders dan in dollars en per week vertellen want omrekenen is me te lastig en we krijgen wekelijks betaald.
Wij storten allebei $500 per week op onze gezamelijke rekening, dus $1000 in totaal. Overigens is dat ons hele salaris momenteel omdat ik nog steeds studeer.
Daar gaat af:
Huur: $310
Gas en Electra: $25
Internet: $20
Verzekeringen: $40
Activiteiten zoon (zwemles, gymnastiek en Arabische les): $65
Totaal: $460

Boodschappen: $200
Benzine: $50

Dus we houden $290 per week over voor de andere zaken en daar gaat zeker $200 per week heen (ik drink elke dag koffie buiten de deur, cadeautjes vrienden, weekendjes kamperen weg, iets aanschaffen voor in huis etc).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 03 Sep 2019 07:01

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Ik zal zelf reageren. Met de hogere hypotheek zouden we 2000 o verhouden. Voor boodschappen, kleding, verzorging, huishojden, uitjes, speelgoed, clubjes, kapper, ditjes en datjes, sparen maar ook onvoorziene dingen zoals zlrgrekening, boetes (ja dan kun je zeggen rij niet te hard, maar iedereen kan dat overkomen), grotere dingen in huis, schoonmaakster
Nu is het zo dat als we een keer in demaand teveel uitgeven dan heft dat een maand later wel op.
En wat is ruim? Voornamelijk een terrasje kunnen pakken als we dat willen (met 5 kids), gewoon omdat de tijd ons dat gunt, en niet omdat het gepland is. Of o er de kermis lopen en de kids paar attracties en een oliebol. Of door een winkel lopen en kleren zien (voor wie dan ook) en meenemen (Ik heb geen dure smaak), of bijv door de action lopen en ditjes e datjes meenemen.
(Als ik dat nu zo schrijf klink ik best verwend.. Maja we hebben wel veel kinderen;))
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem304

Bericht 03 Sep 2019 08:30

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Je weet zelf het beste hoeveel je uitgeeft aan 'de belangrijke' dingen uit die categorie. De boodschappen, verzorging, huishouden, kapper, kleding, clubjes, zwemles, sparen etc. Dan blijft er nog een deel over voor de ditjes en datjes en de kermis (bij wijze van) en je moet zelf bepalen of dat genoeg is met 3-5 kinderen.
En of je wellicht nog wat kunt besparen op de belangrijke dingen.

Ik vind niet dat je verwend klinkt hoor :)
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 03 Sep 2019 19:49

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Wij houden bij lange na geen 2000,- over na de vaste lasten en komen echt prima rond.
Maar ja, dat zegt niks over of dat voor jullie haalbaar is. Wij hebben 'maar' 2 kinderen en nog geen clubjes oid.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem307

Bericht 03 Sep 2019 19:56

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Nu mijn man weer werkt, hebben we het ook weer heel veel breder. Gisteren heb ik alle vaste lasten in een Excel-bestand gezet en wat we overhielden, zelfs als ik een leaseauto aanschaf, viel me alles mee. Maar als je gewend bent om van 600 euro in de maand te leven, dan is alles daarboven al snel luxe. En nee, 600 euro vond ik persoonlijk niet te doen. Maar dat is wel heel persoonlijk.
<<

Anoniem269

Bericht 03 Sep 2019 20:42

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Ik zou 2000 euro met3 kids en een partner weer aan de lage kant vinden, maar dat komt door wat ik zelf gewend ben.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Sep 2019 20:59

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Wij houden na aftrek van de vaste lasten én tussen de 500 en 1000 euro naar de spaar ergens tussen de 600 en 900 euro over voor de rest van de maand. Halverwege krijgen we dan nog een paar honderd euro kinderopvangtoeslag en hypotheekrenteaftrek. Het is vaak net voordat we die toeslagen krijgen wel krap, omdat echt alle vaste lasten in die eerste twee weken worden afgeschreven.

We zouden natuurlijk minder kunnen sparen maar ons motto is: je leeft naar wat je hebt en daarom kiezen we er bewust voor om het zo te doen. En als het nodig is dan boeken we gewoon wat geld terug van de spaar.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem313

Bericht 03 Sep 2019 21:22

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Ik denk echt dat vergelijken met anderen weinig zinvol is. Zo vind ik bijvoorbeeld al meerdere dingen die jij noemt bij vaste lasten horen (boodschappen, verzorging, schoonmaakster). En wat iemand onder uitjes verstaat kan weleens heel anders zijn: kermis met een oliebol versus drie flessen Chablis op een terras.
Ik zou kijken naar wat je nu kwijt bent aan alles, en dan kritisch bedenken waar je dat X bedrag aan een hogere hypotheek weg gaat halen. Gaat het ten koste van uitjes, kleding, of iets anders? En kunnen jullie daarmee leven?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Sep 2019 22:57

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Eens met Cauldfield. Ik denk dat mijn uitgave patroon sterk afwijkt dan gemiddelde Nederlander. Kleding geef ik niet veel om, dus ik draag jaren hetzelfde. Uiteraard koop ik wel wat bij, maar als dit 200 euro op jaarbasis is dan is het al veel. Op een terras zul je mij nooit zien. Geef ik niets om zelfs zonde van het geld want dat biertje kan ik ook goedkoop bij een supermarkt halen en dan smaakt het even goed en zo kan ik nog wel even doorgaan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 04 Sep 2019 08:17

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

En ik zit inderdaad eerder aan de andere kant van 't spectrum van wat Caulfield schetst. Het is zo persoonlijk.
Ik zou goed op papier zetten wat jullie echt belangrijk vinden. Voor jullie zelf maar ook voor de kinderen. Je noemt (sport/hobby) clubjes. Ik zou goed kijken naar wat haalbaar is met de kinderen, gezien jullie grote gezin. Volgens mij zitten de jongste paar kinderen vrij dicht op elkaar toch (de oudsten weet ik niet) dus dan zou ik vast rekening houden met de toekomst dat ze misschien tegelijkertijd wat willen. Als jullie hen graag de kans willen geven om bijvoorbeeld één clubje per kind te betalen aan contributie, kan je die kosten misschien nu vast inschatten.

Ik ben het dus met anderen eens. Zet het op papier en bespreek het met iemand die er verstand van heeft en jullie goed kan adviseren.
Let's discover the world together.
<<

Pitty

Bericht 04 Sep 2019 09:09

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Ons inkomen is maandelijks 5000 euro (incl kot) waarvan 1500 voor hypotheek, 750 sparen, 750 vaste lasten (stroom, water, zorgverzekering, heffingen, telefoon, televisie), 400 kinderopvang. We hebben dus zo’n 1600 euro ‘vrij’ te besteden elke maand. Reken er met vijf personen wel op dat je in de supermarkt minstens 600 euro per maand kwijt bent, als het niet meer is. Die 1000 euro ‘over’ gaat ook snel hoor, als je verjaardagen hebt, feestdagen of gewoon een keertje een uitstapje naar het zwembad als gezin. Ook moet je daar kleding van kopen èn zitten de kinderen nog op sport. Maar goed, straks weer kinderbijslag ;-)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 04 Sep 2019 10:06

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

@ Pitty, eigenlijk heb je 2.350 vrij te besteden. Ik reken sparen daar ook onder. Je hebt namelijk zelf bepaalt dat je iedere maand 750 euro spaart, maar eigenlijk is dat ook vrij besteedbaar.
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 19:08

Bericht 04 Sep 2019 11:48

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Momenteel 0 en dan hebben wij niet eens een spaar bedrag per maand.
Enorm zuur maar wij hebben helaas fors ingeleverd vorig jaar. (1500 netto) Langzaam komt er wel weer verbetering in gelukkig. :thumbup:
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Pitty

Bericht 04 Sep 2019 13:30

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

@Fred: eigenlijk dan 3450 euro, aangezien wij elke maand 1000 euro extra aflossen op de hypotheek.

Maar goed, het klinkt allemaal heel rijk, maar met vijf kinderen jaag je het geld er zo doorheen, hoewel wij geen big spenders zijn.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Sep 2019 13:49

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Is jullie hypotheek dan eigenlijk maar 500, Pitty? Dat is lekker laag!
Het leven met 5 kinderen lijkt mij inderdaad erg duur, ik vind het met 2 al heel wat, met clubjes en cadeautjes en feestjes en kleren en opvang en uitjes, ik durf dat soort bedragen niet bij elkaar op te tellen ;)
<<

Anoniem336

Bericht 04 Sep 2019 14:15

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Caulfield schreef:Is jullie hypotheek dan eigenlijk maar 500, Pitty? Dat is lekker laag!
Het leven met 5 kinderen lijkt mij inderdaad erg duur, ik vind het met 2 al heel wat, met clubjes en cadeautjes en feestjes en kleren en opvang en uitjes, ik durf dat soort bedragen niet bij elkaar op te tellen ;)


1500 toch? of lees ik ergens overheen?
EDIT: ja, lees over haar vervolgpost heen

Al die clubjes en feestjes tikken inderdaad aan. Nu komen ze op school met typles...280 euro :eyes:
Laatst gewijzigd door Anoniem336 op 04 Sep 2019 14:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pitty

Bericht 04 Sep 2019 14:19

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

1,5 jaar geleden liep onze rentevast periode af en konden we de overgebleven hypotheek weer opnieuw afsluiten tegen 1,5% rente. We betalen nu iets van 480 per maand (deel aflossingsvrij en deel annuiteit) dat is ‘verplicht’ zeg maar, de andere 1000 euro lossen we elke maand extra af en dat kunnen we ook maandelijks stopzetten. Dus lekker laag ja! Vooralsnog geen verhuisplannen, de school zit straks op 200 meter lopen dus de komende 10 jaar zitten we hier prima.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 04 Sep 2019 14:31

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Na de vaste lasten zoals jij ze noemt in je lijstje, heb ik nog zo'n 1500,- te besteden voor de rest.
Dat is voor mij en 2 kinderen en in het weekend met mijn vriend.

De kosten voor onderhoud aan het huis, motoren, sport, boodschappen, sparen, kleding etc moet hier dus allemaal nog vanaf. Ik vind dat wel pittig. En ergens bizar om te zien hoeveel geld er elke maand maar door lijkt te vliegen.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 04 Sep 2019 22:51

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Ik snap dat t voor iedereen anders is. Maar dat is met alle topics over geld hier ;)
Kitty, met jullie kan ik me wel vergelijken. T kan dus wel;)
Maar wat misoe ook zegt, t lijkt zoveel geld, maar ondertussen..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem313

Bericht 05 Sep 2019 06:38

Re: Hoeveel geld over na vaste lasten

Elroya schreef:Ik snap dat t voor iedereen anders is. Maar dat is met alle topics over geld hier ;)


Zeker. Het is alleen niet zo informatief. En ik zou er dus absoluut geen beslissing op baseren.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers