Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Body positivity

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Aug 2019 16:07

Body positivity

Een onderwerp dat me de laatste week nogal bezighoudt, is body positivity / self-love. Volgens mij is algemeen bekend dat de weegschaal en ik geen vrienden zijn en dat afvallen voor mij altijd een strijd is. Ik houd gewoon te veel van eten en snoepen en hoe vaak ik het ook probeer, de laatste jaren lukt het afvallen nauwelijks en is de wil er kennelijk niet sterk genoeg. En dat terwijl ik nu écht veel te zwaar ben.

Maar vorige week was ik het ineens zo zat! Ik volg een plussize blogger en reageerde op een story van haar op Instagram, waarna ze ook op mij reageerde en we wat berichten over en weer hebben gestuurd. Met Islandgirl heb ik ook al eens een dergelijk gesprek gehad. Het ging o.a. over het vinden van leuke kleding in een grotere maat en dat ik er nu ook gewoon leuk uit mag zien, ook al ben ik wat dikker. Iedereen heeft het altijd maar over afvallen, en natuurlijk is het gezonder om wat slanker te zijn, maar als dat nu even niet lukt, ben ik dan minder waard dan een slanker persoon? Dit gevoel krijg ik vaak, maar ik ben daar dus klaar mee. Ik ben dan ook niet op zoek naar afvaltips etc., die vind ik wel in het afvaltopic als ik wil.

Zeker na het bericht over cbl vanmorgen, dat maar door m'n hoofd blijft spoken, ben ik me er weer van bewust dat we moeten genieten van het leven en dat het zo ineens voorbij kan zijn. Ik wil niet terugkijken op mijn leven (of erger nog: er ineens niet meer zijn) en alleen maar met pogingen tot afvallen bezig zijn geweest. Dat vind ik zonde, omdat dat toch altijd op de achtergrond blijft sluimeren.

Ik wil niet zeggen dat ik nooit meer af ga (proberen te) vallen, want uiteindelijk voel ik me daar ook iets fijner bij, maar op dit moment lukt het niet en zit m'n hoofd ook gewoon te vol met andere dingen om dit 'er ook nog bij te hebben'.

Wat wil ik nou eigenlijk met dit topic? Ten eerste wilde ik het gewoon eens van me af typen, maar misschien zoek ik ook iets van herkenning of tips voor zelfacceptatie. Dat is altijd een lastig ding geweest voor mij. In elk geval wil ik binnenkort het boek van Mayra Louise bestellen, lijkt me erg interessant: https://www.bol.com/nl/f/op-je-lijf-ges ... 9UQAvD_BwE

Nou, dat was het even. Ben benieuwd of anderen hier ook zo in staan, al heb het idee dat ik één van de weinigen ben.

Dikke doei! :nerd:
❤ 7 juni 2018
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 28 Aug 2019 16:28

Re: Body positivity

Hier nog een groot voorstander. Ik ben opgegroeid met een moeder die eigenlijk continu op dieet was en nooit tevreden was met zichzelf en dat heeft best veel impact op een kind, dus ik heb zo rond m’n puberteit al besloten dat ik dat niet wil voor mezelf. Mijn lijf is gewoon zoals het is en ik zit altijd rond hetzelfde gewicht, dus schijnbaar is dat mijn standaard en waarom zou ik dan de rest van m’n leven m’n energie verspillen aan het veranderen daarvan?

Bodyposipanda, de wereld volgens marloes, Tess Holliday en Tatjana Almuli zijn fijn om te volgen op Instagram.
<<

Anoniem326

Bericht 28 Aug 2019 17:01

Re: Body positivity

Goed topic! Ik ben een heel groot voorstander van body positivity en het loslaten van het schoonheidsideaal. Ik heb het al vaker tegen je gezegd. Ik vind dat je er prachtig uitziet en je oogt ook niet ongezond te zwaar.

Ik ben zelf van nature dun, dus over afvallen en de strijd tegen kilo’s kan ik niet meepraten. Maar ik heb wel besloten dat je mag zien dat ik ouder word en dat ik niet hoef mee te doen aan een schoonheidsideaal. Dus geen botox, fillers, lipfillers of borstvergroting voor mij. Ook draag ik steeds minder make-up. Ik ben ook een voorbeeld voor mijn dochters en ik wil hen laten zien dat ik mezelf mooi vind zoals ik ben. En dat mooi zijn in heel veel dingen zit en niet per se aan het voldoen van een schoonheidsideaal.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 28 Aug 2019 17:13

Re: Body positivity

Jaa heel goed Bliss. Ik heb hier een jaar of wat terug ook veel over nagedacht. Ik was te zwaar en afvallen zat er op dat moment even niet in. Ik besefte toen dat ik een groot deel van m'n toekomst niet op het gewicht zal zitten dat ik zou willen. Ik vond het een trieste gedachte dat hoe ik me voel zo erg af moet hangen van hoe zwaar ik ben en ik besloot toen ook dat ik dat niet meer wilde. Het koste even moeite om daarin om te schakelen, maar ik moet zeggen dat het me best aardig lukt. Grappig genoeg lukt afvallen beter nu ik deze houding aangenomen heb, er ligt veel minder druk op voor mezelf.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Aug 2019 17:30

Re: Body positivity

Mm ik vind dit lastig. Natuurlijk ben je niet minder waard als je zwaarder bent, laat ik dat voorop stellen. Maar waar ligt de grens tussen accepteren dat je (te) zwaar bent en daar vrede mee hebben, en het “opgeven”? Ik zet dat laatste even tussen aanhalingstekens want het klinkt zo dramatisch, maar het lijkt me in alle gevallen toch belangrijk om gezond gewicht te blijven promoten.

Ik zeg zeker niet dat je jezelf niet mag accepteren wanneer je te zwaar bent, maar ik merk aan mezelf al dat ik de grens aan het verleggen ben. Ik vond mezelf enkel wat mollig, maar ik ben gewoon ruim 15 kilo te zwaar. Dat is niet mollig, dat is veel overgewicht en ik vind dat we daar als maatschappij soms wel wat te makkelijk over doen. Voor roken en drinken wordt men gewaarschuwd, maar wanneer het over gewicht gaat moeten we (zwaar) overgewicht accepteren?

♥♥
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Aug 2019 17:45

Re: Body positivity

Joey schreef:Jaa heel goed Bliss. Ik heb hier een jaar of wat terug ook veel over nagedacht. Ik was te zwaar en afvallen zat er op dat moment even niet in. Ik besefte toen dat ik een groot deel van m'n toekomst niet op het gewicht zal zitten dat ik zou willen. Ik vond het een trieste gedachte dat hoe ik me voel zo erg af moet hangen van hoe zwaar ik ben en ik besloot toen ook dat ik dat niet meer wilde. Het koste even moeite om daarin om te schakelen, maar ik moet zeggen dat het me best aardig lukt. Grappig genoeg lukt afvallen beter nu ik deze houding aangenomen heb, er ligt veel minder druk op voor mezelf.


Ja precies dit. Het kan ook zomaar zijn dat ik over een tijdje, als we verhuisd en gesetteld zijn in onze nieuwe woonplaats, ineens wel weer de rust/drive hebben om wat af te vallen. Maar al sinds jaren ben ik altijd maar supergoedkope broeken aan het kopen bijvoorbeeld, omdat ik toch af wilde vallen en ze dan niet meer zouden passen. Of ik kocht net iets te kleine broeken als 'streefbroek'. Nou, we gaan dus verhuizen binnenkort en ik heb een hele stapel gloednieuwe broeken weggegooid, de kaartjes zaten er nog aan. Ik wil dat niet meer. Ik ben op die manier continu teleurgesteld in mezelf en dat vind ik zonde van mijn tijd.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Aug 2019 17:54

Re: Body positivity

HollyGolightly schreef:Goed topic! Ik ben een heel groot voorstander van body positivity en het loslaten van het schoonheidsideaal. Ik heb het al vaker tegen je gezegd. Ik vind dat je er prachtig uitziet en je oogt ook niet ongezond te zwaar.

Ik ben zelf van nature dun, dus over afvallen en de strijd tegen kilo’s kan ik niet meepraten. Maar ik heb wel besloten dat je mag zien dat ik ouder word en dat ik niet hoef mee te doen aan een schoonheidsideaal. Dus geen botox, fillers, lipfillers of borstvergroting voor mij. Ook draag ik steeds minder make-up. Ik ben ook een voorbeeld voor mijn dochters en ik wil hen laten zien dat ik mezelf mooi vind zoals ik ben. En dat mooi zijn in heel veel dingen zit en niet per se aan het voldoen van een schoonheidsideaal.


Thanks HG, maar sinds ik zwaarder ben, post ik ook niet vaak foto's meer van mezelf. Dus ik ben nu echt wel een stuk dikker dan op foto's van een paar jaar geleden. Ik heb dan nog het geluk dat het vet zich verdeelt bij mij en niet allemaal op één plek gaat zitten, maar nu is alles gewoon te dik. :laughcry:

Maar wat jij verder zegt over een voorbeeld zijn vind ik erg goed. Het is inderdaad niet goed als kinderen die onvrede van jongs af aan al meekrijgen, dat zie je ook aan Derpy's verhaal.

Bij m'n schoonfamilie gaat het bijvoorbeeld ook bij elke verjaardag, etentje of ander samenzijn wel over afvallen. Doodvermoeiend vind ik het onderhand.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Aug 2019 17:58

Re: Body positivity

Elliot schreef:Mm ik vind dit lastig. Natuurlijk ben je niet minder waard als je zwaarder bent, laat ik dat voorop stellen. Maar waar ligt de grens tussen accepteren dat je (te) zwaar bent en daar vrede mee hebben, en het “opgeven”? Ik zet dat laatste even tussen aanhalingstekens want het klinkt zo dramatisch, maar het lijkt me in alle gevallen toch belangrijk om gezond gewicht te blijven promoten.

Ik zeg zeker niet dat je jezelf niet mag accepteren wanneer je te zwaar bent, maar ik merk aan mezelf al dat ik de grens aan het verleggen ben. Ik vond mezelf enkel wat mollig, maar ik ben gewoon ruim 15 kilo te zwaar. Dat is niet mollig, dat is veel overgewicht en ik vind dat we daar als maatschappij soms wel wat te makkelijk over doen. Voor roken en drinken wordt men gewaarschuwd, maar wanneer het over gewicht gaat moeten we (zwaar) overgewicht accepteren?


Natuurlijk is het niet gezond en we moeten dik zijn ook zeker niet promoten. Maar wat ook ongezond is, is stress. En die kun je flink hebben over dit onderwerp en daar baal ik van.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Aug 2019 18:00

Re: Body positivity

Ik vind het heel goed en alleen maar leuk om te lezen. Alleen kan ik niet zo goed tegen de overdreven body positivity om het body positivity als je snapt wat ik bedoel. Gemaakte blijheid en gelijkheid, van die geforceerde kijk ons eens dik zijn en we zijn er blij mee.

Maar met een gezonde blijdschap over je lichaam ben ik alleen maar blij.

Ik zit alleen inderdaad ook wel een beetje met wat Elliot aankaart. Ik stoei zelf ook met m'n gewicht. Hoe ik er uit zie zou ik wel kunnen accepteren, maar voor m'n gezondheid mag en kan ik dat van mezelf niet. Dat vind ik toch echt belangrijker en is de belangrijkste drijfveer voor mij om toch af te willen vallen.

De concrete voorbeelden die je noemt van die broeken vind ik wel goede voorbeelden die voor veel vrouwen denk ik herkenbaar zijn. Dat soort dingen moet je inderdaad niet meer doen, zoals goedkope kleding kopen in de hoop dat je gauw afgevallen bent. Daarom ben ik ook gaan shoppen met een personal shopper toen ik op m'n dikst was. Ik wilde júist goede handvatten voor m'n figuur nu. Ik vond dat zelf ook wel een voorbeeld van body positivity.
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 28 Aug 2019 18:18

Re: Body positivity

Ik heb vaak foto's van je gezien en heb nog nooit gezien dat jij te dik bent.
Ik vind jouw plan ook heel goed klinken. Als je je goed voelt, je blij bent met je lichaam en je je kleedt op een manier waar je je goed bij voelt, zie je et automatisch goed uit.
En dan komt de moed om het aan te pakken ook heus wel weer.
Ik ben ook wel echt veel te dik, en voel me vaak lelijk, maar het ligt er zo aan welke kleren ik aan heb! Ik voel me met leuke kleding gewoon wel redelijk zelfverzekerd.
Toch voel ik ook het oordeel op me rusten en zou niet snel een zak patat kopen in mijn eentje omdat ik me dan 'die dikke die altijd vreet' voel.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 28 Aug 2019 18:28

Re: Body positivity

Elliot schreef:Mm ik vind dit lastig. Natuurlijk ben je niet minder waard als je zwaarder bent, laat ik dat voorop stellen. Maar waar ligt de grens tussen accepteren dat je (te) zwaar bent en daar vrede mee hebben, en het “opgeven”? Ik zet dat laatste even tussen aanhalingstekens want het klinkt zo dramatisch, maar het lijkt me in alle gevallen toch belangrijk om gezond gewicht te blijven promoten.

Ik zeg zeker niet dat je jezelf niet mag accepteren wanneer je te zwaar bent, maar ik merk aan mezelf al dat ik de grens aan het verleggen ben. Ik vond mezelf enkel wat mollig, maar ik ben gewoon ruim 15 kilo te zwaar. Dat is niet mollig, dat is veel overgewicht en ik vind dat we daar als maatschappij soms wel wat te makkelijk over doen. Voor roken en drinken wordt men gewaarschuwd, maar wanneer het over gewicht gaat moeten we (zwaar) overgewicht accepteren?

Ik vind dat overgewicht totaal niet geaccepteerd wordt, maar dat dikke mensen vooral gestigmatiseerd worden. En dat (vooral dikkere mensen, maar het geldt voor iedereen die onzeker wordt over uiterlijkheden) iedereen onvoorwaardelijk blij met zichzelf moet kunnen zijn, zonder dat er altijd wel iemand moet opmerken 'dat het wel slecht voor je gezondheid is'.
Als je jezelf niet accepteert, je zelfbeeld grotendeels van je uiterlijk of gewicht laat afhangen, wordt je naast te dik, te veel rimpels of te dun ook nog ongelukkig. Ik denk dat bodypositivity helpt om mensen beter te laten voelen en als je goed in je vel zit een stuk is het een stuk makkelijker om er wat aan te doen. Als je dat wilt.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Aug 2019 19:34

Re: Body positivity

Volledig eens met Joey. Je rot voelen over overgewicht gaat er ook sowieso niet voor zorgen dat je blijvend afvalt. Daarnaast merk je dat mensen overgewicht snel toeschrijven aan individuele factoren en daarbij omgevingsfactoren onderschatten, wat weer bijdraagt aan stigma.
En ik vind het ook belangrijk wat HGL aandraagt: het gaat niet alleen om kilo’s teveel. Dat is maar 1 aspect. Ik denk echt oprecht dat we gelukkiger zijn als we ons in algemene zin minder focussen op uiterlijk. Ik weet niet of dit herkenbaar is maar ik zit best vaak met vriendinnen te borrelen en dan gaat het wéér over een paar kilo afvallen of in welke granola nou de minste suiker zit en en :12: Of je geeft iemand een compliment over hoe ze eruit zien en de reactie is iets in de trant van ‘oh maar ik ben juist wat aangekomen en yadayada’ - ik vind dat echt wel jammer. Vertel me welk boek je leest, waar je over nadenken, wat je raakt, whatever, dat is allemaal interessanter.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Aug 2019 19:46

Re: Body positivity

Misschien haal ik ook wel twee dingen door elkaar hoor, gezondheid en zelfacceptatie.

Ik vind het belangrijk dat mensen hun eigenwaarde niet laten afhangen van hun uiterlijk. Dik is niet lelijk, net als littekens niet lelijk zijn, of rimpels of wat voor imperfecties dan ook. In die zin vind ik body positivity dus ook belangrijk. Ik kan me goed vinden in de post van HGL hierover.

Ik vind het daarentegen zelf ook belangrijk om gezond te zijn, en hoewel tijdschriften en televisieprogramma’s inderdaad nog steeds hele slanke mensen “promoten”, vind ik dat er in het dagelijks leven wel makkelijk wordt gedaan over een paar kilo teveel. Ik heb echt een wake-up call gehad toen ik uitzocht wat voor mijn lengte een gezond gewicht is. Ik vind mezelf echt niet heel dik, maar ben dus 15 kilo te zwaar. Qua uiterlijk heb ik echt vrede met m’n lijf, maar ik wil die kilo’s wel afvallen om gewoon fit en gezond te worden. Als ik dat aan vrienden vertel krijg ik heel snel een reactie als: waarom zou je afvallen, je bent toch niet dik! En dan voelt het voor mij een beetje alsof we met z’n allen blind worden voor overgewicht.

Maar nogmaals, wellicht haal ik nu dingen door elkaar.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 28 Aug 2019 19:57

Re: Body positivity

Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten hè. Als je wilt afvallen omdat je je lekkerder voelt bij een lager gewicht, doen natuurlijk. Je kunt prima afvallen en team body positivity zijn ;)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Aug 2019 20:02

Re: Body positivity

Ja ik snap je verdeelde gedachten hierover Elliot.
Ik vind het ook heel lastig. Ik heb ongeveer twee jaar ook gevonden dat ik mezelf gewoon moest accepteren wie ik was. In de basis was (ben) ik ook best tevreden. Ik vind het niet écht erg om dik te zijn. Ik wil ook helemaal niet dun zijn. Ik heb zelf persoonlijk niets met strakke buikjes etc (ook niet bij mannen trouwens), ik heb er geen interesse in. Ik ben blij met m'n striae, ik vind het juist mooi, voel me trots dat ik een kind heb gedragen. Dus op zich ben ik bést tevreden.

Maar bij mij sloeg dat dan weer door naar 'Oh maar ik kan dit best eten want ik ben toch tevreden met mezelf.' en dus at ik om voor mezelf een beetje goed te praten dat het toch niet uitmaakte.
Als een vriendin dan bij een kopje koffie bewust geen cappuccino nam, want dat is slechter, en ik nam wél een cappuccino en at het koekje dat erbij zat, dacht ik bij mezelf 'oké dit maakt me misschien dik maar ik vind dat echt niet zo erg en joh stel je niet zo aan over dat beetje melkschuim'. (ja ook lekker judgmental naar die vriendin toe maar vooruit).

Maar ik vind wel dat ik voor m'n gezondheid moet afvallen. In mijn geval was die positieve twist die ik aan m'n gedachten gaf dus zeker wel een kop in het zand steek actie en eigenlijk helemaal niet zo positief. Toen ik samen met m'n man zat te huilen over hoe moeilijk het is en dat we écht willen dat we allebei gezond door leven en hopelijk nog heel lang ook, was dat toch ook wel een wake up call. Dus ja, ik vind uiteindelijk de gezondheid wel belangrijker. Het is gewoon een feit dat overgewicht ongezond is, hoe happy je je ook in dat lijf voelt. Dat is echt super fijn en zorgt voor een betere mentale gesteldheid maar maakt het niet fysiek gezonder. (nou ja stress technisch misschien wel maar je snapt me).
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Aug 2019 20:04

Re: Body positivity

Caulfield schreef:Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten hè. Als je wilt afvallen omdat je je lekkerder voelt bij een lager gewicht, doen natuurlijk. Je kunt prima afvallen en team body positivity zijn ;)

Haha ja dat is ook zo!
Ik kreeg bij de OP een beetje het gevoel alsof er bedoeld werd dat we maar niet meer moeten afvallen want dik is niet lelijk. Vandaar dat ik even op de verdedigingstoer ging, maar jij vat mijn standpunt mooi samen.

Marin, ik snap jou ook helemaal! Ik ben het helemaal met je eens.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 28 Aug 2019 20:05

Re: Body positivity

Ik ben het eens met Elliot.

Ik ben wel team body positivity, maar begin wel steeds meer team gezondheid te worden ook.

Qua body positivity ben ik bijv. wel items gaan dragen die mij beter staan en heb ik geaccepteerd dat dit maat L is i.p.v. M. Ik merk wel dat ik daar een soort van gelukkiger van geworden ben. Niet meer balen dat M niet past, maar gewoon L pakken en zien dat het goed staat. Maar voor m'n gezondheid moet ik wel echt minstens 10 kilo af vallen en dan kan ik omarmen wat ik wil van m'n body, maar beter ga ik dat gewoon echt doen. Anders heb ik straks diabetes of pijnlijke gewrichten.

En dus ook eens met Marin!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Aug 2019 20:11

Re: Body positivity

Savi schreef:
Qua body positivity ben ik bijv. wel items gaan dragen die mij beter staan en heb ik geaccepteerd dat dit maat L is i.p.v. M. Ik merk wel dat ik daar een soort van gelukkiger van geworden ben. Niet meer balen dat M niet past, maar gewoon L pakken en zien dat het goed staat.


Mooi concreet voorbeeld en ook herkenbaar! Maar ook confronterend. Ik herken ook wat Elliot schreef over die grens die steeds opgeschoven wordt, qua kilo's en ook qua maten. Ik wil zelf dus niet (langer) accepteren dat die grens maar opschuift. Ik was laatst aan het shoppen samen met een vriendin en ik vond het zo confronterend dat ik gewoon niet in de grootste maat in de winkel paste. Zij was lekker aan het shoppen en ik kreeg echt zo'n meh laat maar gevoel. :nopompom:

Maar wel met je eens dat je veel beter goed zittende kleding kan kopen in de juiste maat. De juiste maat kan zoveel goeds doen voor je figuur!
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Aug 2019 20:12

Re: Body positivity

Elliot schreef:
Caulfield schreef:Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten hè. Als je wilt afvallen omdat je je lekkerder voelt bij een lager gewicht, doen natuurlijk. Je kunt prima afvallen en team body positivity zijn ;)

Haha ja dat is ook zo!
Ik kreeg bij de OP een beetje het gevoel alsof er bedoeld werd dat we maar niet meer moeten afvallen want dik is niet lelijk. Vandaar dat ik even op de verdedigingstoer ging, maar jij vat mijn standpunt mooi samen.

Marin, ik snap jou ook helemaal! Ik ben het helemaal met je eens.


Volgens mij staat dat nergens in de OP hoor, dat we maar niet meer af moeten vallen. Alleen dat ik er moe van word dat die focus er altijd en overal zo op ligt. Voor mij is het op dit moment een keuze om de focus nu even niet op afvallen, maar op zelfacceptatie te leggen. Daarna zien we weer verder. Wat jullie doen moeten jullie zelf weten. :wink: Uiteraard wel interessant om te zien hoe iedereen hierin staat.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Aug 2019 20:14

Re: Body positivity

@ Marin: dat gevoel ken ik wel ja, met het shoppen. Ik ben dan ook blij dat ik nu wat fijne grotematenmerken en -winkels heb gevonden, zodat ik daar ook af en toe naar kan uitwijken. Dat voelt toch fijner dan je in te kleine kleren proberen te proppen in gewone winkels.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Aug 2019 20:17

Re: Body positivity

Dat is wel fijn! Welke winkels zijn dat?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Aug 2019 20:23

Re: Body positivity

Marin schreef:
Savi schreef:
Qua body positivity ben ik bijv. wel items gaan dragen die mij beter staan en heb ik geaccepteerd dat dit maat L is i.p.v. M. Ik merk wel dat ik daar een soort van gelukkiger van geworden ben. Niet meer balen dat M niet past, maar gewoon L pakken en zien dat het goed staat.


Mooi concreet voorbeeld en ook herkenbaar! Maar ook confronterend. Ik herken ook wat Elliot schreef over die grens die steeds opgeschoven wordt, qua kilo's en ook qua maten. Ik wil zelf dus niet (langer) accepteren dat die grens maar opschuift. Ik was laatst aan het shoppen samen met een vriendin en ik vond het zo confronterend dat ik gewoon niet in de grootste maat in de winkel paste. Zij was lekker aan het shoppen en ik kreeg echt zo'n meh laat maar gevoel. :nopompom:

Maar wel met je eens dat je veel beter goed zittende kleding kan kopen in de juiste maat. De juiste maat kan zoveel goeds doen voor je figuur!

Soms wel confronterend, MAAR er zit ook een stukje acceptatie bij op het gebied dat de ene L de andere niet is en soms er dus ook wel XL nodig is of M beter zit. Het moet inderdaad geen reden zijn om die grens steeds op te schuiven. Mijn grens is echt het gewicht waar ik nu (net niet) aan zit, maar door de zwangerschap is m'n lichaam erg veranderd (van broeken is m'n maat bijvoorbeeld juist kleiner geworden, of de broeken groter haha) en werd het dus ook echt wel tijd om een andere maat/pasvorm/stijl te accepteren.

Wel heel rot wat je had in de winkel. Dat is niet leuk! :thumbdown:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Aug 2019 20:24

Re: Body positivity

Ja heel goed om niet echt naar de maat maar naar de pasvorm te kijken, Savi!
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Aug 2019 20:26

Re: Body positivity

Ik vind dit best een moeilijk onderwerp. Ik ben toch wel opgevoed met het idee dat slank fijn en mooi is en soms vind ik dat best bezwaarlijk want ik heb daar toch vaak een oordeel over ookal wil ik dat niet.

Zelf vraag ik me dan ook af of mensen echt blij zijn met zichzelf of dit roepen in de hoop dat ze het ook gaan geloven.

Ik heb zelf maat 38/40 gehad en nu maat 34/36. Toen ik wat zwaarder was (jongens ik was niet echt te zwaar dat besef ik me) voelde kleding soms niet zo lekker omdat het bijv. tekende en wat strak zat. Nu ben ik erg slank en vind kleding daardoor soms ook stom zitten omdat het afzakt of ik mezelf er wat mager uit vind zien door wijdere mouwtjes of bijv mijn jukbeenderen of de botjes in mijn hals/borst zichtbaar zijn. Ik denk dus dat body positiviteit over allerlei maten gaat en erom gaat dat je tevreden bent met jezelf.

Ik snap je gedachtengang en niet leuk om daar steeds over te stressen. Wel een beetje eens met Elliot, soms krijg ik ook het idee dat men het roept als soort excuus, erg zwaar zijn is niet gezond en ik ben het met haar eens dat die grens qua wat wij denken dat oke is is verlegd. Dat mensen je niet snel zwaar vinden maar dat dat extra gewicht er ook niet zomaar aan komt en je dit niet nodig hebt. Hiermee bedoel ik dat mensen soms ook denken ik doe toch niks raars of elk pondje vliegt eraan, zal best kunnen maar ik denk dat sommige mensen zich verschuilen, niet eerlijk zijn naar zichzelf of niet de juiste kennis hebben over hun voedingspatroon. Daarbij heeft voeding/levensstijl bij mij ook verband met mijn mind dus ik denk ook gewoon dat je je (of ik in ieder geval) dan letterlijk lekkerder voelt.

Twijfel om dit te posten. Weet dat ik misschien een beetje een gekleurde mening heb door mijn opvoeding.

Oja en lekker kleren kopen die je leuk vind! Wel in juiste maat en pasvorm. Verhullende kleding zijn saai en doen vaak geen recht aan een wat voller figuur vind ik. Dan straal je ook geen body positiviteit uit vind ik (met zwarte gewaden om je te verschuilen, of je moet echt mooi vinden natuurlijk, dan niks gezegd).
Laatst gewijzigd door Lot op 28 Aug 2019 20:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 28 Aug 2019 20:28

Re: Body positivity

Lastig. Ik denk dat het wel goed is dat je er van bewust bent of je lichaam gezond is of niet. En dat je gelukkig bent en je fijn en zeker voelt over jezelf zonder dat je perfect bent. Wat is perfectie?

Juist ik wil dat mijn dochter zich fijn en goed voelt over zichzelf nu en later. Het is niet te voorkomen dat onze kinderen worden geconfronteerd met een zogenaamd ‘ideaalbeeld’. Ik had het het hier met mijn moeder over, die zei toen (mogelijk terecht) dat ik dan zélf weleens wat positiever over mezelf mocht zijn. Qua lichaam ben ik tevreden, ik zeur juist over mijn vermoeide en ouder wordende hoofd en wordt daar onzeker over. Soms zie ik foto’s van een paar jaar geleden en dan zie ik mezelf heel anders als ik me toen voelde. Dat is misschien ook wel voor mijn huidige situatie. Die opmerking vond ik wel confronterend. Bijna al mijn vriendinnen zijn als ik er overdenk niet echt tevreden over zichzelf, wat idioot eigenlijk. En wat doen we onszelf allemaal aan. Ik moest op de 6 jarige dochter van mijn vriendin passen terwijl zij zogenaamd naar een beautymevrouw ging (lees: Botox in alle zones) terwijl zij niet eens wil dat haar kind met Barbies speelt vanwege het letterlijk onmogelijke figuur van de pop.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers