Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 28 Aug 2019 10:57

Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Mijn zoontje (15 maanden) eet énorm slecht. Alles met enigszins structuur werkt hij het liefst zo snel mogelijk zijn mond weer uit. Brood gaat redelijk, maar groenten, vlees, pasta of wat dan ook.... niks gaat erin.
Wat hij nu eet op een dag:

's ochtends: fles 150cc en 1/2 broodje.
rond 10:15: fruit en sap/water.
12:30: 1 broodje (soms niet eens helemaal op) en gewone melk.
15:30 koekje en sap/water.
18:30: groenten en water.
19:30: fles 210cc.

Op zich zou hij al helemaal geen flessen meer hoeven, maar omdat hij zo slecht eet en drinkt geef ik die toch nog maar als extraatje. Drinken is ook minimaal, naast zijn flessen hooguit 1/2 tuitbeker per dag.
's Avonds eet hij, als ik een potje geef, ongeveer 1/4 van een 12 maanden potje. Als ik vers kook is het ook echt minimaal. Hij zou al lang met de pot mogen mee eten, maar wat ik hem ook geef, hij spuugt het meteen weer uit.

Wat wel goed gaat is yoghurt (dan wel zonder stukjes), vla, fruit...

Bij het laatste CB bezoek zat hij opeens al onder de lijn qua gewicht, en ik zie al zijn babyspekkies er nu wel heel hard afgaan. Wie heeft de tip hoe ik hem aan het eten krijg??
<<

Anoniem316

Bericht 28 Aug 2019 11:28

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Misschien geheel tegen je natuur in maar juist de flessen minderen? Hij weet nu dat hij toch wel een fles krijgt als hij het niet eet en dus een verzadigd buikje. Een kindje dat honger heeft, gaat echt wel eten. En er geen ding van maken schijnt te helpen. Niet boos worden, niet straffen en geen aandacht schenken aan het feit dat ie niet eet.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 28 Aug 2019 11:33

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Dankje Dee! Ik geef er sowieso weinig aandacht aan en maak er (voor hem dan, in mijn hoofd wel haha) geen ding van.
De eerste fles zou ik eraf kunnen halen. Maar de avondfles, hij krijgt na de lunch eigenlijk niks meer, behalve een koekje voor het slapen gaan. Dan zou hij toch rond etenstijd inmiddels wel echt trek moeten hebben toch? :eyes:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Aug 2019 11:41

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Heb je allerlei vormen van eten geprobeerd? Juist glad gepureerd? Of zelf proberen te prikken met een vork dus grotere stukjes? Of gewoon echt grotere stukjes (zoals stukjes aardappelkroket, stukjes visstick enzo). Mijn zoon heeft echt fases gehad. De ene fase alles zo glad mogelijk, zelfs toen ie al wat ouder was, maar ook fases met alleeen maar stukjes willen eten. Toen gingen er dus wel sperziebonen in want stukjes. Maar stamppot enzo weer niet. En momenteel is 't beetje van alles.

Kan hij niet 's middags warm eten? Of een uurtje eerder? Hij eet vrij laat vind ik voor een éénjarige. Misschien is hij dan al wel te moe.
Let's discover the world together.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 28 Aug 2019 11:54

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Dochter at hier eerst eigen gemaakte potjes, toen wilde ze alleen maar eten van potjes uit de winkel. Op een gegeven moment hebben we besloten dat ze maar met de pot mee moest eten. Ze was toen ook al rond de leeftijd van jouw zoon. Dat ging in het begin ook niet zo goed en dan ging ze ook met alleen wat yoghurt op naar bed en dat trekken ze blijkbaar prima.
Ze at toen liefst wat aardappel en vlees, groenten absoluut niet, zeker niet als ze groen zijn ? en pasta moest ze niks van hebben. We hebben steeds aangeboden wat wij aten en met de tijd is het steeds beter geworden. Ze eet nu ook groenten en pasta. Eerst wilde ze zelf alles aan haar vork prikken, nu eet ze veel met haar handjes. Yoghurt gaat er hier ook altijd in. Of ze nu al een boel gegeten heeft of niet.

Brood heeft ze nooit moeite mee gehad. Ze eet nu liever brood dan pap en op sommige dagen gaan er wel 3 sneden in ? maar babyspek heeft ze nooit echt gehad.
Is pap dan geen optie i.p.v. brood?

Poedermelk hebben we ook nog even gegeven, al dan niet met extra water omdat ze slecht dronk. Op het kdv dronk ze wel melk en toen zijn we daar ook op overgestapt.

Wij eten wel altijd 17.30 uur, uiterlijk 18.00 uur.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 28 Aug 2019 12:21

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Marin schreef:Heb je allerlei vormen van eten geprobeerd? Juist glad gepureerd? Of zelf proberen te prikken met een vork dus grotere stukjes? Of gewoon echt grotere stukjes (zoals stukjes aardappelkroket, stukjes visstick enzo). Mijn zoon heeft echt fases gehad. De ene fase alles zo glad mogelijk, zelfs toen ie al wat ouder was, maar ook fases met alleeen maar stukjes willen eten. Toen gingen er dus wel sperziebonen in want stukjes. Maar stamppot enzo weer niet. En momenteel is 't beetje van alles.

Kan hij niet 's middags warm eten? Of een uurtje eerder? Hij eet vrij laat vind ik voor een éénjarige. Misschien is hij dan al wel te moe.


Dank voor je reactie. Ja echt alle vormen geprobeerd, van bijna vloeibare babyhapjes naar gewoon met ons mee eten. patatjes, stronken broccoli en wortel etc. hij vind het allemaal niks.
Hij eet zo laat omdat hij nog 2x slaapt en 's avonds laat zijn bed in gaat (meestal rond 20:30). Meestal wordt hij pas rond 17:30 wakker van zijn middagslaapje, dus te moe is hij denk ik niet...
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 28 Aug 2019 12:24

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Amandine schreef:Dochter at hier eerst eigen gemaakte potjes, toen wilde ze alleen maar eten van potjes uit de winkel. Op een gegeven moment hebben we besloten dat ze maar met de pot mee moest eten. Ze was toen ook al rond de leeftijd van jouw zoon. Dat ging in het begin ook niet zo goed en dan ging ze ook met alleen wat yoghurt op naar bed en dat trekken ze blijkbaar prima.
Ze at toen liefst wat aardappel en vlees, groenten absoluut niet, zeker niet als ze groen zijn ? en pasta moest ze niks van hebben. We hebben steeds aangeboden wat wij aten en met de tijd is het steeds beter geworden. Ze eet nu ook groenten en pasta. Eerst wilde ze zelf alles aan haar vork prikken, nu eet ze veel met haar handjes. Yoghurt gaat er hier ook altijd in. Of ze nu al een boel gegeten heeft of niet.

Brood heeft ze nooit moeite mee gehad. Ze eet nu liever brood dan pap en op sommige dagen gaan er wel 3 sneden in ? maar babyspek heeft ze nooit echt gehad.
Is pap dan geen optie i.p.v. brood?

Poedermelk hebben we ook nog even gegeven, al dan niet met extra water omdat ze slecht dronk. Op het kdv dronk ze wel melk en toen zijn we daar ook op overgestapt.

Wij eten wel altijd 17.30 uur, uiterlijk 18.00 uur.


Ik heb idd ook een tijdje potjes gegeven ipv zelf gemaakt eten, omdat hij potjes iets beter leek te eten, maar dat is nu over.... er is geen verschil meer of ik potjes geef of zelfgemaakte groenten.
Dus eigenlijk zou ik misschien moeten proberen om aan te bieden wat wij eten en anders maar niet. wie weet is dit echt een fase van overgang naar apart eten naar met de pot mee eten ofzo?
Pap zou op zich kunnen, maar brood is nu bijna het enige "vaste" voedsel wat hij eet. Ik weet niet of ik dat dan moet gaan vervangen door pap wat ook weer glad is?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Aug 2019 12:35

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Het hoort ook wel echt bij deze levensfase. Ik heb dat ook wel onderschat. Otje at echt al heel snel veel en goed maar toch kwam ineens dit opzetten. En nu is 't echt in fases. Soms eet ie reuze goed en soms ineens heel slecht. En dat kan dan ook dezelfde maaltijd zijn, die hij de ene dag heerlijk vindt en de dag daarna niks. Hoort er echt bij.
Ik merk dat hij juist van gekruid eten houd enzo dus met de pot mee eten is voor ons in die zin makkelijk. Maar voor ons is het tijdstip weer lastiger.

Ik ben iemand die dus gerust wel een boterham of yoghurt maakt als hij slecht eet. Dan heb ik liever dat ie íets eet. Maar er zijn ook argumenten voor om het maar gewoon zo te laten en naar bed te brengen zonder eten. Doe daarin gewoon wat goed voelt voor jezelf en voor hem.

Oh ja wat ik ook nog bedacht. Maak je wel eens smoothies voor hem? Dat doe ik vaak voor mijn zoon en dan doe ik er bijv ook wat spinazie door. Zo krijgt ie toch wat voedingsstoffen binnen. Beter iets dan niets. En hij ziet het als drinken dus dat gaat er dan wel goed in.
Let's discover the world together.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 28 Aug 2019 12:55

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Boterham maken ipv avondeten doen wij dan weer niet. Soms at ze dan alleen maar yoghurt, maar blijkbaar doet ze het daar dan prima op. Ze sliep er in ieder geval niet slechter door.

Het is makkelijk gezegd, want wij (of misschien ik meer) hebben er ons ook wel druk over gemaakt, maar hoe ouder ze nu wordt, hoe meer ze eet. En die fase waar O nu in zit, die zullen we ook nog wel krijgen ?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 28 Aug 2019 13:24

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

Voer je hem? Of mag hij zelf eten?
Ik kreeg bij de jongste van het kinderdagverblijf rond die leeftijd terug gekoppeld dat hij niet wilde eten, thuis at hij wel ok, hij wilde gewoon echt niet gevoerd worden en zelf beslissen wat er zijn mond in ging.

Daarnaast vind ik persoonlijk wel dat hij erg veel flessen krijgt. Sowieso waren beide kinderen hier met 13 mnd van de fles af, alleen een rietjes beker melk bij ontbijt en lunch. Maar ik heb ook nooit zo’n grote flessen gemaakt. Op deze leeftijd hebben ze wat minder nodig dan in de baby tijd en dan vult zo’n grote avond fles vult natuurlijk prima en kan hij best even op door. Ik zou dat persoonlijk echt minderen.

Je zou ook nog dingen kunnen proberen zoals pap als ontbijt, een smoothie tussendoor geven, snack groenten neer zetten in de middag ed.
En als zijn lijn echt afbuigt zou ik volle melk geven, altijd boter op brood en beleg zoals 100% naturel pindakaas of avocado bijvoorbeeld.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem316

Bericht 28 Aug 2019 14:00

Re: Eerste hulp bij slecht etende dreumes?

JaneDoe schreef:Dankje Dee! Ik geef er sowieso weinig aandacht aan en maak er (voor hem dan, in mijn hoofd wel haha) geen ding van.
De eerste fles zou ik eraf kunnen halen. Maar de avondfles, hij krijgt na de lunch eigenlijk niks meer, behalve een koekje voor het slapen gaan. Dan zou hij toch rond etenstijd inmiddels wel echt trek moeten hebben toch? :eyes:


Ja maar hij weet dat hij die papfles krijgt. Kindjes kunnen echt goed toe met minder eten op de een of andere manier. Waar wij denken dat ze 's nachts wakker worden van de honger, slapen zij er niet minder om. Dus ik zou persoonlijk die fles kleiner maken en/of meer aanlengen met water en zeker geen vervanging geven voor het avondeten. Eten wat de pot schaft moeten ze simpelweg nog leren en dat leren ze niet als ze telkens toch wat anders aangeboden krijgen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers