Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Positieve steun

<<

Pitty

Bericht 22 Aug 2019 14:29

Positieve steun

Ik lees op dit moment een boek van Fredrike Bannink: een beter leven, hoe dan?

Een opdracht uit dit boek is als volgt:
Noem 10 sterke kanten van jezelf
Noem 10 successen
Noem 10 manieren waarop je aardig bent voor anderen
Noem 10 meevallers in je leven
Noem 10 manieren waarop anderen jou steunen

Met name die laatste vind ik interessant, maar lastig om in te vullen. Wie helpt me mee?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 22 Aug 2019 14:32

Re: Positieve steun

Leuke dingen om over na te denken!
Bij die laatste denk ik aan:
- met je meedenken bij vraagstukken waar je mee zit
- je steunen als je niet goed in je vel zit
- voor je opkomen als dat nodig is
- zorgen van je overnemen als dat kan/gewenst is
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem313

Bericht 22 Aug 2019 15:07

Re: Positieve steun

Wil j voorbeelden horen van wat anderen ervaren op dat vlak, om op ideeen te komen?

Ik denk met dat soort dingen altijd dat het goed is om dingen zo specifiek mogelijk te benoemen. In mijn situatie denk ik dan bijvoorbeeld aan:

- mijn ouders die vaak voor mijn kinderen zorgen zodat ik wat meer tijd voor mezelf heb;
- mijn partner die me steunt door allerlei taken die ik niet leuk vindt op zich te nemen;
- mijn vriendin die me steunt een nieuwe hobby op te pakken door mij allerlei spullen daarvoor op te sturen;
- mijn trainer die me steunt in mijn doel om fitter te worden;
- mijn werkgever die me steunt in fitter worden door een deel van mijn nieuwe fiets te betalen;
- mijn kinderen die me steunen door werkdingen te relativeren;


Nouja dat soort dingen.
<<

Pitty

Bericht 22 Aug 2019 15:12

Re: Positieve steun

Bedankt!! Heel concreet! Bij Tom denk ik meer aan een partner die je steunt, bij Caulfield meer aan verschillende mensen. Fijn, hier kan ik weer wat mee!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Aug 2019 21:10

Re: Positieve steun

Klinkt wel leuk en interessant!

Voor mezelf denk ik dan aan:

Noem 10 manieren waarop je aardig bent voor anderen
Niet echt tien manieren maar ik vind mezelf wel attent. Ik probeer gewoon aan kleine gebaren te denken. Iets wat klein is en simpel kan zijn, kan voor een ander iets groots zijn. Ik vind dat fijn. En ik vind het leuk dat iemand dan misschien blij word van iets wat ik heb gedaan. Daar zit ook iets licht egocentrisch in denk ik, het is niet puur altruisme, want ik haal er wel zelf voldoening uit door iets leuks te doen voor een ander. Maar zo ben ik nou eenmaal. Ik denk ook altijd maar: IK kan het ook níet doen. Zo haal ik er zelf voldoening uit én maak ik misschien (hopelijk) een ander blij. Dan hoop ik maar dat dat goed is. Mijn kleine steentje.

Oh en zoals nu ik bij m'n moeder ben. M'n moeder is gevallen en dus moest ze rust houden. Vind ze niet leuk, zeker als haaar (klein)kinderen er zijn. Maar dus doe ik boodschappen en kook ik. Vind ik alleen maar leuk om te doen. En m'n stiefvader geeft m'n zoontje te eten en brengt hem naar bed, dat vinden die twee zo samen helemaal geweldig, dus win win situatie toch. Ik ontzorg en iemand ander ontzorgt. Heerlijk.

Noem 10 manieren waarop anderen jou steunen

- Mijn moeder en schoonmoeder die vaak oppassen en voor ons kindje zorgen. Daarmee zorgen ze ervoor dat ik ook even af en toe iets voor mezelf kan doen. Daar heb ik sterk de behoefte aan vaak en dus vind ik dat erg fijn.
- M'n partner die mij stimuleert dingen te doen waar ik zelf blij van word. Uit te zoeken wat ik wil en hoe ik iets kan doen.
Let's discover the world together.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 26 Aug 2019 18:09

Re: Positieve steun

Steun van anderen vind ik bijvoorbeeld:

- Mijn moeder die ik áltijd mag bellen (als ik mijn verhaal kwijt moet, even wil uithuilen, maar ook om gewoon even gezellig te kletsen en leuke dingen mee te delen
- Mijn ex-schoonmoeder die mijn zoon naar school brengt als ik vroeg moet werken
- Mijn vriendin die luistert en meedenkt
- Mijn vader die klusjes doet en oppast
- Mijn psycholoog die enorm helpt om dingen te relativeren
- Mijn tante, die toen het uit ging met een voormalig vriendje een kaartje stuurde: "Wat naar dat je verkering uit is, maar weet dat wíj altijd van je zullen houden"
- Mijn vriend die me al kan troosten door me alleen lang vast te houden. Maar ook door te luisteren en mee te denken
- Andersom ben ik ook een steun voor hem als ik bijvoorbeeld wat extra kook en dat voor hem meeneem, omdat hij helemaal niet van koken houdt
<<

Anoniem277

Bericht 26 Aug 2019 19:40

Re: Positieve steun

Even denken:
Mijn man die taken van mij overneemt omdat ik het momenteel niet kan.

Mijn (schoon)moeder die de was strijkt, oppast of even mee poetst.

Mijn zus omdat ze mij gewoon even mee uit neemt als ik het zwaar heb.

Mijn zus omdat ze met mij mee gaat zwemmen omdat ik 2 kinderen zonder diploma alleen niet durf.

Mijn oom voor medisch advies.

Mijn broer voor financieel advies.

Mijn vader om gewoon mijn verhaal kwijt te kunnen en uit te huilen.

Mijn man waarbij ik kan uit huilen.

Mijn zoon als hij mij helpt bij de vaatwasser uit ruimen of de was sorteren.

Mijn kinderen als ik een knuffel of kus krijg als ik ziek op bed lig.

Mijn schoonvader die voor mij de tuin bij houdt.

Volgens mij mag ik gelukkig zijn met iedereen om mij heen!
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 27 Aug 2019 09:34

Re: Positieve steun

Wat een prettig topic! :love:

Steun van anderen (vanuit mijn gevoel):

Mijn ouders die altijd voor ons en de kindjes klaarstaan en ook regelmatig oppassen.
Mijn man die aanvoelt wat ik nodig heb, als ik soms zelf nog niet weet dat ik het nodig heb.
Onze vrienden die er altijd voor ons zijn.
Mijn vriendinnengroepje dat mij mezelf laat zijn.
Een vriend in het bijzonder die in zijn spaarzame vrije tijd ons huis heeft mee verbouwd.
Knuffels van onze kindjes, gewoon onvoorwaardelijk.

Dit lijstje lijkt veel op dat van mijn voorgangers :heart:

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers